ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی از دیرباز از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است.

 از ویژگی‏های این کشور نقشی بود که در انتقال کالاهای آسیا به اروپا ایفا می‏کرده است، انتقال کالا از طریق راه‏هایی انجام می‏گرفت که گاه پر رونق و زمانی به فراموشی سپرده می‏شد.
اهمیت فعالیت‏های تجاری با توجه به نیازهای هر کشور در طول سالیان گذشته اکنون بر کسی پوشیده نیست. هم در ایران و هم در بسیاری از جوامع انسانی ریشه‏دار و فرهنگ مدار دیگر، همواره بازار و بازاریان و صاحبان صنایع و حرف و اصناف به ویژه در قالب تشکل‏های متمرکز و نهادهای مردمی نقش عمده‏ای در جریان امور اجتماعی داشته‏اند و بر جهات و ابعاد گوناگون امور زیستی جوامع خود اثر گذاشته‏اند.
شاید بتوان گفت معیار سنجش و میزان موثر بودن در رشد شاخص‏های توسعه‏ای کشور تشکیل نهادهایی از بدنه مردم است تا ضمن سودآوری برای خود، منافع ملی کشور را در قالب سیاست‏های ملی عملیاتی کنند. این موضوع که بخش‏خصوصی با توجه به ظرفیت‏ها و پتانسیل‏های خود در بسیاری از مواقع بر رکود و رونق تاثیرگذار بوده‏اند، امری است که سال‏هاست از سوی نهادها و شخصیت‏ها عنوان می‏شود. اما نکته‏ای که اکنون مورد نظر است گذار از فعالیت‏های تجاری سنتی به مدرن در عرصه کنونی است و برای موفقیت در این گذار باید با بررسی فعالیت‏های گذشتگان در این عرصه پنجره‏ای را برای فعالیت فعالان جدید اقتصادی گشود.
پیشینه‏پژوهی در فعالیت‏های تجاری اتاق در سال‏های گذشته و نحوه شکل‏گیری و اهداف و سیاست‏های اجرایی آن زمان می‏تواند به مدیران و دست‏اندرکاران امروزی کمک شایانی كند.
با بررسی فعالیت اتاق‏های بازرگانی پیشرو در دنیا مشاهده می‏شود که یکی از محورهای اصلی توسعه اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی آن کشورها فعالیت‏های اتاق‏های بازرگانی است. اما ما با توجه به مشکلات حوزه کسب و کار در کشور هنوز نتوانسته‏ایم فضایی برای فعالیت‏های متعالی‏تر اتاق فراهم آوریم. همچنین نتوانسته‏ایم ساختاری مناسب، چابک و مبتنی بر رسالت‏های اتاق بر اساس هرآنچه در قانون نوشته شده و آنچه را که به عنوان وظیفه خود تلقی می‏کنیم، ایجاد نماییم. شاید یکی از دلایل این موضوع عدم بررسی فعالیت‏های اتاق در سالیان گذشته و در زمان شکل‏گیری بوده است. همچنين عدم تطبیق درست فعالیت‏‏ها با نیازهای زمان خود موجب شده است در برخی موارد سرعت مناسبی داشته و در برخی دیگر با کندی مواجه شویم.
اتاق‏های بازرگانی در هردوره‏ای از فعالیت‏های خود با کمّی و کاستی‏هايي مواجه بوده‏اند اما این نکته به عنوان یک محور و شاخص که با تزریق تجربه و گردآوری ایده و نوآوری‏های جدید گره‏گشای مشکلات اتاق‏های بارزگانی شد، مغفول مانده است.
به بهانه صد و بيست و نهمين سالگرد تاسیس اتاق تجارت می‏توانیم با بررسی پیشینه فعالیت‏های اتاق بازرگانی و انتقال تجربه فعالان اقتصاد برای خود یک نقشه راه جدید توام با علم‏محوری و منطق‏گرایی ترسیم کنیم. چرا که با توجه به مشکلات فعلی کشور برای عبور از این گردنه‏های سخت و رسیدن به اقتصاد مقاومتی نیازمند چنین اقدامی خواهیم بود.
 

کد خبر 244176

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =