با توجه افزایش تلاش‌های گروه‌های غیردولتی برای دستیابی به ماه، ناسا به تکاپو افتاده است تا راهی بیابد تا کاوشگران ماه کاری به وسایلی که آنها بر روی ماه جا گذاشته‌اند نداشته باشند.

محمود حاج‌زمان: «کاوشگران محترم و دلیر ماه، ناسا محترما از شما درخواست می‌کند وقتی که به ماه مسافرت می‌کنید از دست زدن به چیزهایی که نشان پرچم آمریکا را بر خود دارند اجتناب کنید.»
به گزارش پاپ‌ساینس، شرکت گوگل و بنیاد ایکس‌پرایز تحت عنوان جایزه Google Lunar X Prize قول داده‌اند به نخستین کسی که بتواند با سرمایه‌گذاری شخصی یک روبات کاوشگر را بر روی ماه فرود آورد 20 میلیون دلار جایزه بدهند. اما مسئولان ناسا دوست ندارند طی این فرایند، کسی به وسایلی که آنها آن بالا جا گذاشته‌اند دست بزند. به همین دلیل چند راهنمای دم‌دستی از چیزهایی که باید از دسترس دور بماند تهیه کرده‌اند.
این مدرک 93 صفحه‌ای -که در واقع ماه جولای / تیرماه گذشته منتشر، اما روز جمعه مجددا بر آن تاکید شد- همانند یک راهنمای کاربری برای شاتل‌های فضایی خصوصی است و شامل حجم قابل توجهی از هر مباحث فنی و حقوقی است. اما تمام این مدرک را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: «در دهانه‌های برخوردی ما فرود نیائید و ما هم در املاک شما فرود نمی‌آییم، اساسا در املاک ما فرود نیائید.»

از آنجایی‌که بر اساس مجادلات حقوقی، طبق هیچ قانون بین‌سیاره‌ای ماه‌کاوشگران مجبور نیستند که به درخواست‌های آنها گوش دهند، لفظ محترمانه «لطفا» در این مدرک لحاظ شده است. اگرچه یک دهانه برخوردی بزرگ و مملو از اموال ناسا روی ماه وجود دارد، اما این مدرک هر چیزی از راهنمای فرود تا پرواز کم ارتفاع مداری در سایت‌های آپولو را شامل می‌شود.
اما این درخواست تا چه اندازه ضرورت دارد؟ حقیقت این است که حداقل ضرورت اندکی در این باره وجود دارد. تمام پیش‌بینی‌ها بیانگر این هستند که ‌هم‌زمان با آسان‌تر شدن مسافرت‌های خصوصی بین‌سیاره‌ای، موسسات غیردولتی تلاش می‌کنند تا راه خود را به سوی ماه باز کنند. چیزهایی که آن بالا روی ماه وجود دارند، جزو میراث تاریخی بشریت به شمار می‌روند.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 216287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    74 1
    اگر دلتون خواست به اموال ایران در ماه دست بزنید ما سخاوتمندیم!
    • بدون نام IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      46 1
      عزیزجون اینو برای ایرانیایی نوشته که قراره برن ماه
    • بدون نام IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      43 4
      اونا ماه هم مال خودشون کردن ما هنوز درگیر ... ماهواره ایم
    • ساشا IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
      9 29
      آقا گیرم که سفری هم در کار بوده. از آنجا که بعد از 40 سال سفر تکرار نشده، باید آمریکا را از لیست کشورهایی که توانایی سفر به ماه دارند خط زد. توانایی این نیست که یک بار با استفاده از بودجه سنگین به ماه بروید. ....
    • عباس IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۲
      5 7
      این دوستم گفته: ونا ماه هم مال خودشون کردن ما هنوز درگیر ... ماهواره ایم بله خوب اونا 20 سال پیش جووناشون بجای اینکه بشینن مثل منوشما حسرت چیز های دیگرونو بخورن نشستن کار کردن و نتیجشو میبینن الان . با دم همونا گرم که درگیر ماهواره شدن شما الان دگیر چی هستی ؟
  • بدون نام IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    11 62
    اسنادی وجود دارد که نشان میدهد سفر ناسا به ماه ممکنه فقط یه دروغ تبلیغاتی بوده برای القا قدرت امریکا به دنیا.شاید این درخواست مساله دروغ بودن سفر ناسا به ماه را تقویت میکنه.این سند سوالات زیادی را در رابطه با ساختگی بودن عکسهای نشان داده شده از ماه مطرح کرده که هنوز ناسا پاسخی به ان نداده است.
    • بدون نام IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      50 8
      اون اسنادو بذار دم کوزه آبشو بخوره (با عرض شرمندگی)! چطور مردم می تونن اینقدر زود باور باشند و بزرگترین قدم بشریت رو نادیده بگیرند ! منم اون به اصطلاح اسنادو دیدم و به جز یه سری خوزعولات !!! چیز دیگه ای نیستد. برای اطلاع هر ساله برای سالگرد سفر ماه , تلسکوپ های ناسا اثرات مونده در ماه با زوم کردن نشون می دن !
    • ساشا IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      7 27
      هیچ چیز غیر ممکن نیست. تلسکوپ ها هم چیزی رو نشون نمیدند، چون این اسباب و ردها بسیار ریز هستند. اگر فرض کنیم که دروغ بودن این سفر محتمل باشد، حتمالا یک سفر سری بعد از 30 سال برای قرار دادن وسایل و ردها ترتیب داده باشند. از هر 4 انگلیسی هم یک نفر عقیده دارند سفر دروغ بوده و در استودیو هالیوود پر شده. ولی مسئله دیگه این هست که هزینه گزافی بابت پروژه های فرود روی ماه خرج شد، یعنی واقعی بودن آن هم ممکن است.
    • بدون نام IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      9 29
      مشکل در حقیقت این است که آمریکا بعد از این همه سال نتوانسته سفر را تکرار کند. این خودش عذر بدتر از گناه هست این به این معنی هست که توانایی سفر به ماه حتی در صورت واقعیت، سفری است که فقط یک بار میشود آنرا انجام داد و برای دفعه های بعد بودجه نیست. به این میگویند توانایی سفر به ماه؟ پاسخ منفی است. شما اگر مدعی فرود بر روی ماه هستید، باید زودتر از 20 سال، یک بار دیگر به آن برمیگشتید. نه آنکه انقدر نروید تا خاطره آن از ذهن ها پاک شود و نسل های بعدی آن را در کتاب تاریخ کنند. به هر حال فقط آمریکا بود که توانست این کار را انجام دهد. حتی اگر دروغ بوده باشد، خودش یک هنر بود. چون اگر دروغ بوده باشد، باید 5 سال پیش سفر واقعی را انجام میداده تا دکور سفر را آنجا بچینند.
    • میثم US ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
      34 6
      از نظر شما ، خارجی ها از همه ی مسائل روی کره زمین تا کره ماه دروغ میگن فقط شما راست میگین!
    • بهاره BE ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
      5 13
      در کره ماه بدون اتمسفر، پرچم آمریکا در ماه صاف و افقی ایستاده و کمی هم موج برمی‌ دارد ! سایه‌ها ۴ تا هستند مثل بازی شبانه در استادیوم‌های فوتبال (آخه ماه چهارتا خورشید داره)! اثر پای فضانوردان روی کره سنگی‌ ! تازه وقتی راه می‌‌روند، گرد و غبار هم بلند میشه ! زمانیکه آرمسترانگ و دوستانش به کره ماه رفتند، هنوز عصر نانوتکنولوژی که هیچ، میکروتکنولوژی، ببخشید میلی‌ تکنولوژی هم نبود ! بنظر بسیاری از دانشمندان، هنوز هم پیشرفت‌های علمی‌ و تکنولوژیکی در حدی نیست که سفر به ماه را امکان پذیر کند.
    • مریم از قم IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
      13 0
      من هم حدود سال 1385 این شایعه را در نت خوانده بودم. پارسال از دکتر نوروزی، مدیر (از متخصصان نجوم آماتوری-رصدخانه زعفرانیه) پرسیدم، گفتند شایعه ای بیش نیست. دلیل تکرار نشدن سفر هم این است که دیگر لزومی نمی بینند این همه هزینه کنند. در آن دوران به خاطر رقابت های جنگ سرد، برایشان مهم بوده که پیشرفت شان را به رخ بکشند.
    • امید IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
      9 0
      مساله اینه که فتح ماه برای آمریکایی ها خاطره شده برای شما حسرت این شایعات رو هم احتمالا روس ها پخش کردند سفر به ماه انجام نمیشه چون توجیه اقتصادی تداره ولی خوشم میاد که مخصوصا ایرانی جماعت خوراکشون شایعات و توهماته از وقتی این اراجیف پخش شدند دیدم خیلی از ایرانی ها با ذوق وشوق ازش حرف میزنند
  • بدون نام IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    4 26
    با برخی دوستان که معتقدند برخی از ما بطور افراطی در هر کجا نام ایالات متحده می آید موضع مخالف می گیریم هم عقیده ام اما شک ندارم که تاکنون پای هیچ انسانی به کره ماه نرسیده،اما تجهیزات ساخت انسان (به مالکیت آیالات متحده) احتمالا در آنجا یافت می شود.فیلم های ورجه وورجه انسان در ماه هم، تنها یک سند است که در آن به طور واضح به شعور بشریت توهین می شود.
    • بدون نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
      14 3
      نیست شما منجم ستاره شناس و یا مهندس هوا فضا هستی..............
    • بدون نام IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
      5 9
      نمی دانم شما از کجا فهمیدی که من ستاره شناس یا هر چیز دیگر نیستم ولی من مطمئنم که شما هم در ماه نبودی و احتمالا دلایلت در حد مطالب ویکی پدیاست.راستی وقتی جملاتی مثل این را می خوانی "هر وقت در کره زمین شب می شد، ناسا به فضانوردان آپولو 11 خبر می داد که در زمین شب است، شما بخوابید(احتمالا ساعت در آن زمان اختراع نشده بوده و فضا نوردان محترم موظف بوده اند وقتی در ایالات متحده شب است بخوابند)" چه حسی به شما دست می دهد.من که ترجیح می دهم سفر به ماه ژول ورن را بخوانم چون نویسنده به ما می گوید شما در حال خواندن یک داستان تخیلی هستید نه خاطرات سفر من به ماه...
    • میثم IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
      17 1
      بدون نام عزیز! مشکل شما و امثال شما اینه که نمیخواین قدرت فن اوری دیگران رو باور کنین و مدام دیگران رو متهم به دروغگویی میکنین! و متاسفانه وقتی از واقعیت خبر دار میشین که دیگه دیر شده و هیچ کاری نمیتونین بکنین!
  • سینا IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    17 1
    اگه سفر به ماه دروغ بوده پس کی این وسایلو تو ماه قرار داد؟ به همین سادگی !!!
    • احسان IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
      20 1
      اصلا این دوستان میگن شک دارن که اونجا ماه هست!!!!
  • مخلوق فضاي AE ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    11 2
    شما غلط كرديد كه بيايد روي كره ماه اكر بار ديكر هوس فرود بر ماه كرديد كاري مي كنيم كه مادرتون را صدا كنيد.
  • بدون نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    2 12
    برای دروغ بودن این سفر بهماه همون تکرار نشدنش کافیه 40 ساله علم بشر چند برابر شده ولی نمیتونن برن اونجا مسخره است
    • سینا IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
      9 1
      دوست عزیز از اون زمان انسان در زمینه فضایی پیشرفت چمگیری نداشت ! دلیل اصلی که ناسا به بخش خصوصی واگذار شد همینه ! باید رقابت بین سازمان ها بوجود بیاد تا پیشرفت تسریع پیدا کنه مثل علم در زمنیه کامپیوتر. در زمان بوش پروژه بازگشت به ماه (return to moon) برای سال 2011 تصویب شد حتی ماه نوردشم ساختن ولی با اومدن اوباما پروژه کنسل شد و به سفر به مریخ برای سال 2030 تصویب شد. من فکر می کنم افتخار اولین سفر به مریخ نصیب آمریکایی ها میشه (متاسفانه!!!) چون کشورهای دیگه مثل روسیه علارقم ادعاشون هنوز نتونستن یک روبات به مریخ بفرستن ! بازم بگین ناسا دروغ می گه و ما مچشو گرفتیم !!!!
    • بدون نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
      5 1
      از کجا می دانید که سفر به ماه تکرار نشده ؟؟؟؟
  • هانی EU ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
    6 1
    خبر انلاین، لطف کن در این مورد اطلاعات مناسبی در سایت قرار بده. دوستان مخالف افراطی نظر می دهند چون این موضوعی نیست که ما ایرانی ها بهش گیر داده باشیم، یک موضوع کاملا جهانی است. حتی در خود امریکا افراد زیادی هستند که این اقدام را توهین به شعور بشریت می دونن. این رو می شه از کامنت های افراد مختلف در خبرهای مرتبط دید. بنابراین، خبر آنلاین لطف کن اطلاعات مرتبط و مناسب رو قرار بدین.
  • bbbbb IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
    14 1
    واقعا برای اون بشری که میگه سفر ماه دروغ بوده متاسفم. اگه یه کم تعقل کنه میفهمه که دیگه نیازی نیست دم به دیقه پا شن برن ماه! با نظر "مریم از قم" کاملا موافقم. اصلا این بابا که میگه سفر به ماه دروغ بوده و آمریکا نمیتونه بره، از کجا میدونه آمریکا "میخواد بره " ماه اما نمیتونه؟؟؟ نکنه سربازهای گمنام به اطلاعتون رسوندن؟؟!! واقعا برای همه کسانی که به نام آمریکا آلرژی دارن متاسفم. اونا دارن دنبال وجود حیات توی کره های دیگه میگردن، اینور این افراد دارن دنبال سند و مدرک میگردن که آیا اصلا رفتن ماه یا نه! واقعا متاسفم...
  • امید IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    4 0
    اونایی که استدلال میکنند که مثالا چند درصد از انگلیسها با روسها یا فلان به فتح ماه شک دارند یادشون نره در مورد پایان جهان در سال 2012 هم خیلی ها بهش اعتقاد داشتن متاسفانه توهمات جدیدا از کشورای شرقی به غرب هم سرایت کرده