اولین نشست خبری دبیر ستاد حقوق بشر با حضور رسانه های داخلی و خارجی در مجتمع شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر جواد لاریجانی با اشاره به طرح قطعنامه ضد ایرانی در کمیته سوم سازمان ملل متحد گفت: آنچه به اسم قطعنامه حقوق بشری علیه ایران منتشر می شود در واقع یک بیانیه است خصمانه است نه یک قطعنامه. لاریجانی در ادامه افزود : غرب با سوء استفاده از مکانیزم های سازمان ملل و بهره گیری از نقاط معیوبی که در نظام بین الملل وجود دارد از طریق این بیانیه کاملا سیاسی و مغرضانه مشتی از اتهامات تکراری را علیه نظام جمهوری اسلامی ایران تکرار می کند. مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضائیه در ادامه تاکید کرد: آمریکا و دول غربی با توجه به کارنامه ننگنینی که در حمایت از گروه های تروریستی و رژیم صهیونیستی که اخیر جهان شاهد جنایات آن در غزه بود دارند، به هیچ وجه صلاحیت اخلاقی ندارند که درباره وضعیت حقوق بشر سایر کشورها صحبت کرده و نظر بدهند.
تروریسم به عنوان مکانیزم
لاریجانی با اشاره به متن پیش نویس قطعنامه کمیته سوم سازمان ملل که قرار است علیه ایران به رأی گذاشته شود گفت: در این قطعنامه به طور صریح از تروریست هایی که علیه ملت ما جنایت ها کرده و دستشان به خون مردم ما آلوده است صریحا حمایت شده است و کسانی که اتهامات بزرگ مشارکت با این گروه ها را دارند فقط با یک عنوان مدافعان حقوق بشر مورد تفقد قرار گرفته اند. دبیرستاد حقوق بشر با مفتضح خواندن چنین بیانیه ای که ناقض تمام تعهداتی است که کشورها برای مبارزه با تروریسم دارند گفت: در دهه اخیرتروریسم به یکی از مکانیزم های موجه برای غرب تبدیل شده است.
موضع گیری درباره کشته شدن خبرنگار پر س تی وی
دکتر لاریجانی درپاسخ به سوالی درباره خبرنگار کشته شده پرس تی وی در سوریه گفت: درباره کشته شدن خبرنگار پرس تی وی که نقش بسیار مهم و تاثیر گذاری در ارائه حقایق سوریه و جریان واقعی اطلاعات داشته نشانه ای از کارآمدی تلاش و عملکرد این شبکه بوده است. این جنایت به همراه تضیقاتی که در سطح بین المللی برای این شبکه تمهید کرده اند حکایت از ضعف نظام بین المللی برای پذیرش حقایق دارد و تاییدی بر شجاعتی دارد که خبرنگاران این شبکه از خود نشان داده اند. کشته شدن این خبرنگار گذشته از اینکه جنایت علیه بشریت است، خلاف همه مصوبه هایی است که برای حمایت از اصحاب رسانه در سطح بین المللی داریم. موضع گیری شورای حقوق بشر و کمیساریای عالی درباره کشته شدن پرس تی وی کافی نیست و باید از همه مکانیزم ها استفاده کرد تا از این جنایت پرده برداری شود.
صدایی بغیر از صدای غرب
دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه افزود: در جریان اطلاع رسانی پرس تی، برای اولین بار دنیا شاهد بود که غیر از انچه غربی ها ارائه می دهند، صدای دیگری هم وجود دارد و اتفاقا مشتری هم دارد. و کشتن خبرنگار این شبکه و بعد از آن عدم پوشش مناسب نشانه تمایل و اراده غرب برای جلوگیری از جریان واقعی اطلاعات درباره مسائل منطقه از جمله سوریه است.
احمد شهید یک هنر پیشه رسانه ای است
لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت های احمد شهید و قطعنامه ای که او علیه ایران تهیه کرده گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است که طرفدار گزارشگری است. اما احمد شهید اصولا فاقد وجاهت اخلاقی، فنی و قانونی برای این کار است. اولا تعیین گزارشگر برای ایران از ابتدا یک سوء استفاده از مکانیزم های سازمان ملل بوده است. ثانیا بعنوان یک گزارشگر که باید به صورت بی طرفانه گزارش ارائه کند عمل نکرده است. ثالثا از متدولوژی و روش مناسبی برای این کار برخوردار نبوده است. او اکنون به یک هنر پیشه رسانه ای تبدیل شده و از این شبکه تلویزیونی به آن شبکه تلویزیونی می رود و علیه ایران موضع می گیرد.
