شاه عکس ثریا را در آلبومی دیده و او را انتخاب کرده بود، ثریا در آن زمان در لندن زندگی می کرد و در 19 سالگی بدون آنکه متوجه شود دارد چه می کند، ملکه ایران شد، در جشن عروسی 1636 میهمان را دعوت کرده بودند و گل ها را هم تماما با هواپیما از هلند وارد کرده بودند.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «از اروپا و آمریکای لاتین» نوشته گابریل گارسیا مارکز با ترجمه‌ بهمن فرزانه از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است. در یادداشت مترجم که در ابتدای کتاب آمده، عنوان شده است: «کتابی که در دست دارید، گزیده‌ای از نوشته‌ها و مقالات گابریل گارسیا مارکز در کتاب بسیار مفصل «از اروپا و آمریکای لاتین» است که طیف گسترده‌ای از موضوعات روز را دربر می‌گیرد؛ از قضیه‌ جنایتی معمایی در شهر رم گرفته تا جشنواره‌ سینمایی ونیز و رقابت دو هنرپیشه‌ معروف ایتالیایی ـ سوفیا لورن و جینا لولوبریجیدا ـ و ماجراهای سفر گارسیا مارکز به مجارستان و روسیه...نوشته‌هایی که در این مجموعه گرد‌ آمده‌اند، هرکدام به یک داستان کوتاه شباهت دارند و بر این اساس می‌توان این کتاب را مثل مجموعه‌ داستان خواند.»

این کتاب خواندنی یادداشت های مارکز از سپتامبر 1955 تا آوریل 1960 را در بر می گیرد. 

 

در ادامه بخش هایی از یادداشت مارکز با عنوان «27 اکتبر تاریخ ناگواری برای این دو عاشق و معشوق» که به حوادث آن روزهای حکومت در ایران پرداخته می خوانیم:

«زن زیبایی که دو هفته پیش پا به هتل پلازا - آنته پاریس گذاشته بود با وجود نام عوضی و عینک آفتابی به چشم، نمی توانست ناشناس باقی بماند. یک کت و دامن کریستیان دیور بر تن داشت. بسیار خوب هم فرانسه حرف می زد. بیست و هشت چمدان و دوزاده جعبه کلاه هم همراه داشت. اتاق شماره 12 را به او داده بودند. با وجود مراقبت مدیر هتل، همه مطلع شدند که آن مسافر اسرار آمیز به محض اینکه در اتاق خود تنها مانده بود خواسته بود تلفنی با تهران، پایتخت ایران تماس بگیرد. طرف دیگر هم در آن سمت تلفن، شاه ایران بود...ملکه ثریا اغلب به پاریس می آمد اما ناشناس. این رفتار باعث شده بود همه فکر کنند حتما دلیل خاصی دارد که ملکه نمی خواهد با روزنامه نگاران روبرو شود. دلیل آن هم در این هفته، روز 27 اکتبر کشف شد. به احترام قرآن و قوانین خاص و بسیار دقیقی حکومت سلطنتی ایران.  ملکه ثریا طرد شده بود چون طی 5سال زناشویی نتوانسته صاحب فرزندی بشود که ولیعهد ایران باشد. البته راه حل دیگری هم داشت یعنی اینکه شاه ایران همسر دیگری بگیرد اما آن راه حل برای ثریا، که در اروپا بزرگ شده بود، امری محال به نظر می رسید. او نمی توانست شوهر خود را با زن دیگری قسمت کند. قبل از آن هم شاه ایران فوزیه را طلاق داده بود. خواهر فاروق، شاه سابق مصر. آن ازدواج برای ثریا نتیجه ناگواری داشت، یعنی اینکه خود شاه عقیم نبود. او از فوزیه صاحب دختری به اسم شهناز شده بود.
در واقع سالگرد ازدواج شاه و ثریا روز 12 فوریه بود. در آن تاریخ، موقعیت سیاسی کشور تماما به نفع شاه بود. دکتر مصدق در زندان بود. مجلس شورای ملی به شاه و ثریا هشت ماه مهلت داده بود. شاه و ثریا هم سری به آمریکا زدند. می خواستند با دولت آمریکا قراردادی نفتی ببندند، گرچه این بهانه ای بیش نبود. منظور اصلی سفر این بود که در آنجا ثریا را معالجه کنند که طبعا مثل معالجات گذشته بی ثمر بود. چندی بعدهم شاه و ملکه ایران سفری به شوروی کردند که تقریبا هیچکس متوجه آن نشد. در روز عروسی، ثریا پالتوی پوستی به تن کرده بود که استالین به او هدیه کرده بود و ارزش آن 52 میلیون فرانک فرانسه بود. در شهر کیف پیش دو پزشک متخصص زنان رفتند و آن ها هم با پزشکان آمریکایی موافقت کرده بودند...روز 27 اکتبر، آرزوی سیاسی دکتر مصدق برآورده شد؛ یعنی خلع کردن ثریا از تخت سلطنت...شاه عکس ثریا را در آلبومی دیده و او را انتخاب کرده بود. ثریا در آن زمان در لندن زندگی می کرد و در 12 سپتامبر 1951 در 19 سالگی بدون آنکه متوجه شود دارد چه می کند، ملکه ایران شد. در جشن عروسی 1636 میهمان را دعوت کرده بودند و گل ها را هم تماما با هواپیما از هلند وارد کرده بودند. از همان لحظه همگی آن ازدواج را سعادتمندترین ازدواج ها به شمار می آورند ولی از همان لحظه دکتر مصدق شروع کرد به ایراد گرفتن به حکومت «اروپایی» شاه...پنج ماه پس از ازدواج، ثریا به رم رفته بود و طی یک روز بعدازظهر 37 میلیون فرانک خرج خرید جواهر کرده بود. در همان زمانی که در خیابان های تهران خون جاری شده بود. ولی ثریا آن مرتبه به کاخ و آغوش شوهرش بازگشت، چیزی که مطبوعات اروپایی به خوبی از آن سوء استفاده کردند...»

 

این کتاب خواندنی که سرشار از اطلاعات ریز اجتماعی - سیاسی است با قیمت 6500 تومان منتشر شده است.

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب و هر محصول فرهنگی دیگر کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 254727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    35 0
    جالبه خیلی جالبه هیچ فکر نمی کردم مارکز از این دست مسایل هم نوشته باشد می خرمش.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    واقعا شاه به فکر اقتصاد مردم نبود و فقط به دنبال خوشگذرانی و خرج و مخارج کلان عروسی های بود.
    • بدون نام IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
      8 41
      نه آغا شان پادشاهی کردن در آن دهه ها این بود یعنی این طور برایش تعریف اش کرده بودند بیچاره وقتی حکومت پهلوی را انگلیسی ها می آورند سر کار و حکومت 2500 ساله شاهنشاهی را می بندند به ریشش و می گویند تو از نوادگان کوروشی باید چه کار کند که معلوم شود یا ثابت شود که از آن عهد و دروان حکومت 2500 ساله شاهنشاهی چیزی به عنوان ارث و میراث به او هم رسیده است؟ خب معلومه باید معدن گنج و جواهراتش را نشان دهد فکر می کنید چرا سالی یک بار مراسم تاجگذاری داشت برای این که ما ملت ببینم و چشم مان خیره شود که البت شاه ما شاه است و چیزی از شاه انگلیس کم ندارد آری جانم این بود اصل قضیه برای به فکر بودن ملت هم که بایست بگم شاه آن قدر ها عقلش قد نمی داد که این موضوع را مدیریت کند مدیریتی که در آن ملت برسد به جایگاهی
    • بدون نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
      6 34
      (ادامه از قبل) که ملت برسد به جایگاهی که خود او ادعایش می کرد ادعاهایی مثل همین میراث داری حکومت شاهنشاهی 2500 ساله یا ژاندارمی خلیج فارس یا برتری تسلیحاتی منطقه خاورمیانه و رسیدن به دروازه های تمدن و دهها عنوان دهان پر کن دیگر مثل این ها. که علی رغم واقعیت بیرونی یک واقعیت درونی هم داشت و آن این که شاه برای کسب این تشخص و پز که بیشتر هم وجه بیرونی اش مد نظرش بود از ملت هزینه می کرد از جیب ملت از حیثیت ملت از شرافت ملت و از دین ملت همین مردم را ناراضی می کرد که چرا باید یک اجنبی حالا شما بخوان اسراییل انگلیس و آمریکا بیاید و بر امورات ملت سایه بیندازد که چیه شاه می خواهد ژست ژاندارمی خلیج فارس را یدک بکشد و ...
    • بدون نام IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
      7 34
      (ادامه از قبل) این جا مسئله نتیجه کار و حاصل هزینه به فایده اش است که مسئله ساز می شود مثلا همین بهداشت بهداشتی که می رود تا اقصا نقاط ایران و هم مدراس بدون داشتن یک دکتر مجرب داخلی و یک شرکت خوب داروسازی چه فایده ایی دارد جز ایجاد وابستگی بیشتر ما تا همین قبل از انقلاب دکتر مناسب حتی در سطح دکتر عمومی نداشتیم و اوایل جنگ سیل دکترهای خارجی بود که به سوی ایران گسیل می شد
  • بدون نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    52 15
    چقدر جای امثال مرحوم مصدق خالیه
  • بی نام DE ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    5 0
    به نظر من ثریا یک بانو ی زیبا با زندگی بسیار جالبو پر ماجرا بوده اون با مشکلات زندگی بسیار جنگیده و بچه دار نشدنش زربه عمیق زندگی به این بانو بوده من مطمعنم که اگر بانو بچه دار میشد زیبا ترین زندگی ملکه را در کل جهان به مردم نشان میداد