بدون شک یکی از عوامل رواج بداخلاقی هایی که امروز در جامعه رواج یافته و ما را از اخلاق محمدی دور کرده و زبان ها را به دروغ و رفتارها را به فتنه و قلوب را به نفاق نزدیک ساخته، همین است که از آموزه های اصلی اسلام دور شده‌ایم و به جای دعوت به پیام انبیاء، پیام های دیگری را سرلوحه کار خود قرار داده ایم.

این جمله آغازین مطلب تازهای از دکتر رسول جعفریان، استاد تاریخ دانشگاه تهران است. او در این یادداشت تازه خود یک باردیگر قوگرایی افراطی را مورد نقد قرار داده و نوشته است: افتخار اسلام بر این اساس بوده و هست که بعثت الهی رسول الله، برای همه بشر بوده و این دعوت فارغ از هر نوع نگاه تبعیضانه میان همه اقوام به پیش رفته است. همین شعار بوده است که بربرها و ایرانیان و هندیان و رومیان همه بر آن اساس، به اسلام گرویدند و اسلامشان نه از ترس شمشیر امویان و عباسیان، بلکه به عشق نگاه برابراندیشانه اسلام بود که برای آدمی حرمت می نهاد و هر کسی را از هر قوم و قبیله ای می پذیرفت و تفرقه میان مردمان ایجاد نمی کرد.
در این تفکر که مع الاسف در طول تاریخ، گاه با اندیشه های شرک آمیز قوم گرایانه و تفرقه اندازانه درهم آمیخته، این انسان، به ما هو انسان است که اشرف مخلوقات است و این اشرفیت، ربطی به این که از کدام گروه و جناح، کدام تیره و طایفه، کدام قوم وقبیله، کدام کشور و قاره باشد ندارد."
برای مطالعه متن کاملی این یادداشت لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 221128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =