حلقه مخالفان خارجی و داخلی حمله نظامی اسرائیل علیه ایران روز به روز گسترده‌تر می‌شود.

فاطمه استیری: تهدیدات ادعایی رژیم صهیونیستی علیه ایران طی ماه های اخیر روند رو به افزایشی به خود گرفته است. مقامات این رژیم طی یک ماه اخیر چندین بار ایران را تهدید به حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای کرده‌اند. در این میان مخالفت آمریکا به عنوان هم پیمان اصلی این رژیم و عدم اجماع جهانی و در راس آن مخالفت کشورهایی چون روسیه و چین با هر گونه اقدام نظامی علیه ایران و هشدارهای مقامات کشورمان نسبت به پاسخ دادن سریع به هرگونه حمله را، شاید بتوان از مهمترین علل به سرانجام نرسیدن این تهدیدات تا به امروز دانست.(اینجا)،(اینجا)
مخالفت آمریکا با حمله نظامی به ایران
تنش در روابط تل آویو و اشنگتن بر سر ایران درحالی روز به روز بالا می‌گیرد که اسرائیل با فشار روز افزون جامعه جهانی برای صرف نظر کردن از اقدام یکجانبه علیه ایران روبرو است و در مقابل آمریکا نیز رسما اعلام کرده است که از اقدام نظامی علیه ایران حمایت نخواهد کرد. مخالفت آمریکا با هرگونه اقدام نظامی علیه ایران از زمان آغاز گفت و گوها در استانبول پررنگ تر شد. چنانچه هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا رسما اعلام کرد: اقدام یکجانبه اسراییل به نفع هیچ کس نیست و در حال حاضر این به نفع همه ما است تا مسیر دیپلماتیک را ادامه دهیم.
مقامات امریکایی در همین راستا در یک ماه گذشته سفرهای بسیاری به اسرائیل داشته‌اند. روزنامه اسراییلی «یدیوت آحارونوت» این سفرها را با هدف تکرار هشدارهای مکرر کاخ سفید به مقامات تل آویو دانسته که حاکی از مخالفت آمریکا با حمله یکجانبه اسراییل به تاسیسات هسته‌ای ایران است. از جمله آنکه لئون پانه‌تا وزیر دفاع آمریکا هرگونه اخباری درباره اینکه او در سفر به اسرائیل، برنامه‌هایی درباره احتمال حمله نظامی علیه ایران را بررسی کرده است را تکذیب کرد. (اینجا) جی کارنی سخنگوی کاخ سفید نیز تاکید کرد به رغم افزایش گمانه زنیها در اسرائیل در مورد نواخته شدن طبل جنگ علیه ایران، واشنگتن از تلاشهای دیپلماتیک خود برای حل اختلاف هسته‌ای با ایران دست نخواهد کشید و معتقد است که هنوز یک روزنه زمانی برای همکاری آنان باز است .(اینجا)

مقامات دو طرف در اوایل هفته جاری نیز اعلام کردند که واشنگتن و تل آویو به امید نزدیک کردن مواضع دو طرف در این باره در حال همکاری نزدیکی هستند و مذاکراتی نزدیک را درباره چگونگی برخورد با مساله هسته‌ای ایران دارند. اما مواضع دو روز گذشته مقامات دو کشور حکایت از پربرجا بودن این اختلافات است. چنانچه ایهود باراک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با اذعان به اختلاف بین این رژیم و آمریکا گفت: که عقربه‌های ساعت آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌یی ایران با سرعتی متفاوت حرکت می‌کند.
بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک ساعاتی پس از دیدارش با جیمز وینفلد، معاون رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، بار دیگر تکرار کرد که این رژیم حق حمله یکجانبه را برای خود محفوظ نگه می‌دارد.
وی که رژیم متبوعش صدها کلاهک اتمی در انبارهای خود در اختیار دارد، افزود که با این حال تردیدی درباره آمادگی واشنگتن برای روبرو شدن با این چالش در هر سطحی وجود ندارد.
همچنین بر اساس گزارش روزنامه اورشلیم پست، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت که این رژیم «درباره آینده و امنیتش به تنهایی تصمیم گیری می کند اما دولت آمریکا مهم‌ترین شریک ماست.»
رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا نیز وجود اختلاف شدید میان این کشور و رژیم صهیونیستی بر سر ایران را تایید کرد. آنچنان که مهر به نقل از آسوشیتدپرس گزارش داده است؛ مایک راجرز که در ماه آگوست به همراه تعدادی دیگر از مقامات آمریکا از جمله سفیر این کشور در تل آویو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرده بود در تشریح مباحث مطرح شده در این دیدار از انتقاد شدید نتانیاهو مبنی بر مشخص نبودن برنامه دولت اوباما در قبال برنامه هسته ای ای ایران خبر داده است.
بنا به گفته راجرز هم اکنون اسرائیل معتقد است سخنان دولتمردان آمریکا در خصوص اینکه تمام گرینه ها در برابر ایران روی میز است ، جدی نیست و به همین دلیل تنشهای میان واشنگتن و تل آویو همچنان ادامه دارد. راجرز در ادامه صحبت های خود مدعی شده است که اگر آمریکا هر چه سریعتر شفافیت بیشتری از خود درباره خطوط قرمز ایالات متحده در مورد برنامه هسته ای ایران نشان ندهد ممکن است اسرائیل به تنهایی تصمیم به این کار بگیرد.
نگرانی مسکو از حمله به تاسیسات هسته ای ایران
در همین حال مقامات روسی در راستای موضع گیری‌های قبلی خود طی روزهای اخیر نیز هشدارهایی را به مقام رژیم صهیونیستی نسبت به هرگونه حمله احتمالی به ایران داده و رسما اعلام کرده اند که مسکو هیچگونه مدرکی که نشان دهد ایران برنامه هسته‌‌ای را با اهداف نظامی دنبال می کند، مشاهده نکرده است.
براساس آنچه ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داده است، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرگزاری اینترفکس گفت: ما به آنهایی که با راه‌حل های نظامی بیگانه نیستند یا آنهایی که دست کم به طور جدی درباره چنین راه‌هایی حرف می‌زنند هشدار می‌دهیم که چنین اقدامی زیان‌آور و به معنای واقعی کلمه برای ثبات منطقه فاجعه بار خواهد بود و شوک‌های بزرگی به حوزه‌های امنیتی و اقتصادی وارد خواهد کرد که انعکاس آن بسیار فراتر از مرزهای منطقه خاورمیانه خواهد رفت.
بنا به گفته ریابکوف هیچ نشانه‌ای مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌‌یی ایران وجود ندارد و نظارت آژانس هسته‌یی سازمان ملل تضمین آن است.
ریابکوف افزوده است: ما چیزی متفاوت را مشاهده می‌کنیم و آن این است که در ایران موادی هسته‌یی وجود دارد که تحت کنترل بازرسان و متخصصین آژانس بین المللی انرژی اتمی است. این مواد هسته‌‌یی به سوی مصارف نظامی منحرف نشده‌اند و این چیزی است که آژانس به طور رسمی آن را تایید کرده‌ است.
بر اساس گزارش اینترفکس، این مقام روس همچنین گفت که تحریم‌های یکجانبه آمریکا مغایر با قوانین بین‌المللی است و تاکید کرد: ما نمی‌توانیم با اعمال فرامرزی قوانین آمریکا موافقت کنیم. از نظر ما چنین روش‌هایی نقض فاحش اصول و قواعد بین‌المللی است.
ریابکوف با با تاکید بر لزوم پایبندی اعضای سازمان ملل به منشور افزود: فقط زمانی که تهدیدی فوری متوجه صلح و امنیت جهانی باشد، می‌توان به بند هفتم منشور که به اقدامات تحریمی می‌پردازد، متوسل شد.

موضع‌گیری قاطعانه سفیر ایران در سازمان ملل علیه ادعاهای واهی مقامات آمریکایی
سفیر و معاون دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز به سخنان نماینده ویژه رییس جمهور آمریکا که ایران را متهم به سرپیچی از تعهدات بین المللی کرده بود پاسخ داد.
اسحاق آل حبیب در نشست مجمع عمومی این سازمان به مناسبت روز بین المللی مقابله با آزمایشات هسته ای در پاسخ به سوزان برک نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور عدم اشاعه که در این اجلاس کشورمان را به سرپیچی از تعهدات بین المللی خود در زمینه عدم اشاعه هسته ای متهم و برنامه هسته ای ایران را مغایر پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای دانسته بود، گفت: مضحک این است که کشوری که اولین و بیشترین آزمایشات هسته ای جهان را انجام داده و کماکان به انجام آنها با وسایل مختلف ادامه می دهد و تنها کشوری است که از بمب اتمی استفاده کرده و حتی در حال حاضر نیز کشورها را به استفاده از آنها تهدید می کند، کشوری که یکی از بیشترین ذخائر سلاحهای هسته ای دنیا را دارا بوده و همچنان نیز به مدرن سازی و توسعه این سلاحهای غیرانسانی ادامه می دهد، کشوری که با نقض آشکار تعهدات بین المللی خود، سلاحهای هسته ای خویش را در اختیار دیگران قرار داده و یا در سرزمینهای آنها مستقر کرده است و یکی از بیشترین کمکها را در ساخت سلاحهای هسته ای به رژیم اسرائیل به عنوان تنها منشأ بی ثباتی و ناامنی در خاورمیانه داشته است، و کشوری که آشکارا تعهدات حقوقی بین المللی مصرح خود در زمینه خلع سلاح هسته ای تحت پیمان منع گسترش را نقض نموده است، اتهاماتی را علیه برنامه هسته ای کاملاً صلح آمیز کشور من که یک عضو پای بند به کلیه تعهدات خود تحت پیمان منع گسترش است، مطرح می سازد، در حالی که این کشور با این سابقه سیاه در تاریخ فعالیت ها و سیاست های هسته ای خود لیاقت آن را ندارد.
/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 241304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گمنام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    38 28
    من نمیدونم این ارتش سوم دنیا که در جنگ سی وسه روزه از گروه مقاومت حزب الله به سختی شکست خورد وهنوز از زیر بار اون در نیومده چه طوری به خودش جرات میده کشوری مثل ایران که از لحاظ نظامی بسیار قوی هست رو تحدید کنه و ما ایرانی ها میدونیم که این فقط بازی با کلمات هست واینا فقط میخوان که با این حرف ها به خیال خودشون اجلاس اخیر غیر متعهد ها که در ایران با اون بزرگی برگزار شد روکمرنگ جلوه بدن(تازه من که خیلی دوست دارم اسرائیل به ایران حمله کنه تا بهش جنگ کردن رو نشون بدیم)
  • سید IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    21 35
    اگر سردمداران رزیم اشغالگر قدس توبه کنند وبه دامان اسلام پناه بیاورند به نفع اتهاست
  • میترا IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
    6 3
    امام خمینی گفت : آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. وقتی حکومتی با اینهمه قدرت نظامی نتونه هیچ غلطی بکنه . اسرائیل که دیگه به پایینتر از غلط هم قادر نیست.
  • بندری EU ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    1 0
    من با گفته میترا موافقم که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند چون اگر به ایران حمله کند از احمق ترین دولتهاست خیلی ها که مخالف ایران هستند خیال میکنند که ایران دست وپا بسته است میدانند که اگر به ایران حمله کنند تمام اقتصادشان ودرآمدشان که از خلیج همیشه فارس است از بین میرود آن زمان که ایران تازه انقلاب کرده بود عراق به کمک آمریکا ، اسرائیل و انگلیس ودیگر کشورهای مخالف که این همه به عراق کمک نظامی میکردند نتوانستند حریف ایران شوند چون ایرانیان هرچند که درداخل مشکلاتی داشته باشند اما درمقابل اجنبی همانگونه که درتاریخ هم آمده همه باهم متحد میشوند