۰ نفر
۱۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۱

پژوهشگران موفق شده‌اند با اقتباس از برنامه گوگل زمین، محیطی مجازی برای بررسی مغز موش طراحی کنند. هدف از تدوین این نرم‌افزار در اصل، تدوین زیرساختی مشترک برای تحقیقات تکمیلی و شناخت بهتر مغز موش است.

مجید جویا: پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو (UCSD) چیزی را ارائه کرده‌اند که آن را کاتالوگ کامل مغز می‌نامند. این کاتالوگ در اصل برای این طراحی شده که به عنوان مخزنی برای اطلاعات جمع‌آوری شده در مورد مغز موش‌ها عمل کند. دانشمندان در همه جای دنیا می‌توانند انتخاب کنند که تحقیقات خود در زمینه مغز موش‌ها را داخل این کاتالوگ قرار دهند و به جای اطلاعات پراکنده‌ای که هر قسمت از آن در یک موسسه تحقیقاتی موجود است، به ایجاد یک مجموعه کامل‌تر اشتراکی از اطلاعات کمک کنند.

مارک الیسمن، یک استاد نوروساینس و مهندسی علوم زیستی در یو.سی.اس.دی این پروژه را به گوگل‌زمین تشبیه می‌کند. او در گفتگو با نیویورک‌تایمز گفت که دانشمندان در تلاش بودند تا مدلی سه بعدی از مغز موش بسازند که بتوان آن را در سطوح مختلف کاوش کرد، از ساختار کلی مغز موش تا پیچیده‌ترین ویژگی‌های آن. چنین تلاشی نیاز به این دارد که دانشمندان مقادیر خیلی زیادی از اطلاعات را جمع‌آوری کنند.

آقای الیسمن گفت: «اگر شما فقط در مورد سیم‌کشی‌های مغز صحبت کنید، معادل آن است که دقت گوگل‌زمین آن‌قدر بالا باشد که بتوان شماره پلاک تمام اتومبیل‌ها را در امریکای شمالی خواند. دیدن چیزهایی که به این رشته‌ها زندگی می‌بخشند مانند گیرنده‌های مواد شیمیایی و کانال‌ها مانند این است که بتوانید حشرات را روی شیشه جلوی اتومبیل‌ها ببینید».

آزمایشگاه‌های منفرد می‌توانند اطلاعات را در این سطح جمع‌آوری کنند، ولی پژوهشگران یو.سی.اس.دی می‌خواستند جایی داشته باشند که در آن تمام اطلاعات موجود را ترکیب کنند و آن را به صورت متن‌باز در اختیار دانشمندان در همه جای دنیا قرار دهند. این پروژه توسط بنیاد خانوادگی ویت حمایت مالی می‌شود، سازمانی بشردوستانه که توسط Ted Waitt، یکی از موسسین گیت‌وی بنا نهاده شده است.

دانشمندانی که می‌خواهند از کاتالوگ کامل مغز استفاده کنند، می‌توانند یک واسط نرم‌افزاری را دانلود کنند که، در عمل تا حد زیادی شبیه به گوگل‌زمین کار می‌کند. این نرم‌افزار پژوهشگران را قادر می‌سازد تا تصاویر مناطق مختلف مغز را بکاوند و تا سطح سلولی پایین بروند. اگر Ammon`s Horn چیزی باشد که شما دنبال آن هستید، فقط این عبارت را در نوار جستجوی نرم‌افزار تایپ کنید، لحظه‌ای بعد شما در آن قسمت قرار دارید.

آقای الیسمن امیدوار است که کاتالوگ کامل مغز بتواند به پژوهشگرانی که در حوزه‌های خیلی خاص عمل می‌کنند، کمک کند و به آنها تصویری کامل‌تر از ارتباط بین بخش‌های مختلف مغز بدهد. وی می‌افزاید: «این به شما یک توانایی آنی برای دیدن محدوده‌هایی می‌دهد که خیلی با آنها آشنا نیستید. کسی که روی محدوده‌ای از مغز کار می‌کند که ترس را کنترل می‌کند، می‌تواند ببیند که کجا ساختارها در مقیاس‌های چندگانه قرار می‌گیرند و کجا با بقیه مولفه‌ها ارتباط دارند»

پژوهشگران یو.اس.سی.دی، مغز موش را به چند دلیل به‌عنوان موضوع پروژه خود انتخاب کردند. اول این‌که دانشمندان معمولا بخش وسیعی از آزمایشات خود را روی مغز موش انجام می‌دهند تا بتوانند اختلالات مغز انسان را شبیه‌سازی کنند؛ دوم این‌که از دیدگاه داده‌های موجود، مغز موش اندازه معقول و مناسبی برای این تحقیق داشت. به علاوه، هم‌اکنون توافقی بین 15 کشور در جریان است که استانداردهایی را در مورد این‌که چگونه اطلاعات در مورد موش‌ها گرفته و به اشتراک گذاشته می‌شود، وضع کرده است.

دانشمندان بیشتر و بیشتر به مدل‌های کامپیوتری مانند کاتالوگ کامل مغز رو می‌آورند تا تجربیات آزمایشگاهی خود را تکمیل کنند.

آقای الیسمن گفت که فقط نگاه کردن به مدل‌های سه بعدی تولید شده توسط کامپیوترها و شبیه‌سازی‌های چیزهایی مانند رشد نورون‌ها می‌تواند به الهام و کشفیات غیر منتظره‌ای در مورد مغز منجر شود.

الیسمن در ادامه گفت: «من فکر می‌کنم که انسان‌ها جانورانی خیلی تصویری هستند و این تجسم‌ها، فرصتی برای انجام چیزی که ما آن را علم اکتشافی می‌نامیم، فراهم می‌آورد. شما خود را در یک فضای جدید قرار می‌دهید که از آزمایشات خیلی خیلی زیادی که با هم ترکیب شده‌اند، ناشی می‌شود».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 22449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =