فارس نوشت:

نخست‌وزیر ترکیه تلاش دارد تا بافت جمعیتی استان اسکندرون را تغییر دهد و علوی‌ها را با اهل تسنن سوریه تعویض کند.
 اقدام دو روز گذشته علوی‌های ترکیه در آنکارا در برگزاری تظاهرات گسترده، اولین گام در راستای به رسمیت شناختن حقوق و هویت آنها بود و این مسئله زمانی خود را نشان می‌دهد که در این تظاهرات که نخستین تجمع مذهبی در ترکیه در طول دهه‌های گذشته به شمار می‌رود بیش از 250 هزار شهروند ترک حضور داشتند.

به گزارش شبکه العالم، این تظاهرات پس از برگزاری چهارمین کنگره حزب «عدالت و توسعه» در ده روز پیش و پس از تلاش اردوغان برای جلوگیری از خوانده شدن قصیده یکی از شعرای علوی با عنوان «ما راهی دراز و باریک پیش رو داریم» در فضای سیاسی برگزار شد که رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور تلاش می‌کند تا حمایت مردم را برای سیاست‌های داخلی و خارجی خود جلب کند.

روزنامه السفیر در گزارشی به قلم «محمد نورالدین» درباره اقدامات اخیر اردوغان نوشت: علوی‌ها نیز پاسخ اردوغان را با سرودن قصیده‌ای دادند که به یک ترانه تبدیل شد و گروهی در این تظاهرات زمزمه می‌کردند.

این تظاهرات نشان داد خواست‌های علوی‌ها، جدید نیست بلکه به دهه‌های گذشته باز می‌گردد که نه لائیک‌ها و نه اسلام گرایان آن را محقق نکرده‌اند.

در آغاز همه این درخواستها، به رسمیت شناختن «خانه های گروهی» به عنوان مراکز عبادت و لغو تدریس دروس دینی جدید در مدارس بود که تمایل دولت اسلامی برای ایجاد نسل جدید و آموزش مسائل دینی مذهب حنفی به کودکان از سنین پائین و نادیده انگاشتن مذهب علوی را نشان می‌دهد در حالی که علوی‌ها دستکم 15 الی 18 میلیون نفر از کل جمعیت 73 میلیونی مردم این کشور را تشکیل می‌دهند.

اما این تظاهرات نشانگر تشدید تنش‌های مذهبی در ترکیه نیز بود که از یک سال و نیم پیش آغاز و تاکنون ادامه دارد و به ویژه اعتراضی به مسائل خارجی بود به گونه‌ای که  مخالفت خود را با جنگ بر ضد سوریه اعلام کرده و مردم سوریه را برادر خود خواندند.

«صلاح‌الدین اوزیل» رئیس اتحادیه بکتاشی علوی‌ها با بیان این موضوع که اردوغان باید از مشکلاتی که برای علوی‌ها به وجود آورده عذرخواهی کند. افزود: نخست وزیر ترکیه نمی‌تواند مشکلاتی را که به دموکراسی ترکیه ارتباط دارد،حل کند اما از برقراری دموکراسی در سوریه سخن می‌گوید.

وی افزود: ما علوی‌ها به دنبال جنگ با سوریه، ایران، یونان و هیچ دولت دیگری نیستیم و شهروندان ما با هر مذهبی به چنین جنگی تمایل ندارند.

«چینای اوزدین» پژوهشگر ترک نیز در ارتباط با این فضای مذهبی به وجود آمده به تحقیقات و پژوهش‌های خود درباره طرح‌های دولت برای ترساندن علوی‌ها و کوچ دادن آنها از منطقه ختای (اسکندرون) با رفتار پناهندگان سوری که در اردوگاه‌های منطقه سکونت دارند، اشاره کرد زیرا بیشتر آنها سنی مذهب هستند که به جدا کردن سنی‌ها و علوی‌ها حتی در بیمارستان‌ها می پردازند.

وی افزود: این پناهندگان، علوی‌های ترک را می‌ترسانند و این مسائل به انزوای ساکنان این منطقه و شاید انتقال آنان به مکان‌های دیگر منجر شود.

او به  طرح اعطای تابعیت به برخی پناهندگان سوری سنی اشاره  کرد و گفت: این طرح برای ایجاد نوعی توازن با علوی‌های اسکندرون است که بیشتر مردم این منطقه را تشکیل می‌دهد و بارها در تظاهرات‌های خود عکس‌های بشار اسد رئیس جمهوری و پرچم‌های سوریه را در دست داشتند.

خانم اوزدین افزود: دولت اردوغان در گذشته  نیز به بسیاری از افغان‌های منطق اسکندورن تابعیت ترکی داد  و هم اکنون نیز در صدد اعطای تابعیت به شهروندان سوریه است.
49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 249589

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    30 21
    دست نژاد پرست ها رو از پشت بسته
  • حسن IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    23 13
    درشرایط سیاسی جهان نخست وزیر ترکیه دچار توهم شده و ترکیه را نابود خواهد کرد
  • محسن IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    11 20
    قابل توجه آنانی که غرب و دمکراسی غربی را آرزو می کنند .در جمهوری اسلامی ایران تمام حتی اقلیت های مذهبی در آموزش دینی آزاد هستند چه رسد به مذاهب اسلامی . اما کشورهایی که دم از دمکراسی می زنند مثل ترکیه میبینیم حقوق نژادی و مذهبی اقوام و مذاهب چگونه نادیده گرفته شده .
  • مصطفی IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    11 9
    چرا درترکیه با نژادها ومذهب دیگر درطول تاریخ برخورد خوبی نداشتن مثل کشتار ارامنه امروز باعلویان حاکمانی که نتوانند بااقوام ومذاهب گوناگون تعامل داشته باشند اینطور کشور ها را فاقد فرهنگ وتمدن می باشند این کشورها میبایست از تاریخ کشور ما ایرانیان درس بگیرند که درطول تاریخ مردمان این سرزمین بااقوام ومذاهب وادیان گوناگون باهم ازدواج وسبب فامیلی ودرصلح صفا زندگی کردند این یکی ازنشانه ها فرهنگ وتمدن جاویدانگی این سرزمین پاک ایران عزیزمان میباشد که باآن می بالیم وسرمشقی برای بعضی کشور های امروز می باشد که ازاین سرزمین یاد گرفتن وادعای حقوق بشر میکنند که گذشته خوشنامی نداشتن