پیشنهاد نگارنده برای ایجاد یک کریدور حفاظت شده برای عبور کاروان‌های قاچاق مواد مخدر - که از کشور همسایه ایران به مقصد اروپا بارگیری می‌شوند - و ترانزیت آنها بدون مانع انتظامی - که در واکنش به مواضع احمد شهید و خانم اشتون که اعدام قاچاقچیان مواد مخدر را «وحشتناک» خواندند مطرح شد – با واکنش‌های متفاوتی از سوی خوانندگان عزیز مواجه گردید و بحثی جدی را در فضای مجازی دامن زد.

 
 
ضمن تشکر  از خوانندگان محترمی که نظرات مخالف و موافق خود را بیان فرمودند اکنون برای تبیین بیشتر این پیشنهاد و نیز ارائه توضیحاتی نسبت به دیدگاه‌های خوانندگان محترم نکاتی را یادآور می‌شوم:
1- سال‌هاست که ایران همه توان خود را برای مبارزه بی امان با قاچاق مواد مخدر بکار گرفته و تا کنون صدها تن از بهترین جوانان عزیز ما در این را به شهادت رسیده‌اند. البته این مبارزه بر اساس آموزه‌های دینی و انقلابی و برای حفظ جوانان از خطر مواد مخدر سامان یافته است اما واقعیت این است که بیشتر مواد مخدری که به ایران قاچاق می‌شود برای مصرف داخلی نیست و بیشتر به مقصد سایر کشورها، به ایران وارد می‌شود. بنابراین دیگر کشورها و بویژه اروپایی‌ها بیشترین نفع را از این مبارزه می‌برند؛ تقریباً هیچ امکانات و نیروی انسانی برای این مبارزه بکار نمی‌گیرند و جوانان‌شان هم به دلیل کاهش توزیع مواد مخدر از مصونیت بیشتری برخوردار می‌شوند. نکته جالب اینکه اروپایی‌ها نه تنها کمترین کمک را به این مبارزه می‌کنند بلکه هر بار که ایران قاچاقچیان را به مجازات می‌رساند فریاد وا حقوق بشر! آنها گوش فلک را کر می‌کند. جالب‌تر اینکه با بالا گرفتن بحث‌های هسته‌ای تهدید می‌کنند همین کمک‌های اندک را هم قطع خواهند کرد. بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که ما با هزینه‌های گزاف مانع عبور کاروان‌ها از مسیر ایران شویم.
2- ترانزیت کاروان‌ها به این مفهوم نیست که ما راضی به توزیع مواد مخدر در بین جوانان اروپایی هستیم بلکه با این پیشنهاد در واقع میدان مبارزه با قاچاق مواد مخدر را گسترده‌تر کرده و اروپا را بطور واقعی درگیر این مبارزه جدی می‌کنیم. ما امیدواریم آنها همه توان خود را برای مبارزه بکار گیرند و اجازه ندهند جوانان‌شان به ورطه اعتیاد بیفتند و البته اگر آنها وارد این مبارزه شوند ما آنها را تحسین خواهیم کرد.
3- برخی از دوستانی که با این پیشنهاد مخالف بودند عمدتاً از منظر انسان‌دوستی و تنش‌زائی به آن نگریستند، اما من فکر می‌کنم با درگیر شدن سایر کشورها در این مبارزه فضا برای قاچاقچیان بیشتر نا امن شده و در نتیجه انسان‌های بیشتری از خطر مواد مخدر رهایی می‌یابند. از دیگر سو زمانی که اروپا خود ابعاد این مبارزه را درک کند تمهیدات جدی برای کاهش تولید مواد مخدر در افغانستان خواهد اندیشید و تلاش خواهد کرد سرچشمه مواد افیونی را بخشکاند و این خدمت بزرگی به انسانیت است. طبیعی است اگر اروپایی‌ها در این مبارزه مسامحه کنند خود مسئول اعتیاد مردم و جوانان خود خواهند بود.
4- برخی از دوستان موافق اما از منظر درآمد این ترانزیت به مسئله نگاه کردند در حالی که نگارنده هرگز به این موضوع نظر ندارد و حتی پیشنهاد می‌کند هیچ عوارضی در این زمینه دریافت نشود چون اصولاً این‌گونه درآمدها قطعاً شبهه شرعی دارد.
5- برخی مدعی شدند قبلاً این کار انجام می‌شده و یا اکنون انجام می‌شود، در حالی که من تقریباً مطمئن هستم چنین کاری تا کنون انجام نشده است. برخی از دوستان هم معتقد بودند این کار بدون اعلام و به صورت مخفی انجام شود اما من معتقدم اگر این تصمیم گرفته شد رسماً اعلام گردیده و علت آن نیز در سطح گسترده به اطلاع افکار عمومی جهان برسد.
انتظار می‌رود همچنان‌ که مردم نسبت به این پیشنهاد حساسیت نشان دادند و دیدگاه‌های مخالف و موافق خود را مطرح کردند، مسئولان نیز موضوع را جدی گرفته و حداقل بطور دقیق و کارشناسی ابعاد و پیامدهای آن را مورد بررسی قرار داده و بر اساس منافع ملی درباره آن تصمیم‌گیری کنند.
 
(کاربران محترم خبرآنلاین  می توانند ذیل همین مطلب نظرات جدید و دلایل موافقت و مخالفت خود را بیان کنند) 

 

برای مشاهده نظرات کاربران خبر آنلاین پیرامون مقاله "مواد مخدر را به اروپا ترانزیت کنید" به لینک زیر مراجعه فرمایید: 

 www.khabaronline.ir/detail/253715/weblog/fayazi

کد خبر 254561

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من: یک موافق IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    17 6
    به نظر من پیشنهاد گسترده کردن میدان مبارزه با مواد مخدر بسیار درست و ضروری است
  • بدون نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    19 7
    مسئله اینه که تو کشور ما فقط قاچاقچیان اعدام نمیشوند یکی از مخالفت های اونها هم همین هستش... منهم پدرم یک معتاده...دلیل اصلی اعتیاد تو کشورمون نا امیدی از کار و سرمایه و پول و تحصیل و ازدواج هستش
  • شیپورچی IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    16 6
    موافقاش مثبت بدن لطفا
  • حسین IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    8 2
    به نظر من ترکیه که جدیدا قوانین سفت و سختی رو برای معتادین و دارندگان مواد وضع کرده به هیچ عنوان اجازه نمیده این ترانزیت از کشورش انجام بگیره
  • ایرانی IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    12 1
    با بند 4 کاملا مخالفم.چرا باید عوارض نگیریم. بسه دیگه هر چی نفت و گاز و برق مفت............(بابا ولم کن بزار حرفمو بزنم آی ..)
  • محمدرضا IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    13 4
    بنده تجربه سی ساله در زمینه مبارزه با مواد مخدر دارم واز ابتدا معتقدم بجای اینکه ، هزاران نفرمامور پلیس وغیر پلیس وامکانات مختلف در مرز وکویر وغیره باصرف هزینه های سرسام آور درگیر مبارزه با مواد مخدر می شود و جان بهترین جوانان این مرز وبوم در معرض خطرات جبران ناپذیری قرار دارد . به صرفه است که بصورت رسمی تمام موادمخدر تولیدشده در افغانستان را حتی به قیمتی بالاتر از آنچه قاچاقچیان می خرند ، خریداری کنیم و آنچه برای مصارف دارویی وغیره نیاز است بانظارت دقیق مصرف ومابقی را اگر سایر کشورها خریدار بودند صادر وگرنه معدوم کنیم چراکه ارزش جان حتی یک نفر از مرزبان و پلیس بالاتر از ارزش تمام مواد مخدر ی است که از کشور عبور می کند یا کشف می گردد .
  • سینا US ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    13 3
    آقا چرا عوارض نگیریم؟؟؟ کار را انجام دهید عوارضش را هم بگیرید خرج درمان معتادین کنید
    • گمنام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
      6 2
      گل گفتی ها
    • سید عباس US ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
      7 1
      بهترین نظری که خوندم همین بود. آفرین من هم موافقم.
  • مجید اقا US ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    11 6
    توی این اوضاع که همه بر علیه ما هستند تصمیم جالبیه
    • بدون نام IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
      3 7
      واقعا فکر میکنی اینکار علنی انجام بشه چی میشه....... تو فکر میکنی اینکارا را انسان های درستکار انجام میدهند...... اگر اینکار انجام بگیره مواد بیشتر به درون کشور تزریق میشه و اونوقت میخوای چکار کنی فقط معتاد بیشتری داریم بهترین راهش ساختن دیوار و مبارزه هستش تا زمانیکه افغان ها شغل دیگری برگزینند و بتونند کمی رشد اجتماعی-اقتصادی داشته باشند
  • بدون نام EU ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    11 10
    من واقعا نمی دانم چرا علی رغم همه توضیحات معقول و منطقی که از طرف مخالفان این عقیده بصورت کامنت منتشر شد باز هم آقای نویسنده نمی خواهد بفهمد که نظر ایشان چدا غلط و غیرقابل قبول است . آخر باید با چه زبانی گفت که تسهیل در امر ترانزیت مواد مخدر جز به خطر افتادن جان انسان های بی گناه و قدرت یافتن هر چه بیشتر قاچاقچیان مواد مخدر که حقیقتا دشمنان بشریت هستند حاصلی نخواهد داشت و این امر بیش از هر چیز به جوامع انسانی لطمه می زند و آن نتیجه ای که شما مدنظرتان است را هرگز به بار نمی آورد
    • بدون نام US ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
      6 3
      ایشان نظرشان را داده اند. بعضی موافق و بعضی دیگر مخالفند شما چرا می خوای نظرتو تحمیل کنی. ضمنا اگر مودبانه تر نظر بدید بهتره. هرکسی شانی داره که باید حفظ بشه.
  • بدون نام IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    15 8
    آقا سفسطه نفرمایید. اروپایی ها با نوع مجازات مخالفند، نه با اصل آن. ضمناً با این پیشنهاد شما از این به بعد به ما اتهام قاچاق مواد مخدر هم می زنند. حداقل ای کاش می فرمودید جلویش را نگیریم نه اینکه ترانزیت کنیم.
  • کریم KW ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    4 0
    با سپاس خواهشمندم فقط اجازه بدهید مقادیر اندکی برای مصرف داخلی در داخل کشور باقی بماند. از اون جنس های ناب فرد اعلا که ناخالصی هم ندارد. این پیش نهاد را جدی بگیرید. لطفا.
  • Mahdi AT ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    7 0
    جناب آقای فیاضی سلام هم شما میدانید و هم ما، همکاری علنی با جنایتکاران مواد مخدر در عرف بین الملل قابل قبول نیست و از نظر عملی‌ هم تقریبا غیر ممکن، تنها کاری که می‌شود کرد از طریق واسطه یعنی همکاری قاچاقچی‌های داخلی با جنایتکاران طالبانی، به شرط تضمین که مواد در ایران پخش نشود، شاید غارتگران غربی عاصی شوند و از ما کمک بخواهند، دخالت مستقیم جز حیثیت بری برایمان چیز دیگری به ارمغان نخواهد آورد.
  • بدون نام IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    10 0
    خوب است قاچاقچیان مواد مخدر را به اروپا ترانزیت (تبعید) کنید تا اگر واقعاً قاچاقچی هستند طبق قوانین آنجا با آنها برخورد شود. این کار به نفع هــمــه است.
  • بدون نام IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    11 5
    رئيس جمهورت گفت هولوکاست دروغه ملت الان دارن عوارضشو میدن حالا تو هم بگو ترانزیت کنیم فردا یه قطعنامه دیگه صادر میشه. هنر چرخوندن مملکتو ندارین لطفاً عذاب مردمو بیشتر نکنین
  • بنده خدا IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    9 4
    من كه هنوز تو فلسفه اخلاقي و هوشمندي اين پيشنهاد ماندم آخه دوست متخصص ايران يك كشور عضو و مسئول در جامعه جهاني است چطور مي تواند اجازه استفاده از خاك كشورش را براي اسيب رساندن به كشورها ديگر بدهد اين كه ما نگذاريم كاروانهاي قاچاق از كشور ما عبور كنند لطف به كشورها ديگر نيست وظيفه ما و نشاندهنده حق حاكميت ما به وجب به وجب خاك كشور است در ثاني اگر بخواهيم ترانزيت هم بگيريم بصورت علني هم دست مافيا جهاني مي شويم كه نه تنها شرعا بلكه قانونا و اخلاقا مجاز نيست. واقعا دوستان در خبر انلاين از انتشار اين مطلب چه هدفي دارند؟! يعني اين ايرادات ساده برايشان روشن نيست لطفا منتشر كنيد.
  • محمد IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    5 7
    ترانزیت مواد مخدر میتونه اتفاقات جالبی رو رقم بزنه و تو پ رو از میدون ما به میدون غرب ببره.بسیار پیشنهاد خوبیه
  • بی نام و غیر قابل انتقال به غیر IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    10 1
    هدف وسیله را توجیه نمی کند. فرض کن عملی شود: آنوقت ایران کشوری است که به صورت رسمی ترانزیت مواد مخدر را انجام می دهد همین برای مخدوش کردن نام ایران کفایت می کند حکایت " سگی پای صحرانشینی گزید "در بوستان سعدی اندیشه صدها و هزاران ساله یکی از متفکرترین تمدن ها را نشان می دهد. چند کارخانه در زاهدان داریم برای بحران بی آبی آنها چه شده؟ پس از جدایی هند و پاکستان تجارت سیستان نابود شد تا حالا برایش چه ثجارت جایگزینی ساخته شده؟ پس از سد سازی های افغانها بر روی هیرمند و عوض شدن مسیر این رود حیاتی کجا از قدرت و نفوذ منطقه ای برای جلوگیری از این کار استفاده شده؟ لزوما قشنگ بودن دورنمای یک عقیده به معنای درستی آن نیست به جای اینگونه راه حل های هیجانی و خطرناک به فکر راه حل های عاقلانه باشید.
  • امیر IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    4 0
    شخص واکسینه شده میتواند ناقل بیماری باشد . اروپایییان خود را واکسینه کنند . ترانزیت کالا مانند آبهای آزاد میتواند باشد . شاید ؟!
  • تابان IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    0 3
    اروپائیان مغروروکح فهم هیچگاه حاضربه کمک مالی ویاهمکاری درجهت مبارزه باموادمخدردرایران نخواهندشدلذااصلح است ترانزیت موادراازمرزشرقی تامرزهای غربی هدایت کنیم ودرپایانه های مرزی غرب حق ترانزیت راازقاچاقچیان دریافت کنیم . اگرغربی ها خواستندباموادمبارزه کنندآزادندازترکیه تاکشورمقصدباآن هرگونه می خواهندمبارزه کنندیانکنند.
  • امیرعلی EU ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
    0 3
    به نظر من وقتی اروپایی ها ما رو تحریم کردند ما هم باید مقابله به مثل کنیم خود این ترانزیت نوعی تحریمه,اصلا همین فشار میاره بهشون تا دست از تحریم وردارند