فرهاد آییش اعتقاد دارد حالا که تئا‌تر ایران به همت هنرمندان و توجه مسئولان رشد پیدا کرده است، باید مشکلات مالی آن را هم حل کرد تا پیشرفتش متوقف نشود.

به گزارش خبرآنلاین، نمایش «کلمه، سکوت، کلمه» که این روز‌ها در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود، از سه نمایشنامه مجزای دیوید آیوز شکل گرفته که در آن‌ها نگاهی شوخ طبعانه و هجو آمیز به مسائل دنیای امروز انداخته شده است.


عصر سه‌شنبه، کافه خبر میزبان مائده طهماسبی (مترجم و کارگردان)، فرهاد آییش (دراماتورژ و بازیگر)، مریم سعادت (بازیگر)، شبنم فرشادجو (بازیگر)، سعید چنگیزیان (بازیگر) و سهیل پیغمبری (آهنگساز) بود که علاوه بر پاسخ‌گویی به پرسش‌های مطرح‌شده در ارتباط با نمایش «کلمه، سکوت، کلمه»، به مسائل کلی تر تئا‌تر کشور نیز پرداختند.


فرهاد آییش که در 20 سال گذشته، چندین نمایشنامه خود از جمله «چمدان»، «هفت شب با مهمانی ناخوانده»، «تقصیر و 32 دقیقه از ماجرا»، «یک رابطه ساده»، «شام آخر» و «پنجره‌ها» روی صحنه برده، در واکنش به این پرسش که چرا چند سالی است کمتر می‌نویسد، پاسخ داد: «واقعیتش در نوشتن تنبل شده‌ام که بخشی از آن شخصی است. البته یک مقدارش هم بر می‌گردد به فشارهای اقتصادی زندگی که آدم را مجبور به بازی در سریال‌ها و فیلم‌های بیشتری می‌کند و از تئا‌تر باز می‌دارد.»
 

او با اشاره به اینکه عشق اصلی‌اش تئا‌تر است و هیچ‌گاه آن را‌‌ رها نمی‌کند، با تصحیح حرف‌های نقل شده از او در نشست خبری روز دوشنبه گفت: «رسانه‌ها از قول من آورده بودند که اگر شورای حمایت از کار ما پشتیبانی مالی نکند، تئا‌تر را کنار می‌گذارم. در حالی که منظور من این بود اگر بودجه‌ای کافی برای نمایش «کلمه، سکوت، کلمه» تخصیص ندهند، اجرای آن با مشکل روبرو می‌گردد و شاید مجبور شویم قید آن را بزنیم.»


مائده طهماسبی، کارگردان نمایش «کلمه، سکوت، کلمه» نیز در تکمیل حرف‌های همسرش افزود: «برای اجرای این نمایش، بیش از 50 هنرمند، کار کرده‌اند. ترجمه نمایشنامه‌های دیوید آیوز را چند سال پیش شروع کردم، با فرهاد ماه‌ها وقت صرف کردیم تا متن را برای اجرا آماده کنیم، با گروه بازیگران چند هفته تمرین مداوم داشته‌ایم و... حالا انتظار نداریم تا از نظر مالی تشویش داشته باشیم.»


آییش هم در همین ارتباط اضافه کرد: «شاید برایتان عچیب باشد، اما من مثل بچه‌ها یک خصلتی دارم که اگر تشویقم نکنند، دلسرد می‌شوم و کارم را‌‌ رها می‌کنم. فکر می‌کنم حالا که تئا‌تر ایران به همت هنرمندان و توجه مسئولان رشد پیدا کرده است، باید مشکلات مالی آن را هم حل کرد تا پیشرفتش متوقف نشود.»


در ادامه این نشست، مریم سعادت در واکنش به این پرسش که چرا بازی هنرمندان تئا‌تر در سریال‌های تلویزیونی دچار افت می‌شود، گفت: «تعجب ندارد. وقتی فیلمنامه‌ها ضعیف هستند، ساز و کار تولید سریال‌ها مشکل دارد و بسیاری از محدودیت‌ها دست و پای هنرمندان را بسته، نباید انتظار داشته باشید نقش‌آفرینی بازیگران خوب از کار در بیاید.»


او با اشاره به اینکه تئا‌تر کشور از نظر اقتصادی ضعیف است، افزود: «ما بازیگران از آنجا که نمی‌توانیم با درآمد تئا‌تر، زندگی خودمان را بگردانیم، مجبور هستیم بر خلاف میل خود به بازی در سریال‌ها و فیلم‌های ضعیف تن دهیم.»


سعادت تاکید کرد: «من از زمستان سال گذشته پیشنهادهای زیادی را برای بازی در سریال‌ها رد نموده و وقتی هم به یک فیلمنامه خوب برخورد کرده و جواب مثبت داده‌ام، آن نقش را چنان تغییر داده‌اند که دیگر قیدش را زده‌ام. وقتی تولیدات تلویزیون و سینما دچار افت هنری شده اند، طبیعی است بازی‌های ما هم ضعیف جلوه کند.»


گزارش کامل کافه خبر نمایش «کلمه، سکوت، کلمه» به زودی منتشر خواهد شد.

58245

کد خبر 240815

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =