دکتر رسول جعفریان به مناسبت برگزاری مراسم بزرگداشت مرحوم محدث ارموی یادداشتی را در وبلاگ خبرآنلاین منتشر کرده و به بررسی خدمات این عالم بزرگ پرداخته است.

مرحوم میرجلال الدین محدث ارموی ـ منسوب به ارومیه و شوهر خواهر جلال آل احمد و درگذشته 1358ش ـ یک عالم برجسته دینی بود. این تعبیر شامل دو مفهوم است. دین و علم. یعنی هم مقید و متدین به آیین مقدس اسلام بود و هم محقق و عالم در دین.
استاد دانشگاه تهران و رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی در قسمتی از یادداشت خود درباره این چهره برجسته شیعی نوشته است:" وی به حق یکی از پایه های احیای کتب شیعی در دوره ای است که کمتر به این مسأله توجه می شد. متاسفانه بعد از یک دوره که چاپ سنگی در ایران رواج یافت یعنی از نیمه قرن سیزدهم تا مشروطه، آثار زیادی از شیعه منتشر شد. بعد از آن این حرکت کند شد. به خصوص با بی علاقگی نسل جدید به کتب چاپ سنگی آن آثار کنار گذاشته شد. یعنی خط فارسی عوض نشد، اما نوع چاپ عوض شد. ادبیات تغییر کرد. اقبال به این آثار هم کم شد. بعد از آن سرنوشت کتابهای شیعی چه شد؟ البته کتابهای شیعی تنها کتابهای فقهی و اصولی نیست، بلکه آثار فراوانی است که بهترین متفکران شیعه در طول دوره صفوی و بعد از آن نوشته‌اند. محدث ارموی نقش مهمی در انتشار این آثار داشت. بهترین آثار فیض کاشانی و ملامحمد طاهر قمی را منتشر کرد. شش رساله ملامحمد طاهر اثر نفیسی است که باید بازچاپ شود. ما از این دانشمند آثار اندکی چاپ کرده ایم. توجه محدث به آثاری بود که عالمانه نوشته شده بود. تفاسیر مهمی را منتشر کرد. غرر الحکم را با حواشی آقا جمال منتشر کرد. در حوزه حدیث برای نخستین بار چاپ انتقادی از محاسن برقی کرد، از شهاب الاخبار کرد که متنی مهم در شناخت حدیث نبوی است، در رجال شیعی کتاب بی نظیر الفهرست منتجب الدین را تصحیح و منتشر کرد..»

حجت الاسلام و المسلمین دکتر جعفریان می افزاید: "مرحوم محدث ارموی، اولا تتبع بی نظیر دارد، ثانیا تحقیق کم نظیر. ایشان وقتی در باره کسی یا روایتی یا موضوعی قلم می زد، با جرأت می توان گفت، تمامی آنچه را از مطبوع و خطی در اختیارش بود در این باره می دید. به طوری که امروز حتی بعد از گذشت پنجاه تا هفتاد سال از انتشار آن آثار، کمتر کسی است که بتواند در حول آن مطلب، نکته ای از آنچه در متون کهن در باره اش گفته شده بیابد."
برای مطالعه متن کامل خبر لطفا اینجا کلیک کنید.

/62303

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 228665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =