ایسنا نوشت:

خبرگزاری فرانسه از واشنگتن گزارش داد: باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در کنفرانسی خبری در کاخ سفید گفت: در رابطه با ایران من بسیار خواهان حل دیپلماتیک این مشکل هستم.
وی افزود: در ماه‌های پیش رو تلاش می‌کنم اقدامی انجام دهم تا ببینم آیا می‌توانیم گفت‌وگویی را با ایران، نه فقط با ما بلکه با جامعه بین‌المللی آغاز کنیم تا ببینیم آیا می‌توانیم موضوعات را حل کنیم.
با وجود تاکید همیشگی جمهوری اسلامی ایران بر صلح آمیز بودن مقاصد هسته‌ای خود اوباما بار دیگر موضعش مبنی بر اینکه به ایران اجازه دسترسی به سلاح هسته‌یی را نمی‌دهد تکرار کرد اما در عین حال گفت: هم چنان برای آنکه این (موضوع) را به شکل دیپلماتیک حل کنیم پنجره‌ای از زمان وجود دارد.
وی با اشاره به تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و تحریم‌های یک جانبه اروپا و آمریکا علیه ایران آنها را "شدیدترین تحریم‌ها در تاریخ" خواند.
رییس جمهور آمریکا که در اولین کنفرانس‌ خبری پس از پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری و تداوم حضورش در کاخ سفید صحبت می‌کرد، افزود: باید راهی باشد که در آن آنها بتوانند از انرژی هسته‌یی صلح‌آمیز بهره‌مند شوند و در عین حال به تعهدات بین‌المللی‌شان عمل کنند و تضمین‌هایی روشن را به جامعه بین‌املللی بدهند مبنی بر اینکه به دنبال سلاح هسته‌یی نیستند.
بنابراین گزارش، اوباما در عین حال قریب الوقوع بودن گفت‌وگو با ایران را تکذیب کرد و گفت: فکر می‌کنم منصفانه است که می‌خواهیم این (موضوع) حل شود و اگر ایران در خصوص اینکه حل این موضوع را می‌خواهد جدی باشد. ما قصد نداریم توسط جزییات دیپلماتیک و پروتکل‌ها محدود شویم.
وی همچنین گزارش‌های پیش از انتخابات ریاست جمهوری امریکا مبنی بر مذاکرات ایران و آمریکا را تکذیب کرد.
در همين حال، خبرگزاری رویترز به نقل از یک سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گزارش داد که اشتون روز چهارشنبه در بروکسل میزبان نشست نمایندگان روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آمریکا و آلمان در بروکسل خواهد بود.
سخنگوی اشتون، با اعلام این خبر افزود که «این بخشی از مشورت‌های جاری» برای «پیدا کردن راه‌حل دیپلماتیک مساله هسته‌یی ایران است».
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 258082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =