مهر نوشت:

فرمانده مرزبانی ناجا گفت: مبارزه همه جانبه با جرائم و پاکسازی مناطق آلوده دریایی را با هدف تامین امنیت و جلوگیری از آسیبهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی درحمایت از تولید ملی با رویکرد مبارزه جدی با پدیده های قاچاق را در دستور کار خود قرار داده ایم.
سردار حسین ذوالفقاری صبح چهارشنبه در آغاز مرحله پایانی رزمایش دریایی والفجر بیان داشت: دریاها و آبهای سرزمینی از دیرباز نقش اساسی و تعیین کننده ای در معادلات جهانی و منطقه ای داشته و دارند و کشوری که قادر باشد مرزهای آبی خود را به نحو شایسته اداره کند به یقین توان مضاعفی در برقراری امنیت و اعمال حاکمیت و نقش آفرینی موثر در این معادلات با اعمال سیاست حسن همجواری را داراست.

وی با اشاره به اینکه جایگاه ژئوپلیتیکی خلیج فارس در مناسبات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و امنیتی همواره در تاریخ از اهمیت و موقعیت ویژه ای برخوردار بوده است، بیان داشت: فرماندهی مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال مبارزه همه جانبه با جرایم و بازسازی مناطق آلوده دریایی را با هدف تامین امنیت و جلوگیری از آسیب های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در حمایت از تولید ملی با رویکرد مبارزه جدی با پدیده های قاچاق را در دستور کار خود قرار داده و در اولین گام با اجرای رزمایش دریایی والفجرحضور مقتدرانه خود را در صحنه ملی به منصه ظهور گذاشت.

وی همچنین با اشاره به اهداف رزمایش تصریح کرد: اعمال کامل حاکمیت بر آبهای سرزمینی و انحصاری اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، نمایش اقتدار و توانمندی رزمی دریابانی فرماندهی مرزبانی ناجا،توسعه امنیت جلوگیری از آسیبهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و توسعه اشراف اطلاعاتی را ازجمله مهمترین اهداف این رزمایش برشمرد.

وی همچنین ایجاد هماهنگی مضاعف با سازمانهای مرتبط با ماموریتهای مرزبانی در دریا، تشدید مبارزه با مواد مخدر، دزدی دریایی، تجاوزات دریایی، قاچاق انسان، کالا، سوخت و اقلام ضد فرهنگ، یکپارچگی و وحدت عمل در کنترل سواحل و مرزهای دریایی، ارزیابی و تقویت توان عملیاتی و آموزشی در دریا با اجرای طرح های مشترک هوا، دریا و ساحل در مبارزه با جرایم دریایی، آزمایش و بهره گیری از تجهیزات و امکانات مدرن شناوری الکترونیکی و اپتیکی در ماموریت های دریابانی و افزایش همکاری و تعامل با کشورهای جنوبی خلیج فارس برای تامین امنیت دریایی را از جمله اهداف نخستین رزمایش دریایی عنوان کرد.
فرمانده مرزبانی ناجا اظهار داشت: رزمایش دریایی والفجر در پنج مرحله طراحی، آماده سازی، هماهنگ سازی، اجرای عملیات های پنهان و آشکار و اجرای سناریوها، اجرا که مراحل طراحی و آماده سازی و هماهنگ سازی آن از نیمه دوم سال 90 آغاز شد.
سردار ذوالفقاری افزود: اجرای عملیات پنهان از تاریخ هشت فروردین الی هشت اردیبهشت جاری به مدت 30 روز زیر نظر فرماندهان و کارشناسان با موفقیت انجام و دستاوردهای قابل توجهی که در نوع خود بی سابقه بوده را به همراه داشته است.
وی اظهار داشت: کشف یک تن مواد مخدر و 16 قبضه سلاح ، کشف یک میلیون و 300 لیتر مواد سوختی، کشف بیش از 15 هزار دستگاه وسایل صوتی و تصویری، کشف هزار تن برنج قاچاق ، دستگیری 639 نفر اتباع خارجی، دستگیری 731 نفر قاچاقچی و توقف 600 فروند انواع شناور از افراد قاچاقچی که کل کالاهای مکشوفه یکصد و بیست میلیارد ریال برآورد شده را از دستاوردهای این رزمایش بیان کرد.

سردار ذوالفقاری گفت: اجرای عملیات آشکار از تاریخ 9 اردیبهشت لغایت 13 اردیبهشت به مدت پنج روز، دو روز عملیات آشکار، دو روز اجرای سناریوهای مختلف ماموریتی در دریا از قبیل مبارزه با مواد مخدر، مشروبات الکلی، قاچاق انسان، قاچاق کالا، محصولات ضد فرهنگی، سوخت، دزدی دریایی، رهایی گروگان، امداد و نجات و امنیت دریانوردی در مرحله آخر به اجرا درآمد.
فرمانده مرزبانی ناجا افزود: در این رزمایش تعداد 11 ناوگروه و 80یگان ساحلی و تکاوران دریایی و واحدهایی از فرماندهان انتظامی استان هرمزگان، هواناجا ، یگان ویژه به استعداد 3 هزار 500 نفر و تعداد 126 فروند انواع شناور مجهز به تجهیزات الکترونیکی و اپتیکی و تعداد 25 فروند استعداد شناوری و نیروی انسانی دیگرسازمان ها و مردم حضور داشته است.
301301

کد خبر 210661

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =