۰ نفر
۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۲

حسن هانی زاده:

اقدام اخیر دولت سوریه در مهر وموم کردن دفاتر حماس در سوریه به مفهوم پایان فصل بهار میان این جنبش ودولت بشار اسد تلقی می شود.
رهبران حماس بویژه خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی و اسماعیل هنیه نخست وزیر حماس با پشتیبانی آشکار از گروه های تروریستی سلفی ووهابی آخرین " موی معاویه" که نقطه ارتباط حماس ودولت علوی سوریه بشمار می رفت قطع کردند.
حماس با این تصور که ممکن است اخوان المسلمین سوریه در آینده قدرت را در دست بگیرند مسیر بدون باز گشتی را در خصوص بحران سوریه طی کرد وبه اصطلاح تمام تخم مرغ های خود را در سبد سلفی ها ووهابی ها ی جنایتکار سوریه قرار داد.
حماس که از سال 1987 وهمزمان با آغاز انتفاضه سنگ شکل گرفت نخستین دفتر سیاسی خود را در سوریه وسپس اردن تاسیس کرد. مرحوم حافظ اسد رئیس جمهوری فقید سوریه در همان زمان به سر لشکرعدنان مخلوف فرمانده سابق لشکر گارد جمهوری ویکی از شخصیت های نزدیک به حافظ اسد دستور داد تا کلیه نیازهای لجستیکی این جنبش تازه تاسیس را تامین کند.
دفاتر جنبش حماس در سوریه به دلیل بر خورداری از یک پوشش امنیتی مناسب وامکانات رسانه ای گسترده از فعالترین جنبش های مبارز فلسطینی بشمار می رفت وهیچ محدودیتی درفعالیت های مبارزاتی خود نداشت.
شخص خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس از سال 1999 وهمزمان با بروز اختلاف میان حماس و دولت اردن به دمشق نقل مکان کرد ورسما فعالیت سیاسی ومبارزاتی خود را آغاز کرد.
تحولات اخیر جهان عرب بویژه سرنگونی رژیم حسنی مبارک، انگیزه حماس را برای تکیه برجنبش های اسلام گراوسلفی کشورهای عربی تقویت کرد. تلقی حماس این است که سوریه به سرنوشت مصر دچار خواهد شد و اخوان المسلمین سوریه بزودی قدرت را در دست خواهند گرفت ولذا همزمان با آغاز بحران سوریه بطورآشکار در کنار نیروهای تروریستی قرار گرفت. نزدیک شدن حماس به قطر که یکی از کشورهای تامین کننده مالی وتسلیحاتی تروریست های سوریه بشمارمی رود موجب شد تا سازمان های امنیتی دولت سوریه با حساسیت بیشتری تحرکات رئیس واعضاء دفتر سیاسی حماس را زیر نظر بگیرند.
طی ماه های اخیر مشخص شد که دفاتر حماس در اردوگاه یرموک در حومه دمشق به کانون توطئه علیه دولت سوریه وپوششی برای نشست های محرمانه رهبران گروه های تروریستی تبدیل شده است.
رخدادهای بعدی نشان داد که هواداران حماس درهمکاری با گروه های تروریستی سلفی نقش فعالی ایفا می کنند واین امر از نظر دولت سوریه به معنی " نمک خوردن ونمکدان شکستن" تلقی شد. لذا دولت سوریه تصمیم به بستن کلیه دفاتر حماس در سوریه گرفت وبه این ترتیب آخرین ارتباطات حماس با دولت سوریه قطع شد.
اگر چه دولت سوریه هیچگونه اقدام خشونت آمیزی علیه هواداران حماس به عمل نیاورد اما دخالت مستقیم احمد جبریل دبیر کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین ، ماهرالطاهر معاون این جبهه و عبدالله رمضان شلح دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین به حل مسالمت آمیز اختلافات حماس ودولت سوریه منجر شد.
همین اشتباه را هم جنبش فتح در سپتامبر 1970 در اردن که به سپتامبر سیاه معروف است مرتکب شد که موجب شد جنبش فتح 15 هزارتن از بهترین نیروهای خود را از دست بدهد.
در آن سال عاصر جبهه خلق برای آزادی فلسطین به رهبر ی جرج حبش و جنبش فتح به ریاست مرحوم یاسرعرفات که مقر آنهادر اردن بود به دلیل دخالت در عملیات هوا پیماربائی با اعتراض ملک حسین مواجه شدند در نتیجه بروز این اختلافات ،در گیری شدیدی میان نیروهای دولتی اردن و نیروهای فلسطینی مقیم اردن صورت گرفت. همزمان با آغاز در گیری ها ،حافظ اسد وزیر دفاع وقت سوریه 5 تیپ از نیروهای تحت امر خود را از منطقه جولان فرا خواند وبرای کمک به نیروهای فلسطینی به سمت مرزهای مشترک اردن وسوریه گسیل داشت. سر انجام با وساطت جمال عبدالناصر رئیس جمهوری وقت مصر وجعفر نمیری رئیس جمهوری وقت سودان وسعد العبدالله ولیعهد سابق کویت در گیری های خونین فتح ودولت اردن به پایان رسید.
این در گیری ها وکشته شدن 15 هزار تن از جنگجویان فلسطینی باید درس عبرتی برای رهبران فلسطینی باشد که نیروهای خود را در مسائل داخلی نظام های عربی دخالت ندهند.
اما متاسفانه از آنجائی که قطب نمای سیاسی رهبران فلسطین همواره جهت مناسب را به آنان نشان نمی دهد لذا رهبران حماس بار دیگر در جریان دخالت در بحران داخلی سوریه وپشتیبانی از سلفی ها واخوان المسلمین مرتکب اشتباه بزرگی شده اند.
سایر گروه های فلسطینی مانند جبهه خلق برای آزادی فلسطین " فرماندهی کل" به رهبری احمد جبریل در بحران سوریه دخالت نکردند وبهمین دلیل همچنان جایگاه خود را دراین کشورحفظ کرده اند.
لذا رهبران حماس اگر تصور می کنند اخوان المسلمین سوریه همانند اخوان المسلمین مصر قدرت را در دست خواهند گرفت سخت در اشتباه هستند زیرا قدرت های فرا منطقه ای اکنون به این نتیجه رسیده اند که وجود نظام بشار اسد بهتر از این است که سلفی ها ووهابی در سوریه قدرت را در دست بگیرند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256899

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    66 15
    ذات این اعراب نمک خوردن و نمکدون شکستنه اینهمه سوریه و ایران از اینها حمایت کردند آخرش هم این شد باید دفتر حماس در تهران هم بسته بشه و خالد مشعل رو به دامان اربابش اردوغان پرتاب کنند
    • بدون نام CA ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
      19 4
      من کاری به عرب و عجم ندارم ولی این حرف شما منطق نداره. اتفاقا این عین عملگرایی است که حمایت شما از یک گروه یا فرد یا کشور تا زمانی باشه که با منش و روش آن موفق باشید. حمایت مطلق و بی حساب و کتاب از یک نفر معنی نداره. از دید حماس عملکرد حکومت سوریه در مقابل مخالفین اشتباه است و از همین رو از حکومت سوریه دور شده است. پشتیبانی ابدی و تحت هر شرایطی معنی ندارد آنهم در دنیای سیاست از نظر عقلی و اخلاقی و شرعی هم شما نمیتوانید به صرف دوستی با یک فرد یا مقام چشم بر اشتباهات آنها ببندید و تا ابد از آنها حمایت کنید. مگه در ایران خود ما این جمله معروف رهبر پیشین انقلاب را تکرار نمیکنیم که ما با هیچ کس عهد اخوت نبسته ایم و حمایت ما از افراد تا زمانی است که بر اساس اصول حرکت کنند ؟
  • بدون نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    44 4
    آدم خیلی ناراحت میشه وقتی این خبرا رو میشنوه! حماس که عددی نبود به لطف ایران و سوریه شد حماس!
  • بدون نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    32 4
    و اینگونه جبهه مقاومت رو به افول می رود.
    • یک ایرانی IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
      2 5
      مطمئن باش که این طوری نخواهدشد.
  • ابو عبیده US ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    35 14
    سلام...برادران خواهشا به قومیت ها توهین نکنید...پیامبرمان امد تا این اختلافات قومی و تبعیض نژادی را از بین ببرد..مثل اینکه بعضی از نظر دهندگان قوانین ارسال نظر را نادیده میگرند!!! خبر انلاین شما هم خواهشا از اهل سنت با عنوان سلفی یا وهابی نام نبرید!!!! ما هم خیلی راحت به شما شیعیان میتوانیم بگوییم روافض!!! من چندین بار به سایتان سر زدم...دیدم خیلی راحت به خلفا (رضی الله عنهم) توهین کردید...این رسم برادری نیست...کشوری که دم از اتحاد سنی و شیعه میزند و تقریب ادیان را به رخ جهانیان میکشد نباید از این اعمال انجام بده!!! من نمیدونم چرا شماها از یک جنایت کار بالفطره نصیری(علی اللهی) حمایت میکنید؟؟؟؟؟؟؟ پس ادب را رعایت کنید و وحدت امتمان را از بین نبرید!!! السلام علیکم و رحمه الله و برکاته!!!
    • بدون نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
      31 7
      حق با توست برادر دینی من. من از شما عذرخواهی میکنم.
    • سجاد IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
      25 2
      دوست بزرگوارماهم شمارادوست داریم همچنان که شاعران بزرگی چون عمرخیام وسعدی ومولوی وحافظ وعطار که همه اهل سنت بودند دوست داریم برادربزرگوار همه ماچه کردوچه لر وچه عرب وچه سنی وچه شیعه بایدبرای آبادانی ایران عزیزتلاش کنیم تندروان درهردوگروه هستند ولی بهترین انسان ها انسانهای میانه روهستند(( خیرالاموراوسطها)) من ازشماعذرمیخوام
    • بدون نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
      16 4
      برادر اهل تسنن-اینجا موضوع حکومت بشار درمیان نیست-ضعیف کردن کشورهای اسلامی به دست همدیگر است-جنگ ایران وعراق-تجزیه سودان-نامشخص بودن حکومت در سومالی-تجزیه اینده یمن- تجزیه پنهان عراق- تحریم ایران- وحالا تجزیه سوریه به عنوان همسایه اسراییل- وگرنه بشار هم خواهد رفت همانطور که شاه، مبارک، بن علی دیگران رفتند- خون ریزی مسلمانان به دست هم برای رفتن به بهشت وخندیدن آمریکا و اسراییل به ما
    • بدون نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
      5 6
      چرند نگو... ما وهابیت و سلفی و تندروهای افراطی و تکفیری را جزئی از اهل سنت نمیدانیم....چهار فرقه اهل سنت گرامی اند(شافعی-مالکی-حنفی-حنبلی) ولی اونها غلام حلقه به گوش صهیونیستند اگر میگی توهین کرده باید دلیل بیاری.. لینک و ... شما شرچ کن "توهین مفتی وهابی به شیعیان" http://www.rasanews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=133804 https://www.google.com/search?q=توهین مفتی وهابی به شیعیان
    • ایرانی IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
      1 0
      مطمئنی اعراب وترکیه ای ها با تو هم نظرند ؟تا انجا که من میدانم هردواینها که اتفاقا بارها به ایران هم لشگر کشی کرده اند.در ایرانیت زدایی ودشمنی با ایران ودزدیدن تاریخ ایران همیشه پیشی گرفته اند..با شیعه هم دشمنی میکنند فقط وفقط به خاطر اینکه نقطه ثقلش((( ایران))) است والسلام ..چرا نمیگذارید با این ددمنشی هایی که بر ضد ما انجام میدهند. لااقل واقعیت برای فرزندانمان روشن شود ؟؟اخوانیها واعراب وترکیه ایها خود را هیچگاه با ایرانیها برادر نمیبینند؟؟در تاریخ جستجو کنید
  • محمد IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    16 18
    ابو عبیده دوست گرامی ! همه ایرانی ها میدون که سنی و شیعه همه مسلمان هستن! ولی قبول کن ... اقوامی که دنبال تفرقه و جدا کردن شیعه و سنی هستن از میان (سنی های تند رو ) به وجود میان.....
    • بدون نام CA ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
      16 4
      تفاوتی نداره در بین شیعیان هم هستند کسانی که سعی در ایجاد تفرقه دارند آنهایی که در تریبون های عمومی به خلفا و صحابه - با وجود تاکید رهبر انقلاب بر ممنوعیت این عمل - توهین میکنند نیز تفاوتی با اهل سنت تند رو ندارند.
  • بدون نام IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    18 2
    سلام. بنده شیعه هستم و اعتراض برادرم ابو عبید را کاملا وارد میدانم. در واقع حرف ایشان حرف من و امثال من هم (که البته کم هم نیستند) هست. واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقو
  • بدون نام IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    13 1
    واقعا"که این گروهک حماس به لطف ایران اسم ورسمی پیدا کردوهنیه رانخست وزیر ومشعل را رهبر حماس نامید.امااین جماعت نمک خورونمکدان شکنند!!!فردا پس فردا خیانتشان نسبت به ماهم آشکارمیگردد !!!
  • بدون نام IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    10 2
    هرکسی از دامن اسلام بیرون رفت قرین شیطان و از خود شیطان شد فرقی نمیکنداز چه فرقه ای باشد.در قران کریم امده که به ریسمان الهی چنگ زنید تعاریف ریسمان الهی هم برای هر فرقه ای از اسلام هم نگاه کنی آخرش معلوم است ( قران کریم و سنت پیامبر و اهلبیت). ولی این حزب بازی و قوم گرایی کاره جاهلیت است که متاسفانه دودمان آنها را به باد خواهد داد و تفرقه حاکم و سپس استیلای کفار بر مسلمین ضعیف چه از نظر اعتقادی و چه از نظر اقتصادی و نظامی.. ببیند چه ما ترکی برای آینده گان میگذارند.
  • حسین IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    11 1
    نمک خوردی نمکدان راشکستی!!!!
  • صفا IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    11 0
    هميشه سران فلسطين به ايران خيانت كرده اند اگربخاطر مظلوميت مردم انجا نبود بايد تمام حمايت ها لغو شود
  • بنده خدا/سنندج,کردستان IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    2 2
    سلام علیکم از برادران و هموطنان شیعه ممنونم که حق را قبول می کنند ... برادران من جناب بشار اسد کسیه که بر علیه مردم از بمب خوشه ای و بشکه بنزین استفاده می کنه ... می دنید همونطوری که علی حسن المجید بخاطر استفاده از بمب شیمیایی علیه کشورمان و کردهای شمال به علی شیمیایی مشهور شد حالا بشار ملقب شده به ابوالبرامیل یعنی پدر بنزین انصافا مردم سوریه با این مردی که خودش و پدرش یه تیر به اسرائیل و جولان اشغالی شلیک نکره ولی کشور خودش را نابود کرده چه می شود کرد و اصلا چه می توان کرد.