آی‌فون موفق نشد ویندوزموبایل را در بازار گوشی‌‌های همراه از میدان به‌در کند، اما آندرویید قصد دارد هم آی‌فون و هم ویندوزموبایل را نابود کند. تعداد گوشی‌هایی که با سیستم‌عامل گوگل آندرویید 2.0 به بازار وارد می‌شوند، به‌شدت افزایش یافته است.

فاطمه محمدی‌نژاد: در حالی که موتورولا دروید و گوشی‌های همراه دیگری که از سیستم‌عامل آندروید 2.0 استفاده می‌کنند، در تلاش برای عبور از خط قرمزها هستند، ویندوز موبایل اعتماد به نفس خود را از دست داده است. بسیاری از کارشناسان آی.تی و نویسندگان مطبوعات که نقش مهمی در تشویق مردم برای استفاده از فناوری‌های جدید دارند، معتقدند ویندوز موبایل اکنون از حالت ثبوت به وضعیت پایینی تنزل یافته است.

حالا که در آغاز عصر دروید هستیم، بیایید نگاهی گذرا به نوشته‌های برخی رسانه‌های دیجیتال مشهور بیاندازیم. به گزارش سی.نت، سایت SFGate.com متعلق به روزنامه سن‌فرانسیسکو کرونیکل ویندوز موبایل را کاملا نفی می‌کند. نویسنده با اشاره به آی‌فون و دروید می‌گوید: «جالب است که مایکروسافت در این مبارزه دیده نمی‌‌شود.»

در وبلاگی به آدرس SeattlePI.com نیز می‌خوانیم: «یکی دیگر از بازیکنان تجارت موبایل که نامی از آن برده نمی‌شود، مایکروسافت است. چرا؟ زیرا در دنیای تلفن‌های هوشمند دیگر کسی توجهی به ویندوز موبایل نمی‌کند.»

مطالب مشابه دیگر نیز بسیار طولانی است. یکی از مطالب اخیر پی‌سی‌وورلد این‌طور می‌گوید: «آیا مایکروسافت در آخرین شرط‌بندی خود در موبایل شکست خورده است؟» این مطلب به تحقیقی اشاره می‌کند که بر اساس آن، سهم 13.9 درصدی ویندوز موبایل در بازار گوشی‌های هوشمند به 9 درصد در نیمه دوم سال 2009 / تابستان و پاییز 1388 تنزل پیدا کرده است.

این اعداد در محاسبات شرکت AdMob حتی پایین‌تر نیز هست. این شرکت بررسی می‌کند که چه سیستم‌عامل‌هایی بر گوشی‌های متصل به اینترنت استفاده می‌شوند. به گزارش AdMob در ماه آگوست / مرداد، ویندوز موبایل تنها 4 درصد سیستم عامل‌های موبایل را در بازارهای بین‌المللی در اختیار داشت که نسبت به چند ماه قبل 3 درصد کاهش داشته است.

و اما در مورد عدم اعتماد به نفس ویندوز، حقیقت این است که مصرف‌کنندگان به سیستم عامل ویندوز روی تلفن‌های هوشمند اهمیتی نمی‌دهند. به عبارت دیگر، در حالی که ویندوز پیش‌نیازی برای بسیاری از مصرف‌کنندگان هنگام خرید رایانه به حساب می‌آید، با این حال نتوانسته این پیش‌فرض را در بازار بزرگ تلفن‌های هوشمند به کاربران القا کند.

البته این بلا فقط سر مایکروسافت وارد نیامده؛ شرکت‌هایی مثل توشیبا که می‌خواهند با استفاده از ویندوزموبایل به بازار گوشی‌های همراه وارد شوند نیز به احتمال زیاد به اندازه آندروید 2.0 موفق نخواهند بود و شهرت لازم را کسب نخواهند کرد. توشیبا با گوشی TG01 خود تحسین‌های بسیاری را برانگیخت، اما آیا مایکروسافت می‌تواند به اندازه لازم، ویندوز موبایل را پشتیبانی کند؟

اما سود سرشار و آینده روشن بازار گوشی‌های همراه هوشمند، بسیاری از تولیدکنندگان رایانه را وسوسه کرده است وارد بازار شوند. نخستین آنها، اپل بود که دو سال پیش وارد بازار شد و موفقیت بی‌نظیری کسب کرد. گوگل دومین آنها بود که هنوز به مرحله سخت‌افزاری نرسیده و در حد ارایه نرم‌افزار و سیستم‌عامل باقی مانده است.

به تازگی، شرکت اینتل نیز اعلام کرده قصد دارد یکی از بازی‌گران بازار گوشی‌های هوشمند باشد. اما رقابت اینتل بسیار دشوارتر است، چرا که باید با شرکت‌هایی چون تگزاس‌اینسترومنتس (تی.آی) که تراشه‌های تولیدی آن در دروید به کار رفته، سامسونگ (آی‌فون)، بلک‌بری و مارول رقابت کند. اینتل برای این کار احتمالا از شرکت وینتل (WinTel)که در زمینه رایانه‌ها بسیار موفق بوده، کمک خواهد گرفت.

اینتل به سرعت در مسیر رسیدن به هدف خود پیش می‌رود. تابستان گذشته، سامسونگ موفق شد نخستین تراشته موبایل یک گیگاهرتز را تولید کند و اکنون، تگزاس‌اینسترومنتس و دیگر تولیدکنندگان تراشه که در بالا نامشان ذکر شد، به دنبال تولید تراشه‌ای هستند که سرعت 2گیگاهرتز را پشتیبانی کند.

با این اوضاع شاید دروید نتواند آی‌فون را کنار بزند، اما نابودگر ویندوز موبایل خواهد بود. البته مایکروسافت همیشه امتیاز ویژه‌ای در زمینه رایانه دارد. اما اگر آندروید سال آینده وارد بازار رایانه شود چه؟ به نظر می‌رسد رقابت سخت برای مایکروسافت به پایان نرسیده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 24934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =