یونان که تا امروز نرخ بیکاری در آن از مرز 25% عبور کرده، تا 2016 به اولین تولیدکنندۀ طلای اروپا تبدیل می شود.

یونان که تا امروز نرخ بیکاری در آن از مرز 25% عبور کرده، به اولین تولیدکنندۀ طلای اروپا تبدیل می شود. گفته می شود تا سال 2016 تولید طلا در یونان از فنلاند نیز عبور می کند. به دلیل بحران اقتصادی، آتن تسهیلات بهره برداری و استخراج طلا را سرعت بخشیده است. برای آتن که از ابتدای بحران اقتصادی در سال 2008 شاهد دو برابر شدن نرخ بیکاری است، این خبر می تواند تا اندازه ای امیدوارکننده باشد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ لاتریبون یونان قرار است اولین تولیدکنندۀ طلای اروپا باشد و جای فنلاند(چهلمین تولیدکنندۀ طلای جهان) را بگیرد. این کشور پتانسیل های فراوانی در ذخایر معدنی دارد و اولین تولیدکنندۀ بوکسیت در اروپاست(کلوخۀ معدنی آلومینیوم) که در تولید آلومینیوم، شیشه و سیلیس(که در باغبانی کاربرد دارد) به کار می رود. اما یونان، ششمین سال متوالی است که در بحران اقتصادی به سر می برد و سیاست های حمایتی دولت اقتصاد کشور را فلج کرده است. 
در این میان اما ماجرای شرکت معدنی اروپایی گلدفیلد در خور توجه است. این شرکت مدت 5 سال است که منتظر کسب اجازۀ استخراج است اما روند بوروکراسی در یونان متوقف شده است. از سویی ارزش سهام این شرکت در بازار بورس لندن کاهش یافته و بدین ترتیب راه برای سایر کشورها باز شده است. در نهایت شرکت الدورادوگلد، شرکت کانادایی معدنی که از قبل در این کشور و همچنین در رومانی، ترکیه، چین و برزیل نیز فعالیت داشته، وارد میدان شده و تلاش می کند از رقیب قطری که آن هم در صف سرمایه گذاری است، پیشی بگیرد. سرمایه گذاری که ارزش آن به 2.4 میلیارد دلار میرسد. اما شرکت الدورادو تنها نیست. گلوری ریسورس، شرکت استرالیایی معدنی دیگر نیز قصد دارد در معدنی در تراس(شمال شرقی کشور) فعالیت استخراجی خود را آغاز کند. فعالیت دو شرکت مذکور می تواند تولید طلا در این کشور را از مرز 16.000 انس(یک انس برابر با 31.1 گرم) در سال 2011 فراتر برده و در چشم انداز سال 2016 آن را به 425.000 انس برساند؛ یعنی در سطح بازار جهانی در حدود 582 میلیون یورو.
طلای یونان اشتغال ایجاد می کند
طبق داده های شرکت گلوری ریسورس جدای از دریافتی های دولت از محل مالیات، بهره برداریها 200 شغل مستقیم و 600 شغل غیرمستقیم تنها در یکی از پروژه ها ایجاد خواهد کرد. همچنین شرکت الدورادوگلد که تاکنون تعداد 800 شغل ایجاد کرده، قرار است آن را به 1.500 عدد برساند. در مجموع قرار است بخش معدنی یونان در حدود 10.300 شغل برای یونانی ها ایجاد کند.
یونان، پتانسیل فراوانی از لحاظ معدنی دارد. این کشور به دلایل سیاسی تاکنون نتوانسته از پتانسیل های خود استفاده و بهره برداری کند. این در حالی است که به نوشتۀ پایگاه اینترنتی ژورنال دونت، نرخ بیکاری در این کشور از مرز 25% فراتر رفته می رود. طبق آمار موجود در ماه ژوئیه بیش از یک چهارم جمعیت فعال یونان بیکار بوده اند. نرخ بیکاری در این کشور در مقایسه با سال قبل در همین زمان که 17.8% بوده و ماه ژوئن که 24.85 بوده، رقم 25.1% را نشان می دهد.
تعداد متقاضیان کار در این کشور در حال حاضر به 1.261 میلیون نفر می رسد و تنها 3.7 میلیون نفر در این کشور دارای شغل هستند. یونان در حالی با بحران اقتصادی و همچنین برنامه های ریاضتی اعمال شده از سوی تروئیکا(بانک مرکزی اروپا، کمیسیون اروپا و صندوق بین المللی پول) دست و پنجه نرم می کند که پل کروگمان، برندۀ صلح نوبل اقتصادی 2008 معتقد است که برنامه های مذکور موسسات مالی ریشۀ تشدید بحران اقتصادی در این کشور است. یونان قرار است مبلغ 31.5 میلیارد یورو در ازای اجرای برنامه های ریاضتی دریافت کند.

 

ترجمه: زهرا خدایی

 

26339
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 250073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    10 15
    بیچاره ها یه نفسی می کشن.