از ویژگیهای این کشور نقشی بود که در انتقال کالاهای آسیا به اروپا ایفا میکرده است، انتقال کالا از طریق راههایی انجام میگرفت که گاه پر رونق و زمانی به فراموشی سپرده میشد.
اهمیت فعالیتهای تجاری با توجه به نیازهای هر کشور در طول سالیان گذشته اکنون بر کسی پوشیده نیست. هم در ایران و هم در بسیاری از جوامع انسانی ریشهدار و فرهنگ مدار دیگر، همواره بازار و بازاریان و صاحبان صنایع و حرف و اصناف به ویژه در قالب تشکلهای متمرکز و نهادهای مردمی نقش عمدهای در جریان امور اجتماعی داشتهاند و بر جهات و ابعاد گوناگون امور زیستی جوامع خود اثر گذاشتهاند.
شاید بتوان گفت معیار سنجش و میزان موثر بودن در رشد شاخصهای توسعهای کشور تشکیل نهادهایی از بدنه مردم است تا ضمن سودآوری برای خود، منافع ملی کشور را در قالب سیاستهای ملی عملیاتی کنند. این موضوع که بخشخصوصی با توجه به ظرفیتها و پتانسیلهای خود در بسیاری از مواقع بر رکود و رونق تاثیرگذار بودهاند، امری است که سالهاست از سوی نهادها و شخصیتها عنوان میشود. اما نکتهای که اکنون مورد نظر است گذار از فعالیتهای تجاری سنتی به مدرن در عرصه کنونی است و برای موفقیت در این گذار باید با بررسی فعالیتهای گذشتگان در این عرصه پنجرهای را برای فعالیت فعالان جدید اقتصادی گشود.
پیشینهپژوهی در فعالیتهای تجاری اتاق در سالهای گذشته و نحوه شکلگیری و اهداف و سیاستهای اجرایی آن زمان میتواند به مدیران و دستاندرکاران امروزی کمک شایانی كند.
با بررسی فعالیت اتاقهای بازرگانی پیشرو در دنیا مشاهده میشود که یکی از محورهای اصلی توسعه اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی آن کشورها فعالیتهای اتاقهای بازرگانی است. اما ما با توجه به مشکلات حوزه کسب و کار در کشور هنوز نتوانستهایم فضایی برای فعالیتهای متعالیتر اتاق فراهم آوریم. همچنین نتوانستهایم ساختاری مناسب، چابک و مبتنی بر رسالتهای اتاق بر اساس هرآنچه در قانون نوشته شده و آنچه را که به عنوان وظیفه خود تلقی میکنیم، ایجاد نماییم. شاید یکی از دلایل این موضوع عدم بررسی فعالیتهای اتاق در سالیان گذشته و در زمان شکلگیری بوده است. همچنين عدم تطبیق درست فعالیتها با نیازهای زمان خود موجب شده است در برخی موارد سرعت مناسبی داشته و در برخی دیگر با کندی مواجه شویم.
اتاقهای بازرگانی در هردورهای از فعالیتهای خود با کمّی و کاستیهايي مواجه بودهاند اما این نکته به عنوان یک محور و شاخص که با تزریق تجربه و گردآوری ایده و نوآوریهای جدید گرهگشای مشکلات اتاقهای بارزگانی شد، مغفول مانده است.
به بهانه صد و بيست و نهمين سالگرد تاسیس اتاق تجارت میتوانیم با بررسی پیشینه فعالیتهای اتاق بازرگانی و انتقال تجربه فعالان اقتصاد برای خود یک نقشه راه جدید توام با علممحوری و منطقگرایی ترسیم کنیم. چرا که با توجه به مشکلات فعلی کشور برای عبور از این گردنههای سخت و رسیدن به اقتصاد مقاومتی نیازمند چنین اقدامی خواهیم بود.
ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی از دیرباز از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است.
کد خبر 244176
نظر شما