سند سازی با گزارشگری فرق می کند
دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه گفت از لحاظ فنی گزارش او فاقد وجاهت است چرا که احمد شهید مجموعه وسیعی از ادعا ها را جمع و علیه ایران مطرح کرده و گفته است که می خواهد به ایران بیاید در ظرف مدتی به همه آنها رسیدگی کند. از سوی دیگر او در حال سند سازی علیه ایران است. گزارشگر اعلام کرده هرکس مایل است علیه ایران گزارش بدهد بیاید به برلین، لندن و سایر کشورهای اروپایی و علیه ایران گزارش بدهد. خوب خیلی جالب است به هرکسی که او را به این شهرها دعوت کنید و هزینه های او را هم بدهید علاقمند به شرکت در این پروژه می شود. این پرونده سازی است نه گزارشگری و این روش خلاف اصول گزارشگری در سازمان ملل است که انتظار این بود که حداقل صورت ها ی ظاهری آن حفظ شود. ما صریحا مبنای متدولوژی این گزارشگری را رد می کنیم.
بهترین نوع گزارشگری یو.پی آر است
لاریجانی افزود: جمهوری اسلامی ایران با اصل گزارشگری کاملا موافق است. ما طرفدار مکانیزم یوپی آر هستیم و از ابتدا جزء عناصر موثری بودیم که این نوع گزارشگری را تصویب کرده و از آن حمایت کردیم. در زمان یوپی آر 100 توصیه را پذیرفتیم و درهمان چارچوب در حال همکاری و فعالیت با شورای حقوق بشر بودیم.
سفر کمیسر عالی حقوق بشر به ایران
دبیر ستاد حقوق بشر افزود:ما به خانم ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل پیشنهاد کردیم که در چارچوب توصیه های یوپی آر عمل کنیم و ببینیم ایران درکدام مورد مثبت عمل کرده و در کجا منفی. خانم پیلای برای سفر به ایران دعوت قبلی دارند که در این خصوص هیأت تمهید مقدمات سفر ایشان به ایران آمده است. به اعتقاد ما این مسیر باید فعال شود و دفتر کمیساریا باشد که گزارش های دقیق و منصفانه ای را از ایران که بالاترین روند مثبت پیشرفت را چه از لحاظ دموکراتیک و چه از لحاظ سیاسی، مدنی و علمی در خاورمیانه داشته است ارانه دهد.
اعلام موضع به بان کی مون
لاریجانی در ادامه گفت:ما همین موضع را در سفر دبیرکل سازمان ملل بان کی مون به ایران هم مطرح کردیم و با شفافیت به ایشان گفتیم که از مکانیزم یو پی آر دفاع می کنیم، طرفدار گزارشگری هستیم اما متدولوژی حاکم برآن را نمی پذیریم.
احمد شهید در دام ترویست ها
لاریجانی افزود: احمد شید در دام گروه های تروریستی افتاده است و حرف ها ی آنها را مطرح می کند. این برای نظام بین المللی بسیار شرم آور است که باید گزارشگر تروریست های آدمکش در دنیا باشد، از منافقین گرفته تا گروه های دیگر پژاک، تندرو و سایرین که همه کسانی هستند که دستشان به خون ملت ما آغشته است. چرا باید آقای احمد شهید از این افراد و جریان ها حمایت کند. احمد شهید یک کارنامه بد و یک ناکامی بزرگ برای نظام بین المللی محسوب می شود.
مناقشات ارضی موضوع رایجی است
دبیرستاد حقوق بشر در پاسخ به سوالی درباره زمین های جواد آباد و شکایتی که عیله او مطرح شده گفت:موضوع زمین های جواد آباد یک مناقشه ارضی است که موضوعی رایج است و همین حالا پرونده های بسیار زیادی در این زمینه مفتوح است که در حال بررسی است و پرونده اینجانب نیز به عنوان یک شهروند این روند را طی می کند. ماجرا از این قرار است که یک شکایت دولتی علیه من مطرح شد که در سال 89 این شکایت رد شد اما دوباره مطرح شد و دوستان قضایی به این نتیجه رسیدند که بار دیگر تا رفع مشکل آن را پیگیری کنند. من هم مثل هر شهروند دیگری در دادگاه شرکت کردم و از خودم دفاع کردم. خوشبختانه موضوع مربوط به مناقشه درباره زمین است وچیزی نیست که قابل فرار باشد، زمین کشاورزی است زیرخاکی، الی سی تقلبی و گنج و طلا و ارز نیست که از بین برود یا به جای دیگری منتقل شود. بالاخره برادران دولت احساس وظیفه کردند که یک شبهه مالکیتی را بر طرف کنند و این خیلی خوب است چرا که سبب می شود مکانیزم های جدیدبرای تعیین تکلیف زمین های کشاروزی و مناقشات رایجی که درباره آنها در سراسر کشور هست زودتر حل و فصل شود.
پرونده ستار بهشتی بدون اغماض بررسی می شود
لاریجانی درپاسخ به سوالی درباره پرونده ستار بهشتی گفت: مسئولان قضایی مربوطه چه در دادستانی کل کشور و چه در دادستانی تهران به صورت دقیق این پرونده را بررسی می کنند که نتیجه این تحقیقات را به اطلاع مردم خواهند رساند. مطرح شدن هر دو پرونده کهریزک و ستار بهشتی مایه افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران است. احتمال خطا در هر سیستمی وجود دارد اما اینکه به این خطاها رسیدگی شود یا نه این مهم است. در آمریکا صدها مورد مشابه در زندان ها اتفاق می افتد و حتی ما شاهد بودیم که در زمان بوش پسر، وحشیانه ترین شکنجه ها به نام شیوه های جدید بازجویی به کار گرفته شد اما یا اساسا در رسانه ها مطرح نشدند و یا اگر شدند کسی پیگیر آنها نشد. این از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است که چنین پرونده هایی در آن مطرح می شود و نشان از قوت و صلابت نظام قضایی و حکومتی ما است.
 ستاد حقوق بشر پیگیر حقوق شهروندان است
لاریجانی در ادامه تاکید کرد: ما در ستاد حقوق بشر پیگیر این هستیم که حقوق شهروندان ما چه در داخل و چه در سطح بین المللی به خوبی پاس داشته شود. تشکیلات قضایی ما در ایران تنها نهادی است که همه مسئولیت روز مره اش دفاع از حقوق تک تک شهروندان است. ما در سال گذشته ده میلیون پرونده داشته ایم یعنی دست کم ده میلیون شهروند آمده و گفته اند که حقوق من مورد تعرض قرار گرفته و سیستم قضایی به آن رسیدگی کرده است.
قوه قضائیه خودش را در معرض جو سازی قرار نمی دهد
دبیرستاد حقوق بشر در ادامه افزود: درهمه پرونده ها مثل حادثه کهریزک و یا مسئله فوت آقای بهشتی که با دستور قاطع قوه قضائیه به همه اطراف و جوانب آن رسیدگی خواهد شد باید مراقب جو سازی های رسانه ای دشمنان بود. قوه قضائیه بدون توجه به این جو سازی ها وظیفه خود را انجام می دهد و بدون اغماض همه جهات پرونده را رسیدگی می کند اما برغم همه این ها سوء استفاده فرصت طلبان و معاندان نظام از این مسائل بسیار زیاد است.
