یک کارشناس جهان عرب می گوید با ترور وسام الحسن باید شاهد فشار بیشتری بر دولت لبنان باشیم.

محمد ایرانی، سفیر سابق کشورمان در اردن و کارشناس جهان عرب در گفتگویی با خبرآنلاین پیرامون تبعات داخلی و منطقه ای ترور وسام الحسن، رئیس اطلاعات سازمان امنیت داخلی لبنان می گوید: تحولات سوریه حوزه های پیرامونی خود از جمله لبنان را تحت تأثیر قرار داده است. اساساً منطقه وارد بحران و معادلۀ حساس و خطرناکی شده است، وضعیت لبنان نیز جدای از منطقه نیست و حتی حساستر از سایر کشورهای منطقه است.
ایرانی می افزاید: احتمال افزایش تنش داخلی اعم از تحریک طائفه ای و درگیری های مذهبی وجود دارد، این احتمال با توجه به تحولات سوریه و تأثیر آن بر لبنان و پتانسیل تشدید درگیری مذهبی وجود دارد، شرایط و زمینه برای این وضعیت بسیار فراهم است. با شرایط جدید بحران تشدید شده و زمینه ها بیشتر به سمت درگیری طائفه ای و مذهبی پیش خواهد رفت. اما این احتمال نیز هست که این بحران در شرایط فعلی قابل کنترل و محدود باشد.
این کارشناس جهان عرب می افزاید: جبهۀ 14 مارس، مخالفین سوریه و هم مخالفین منطقه ای و بین المللی سوریه نیز تلاش می کنند که یکسری اقداماتی در سه سطح انجام دهند: اول اینکه نگاه کلی جریان 14 مارس بنا بر اظهارات سمیر جعجع و سعد حریری اینست که این اتفاق کارِ سوریهاست و حتی اسم آورده اند تا در سطح داخلی فشار بر دولت را افزایش بدهند، همانطور که طی 2 و 3 روز اخیر شاهد آن بودیم و حتی بر همپیمانان دولت اعم از حزب الله نیز فشار بیاورند. اما در سطح منطقه ای فشار بر سوریه، از طریق طرفهای مختلف منطقه ای مثل عربستان سعودی و کشورهای حامی جریان 14 مارس افزایش پیدا می کند.

 

مشروح گفتگوی سرویس بین الملل خبرآنلاین با محمد ایرانی را اینجا بخوانید
برای مشاهدۀ وبلاگ محمد ایرانی در صفحۀ وبلاگ نخبگان اینجا را کلیک کنید

 

49263


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 253748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =