پس از افزایش محسوس تصادفات اتوبوس های مسافربری و تلفات جانی این تصادفات؛ رییس پلیس راه خبر از مجازات زندان برای راننده های متخلف داد.

به گزارش خبرآنلاین؛ سرهنگ محمدرضا مهماندار در حاشیه برگزاری دوره بازآموزی رانندگان ناوگان عمومی حمل و نقل مسافر از افزایش 5 درصدی تصادفات ناوگان حمل و نقل مسافر خبر داد و گفت: رانندگان حمل و نقل عمومی مسافر که در تصادفات منجر به فوت مقصر باشند علاوه بر ابطال دفترچه از نظر قانونی نیز به 6 ماه تا سه سال زندان محکوم می‌شوند.

آنطور که رییس پلیس راه می گوید، تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر 5 درصد افزایش یافته است: این امر باعث شده است پلیس کنترل بیشتری روی حمل و نقل عمومی داشته باشد. البته مدیران فنی نیز باید قبل از حرکت اتوبوس در جاده‌‌ها کنترل را افزایش داده و از تردد خودروهای دارای نقص فنی جلوگیری کنند.

به گفته او دفترچه بیش از 200 نفر از کسانی که تخلفات حادثه ساز داشته اند از سوی پلیس اخذ شده است: رانندگانی که دارای تخلفات حادثه ساز بوده و یا در تصادفات مقصر شناخته شوند ملزم به بازآموزی هستند تا ایمنی حمل و نقل مسافر در جاده‌ها ارتقا یابد.

فرمانده پلیس راه گفت: اتوبوس‌های مسافربری در پاسگاه‌های پلیس راه از نظر سرعت و ساعت کارکرد به شدت کنترل می‌شوند. کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر در جاده‌های کشور تشدید شده است. در طرح پلیس، دفترچه رانندگانی که دارای تصادف منجر به فوت و جرح باشند و به هر علت از سوی ماموران مقصر شناخته شوند باطل شده و دیگر حق فعالیت در سیستم حمل مسافر را ندارند و بعد از یک سال می‌توانند دوباره اقدام به دریافت دفترچه و فعالیت کنند.

مهماندار همچنین از کنترل سلامت روحی و روانی رانندگان خبر داد:‌ رانندگانی که به هر دلیل دفترچه آنها از سوی پلیس توقیف شود به مراکز درمانی برای انجام تست سلامت روحی و روانی معرفی شده و تا زمانی که از سلامت کافی برخوردار نبوده و از رفتار گذشته عبرت نگرفته باشند دفترچه رانندگی برای آنها صادر نمی‌شود.

فرمانده پلیس راه بخش عمده وقوع تصادفات را بر عهده راننده اعلام کرد و گفت: رانندگان اتوبوس باید مسئولیت بیشتری داشته باشند و هر گاه احساس خستگی و خواب آلودگی کرده یا با خطر مواجه شدند از رانندگی پرهیز کنند. اگرچه پلیس با دستگاههای مقصر در تصادفات برخورد می‌کند اما رانندگان نیز باید توجه داشته باشند که در جاده‌های ناایمن با سرعت مجاز رانندگی کنند.

او گفت: رانندگانی که تابع قوانین و مقررات نیستند باید به دنبال شغل دیگری باشند،‌ پلیس موظف به برخورد جدی با تخلفات حادثه ساز است و اجازه نمی‌دهیم یک راننده جان ده‌ها مسافر را به خطر بیاندازد. آن عده اندک رانندگان که نمی‌توانند امینی را تامین کنند از هم اکنون به فکر کار دیگری باشند چرا که اجازه نمی‌دهیم این افراد اقدام به رانندگی در جاده‌های کشور کنند.

او از ابطال 40 دفترچه راننده اتوبوس در 14 روز گذشته خبر داد و گفت: دفترچه رانندگانی که در تصادفات منجر به جرح، فوت یا خسارتی مقصر باشند باطل می‌شود این در حالی است که اعمال قانون پلیس برای تخلف سرعت غیرمجاز نیز نسبت به گذشته افزایش یافته است.

فرمانده پلیس راه با تاکید بر اینکه پلیس از کوچکترین تخلفات رانندگان حمل و نقل عمومی نمی گذرد گفت: سرعت غیرمجاز، تجاوز به چپ، عدم توجه به جلو، استفاده از تلفن همراه، خوردن و آشامیدن، تخلفاتی است که پلیس برخورد با آنها را تشدید کرده و در این مورد سخت‌گیری بیشتری می‌کند.
به گفته او از سال گذشته دفترچه رانندگان حمل و نقل عمومی در دو رنگ آبی و قرمز صادر می‌شود: دفترچه‌های آبی نشان دهنده پایبندی راننده به قانون و عدم ارتکاب تخلفات حادثه ساز است در حالی که دفترچه قرمز برای رانندگانی که مرتکب تخلفات حادثه ساز شده و یا تصادفات منجر به جرح و فوت دارند صادر می‌شود. مالکان اتوبوس‌ها و تعاونی‌‌ها باید در به کارگیری رانندگان با دفترچه قرمز دقت کنند چرا که آنها دارای تخلفات حادثه ساز هستند. ‌پلیس راه نیز کنترل بیشتری روی رانندگانی که دفترچه قرمز دارند دارد و به دقت سرعت آنها کنترل و جی پی اس خودرویشان تخلیه می‌شود.

مهماندار همچنین خبر داد که سامانه پیامکی گزارشات مردمی به زودی راه اندازی می شود: اگر راننده‌ای در طی مسیر رفتار پر خطر داشت و یا خودرو نقص فنی دارد مسافران می توانند در اولین پاسگاه موضوع را گزارش کرده و ماموران نیز با راننده متخلف برخورد می کنند. همچنین با راه اندازی سامانه پیامکی مردم می‌تواند گزارشات خود را برای پلیس ارسال کنند که در کمترین زمان ماموران پلیس با متخلفان برخورد می‌کنند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 258558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • راننده اتوبوس IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    6 0
    چند وقت پيش گفتم چطور ميشه با سردار مومني تماس داشت خبري نشد.الان مي گم چطور مي شه با سرهنگ مهماندار تماس داشت.چند پيشنهاد خوب دارم.
    • محمد هادی IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      5 0
      تو بخش مشکلات مردم بگید خبر انلاین واستون پیگیری میکنه حتما :-)
  • امیرحسین IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    0 0
    بنده یک پیشنهاد دارم : فرض کنید در آزادراه تهران - قزوین یک خودرو در حال حرکت مارپیچ و یا سرعت بیش از حد مجاز است . اگر پنج نفر ( یا هر چند نفر که پلیس راه را توجیه کند ) از رانندگان دیگر آن مسیر که دیده اند آن خودرو تخلف می کند ، پیامکی حاوی پلاک خودرو مورد نظر و کد تخلف او را به شماره خاصی که قبلا برای این منظور در نظر گرفته شده ارسال نمایند، پلیس راه در مقصد می تواند خودروی مورد نظر را توقیف کند. به نظر من اگر چنین طرحی حداقل در آزاد راه ها اجرا شود ، هیچ راننده ای در این محدوده جرات تخلف نخواهد داشت.
  • وحید IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    6 1
    از رییس پلیس راه محترم تقاضا دارم یک فکری بکنن واسه پیشگیری از وقوع چنین حوادث. آخه بعد از فوت مردم بیچاره تو این حوادث، رفتن زندان راننده چه دردی رو دوا میکنه؟ نظرمو بذار
  • احمد نیکوگر IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    1 0
    هیچ وقت زندان مشگل گشا نبوده ونیست...28 سال خدمت به مردم درسرماوگرمادر جاده های کشور و8سال خدمت به رزمند گان در جنگ وبدون هیچ گونه تصادفی مدت 5سال است بدلیل عمل قلب از کار طبق قانون جاری کشور کنار گذاشته شدم بدون هیچ کمک هزینه ای ویاری از طرف دولت فقط بدلیل انکه تعاونی ها پرداخت بیمه ما رانندگان را انجام ندادند ..خانه نشین شده ام..اگر مقامات دوست دارند کاهش تصادف در جادهای کشور راداشته باشندفقط باید.با ایجاد قوانین جدید تضمین کنند ه ارامش درخانواده رانندگان باشند تا شاهد اینگونه تصادفات مرگبار نباشیم