مذاکره بی منطق موقوف
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار واشنگتن پست درباره مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا گفت :مذاکرات درباره آمریکا حواشی زیادی دارد. من نظرم در این باره از سی سال گذشته تا کنون مشخص بوده است. من معتقدم مبنای مذاکره باید معلوم باشد مذاکره باید بعنوان بخشی از تعامل با دشمنان مورد توجه باشد. ماباید خودمان یک نقشه تعامل داشته باشیم این نقشه تعامل می تواند گاهی مذاکره باشد. از این رو مذاکره، بخشی از استراتژی ما در برخورد با آمریکاست. با این همه این مذاکره باید برپایه منطق باشد. منطق اول این است که ایران تحت فشار پای میز مذاکره بیاید. یعنی اینگونه مطرح کنند که خب فشارهای اقتصادی کارگر بوده حالا وقت خوبی است که به ایران بگوییم اگر می خواهید فشار کم شود پای میز مذاکره بیایید. این منطق فاسد است و نمی تواند مبنای بازنگری مذاکرات آمریکا باشد. یک نوع منطق دیگر این است که غرب قوی است و توان مقابله با آن را نداریم که این هم منطق فاسدی است. ما معتقدیم که غرب تنها قدرت انحصاری در دنیا نست و باید بتوانیم یک سیاست خارجه مستقل و قوی را ارداه کنیم و برپایه آن مذاکره کنیم.
مانع مذاکره با آمریکا
لاریجانی در ادامه افزود: مانع جدی مذاکره با آمریکا یک استراتژی خصمانه کور است که توسط مقامات آمریکایی اتخاد شده است. آنها وسیع ترین پروژه های تخاصمی را در سطح بین المللی پیگری می کنند، با چنین سیاستی مذاکره چه مفهمومی می تواند داشته باشد. ایران درباره مذاکره با آمریکا احساساتی عمل نمی کند بلکه با معیارهای کاملا فنی و استدلالی عمل خواهد کرد از جمله اینکه در مذاکره باید منافع نظام در نظر گرفته شود. آمریکایی ها اگر واقعا می خواهند باب جدیدی درباره ایران باز کنند باید در آن سیاست تخاصمی کور درباره ایران بازنگری کنند.
اصطلاح چماق و هویج احمقانه است
لاریجانی افزود: اصطلاح چماق و هویچ که از سوی غربی ها به کار می رود اصطلاح احمقانه ای است. سیاست چماق شکسته و هویچ پوسیده هیچ کارکردی ندارد. آمریکا باید به حقوق ملت ما، حق هسته ای ما و حاکمیت قانون در کشور ما احترام بگذارد و همین مبنای کار است. از اینجاست که می توان به آینده بهتری در روابط ایران و آمریکا امیدوار بود و من امیدوارم آقای اوباما در دور دوم شجاعت بیشتری برای برخورد با پروژه های صهیونی داشته باشند و منافع ملی خود را در همه جای دنیا به منافع صهیونیست ها ترجیح دهند .
چرا آمریکایی ها ویزا ندادند؟
دکتر لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره عدم صدور ویزا برای حضور هیأت حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و اینکه آیا این امر ریشه در کارشکنی سازمان ملل دارد یا تعلل در داخل گفت: ستادحقوق بشر از دو ماه قبل از موعد برای گرفتن ویزا برای شرکت در کمیته سوم سازمان ملل اقدام کرده بود. با این همه عدم صدور ویزا محدود به ستادحقوق بشر نیست الان برای برخی دیگر از دیپلمات ها و کارشناسان ما که باید بروند انجا مسقتر شوند نیز ویزا صادر نشده است. این خلاف تعهد آمریکا درباره استقرار سازمان ملل در نیویورک است . این یک سوء استفاده از کشور میزبان بودن است و برای آمریکا مدعی قدرتمندی و نفوذ است یک برخورد ضعیف محسوب می شود. این را باید سازمان ملل و مقامات امریکایی پیگیری کنند.
مهمترین دستاورد نظام
لاریجانی در ادامه گفت: یکی از بزرگترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران تجریه تاسیس یک نظام دموکراتیک براساس عقلانیت اسلامی است. نظام جمهوری اسلامی ایران چون لیبرال نیست مورد علاقه آمریکا قرار ندارد. حال آنکه آمریکایی ها خود بزرگترین دشمنان دموکراسی در جهان هستند. دموکراسی ما براساس عقلانیت اسلامی است. ما معتقدیم که نباید یک نوع تفکر مبنی بر لیبرال دموکراسی غربی به دنیا تحمیل شود.
جهانشمولی حقوق بشر
لاریجانی با خالی بودن جای فرهنگ ها در مبانی حقوق بشر گفت: مدارک و اسناد حقوق بشر باید بازنگری شود. جهانشمولی در مدارک سازمان ملل این نیست که تفکر سکولار- لیبرال به کل دنیا حقنه شود. همه دنیا باید در امر پیش برد حقوق بشر براساس فرهنگ های خودشان مشارکت داشته باشند این که سایر فرهنگ ها را محروم کنیم خیانت است . غربی ها نه اولین تمدن دنیا را داشته اند و نه آخرین آن خواهند بود. آنها تجربه ای دارند که ما به آن احترام می گذاریم اما این به آن معنی نیست که بخواهند آن را به ما حقنه کنند. متاسفانه در بیانیه هایی که صادر می شود صریحا احکام شرع و اسلام مورد هجوم قرار می گیرد. این ها نه تنها یک موضع کریه و ضد حقوق بشری است بلکه خفقان آشکار است. می گویند همه چیز آزاد باشد الا فکر مسلمانان.
شکنجه نداریم
 دبیرستاد حقوق بشر در پاسخ به سوالی درباره وجود شکنجه در زندان های ایران گفت: درباره شکنجه باید عرض کنم هر نوع شکنجه خلاف قانون و خلاف اخلاق اسلامی است و هر موردی از شکنجه در نظام جمهوری اسلامی ایران گزارش شود بدون اغماض با آن برخورد می شود. این موضع قوه قضائیه و موضع مقام معظم رهبری است. ادعاهای شکنجه درباره ایران ادعاهای واهی است. ما ابایی نداریم که وجود خطا در سیستم خود را بپذیریم اما حقیقت این است که وجود شکنجه در زندان های ما وجود ندارد و پذیرش و برخورد با آن را از افتخارات نظام می دانیم . 
درباره فعالیت های حقوق بشری ستاد سرو صدا نمی کنیم
لاریجانی درپاسخ به سوالی درباره فعالیت های ستاد حقوق بشر گفت: ستاد حقوق بشر وظیفه قانونی خود در پاسداشت حقوق شهروندان را انجام می دهد. مراجعات بسیار زیادی در همه سطوح به ستاد حقوق بشر صورت می گیرد که با حساسیت خاصی پیگیری می شود. برای غربی ها حقوق بشر مهم نیست سوء استفاده از حقوق بشر مهم است اما برای ستاد حقوق بشر حق شهروندان ما از اهمیت برخوردار است. با این همه لازم نیست ما سرو صدا کنیم. ما وظیفه تشکیلات حکومتی خود را انجام می دهیم. فلسفه ما جو سازی و هیاهوی رسانه ای نیست. برای ما تک تک شهروندان مهم هستند. چه در موضع اتهام باشند چه نباشند، چه در زندان باشند چه نباشند، ما حقوق آنها را پیگیری می کنیم.
نهاد ملی حقوق بشر تشکیل می شود
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار لس آنجلس تایمز درباره نهاد های حقوق بشری گفت: جمهوری اسلامی درسطوح مخلتف درباره حقوق بشر فعالیت دارد. یکی سطح حکومتی است که همین ستاد حقوق بشر است، دیگری سطح نهادهای مردمی و ان .جی.او هاست و دیگری یک نهاد ذو حیاتین است که بخشی دولتی و غیر دولتی دارد. جمهوری اسلامی معتقد است در هر سطحی که گفتمان حقوق بشری تقویت شود باعث تقویت نظام خواهد بود. برهمین اساس به زودی طرح نهاد ملی حقوق بشر به مجلس می رود و این نهاد نیز تشکیل می شود.
ایران همواره حامی مردم فلسطین است
لاریجانی در پاسخ سوالی درباره اینکه آیا ایران تدبیر خاصی برای تکرار نشدن جنایت های اسرائیل درغزه با همکاری سازمان همکاری اسلامی دارد یا خیر گفت : در مورد فلسطین نظر جمهری اسلامی همان است که مقام معظم رهبری اعلام کرده اند. این مردم فلسطین چه مسلمان چه مسیحی و چه یهودی هستند که باید خودشان تصمیم بگیرند چه حکومتی داشته باشند. اینکه عده ای صهیونیست از منهتن آمریکا بلند شوند بیایند انجا یک نظام نژاد پرستی را تاسیس کنند که در همه 60 سال گذشته جنایت و خونریزی کرده است قابل قبول نیست. فلسطینی ها نیز می دانند و مطمئن باشند که ایران حامی قوی و قابل اعتماد آنها است و از هر طریق از آنها حمایت می کند.
دخالت بیگانگان در بحرین ممنوع
دبیرستاد حقوق بشر در خصوص بحرین نیز گفت : درباره بحرین که کشور همسایه ماست معتقد به عدم دخالت بیگانگان هستیم. ما خواهان ثبات و استقرار در بحرین هستیم ما معتقدیم دیگران نباید در امور آنها دخالت کنند و این مردم بحرین هستند که باید درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند و هر کس باید در بحرین یک رأی داشته باشد. سرکوب مردم بحرین چه با استفاده از نیروهای خارجی چه داخلی محکوم است. اینکه افسران خارجی بیایند در بحرین تعلیم سرکوب مردم را بدهند قابل قبول نیست. بحرینی ها حق دارند نظر خودشان را به حکومت برسانند. اولین کسی که از نهضت بیداری اسلامی درجهان عرب حمایت کرد مقام معظم رهبری و جمهوری اسلامی بود. ما همچنان از نهضت بیداری اسلامی و حرکت مردم چه در بحرین و چه در مصر و چه در تونس دفاع کرده و می کنیم ، ولی دخالت اجنبی را در کشورهای اسلامی محکوم می کنیم.
رسانه ها تحقیق کنند
مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره ادعاهای بی بی سی فارسی و برخی سایت های دیگر معاند درباره زندانیان و شکنجه در زندان ها می نویسند گفت : درباره ادعاهای رسانه های خارجی خوب است که مسئولان جواب بدهند اما رسالت رسانه ها هم هست که حقایق را پیدا کنند و بپرسند و تحقیق کنند و واقعیات را گسترش دهند. این کاری است که رسانه ها باید انجام بدهند. درباره این پرنده ها مثل شکنجه باید گفت ایران یکی از معدود کشورهایی است که در قانون اساسی آن شکنجه منع شده است. در شریعت اسلامی شکنجه حرام است. اگر هم درجایی تشخیص داده شود که کسی مرتکب شکنجه شده به هر نحوی از انحاء شکنجه باشد شدیدترین برخورد تا حد اعدام برای متخلف آن پیش بینی شده است.
دوشائبه مانع از بازدید رئیس جمهور از زندان اوین شد
لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره انجام نشدن بازدید رئیس جمهوری از زندان اوین گفت: بازدید رئیس جمهور از زندان ها نه تنها مورد استقبال قوه قضائیه بوده بلکه مورد تقاضا هم بوده است. مسئولان زیادی از زندان اوین بازدید کرده اند. این بازدید برای رسیدگی و بهبود مشکلات زندان ها خیلی هم خوب است. درباره بازدید رئیس محترم جمهوری از زندان اوین دو شائبه پیش آمده بود. یکی این بود که مثلا خدایی نکرده برخی از رسانه ها- نه شخص رئیس جمهور- این اقدام را درباره نزدیکان رئیس جمهور که در زندان هستند تعبیر کنند. شائبه دیگر استنادی بود که ایشان کرده بودند درباره اختیارات رئیس جمهور در امر نظارت در قانون اساسی که در آن آمده از جمله مسئولیت های رئیس جمهور است. اما باید توجه کرد که حدود این رسیدگی و اجرا نقاط خیلی افراطی را شامل نمی شود. اگر کسی بگوید رئیس جمهور می تواند در اجرای همه موارد قانون اساسی قطع نظر از اینکه در کدام قوه باشد، ورود کند، با اصل استقلال قوا در تضاد است. ما باید راه درست را پیدا کنیم علی الاصول تشکیلات قضایی خوشحال خواهد شد که رئیس محترم جمهور به امور قوه قضائیه اهتمام کنند. و لذا بازدید از زندان به خاطر این دو شائبه بود که به تاخیر افتاد و الا ما خوشحال می شویم که ایشان از نزدیک با مشکلات زندان ها، با کسانی که در زندان ها هستند آشنا شوند و مشکلات آنها را از نزدیک ملاحظه کنند.
ده درصد از تروریست ها سوری هستند
دکتر لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اقدام کشورهای غربی در مسلح کردن مخالفان سوریه نقض حقوق بشر است یا نه گفت : دخالت سایر کشورها آن هم به شکل نظامی و استفاده از مکانیزم ترور در سوریه و هرجای دیگر خلاف مقررات بین المللی و خلاف قوانین انسان دوستانه است. با آنچه درباره سوریه می گذرد مخالفیم. آنچه در سوریه اتفاق می افتد ابعاد کریه و چند جانبه غرب را نشان می دهد . شاید در سخاوتمندانه ترین ارزیابی می توان گفت کمتر از ده درصد از آنهایی که اسلحه به دست گرفته اند سوری هستند و بقیه از جاهای دیگر استخدام شده اند که این موضوع خلاف منشور سازمان ملل است. افرادی که برای این کار استخدام شده اند مرتکب جنایات فجیعی شده اند. امروز روشن است که تعرض به سوریه کمترین دغدغه حقوق بشری را برای کشورهای منطقه ای و غرب داشته و این اقدام از جانب رژیم صهیونی برای تعضیف مقاومت بوده و اکنون هم کاملا هم شکست خورده است.
ستوده با خانواده اش دیدار کرده است
لاریجانی درپاسخ سوال خبرنگار نیویورک تایمز درباره نسرین ستوده گفت: ستاد حقوق بشر درباره نسرین ستوده دو موضع دارد هم از حقوق او به عنوان یک شهروند ایرانی دفاع می کند و هم از مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران و این محدود به نسرین ستوده یا امثال او نیست این موضع ستاد درباره همه شهروندان متهم یا غیر متهم جمهوری اسلامی است. وضع مزاجی نسرین ستوده خوب است. برخلاف آنچه رسانه های بیگانه تبلیغ می کنند او با خانواده اش ملاقات خوبی داشته است.
قوانین برای همه یکسان است / قانون شیعه، سنی، فارس، کرد، ترک و .... نمی شناسد
لاریجانی درباره موضوع برخورد قانون با اقشار و قومیت ها گفت : قانون با اقشار و گروه ها و قومیت ها و شخصیت ها یکجور برخورد می کند. اینکه خانم ستوده وکیل است، زندانی شدن یا محکوم شدن او ارتباطی با وکالت او ندارد . مثلا قانون با یک معلمی که با گروه تروریستی پژاک ارتباط داشته برخورد می کند اما رسانه های بیگانه می گویند جمهوری اسلامی یک معلم را گرفته و زندانی کرده است. در صورتیکه هرکسی قانون را نقض کند خواه شیعه باشد، سنی باشد، روحانی باشد، غیر روحانی باشد کرد باشد فارس باشد هرکسی که باشد با او برخورد می شود.
 وکیل باید وکالت کند
لاریجانی به ماجرای وکیل سکینه محمدی اشاره کرد و گفت نمونه روشن آن وکیل خانم سکینه محمدی بود که چقدر جو سازی ایجاد کرد. او درحالی می گفت من وکیل او هستم که حتی یک 24 ساعت هم در کریدور های دادگاه حضور نداشت. وکیل باید از این پرونده دفاع کند نه اینکه برود خارج و علیه ایران در رسانه ها موضع گیری کند. وکالت یک حرفه است. کد حرفه ای دارد و کسی حق ندارد از آن سوء استفاده کند.
غرب از آزار مردم ایران لذت می برد
لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری درباره جوانب حقوق بشری تحریم های غرب علیه ایران گفت: نکته اول این است که تحریم ها برای چه وضع شده اند. غرب اگر این تحریم ها را گذاشته تا ما را در مسیر توسعه صنایع هسته ای و دانش هسته ای و غیر نظامی باز دارد، شکست خورده است. اگر این بوده که در راه توانمندی ما مانع بگذارد، باز هم شکست خورده است. اگر دنبال ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی و ایجاد یک نظام دیکتاتوری سکولار بوده بازهم شکست خورده است. غربی ها در هیچکدام از این ها کامیاب نبوده اند. اما این بعید نیست که غرب به خاطر لذت بردن از آزار دادن ملت ایران به خاطر این تحریم این کار را کرده باشد. از هر وجه این تحریم ها کاملا غرضی غیر انسانی و ضد حقوق بشری دارد و مخالف تمام مقررات بین المللی است.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =