پس از آنکه آمریکا و جهان عرب، نقش محمد مرسی در حل بحران غزه و برقراری آتش بس میان حماس و اسراییل را ستودند، رئیس جمهور مصر با اعلام تصمیم غیرمنتظرۀ خود، زلزله ای سیاسی در کشور ایجاد کرد.

 روز پنجشنبه با اعلام قانونی که به رئیس جمهور اختیارات تام و مطلق، حتی در برابر دستگاه قضایی کشور می داد، چنان شوکی را در مصر ایجاد کرد که موج شدیدی از اعتراضات را به همراه داشت. محمد البرادعی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل با توصیف رئیس جمهور به عنوان"فرعون جدید" بر صفحۀ توئیتر خود نوشت:" امروز مرسی همۀ ارکان قدرت را اشغال کرده است"
متعاقب این اعلام، روز جمعه هزاران معترض با حضور در میدان التحریر خشم خود را نسبت به تصمیم رئیس جمهور نشان دادند و این در حالی بود که دفتر عدالت و آزادی-حزب وابسته به اخوان المسلمین- در چندین شهر اعم از اسکندریه، پورت سعید و اسماعیلیه پیشتر از سوی معترضین به آتش کشیده شده بود. معترضان بعد از نماز جمعه با حضور عمرو موسی، کاندیدای سابق ریاست جمهوری و محمد البرادعی در بسیاری از محله های قاهره به تظاهرات برپا کردند. با حضور شخصیت های سیاسی، در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی، اپوزیسیون مصری خواهان برپایی تظاهرات جمعی در سراسر مصر، علیه اظهارات رئیس جمهور شدند. بلافاصله همۀ جریانها اعم از لیبرال ها و انقلابیون دست در دست یکدیگر به دعوت اپوزیسیون پاسخ گفتند و با شعار تصرف کشور و قانون اساسی توسط اسلامگرایان به خیابانها آمدند. جریان انقلابی 6 آوریل که در جریان انقلاب مصر نیز بسیار فعال بود، با حمل پرچم های شهدای انقلاب حضور بسیار پررنگی در جریان اعتراضات داشت.
اما در جبهۀ موافقان مرسی، وضعیت به گونۀ دیگری بود. جریان اسلامگرای اخوان المسلمین به همراه حزب سلفی النور خود را از اعتراضات میدان التحریر به دور نگاه داشته و در ظاهر موافق تصمیم رئیس جمهور بودند. آنها با حضور در مقابل کاخ ریاست جمهوری هلیوپولیس، قصد داشتند مراتب تشکر خود را نسبت به تصمیم رئیس جمهور اعلام کنند. مرسی پیشتر در مقابل دوربین های تلویزیون اعلام کرده بود که از تصمیمش مطمئن است و اطمینان خاطر داد که: مصر در راه دمکراسی قدم بر می دارد" و قول داد که از حقوق اپوزیسیون نیز حمایت می کند. وی گفت:" حضور اپوزیسیون برای برقراری دمکراسی در یک کشور مهم است"
بدون شک محمد مرسی با موفقیت دیپلماتیک و میانجی گری در بحران غزه و برقراری آتش بس میان حماس و اسراییل خود و دولتش را گالوانیزه کرده و از این مسئله برای فائق آمدن بر مشکلات داخلی کشور استفاده خواهد کرد. کریم الشزلی، یک قاضی مصری در این باره می گوید: این دو اتفاق اساساً با یکدیگر پیوند دارد. آقای مرسی اصولاً به این اقدامات عادت دارد. اسلامگراها همواره از یک اتفاق سیاسی برای فائق آمدن بر یک حکم حکومتی با زور استفاده کرده اند. در ماه اوت نیز رئیس جمهور از اتفاقات و ناآرامی های صحرای سینا برای برکناری ژنرال طنطاوی، رئیس شورای عالی نظامی استفاده کرده بود.
رژیم اقتداگرا!!
پنجنشبه عصر، یاسر علی، سخنگوی رئیس جمهور با اشاره به اینکه مجلس و همچنین کمیتۀ مسئول تنظیم قانون اساسی هر دو در دست اسلامگرایان بوده و قابل انحلال نیست، اعلام کرد که رئیس جمهور این اختیار را دارد که برای حفاظت از انقلاب ژانویه 2011 هر تصمیمی را اتخاذ کند. وی افزود: تا زمان نگارش قانون اساسی جدید، اظهارنظرها، تصمیمات و قوانینی که توسط رئیس جمهور صادر می شود، قطعی است و تابع فراخوان نخواهد بود" در واقع این بدان معناست که تصمیمات رئیس جمهور بالاتر از تصمیم هر نهاد قضایی است.
قضات مصری بلافاصله پس از این اظهارنظر در برابر این طغیان سیاسی شوریدند و با برپایی مجلس فوق العاده، درصدد پاسخی کوبنده به رئیس جمهور برآمدند. شزلی با ابزار نگرانی می افزاید: مرسی با این اقدام خود تنها مرجع قانونگذاری که در کشور وجود دارد را خنثی کرد. این در حالی است که اپوزیسیون بر این اعتقادند که رئیس جمهور با این تصمیم خود درصدد است کشور را به سمت سیستمی اقتدارگرا با قوانین شریعت سوق دهد.
از سویی مطبوعات مصری روز جمعه با انتشار مطالبی نسبت به عدم واکنش های بین المللی نسبت به تصمیم رئیس جمهور و افزایش اختیارات وی ابراز تعجب کردند و این فرضیه را مطرح کردند که: اسلامگرایانی که با توان بالای خود در منطقه ای به غایت حساس صلح برقرار کردند، آیا چراغ سبزی از سوی ایالات متحده آمریکا برای حاکم کردن فرعون دریافت نکرده اند.

