هادی معیری نژاد

 پس از مطرح شدن پیشنهاد حذف ارز مسافرتی (به جز برای زائران عتبات و حجاج) از سوی نمایندگان مجلس، این پیشنهاد با موافقت رییس کل بانک مرکزی همراه شد و به بانک ها ابلاغ شد.اما سئوال اینجاست که مجلس در این موردچگونه از حقوق استفاده کنندگان از ارز مسافرتی دفاع می کند ؟ طبق آنچه نمایندگان مجلس اظهار کرده‌اند امروز رییس کل بانک مرکزی با حضور در جلسه غیرعلنی مجلس از محدود شدن ارز مسافرتی خبر داد.
ایسنا نوشت:علی‌اکبر آقایی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر گفـت: طبق گزارشی که آقای بهمنی به مجلس ارائه کردند، ارز مسافرتی صرفا به سفرهای زیارتی و همین‌طور حج اختصاص خواهد یافت.
عبدالکریم رجبی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: پیشنهاد نمایندگان به رییس کل بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی این بود که از این پس فقط زائرین عتبات و حجاج بتوانند از ارز مسافرتی استفاده کنند و سایر مسافران از بازار آزاد ارز تهیه کنند که این پیشنهاد با نظر مساعد بهمنی مواجه شد و وی قول داد که این موضوع به تصویب برسد.
نکته حرفهای این نماینده مجلس این است که این نمایندگان مجلس پیشنهاد دهنده این محدودیت بودند نه دولت!
این در حالی است که مردم به عنوان درخواست کنندگان ارز و کسانی که روی کاغذ ، به سفر احتیاج دارند و قاعدتا نمی توانند از بازار آزاد ارز تهیه کنند جزو کسانی هستند که باید از حق آنان دفاع شود.
ارز مسافرتی بعد از محدود شدن آن تنها حقی بود که مردم از ارز دولتی داشتند و حذف کامل آن یعنی به رسمیت شناخته شدن کامل بازار آزاد ارز
اما طرح حذف ارز مسافرتی در کمیسیون اقتصادی مجلس و اینک طرح موضوع اختصاص ارز مسافرتی به سفرهای زیارتی،‌ تورهای مسافرتی خارجی را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد. این موضوع از آنجا که بازار سفر همچنان پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها،‌ به تعادل نرسیده،‌ برای بخش خصوصی بسیار بااهمیت است.
به اعتقاد اکبر غمخوار عضو هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران، وقتی سفر در سبد خانوار قرار دارد،‌ مانند هر کالای دیگری که در این سبد جا دارد،‌ پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها به حمایت نیاز دارد: «مردم برای داشتن روحیه بهتر و کارآیی بیشتر نیاز به سفر کردن دارند.»
رقیه حاتمی‌پور عضو علی‌البدل هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران در این باره به خبرگزاری میراث فرهنگی می گوید: «هم اکنون که نرخ ارز بالا رفته، ظرفیت سفر پایین آمده است. از سوی دیگر تورم اقتصادی روی گردشگری داخلی هم تأثیر گذاشته است. حال، اگر ارز مسافرتی یا یارانه گردشگری حذف بشود،‌ می‌توان گفت که ما اغلب مسافران را از دست خواهیم داد.»
ناصر مرادی عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هم به ایسنا گفت: باید از خروج ارز از ایران جلوگیری کرد؛ اما نه با زور، بلکه با برنامه‌ریزی سالم و درست.
حذف ارز مسافرتی روی سفرهای خارجی تاجران، دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها تأثیری ندارد، چون آن‌ها در هر صورت مجبورند این سفرها را انجام دهند و شاید اصلا این اتفاق برای‌شان مهم نباشد.

او در عین حال با اشاره به تأثیر حذف ارز مسافرتی بر کاهش تعداد تورهای خروجی، بیان کرد: عید امسال پس از کاهش میزان ارز مسافرتی، تعداد سفرهای خارجی کم شد و در تابستان امسال هم میزان استقبال از سفرهای خارجی نسبت به سال گذشته کمتر شده است. حتما با حذف ارز مسافرتی تعداد سفرهای خروجی کمتر از این هم می‌شود.
وی بیان کرد: اگر به فکر گردشگری کشور هستیم، باید کاری انجام شود تا ارزها از کشور خارج نشود و در آنتالیا، دبی، بانکوک، مالزی یا هر جای دیگری خرج نشود، باید جلوی این کار گرفته شود؛ اما نه با زور، بلکه با یک برنامه‌ریزی درست و سالم در داخل کشور که انجام این کار، مستلزم برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور کارشناسان اهل فن است.
او همچنین اظهار کرد: باید توجه کرد همه‌ی افرادی که به خارج سفر می‌کنند، برای خلاف نمی‌روند، خیلی از آن‌ها خانوادگی سفر می‌کنند، پس چرا کاری نکنیم که آن‌ها پول‌ خود را در داخل کشور خرج کنند، هرچند برای هدایت این افراد لازم است هزینه‌ها را در کشور پایین آوریم، چراکه در حال حاضر قیمت هتل‌های ایران از بسیاری از کشورها بیشتر است.
 

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 231390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    50 1
    "اما سئوال اینجاست که مجلس در این موردچگونه از حقوق استفاده کنندگان از ارز مسافرتی دفاع می کند؟" حقققققققققققققققق؟؟؟ كدوم حق؟ مگه مردم حقي هم دارند؟ وافعا مي‌خواهيد باور كنيم اين صرفه‌جويي در ارز كوچك‌ترين سودي به حال ما مردم دارد؟ يا همين ارز در بازار با قيمت آزاد فروخته مي‌شود؟
  • محمد خدادادی IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    19 0
    چرا همه فکر میکنند ارز دولتی را فقط برای تفریح در کشورهای ... استفاده میکردند آیا یک تولید کننده که برای بازدید از نمایشگاه یا عقد قرارداد و ... سفر خارجی داره حقوق ملیش از یک زایر کمتره ! کسی که در شرایط سخت اقتصادی داره به ده ها و صدها نفر نون میرسونه حق ملی کمتری داره !
  • بدون نام CH ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    18 3
    شيوه اي جديد براي فروش ارز دولتي با قيمت بسيار بالا به مردم بيچاره. اين روش فقط جيب دولت را پر پول نگه مي دارد.