۰ نفر
۱۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۹

مدتی نبودم. رفته بودم برای عمره مفرده و ایضاً زیارت بقیع و مسجدالنبی. این که چه دیدم و چه کشیدم، بماند برای سفرنامه‌ای که در دست نگارش دارم و به وقتش می‌فرستم وزارت ارشاد تا مجوز نشرش را صادر نکنند و برود لای دست الباقی نوشته‌هایم که به همین مصیبت دچار شده‌اند.

... و اما بعد. در این مدتی که نبودم، بحمدا... و المنه اوضاع و احوال مملکت بر روال معمول و مألوف بوده و هیچ خللی در امور وارد نشده است. یعنی همه‌چیز روز به روز گرانتر می‌شود و آقایان هم می‌گویند خبری از گرانی نیست و اگر کسی اثری از گرانی دید خبر بدهد تا برخورد شود. در خیابان‌ها پلیس محترم اندازه مانتوی بانوان را کنترل می‌کند، در فضای اینترنت هم به ائمه اطهار و معصومین (صلوات ا... علیهم اجمعین) توهین می‌شود. مسئولان مسکن مهر می‌سازند و زوج‌های جوان از هم طلاق می‌گیرند. بزرگان رشید و سیاسیون جدید برای رونق فوتبال زحمت می‌کشند و در پارک‌ها و سر چهارراه‌ها کراک و شیشه با نازلترین قیمت به جوانان علاقه‌مند عرضه می‌گردد. آقایان شغل ایجاد می‌کنند و در رسانه آمار می‌دهند، در سطح شهر نیز مردان بیکار از این سوی به آن سوی می‌روند. گوشت گوسفند کیلویی 30 هزار تومان شده و کارمندان از حقوق 700 هزار تومانی‌شان 550 هزار تومان را بابت اجاره مسکن می‌دهند و خدا خدا می‌کنند که در خیابان پورشه‌های 400 میلیونی آنها را زیر بگیرند، بلکه راننده یک در ماشینش را بفروشد و دیه را بپردازد و خانواده ده سال دغدغه معاش نداشته باشد. در پیاده‌روها کپی DVD آخرین فیلم‌های هالیوود را به 1200 تومان می‌فروشند و فرج‌ا... سلحشور با هفته‌نامه «نگاه پنج‌شنبه» گفت‌وگو می‌کند و می‌گوید: «بخش اعظم جنبش مسلمانی کشورهای عربی مدیون سریال یوسف پیامبر است.» لذا همه‌چیز دقیقاً سر جای خودش قرار دارد.
فرج‌ا... سلحشور: «یوسف پیامبر فیلم خود من است. من نباید از فیلم خودم تعریف کنم، اما این مجسمه را رئیس حج و زیارت مصر برای ما آورده،‌ آن نخل نقره‌ای را دولت عراق به ما هدیه کرده است. دیروز آقای شورجه داشتند با یک‌سری از مصری‌ها صحبت می‌کردند. گفت که انقلاب مصر مدیون سریال یوسف است. می‌گفتند یوسف پیامبر برای انقلاب مصر از الطاف خفیه الهی بود. دقیقاً عین این جمله را تونسی‌ها گفتند. مردم یمن بارها گفته‌اند. مردم بحرین و لیبی و سوریه هم دارند می‌گویند. بخش اعظم جنبش مسلمانی بعد از سریال یوسف بوده است.»
اولاً گوینده هر چه می‌گوید، بگوید. شنونده باید بسنجد و بعد باور کند.
ثانیاً جالب است که همگی با هم یک چیز گفته‌اند. انگار همگی به شکلی کاملاً خودجوش با هم هماهنگ شده بوده‌اند این نمایندگان ملل مسلمان.
ثالثاً مصر و تونس و بحرین و لیبی بعد از دیدن سریال حضرت یوسف بر ضد حاکم جائر قیام کرده‌اند؟ درست. «سوریه» این وسط چه کار می‌کند؟ اگر شورشیان آنجا هم همین سریال را دیده باشند که یک جای کار عیب دارد. احتمالاً شورشیان سوریه «شبهای برره» و «قهوه تلخ» را دیده‌اند، اما طرفداران بشار اسد، «یوسف پیامبر» تماشا کرده‌اند.
رابعاً - با این حساب بنا به فرموده جناب سلحشور تاریخ جهان عرب به سه دوره تقسیم می‌شود: 1- عهد جاهلیت 2- از بعثت پیامبر تا قبل از سریال آقای سلحشور 3- از سریال آقای سلحشور به بعد. این تقسیم‌بندی ادوار تاریخی جهان عرب احتمالاً تا سریال بعدی آقای سلحشور به همین منوال خواهد بود.
گوشه‌هایی از تاریخ معاصر جهان عرب

الف - مصر
جاسم المصری و ناظم المصری دو برادرند که در خانه با پیژامه و عرق‌گیر یکی یک متکا بغل کرده‌اند، تخمه آفتابگردان می‌خورند،قلیان مصری استعمال می کنند و مبهوت به صفحه تلویزیون خیره شده‌اند. همین بهت و حیرتشان باعث شده که پوست تخمه‌ها را دوروبر خودشان بریزند. سریال تمام می‌شود.
جاسم: دیدی یوزارسیف چه جالب زلیخای پیر را به زنی جوان بدل کرد؟
ناظم: بله. عجب دقتی داشت و به چشم خواهری چه مهارتی در کار گریم به کار رفته بود.
جاسم: لذا حسنی مبارک بسیار دیکتاتور است.
ناظم: بله. مرگ بر دیکتاتور. بیا برویم در خیابان و انقلاب عربی کنیم.
جاسم: آری اینچنین است برادر. فلذا برویم مبارک را سرنگون کنیم و مملکت را بدهیم دست ارتش. فقط اول بگذار پوست تخمه‌ها را جمع کنیم که مادر دعوایمان نکند.
ناظم: ای عامل استکبار! برای چند پوست تخمه انقلاب را به تأخیر می‌اندازی؟ خجالت بکش.
جاسم: بله. راست می‌گویی. من متحول شدم. بدو برویم زودتر انقلابمان را بنماییم. بعد از پیروزی تخمه‌ها را جمع می‌کنیم.
ناظم: بجنب. چون بعد از انقلاب هم باید برویم ایران به جمال شورجه بگوییم که به فرج‌الله سلحشور بگوید سریالش از الطاف خفیه الهی بوده است.
جاسم: چشم. راستی این بار چندم است که در تاریخ بشر الطاف خفیه الهی از تلویزیون برای همه آشکار می‌شود؟
ناظم: خاک بر سر بی‌دینت! به الطاف خفیه الهی شک می‌کنی یا به فرج‌الله سلحشور؟
جاسم: راستش به این جمله سلحشور.
ناظم: دیگه بدتر. تو رسماً کافری. یادم باشد بعد از پیروزی انقلاب، بزنم دهنت را سرویس کنم. حیف که الان وقت ندارم.
آنها به خیابان می‌روند و شدیداً انقلاب می‌کنند.
ب - تونس
جاسم التونسی و ناظم التونسی دو برادرند که در خانه با پیژامه و عرق‌گیر یکی یک متکا بغل کرده‌اند و سریال یوسف پیامبر می‌بینند و تخمه آفتابگردان می‌شکنند و... الی آخر.
ج - بحرین
جاسم البحرینی و ناظم البحرینی دو برادرند که در خانه با پیژامه و عرق‌گیر یکی یک متکا بغل کرده‌اند و سریال یوسف پیامبر... الی آخر.
د- لیبی
جاسم اللیبیایی و ناظم اللیبیایی دو برادرند که در خانه با پیژامه و عرق‌گیر یکی یک متکا بغل کرده‌اند و سریال یوسف پیامبر... الی‌ آخر.
هـ- سوریه
شمعون السوری و موشه السوری دو نابرادری‌اند که با کت و شلوار و کراوات و عرق‌چین روی کاناپه‌ لم داده‌اند، آبجو و پسته می‌خورند و به سریال شب‌های برره نگاه می‌کنند. روی میز یک شمعدان هفت‌شاخه است. آنها...
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 218962

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 82
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • همدانی IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
    118 2
    تازه خبر نداری که ارسال فیلم عروسی به شبکه‌های ماهواره‌ای جرم است!
    • شهاب IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      18 0
      زیارتت قبول عمو شهرام. یک کم اشتباه کردی در متون اول چون همه چی بدترم شده عزیز. خیلیم بدتر. به هرحال واقعا خوندن سفرنامه زیارت معنویت خوندن داره. از متن زیباتم ممنون. معلومه تو سفر حسابی انرژی گرفتی برادر
  • بدون نام IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
    189 2
    آخرش بود آخرش بود به خدا آخرش بود خیلی خیلی حال داد. آقا شهرام روز بدی داشتم ولی کلی بابت این نوشته خندیدم. ممنون
    • جاسم برادر ناظم IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
      2 1
      خیلی حال کردم
  • 2020 IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
    65 2
    چه طوری است مردم مصر و تونس و یمن «گفته اند» ولی سوریه و بحرین لیبی« دارند میگویند » لابدکشور های امارات قطر عمان الجزایر مراکش چاد جزایر مالدیو و... هم «میخواهند بگویند» ولی زورشون میاد. گوینده چرا توضیح نداد آنهایی که دارند میگویند چرا زودتر نمیگویند که ما می خواهیم برویم کار داریم 20 - 30 تا کشور عربی دیگر نوبت وایسادن دیرشون میشه!!!!!!
  • 20 IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
    130 1
    فرج اله سلحشور جان جو چیز بدیه! آدم رو برادر عزیز نیروی انتظامی به خاطر مانتو کوتاه و تنگ بگیره ولی جو آدم رو نگیره!!!!
  • 4168 IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
    87 1
    چقدر الطاف خفیه زیاد شده میتوانیم صادرات کنیم !!!
  • amir irani IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
    134 8
    يعني تو آخرشي ! عمو شهرام بايد زودتر از مقدمه به متن ميرسيدي و كلن خيلي روده درازي كردي كه چون حاجي شدي ميشه بهت بخشيد ولي كاش زليخاي قضيه رو بيشتر و مفصل توضيح ميدادي تا اهتمام برادر سلحشور در كمك به تحولات بيداري اسلامي مورد ستايش بيشتري قرار ميگرفت...يعني مظلوميت و غربت اين برادر در وطن خودش و كم توجهي ايرانيان به ايشون منو كشته عمو شهرام!!
  • معتاد به شکیبا EU ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
    57 1
    آقا زیارت بسیار قبول باشد، منتظر سفرنامه هم هستیم، خیلی خوب بود ممنون
  • بدون نام A2 ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
    5 254
    ظنز نویسی شاخصه هایی داره که شما نداری زور نزن.
    • امیر IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      164 5
      کامنت گذاشتن هم شاخصه هایی دارد که شما نداری.
    • LNB TR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      36 0
      اما شاخصه های حسادت کاملا در شما دیده میشود! نیازی هم نیست زور بزنی، همینطوری مشخصه! شهرام شکیبا استاده، نیازی هم به تایید شما نداره
    • بدون نام EU ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      7 2
      این امیر فکرکنم زده رودست حاجی ش.ش
    • محسن IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      23 2
      به قول آقای رئیس جمهور ، آب و بریز اونجایی که میسوزه :))
    • بدون نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      16 0
      آقا فرج کوتاه بیا برادرررررررررر
    • بدون نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      18 1
      ميگم يخورده وقت بزار بقيه كامنتا رو ببين طنز شكيبا مطلوب اكثر مخاطبينه شما جزو همون اقليتي كه هميشه بجاي اكثريت حرف ميزنن
    • ولگرد IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      11 0
      از الطاف عاليه متشکریم و مرحمت فرموده شاخصه های طنز نگاری را مختصر و مفید آموزش دهید تا ما هم بیاموزیم . شاخصه ... شاخصه ... با با توی عصری که برای هم جوک درست میکنند و هر هر میخندد طنز سیاسی بالاي سره . چرا ظرفیت ندارید
  • بدون نام IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
    93 1
    سوریه رو خوب اومدی
  • saeede IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
    61 1
    خدا خیرت بده آقای شکیبا. قسمت های اول نوشته شما آه آدم رو در میاره.
  • بدون نام IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
    71 1
    بنده خدا سلحشور دید کسی ازش قدردانی نکرد خودش مجبور شد از خودش قدردانی کنه! فقط می خواستم از ایشان تقاضا کنم یه جور قدردانی کنه که بگنجه!!
  • یه دوست IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
    51 1
    غمی که از تکه اول نوشته ات به دلم نشست با طنز فوق العاده تکه دوم مداوا نمیشه. ای کاش میتونستم به خاطر تکه اول نوشته ات بهت بگم دروغگو ولی حیف که چیزی که با چشم دیده میشه رو نمیشه کتمان کرد. اما تو بنویس هر چند تلخه اما بنویس به این امید که موثر باشه برای اصلاح جامعه
  • arad US ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    31 2
    سلام تو رو خدا دیگه اینقدر تاخیر نکن .زیارت قبول اما از مطلب جا نمان ...تو که نیاشی مجاوریم فقط به حرفهای امثال سلحشور گربه کنیم تو حداقل باعث میشی به این حرف ها گاهی هم بخندیم ...ارادت
  • بدون نام IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    6 179
    بی مزه بود.تقلید خام و نا پخته از نمایشنامه های کوتاه ایرج پزشکزاد در آسمون ریسمون
  • مهدی IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    52 2
    به جز انقلاب‌های جهان عرب، خیلی چیزهای دیگر هم به ایشان گره خورده است. از آن جمله‌اند: اصلاح سینمای ایران، احیای سینمای دینی، نماینده مستقیم و دائم حضرت حق در خاورمیانه و...
  • مثنوی IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    44 2
    کاربرد وجود امثال آقای سلحشور در سینما برای فهمیدن قدر و قیمت کارگردان های فهیم و حرفه ای و واقعی است. تا جاده خاکی نباشد، قدر خیابان آسفالت فهمیده نمی شود...
  • علی رضا IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    77 3
    دلتنگتون بودیم عمو شهرام. زیارت قبول؛ این مقاله تون عالی بود؛ قسمت اولش تلخ ترین طنزی بود که این ایام اخیر خونده بودم، انصافا اشک تو چشام حلقه زد؛ خدا قلمتون رو روان کنه
  • منصور IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    46 2
    جنبش وال استریت و آشوب لندن و تظاهرات و اعتصابات فرانسه یونان اسپانیا بریتانیا هم از برکات این سریاله! احتمالا انقلاب فرانسه هم قرار بوده بده این فیلم اتفاق بیافته که دوستان فرانسه هم چند قرنی عجله کردن! اصلا هر انقلابی بعد از این اتفاق بیافته هم بخاطره این سریاله! شهرام جان شما کجا شو دیدی؟ برکات این سریال هنوز ادامه داره...... ا
    • بدون نام EU ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      12 0
      فکرکنم مرحوم عارف قزوینی هم این تصنیف راباتاثیرازاین سریال نوشته درباره انقلاب های عربی ببخشیدبیداری اسلامی گریار من(زلیخا)برافکند ازرخ نقاب رویش عالم به هم برمی زند ازانقلاب رویش
  • بدون نام US ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    66 4
    خیلی توپ بود. دمت گرم حجی که رفتی هزاران بار نوش جانت
  • بدون نام GB ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    23 2
    دست مریزاد
  • پيام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    12 3
    اقا شهرام سلام شما در مورد وضعيت معيشتي مردو و افزايش قيمت نان بنويسي خيلي بهتره هر كي هر جور ميخواد از خودش ممنون باشه بذار باشه خودت هم كه گفتي شنونده بايد عاقل باشه.هر وقت ميخوام بگم كه اينا همه خوبن و من مشكل دارم يكي مث اين سلحشور پيدا ميشه حرف ... ميزنه دوباره برميگردونه ما را سر نقطه اول
  • علی دانش پژوه IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    28 2
    سلام عالی بود. زیارت ها قبول راستی به آقای سلحشور بفرمائید فیلم شما روی اعتراضات مردم در عربستان تاثیر نداشته؟؟؟ خدا سلحشور و دهنمکی رو از ما نگیره، وگرنه از غصه دغ می کنیم
  • محمد IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    22 1
    واقعا همه چي آرومه ؛ غصه ها خوابيدن!!
  • بدون نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    15 3
    عالی بود و البت زیرکانه :)
  • بدون نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    15 2
    آقاي شكيباي عزيز مثل هميشه گل گفتي . جانا سخن از زبان ما مي گويي. اما صد افسوس كه گوش شنوايي نيست . دولتمردان ما سرنوشت جوانان را به دست فراموشي سپرده اند كسي نيست به داد اين مردم كمر خم شده از بار گراني و ........ برسه كه نيازي به گفتن نداره چراكه آنچه عيان است چه حاجت به بيان است . حالا هرچه هم اونا پشت تريبون بادي به غبغب بندازن كه نه گراني هست و نه بيكاري و همه اين حرفها كار استكبار جهاني است . جووناي اين مملكت كه روزي بايد از آب و خاكشان دفاع كنند افتادند گوشه خيابونا . وا مصيبتا وا مصيبتا
  • بدون نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    53 3
    هميشه زيبا مي نويسي. دمت گرم
  • پيمان IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    56 3
    نمرت 20 بود عمو شهرام.
  • مهدی IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    50 3
    حال کردم. هیچ خللی در امور وارد نشده و نخواهد شد.
  • نیوشا IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    7 104
    خود گویم و خود خندم... خوشحاااال
    • بدون نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      23 1
      اي کاش ميگفتيد که منظورتان سلحشور است يا شکيبا.
  • بدون نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    73 2
    سوريه را خوب آمدي
  • بدون نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    32 2
    این دفعه خوب بود.
  • ریوار US ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    29 2
    همین حرفهای نسنجیده آقایونه که الان وضع مملکت اینه،دعا کنیم سلحشور کوروش کبیر رو نسازه وگرنه خودش و شورجه زمینه های ظهور پیامبری به نام فرج الله سلحشور رو فراهم میکنند، بنازم طنزتو شکیباجان
  • محمد حیدری IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    39 2
    باسلام زیارت مقبول درگاه خداوند باشد لطفا منبعد مسافرت را اطلاع رسانی کنید تا ما به گناه نیفتیم و فکرمان هزار جا نرود و دنیا را متهم نکنیم که چرا شما نیستی چون خیلی دوست داریم در این وانفسا فقط شما را داریم .
  • مرشد IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    48 2
    به به آقای شکیبا، دلتنگتان بودیم، حجتان مقبول!!! چه بازگشت با شکوهی!!!
  • خشايار IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    50 2
    بسيار عالي جناب شكيبا.
  • راشد IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    23 1
    رسیدن بخیر حاجی حجت هم قبول باشه حداقل قبل از رفتن یه خبری بده مردیم از چشم انتظاری راستی اگه یه ماه ایران نباشی و برگردی قیمت ها اینقدر گرون میشه که مثل اصحاب کهف انگار 300 سال خوابیدی آقای سلحشور هم سخنان زیبایی داره خودش عین سوژه هستش، راستی چرا برای فیلم یوسف پیامبر رفت دادگاه؟
  • بدون نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    31 1
    تاریخ جهان عرب به سه دوره تقسیم می‌شود: 1- عهد جاهلیت 2- از بعثت پیامبر تا قبل از سریال آقای سلحشور 3- از سریال آقای سلحشور به بعد. اقا ايول يكي هست جواب اين كنده كوييها رو به روز ميده. عالي بود.
  • علي IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    12 2
    دلم گرفت وقتي از سفر حج گفتيد از ته دل خنديدم و نفس راحتي كشيدم وقتي از دوس خوبمان فرج الله گفتي
  • حمیدرضا IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    17 1
    دمت گرم......امیدوارم قلم تو بتونه این آقایونی رو که از لحاظ ظاهری و صد البته باطنی شباهت های زیادی به سنگ پای قزوین دارن رو از رو ببره.البته اگر یهو دچار مرگ مغزی نشی عمو شهرام
  • Mokhalef IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    14 1
    بعد از سالها خواننده ارتکابات قلمی شما بودن: یک استقرای ارسطویی در حد کمال-گزندگی عالی و تکان دهنده- جز تبریک و احسنت سخنی نمی ماند ای کاش مخاطب اصلی هم نه که می خواند که می فهمید
  • بدون نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    25 0
    بالاخره قضیه سرقت ادبی در مورد فیلنامه سریال یوسف پیامبر به کجا رسید؟؟
  • بدون نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    12 1
    شهرام شکیبا خوبید؟ نوشته هاتونو دنبال می کنم. پایدار باشید.
  • امید IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    27 0
    طنز آقای شکیبا در حالی جالبتر می‌شود که بدانیم فیلمنامه این اثر فوق تاریخی از موارد سرقت ادبی بوده است!
  • پيام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    1 0
    مگه من چي گفتم كه نظر من را نذاشتي
  • منصف IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    4 132
    خیلی حسادت داری آقا این همه را گفتی که از فرج الله ساحشور بد بگی .خودت چی داری آقا ،این همه غر میزنی فکر می کنید روشن فکر هستین .
    • بدون نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      69 0
      هیس!!!!!
    • بدون نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      59 0
      در کجای متن به فرج الله سلحشور بد گفته شده؟ اعمال و رفتار برخی انسان ها است که مضحک است.
    • بدون نام EU ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      5 0
      خودش فعلایه فیلمنامه سرقت کرده داره طنابای دورش راباز میکنه تا درانقلاب های بعدی استفاده کنه
  • راشد IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    16 0
    رسیدن بخیر زیارت قبول ،حاجی حداقل قبل رفتن یه خبری بده مردیم از انتظار اگه یه مدت ایران نباشی و برگردی اینقدر همه چی گرون شده انگار مثل اصحاب کهف 300 سال خواب بودی
  • یوسف IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    14 0
    شهرام عزیز زیارت قبول. آخرش بود و حرف نداشت.
  • محمد IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    13 1
    عالی بود از بس خندیدم گرده هام کنده شد
  • آدمیزاد IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    13 0
    آقا شهرام دمت گرم حاجی... خیلی عالی بود.... میگن از پرکاری بیکاریم ولی ما میگیم از بیکاری پرکاریم... خیلی طنزت عالی بود...
  • پویا IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    13 2
    خیلی جالب بود!به جزقسمت استاد(؟؟؟؟؟؟؟؟)سلحشورش اون قسمت اول ترکوندی!دمتون گرم.
    • پویا IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      8 1
      منظورم اینه که قسمت اول از قسمت استاد ؟؟؟؟؟؟؟سلحشور با مزه تر بود!
  • بدون نام GB ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    1 0
    پایان نوشته بسیار عالی بود.
  • رضا IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    5 0
    آقادمت گرم فوق اعاده بود راستی درمکه جاسم الحجازی وناظم الحجازی پیامی برای برادرفرج الله نداشتند؟
  • بدون نام US ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    5 0
    شهرام خان. زیارت قبول. ظاهراً الطاف خفیه سفر حج بر شما هم اثر گذاشته. هوس نکردی مثل جلال آل احمد در سعی بین صفا ومروه سرت را بکوبی به ستون؟ اگر اونجا نکوبندی مواظب باش اینجا نکوبونند سرت به ستون! کلی خندیدم. جــــــــــگر.
  • سوسا EU ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    3 0
    ملتی را این جنین به سخره گرفته اند اما ما همچنان لبخند میزنیم و میگوییم هوا عالی است
  • بدون نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    6 0
    خب اين انقلابيون واسه زليخا انقلاب كردن يا يوسف
  • بدون نام IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    2 16
    به گفته معصوم آبروی مومن از خانه خدا برتر است، امیدوارم حالا که حاجی شده ای کمتر با آبروی دیگران بازی کنی
  • ناشکیبا IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    9 0
    معلوم نیست تو تخمه آفتاب گردون این کشور ها چی هست که انقدر افق دیدشون رو باز کرده. تخمه آفتاب گردون هم تخمه آفتاب گردونای قدیم، ساخت وطن بودن، الان همش چینی شده، مزه قره ماش میده، اون دوتا برادر سوری، پسته حروم خوردن اینجوری کور دل شدن.
  • بدون نام IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    5 3
    زیارت قبول . فکر کنم انقدر مکه و مدینه حظ معنوی بردید که فراموش کردید سوریه جزو مقدساتیه که نباید با اون شوخی کرد. یه خورده در زمینه تونس ، لیبی و بحرین ماست مالی کردید. قبول دارید؟
  • سجاد IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    14 1
    نوشته هات منو یاد نوشته های محمد علی جمال زاده می اندازه خدا خیرت بده
  • جنيد IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    5 0
    آقا شكيبا اسم خيابونتون كه فيلم خارجي رو 1200 ميده چيه؟ ما كه 1500 ميخريم!
  • بدون نام EU ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    6 0
    ترکوندی حاجی احتمالاً شورشیان سوریه «شبهای برره» و «قهوه تلخ» را دیده‌اند، اما طرفداران بشار اسد، «یوسف پیامبر» تماشا کرده‌اند.
  • بدون نام EU ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    12 0
    من دستی درطنز دارم ولی سالهاست طنزی به پرمغزی این نخوندم مخصوصا اون دوتابرادر که درهمه کشورهاهستند ومخصوصا درسوریه که برره نگاه می کنند بااون شمعدونها عالی بود
  • بدون نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    5 0
    حاجی دستت درد نکند اخه فدات بشم
  • حمید جوون IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    9 0
    سلام شهرام جان زیارت قبول.دلمون تنگ شده بود برات. یه چند روز ایران نبودی قیمت ها 50 درصد رفت بالا..جون هر کی دوست داری دفعه بعد نرو ها..اگه رفتی یه روزه بروو..دست شما درد نکنه
  • بدون نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    13 1
    نوشته ها تون قشنگه.نگیرنت بفرستند کهریزک
  • بدون نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    8 1
    خوب به سلامتی رفتین مکه.. یه تسبیح به اون تسبیحاتون اضافه شد که روی دیوار ه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آب زمزم هم اوردی؟؟؟؟؟؟ بریز تو اون بطری ...............!!!!
  • خودم IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
    1 0
    بابا دست مریزاد. از خنده کشتی ما رو توی این همه گرانی و دردسر