۰ نفر
۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۹

محمدرضا وصفی:

تاریخ آمریکا ، تاریخ افتخار آمیزی در رفتار با اقلیت نیست ، از این رو ، سه شنبه شانزدهم آبانماه ، که پنجاه و هفتمین دوره انتخابات در حال انجام است ، یک پدیده جدید و قابل مطالعه به شمار می رود.
آنها چهل و پنجمین رئیس جمهور خود را برمی گزینند ، آن هم در حالی که دو کاندیدای مطرح ، به اکثریت جامعه تعلق ندارند. "باراک حسین اوباما" ، سیاه پوستی آفریقایی تبار و مسلمان زاده است ، که دوران طفولیتش را در سرزمینی اسلامی گذرانده - هر چند امروزه مسلمان نیست – و "میت رومنی"، از اقلیتی مذهبی، به نام "مورمون" است.
در باره اوباما ، زیاد گفته شده ، اما از "مورمون ها " کمتر شنیده ایم . مهمترین کتابی که به فارسی در خصوص عقائد مورمون های ترجمه شده ، به دست توانای دکتر فاطمه توفیقی انجام پذیرفته است. آیین مورمون ، قدیمی نیست و به سال 1830 میلادی باز می گردد و موسس آن آمریکایی است .
الهیات مسیحی آنها متفاوت قابل توجهی با سایر مسیحیان دارد، که در این نوشتار مجال اشاره به آن نیست . اما اشاره به چند نکته ، که به رفتار اجتماعی- دینی آنها باز می گردد ، می تواند ، جالب توجه باشد.
مورمون ها ، نه لب به مشروبات الکلی می زنند ، و نه دخانیات مصرف می کنند ، آنها حتی چای نمی خورند ، و معتقدند کافئین آن ، مخدر است. آنها "یک دهم" از درآمد جاری خود را به منظور تبلیغ دین ، و در قالب زکات یا عشریة ، به کلیسا می دهند. زنهایشان لباسهای کوتاه نمی پوشند و معمولا بلوزهای آستین دار و یقه بسته دارند. موهای سرشان آراسته ، یا کوتاه و یا بسته ، است . چه مرد و چه زن ، در آراستگی و تمیزی لباس ، دقت فرآوان دارند . آنها به ازدواج اهمیت زیادی می دهند. برای فرزندانشان خیلی زود همسر انتخاب می کنند . به بنیان خانواده ایمان زیادی دارند ، و معتقدند محبت در خانواده موجب نزول خیر و برکت و شادی از سوی خداوند می شود. از همه جالب تر اینکه ، مثل مسلمانان مانع چند همسری نیستند... همه این ها از آنها ، انسانهایی متفاوت از جامعه آمریکا ساخته است ... هرچند متاسفانه رفتار حزبی و سیاسی در آمریکا همیشه یک رنگ است ، و تفاوتی بین اکثریت و اقلیت نیست.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    2 0
    این عدم تفاوت میان اقلیت و اکثریت که خوبه، چرا متاسفانه. اگرم منظورتون چیز دیگه ای است که ایجاب می کنه جور دیگه ای بنویسید.