 

فیگارو/ 23 نوامبر 2012
ترجمه: زهرا خدایی

 26349

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
    146 3
    چنین فرضیه ای صحت ندارد، نمی شود هر اتفاقی که در داخل یک کشور می افتد را به آمریکا نسبت داد.
  • رضا تبریزی IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
    101 5
    عزیزان مصری حالا کجاشو دیدن!! در اینده بلاهایی به سرشان خواهد امد که روزی صد بار برای مبارک رحمت خواهند فرستاد.
    • شیده خسروی IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
      33 2
      من هم با نظر شما موافق هستم. دموکراسی در مصر از این به بعد سوری خواهد بود
  • بدون نام US ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
    38 0
    حالا شد فرعون ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
  • نوید IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
    43 5
    انقلابی دیگر دزدیده شد.
    • بدون نام IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
      34 2
      بله عزیزم همینطوره تا زمانی که مردم درک حقیقی از دموکراسی نداشته باشن وضعیت تغییر نخواهد کرد کشورهای خاورمیانه از جملۀ کشورها می باشند. مردم این کشورها فقظ واژۀ دموکراسی شنیده اند بنابراین هرکس بیاید دیکتاتور خواهد شد
  • بدون نام IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
    25 1
    حق مطلب را دوستان فرمودند نیاز به انعقاد کلام حقیر نیست
    • بدون نام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      0 0
      موافقم!!!
  • Meek IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
    13 8
    هنوز برای هر اظهارنظری کمی زوداست، یعنی میشود کمی صبر کرد که مثل اظهارنظرهای قبلی نشود.
  • مریم IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
    27 2
    یعنی میشه یه روزی ما کشورای مسلمون مسئولیت کارایی که تو کشورمون میفته و افرادی رو که انتخاب میکنیم بپذیریم و تو هر چیزی توهم وجود امریکا رو نداشته باشیم.بابا کی میخوایم بزرگ شیم؟؟؟
  • سعیدی US ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    14 1
    سیستم کشورهای خاورمیانه برپایی احساسات مردم جهان سوم شکل گرفته وهرچندوقت تکرارتجربه ازنو. . .!
  • بدون نام AU ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    32 3
    انقلاب مصر که انقلابی مردمی و غیر ایدئولوژیک بود با ورود دیر هنگام اسلام گرایان اخوانی و سلفی به سرقت رفت و این دو گروه در غیاب بخش اعظمی از جامعه مصر و با وجود مخالفت طبقه متوسط شهری در مصر با پشتبانی طبقه ناآگاه و عمدتا متمایل به گروه های اسلامی توانست بر موج انقلاب مردمی مصر سوار شد ولی خوشبختانه جامعه مصر بسیار زود متوجه شده است و قصد دارد تا سارقین انقلاب را از قدرت پایین بکشد. برای ملت شجاع و آزادی خواه مصر آرزوی موفقیت میکنم تا به سرنوشت تلخ برخی دیگر از انقلاب ها دچار نشوند.
    • آرش IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
      6 1
      تحلیل زیبایی هست دوست عزیز، کاملا موافقم.
  • حاجی محمّد شادكام IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 11
    نا وفتی كه فانون اساسی به تصويب نرسيده حكم رياست جمهوری يابذ قاطعيت داشته باشد. اگذ چنين فصل الخطابی مراعات نشود سنگ روی سنگ نخواهد ماند.
  • بدون نام EU ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    8 8
    آمریکا از معدود کشورهائی است که در همه جای جهان به دنبال منافع ملی خودش است و با زیرکی از وضعیت موجود بهره می برد و سادگی است اگر تصور کنیم همیشه و در همه جا از نیروی نظامی و یا برخورد فیزیکی برای این کار استفاده می کند پیچیدگی آمریکا در این نکته است که عاقلانه و دورادور مسیرهای فکری اجتماعی را به سمتی سوق می دهد که بر خلاف ظاهر نتیجه ای کاملا" متفاوت و به سود خودش حاصل می شود و متاسفانه کشورهای جهان سوم از این بینش بی بهره اند و در حالی که شعار ضد آمریکا سر می دهند در عمل کاملا" همسو با منافع آمریکا پیش می روند
  • بدون نام EU ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    4 0
    زمان زنده ياد دائي جان ناپلئون ميگفت كار كار انگليسياست . حالا شما هم پا گذاشتين جاي پاي اون خدا بيامرز هي ميگين كار آمريكاست . همينجوري آمريكا رو گنده‌اش كردين . يه كم از اين توهم توطئه و نقشه بيرون بياين . اگه قراره هر اتفاقي در دنيا ميفته بگين كار آمريكائياست كه خودمون داريم اعتراف ميكنيم آمريكا كدخداي دهكده جهانيه .
  • آرش IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    1 0
    آمریکا بزرگترین قدرت اقتصادی سیاسی ونظامی جهان بدون شک.امادلیل براین نیست که هراتفاقی که باب میل ما نبود بگیم کارآمریکاست وهرتحولی که ماطرفدارش بودیم بگیم ضدامپریالیسیتی و کارمردمه.این گونه برخورد کردن باقضایا جزاینکه بی اعتمادی ایجادکنه نتیجه دیگری نداره.
  • بدون نام IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    0 0
    محمد البرادعی جایزه نوبل را به توصیه صهیونیستها دریافت کرده.