پورمحمدی گفت: هنوز مردم آن گونه که باید نسبت به مبارزه با فساد آگاهی ندارند و نمی‌دانند چه اقدامات موثری در این زمینه انجام شده است .

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در همایش روز جهانی مبارزه با فساد با اعلام این مطلب افزود: تحریم از چندین جنبه قابل بررسی است و برای مثال می‌توان به حوزه‌های امنیتی، نظامی، اقتصادی و سیاسی اشاره کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: وقوع تحریم بر هر کشوری به مثابه بروز قله فساد بین‌المللی است و این در حالی است که سیاست‌های غرب یک بام و دو هوا است.
وی گفت: تجربه نشان داده است که تحریم‌ها حتی اگر از این سخت‌تر هم باشد ما مردان این میدان هستیم و از ایستادگی در برابر تحریم‌ها واهمه‌ای نداریم.
وی تصریح کرد: البته یک نکته حائز اهمیت است که آقایانی که ما را تحریم می‌کنند خودشان مدعیان داشتن نظام‌های دارای سلامت اداری هستند در حالی که بیشترین جرایم در همین کشورها رخ می‌دهد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره تحریم در حوزه‌های اقتصادی و اداری گفت: تحریم یعنی اینکه فعالیت‌های آشکار اقتصادی ممنوع شود و همه به سمت فعالیت‌های زیرزمینی بروند این یعنی حذف مناسبات شفاف و جایگزینی نظامی فاسد.

 

هرجا غرب پا گذاشته، موجب فساد شده است
وی خطاب به غربی‌ها و تحریم کنندگان کشورمان گفت: غرب خودش مروج فساد و قاچاق است و این پیامدی ندارد جز یک اقتصاد ناسالم زیرزمینی.
پورمحمدی افزود: بر اساس گزارش‌هایی که ما داریم هر جایی که غرب پا گذاشته است خودش باعث فساد شده و عملاً بی‌قانونی در جایی که آنها حضور داشته‌اند رواج پیدا کرده است.
وی گفت: هیچگاه نمی‌توان بر اساس قانون، یک کشور یا یک مؤسسه را از انجام فعالیت و تبادل اقتصادی با کشوری دیگر منع کرد پس اگر تحریمی رخ می‌دهد در پس آن زور و باج‌گیری وجود داشته است.
وی گفت: غربی‌ها در تحریم کشورمان هیچ قانون و مقررات و استدلال منطقی ندارند و این یعنی اینکه تحریم قله فساد بین‌المللی است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: تحریم یعنی ترویج بی‌قانونی و بی‌انضباطی در دنیا و به این معانی عدم شفافیت و نقض مقررات را هم اضافه کنید.
وی گفت: ما چون بر عدالت اعتقادی راسخ داریم و حقوق شهروندی مردم کشورمان برایمان اهمیت دارد با داد و فریاد غرب از پای نمی‌نشینیم و در جهت حفظ حقوق مردممان قدم برمی‌داریم.


800 میلیون نفر از گرسنگی رنج می‌برند
پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود به وجود یک میلیارد و 700 میلیون نفر انسان زیر خط فقر اشاره کرد و گفت: این در حالی است که 800 میلیون نفر امروز در جهان از گرسنگی رنج می‌برند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: به طور قطع وجود این تعداد گرسنه و فقیر در جامعه به معنی ناکارآمدی نظام‌های سلطه‌گر و حاکمان امروز جهان است.
وی تصریح کرد: به طور قطع امروز عدالت به واسطه سردمداران غربی خدشه‌دار شده و افسوس که همین افراد داعیه حفظ حقوق بشر و اهمیت دادن به نوع بشر را سر می‌دهند.


کشورهای غربی و در اعلام رتبه ایران سیاسی‌کاری می‌کنند
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در حاشیه این همایش و در جمع خبرنگاران گفت: کشورهای غربی و سازمان‌های بین‌المللی در اعلام رتبه ایران در بحث مبارزه با فساد سیاسی‌کاری می‌کنند.

وی افزود: مجموعه دستگاه‌های اداری کشور و همچنین قانون‌گذاری هماهنگی‌های قابل توجهی با یکدیگر دارند. امروز خوشبختانه سیستم‌های مناسبی برای مبارزه با فساد در بخش‌های مختلف سیستم اداری طراحی شده و بخشی از آنها پس از تصویب به مرحله اجرا هم رسیده است.

رییس سازمان بازرسی گفت: ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که وضعیت فساد در کشور نامطلوب نیست اما متأسفانه احساس عمومی مردم از این شرایط تغییری نداشته و احساس عمومی بهبود سلامت اداری را نشان نمی‌دهد.

پورمحمدی با اشاره به این مطلب که هنوز مردم آن گونه که باید نسبت به مبارزه با فساد آگاهی ندارند و نمی‌دانند چه اقدامات موثری در این زمینه انجام شده است گفت: باید برخی از بگومگوها میان مسئولان و دستگاه‌ها از بین برود تا در مردم نیز این احساس عمومی تقویت شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به این مطلب که از 3 سال گذشته که ایران به عضویت کنوانسیون مبارزه با فساد در آمده است اقدامات خوبی انجام شده و رتبه کشورمان 46 واحد بهبود پیدا کرده است گفت: متاسفانه در سال 91 باز هم نسبت به سال 90 رتبه ما را کاهش دادند.

وی افزود: البته ما معتقدیم سازمان‌های بین‌المللی اسیر سیاسی‌کاری‌ شده‌اند و به همین دلیل رتبه بهبود‌یافته ما را از 122 در سال 90 به 133 در سال 91 تغییر داده‌اند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به این مطلب که 3 حوزه بانکداری، گمرکات و مالیات بخش‌هایی هستند که در آنها تخلفات مالی و اداری رخ می‌دهد گفت: دولت برای مقابله با این تخلفات طرح‌هایی را آماده کرده که امیدواریم هرچه زودتر تصویب شده و سپس به اجرا در بیاید.

پورمحمدی گفت: متاسفانه هرجایی که حجم بالایی از پول وجود داشته باشد تخلف هم در آن نقطه زیاد است هر چند که تلاش می‌کنیم تا نظارت بیشتری بر این بخش‌ها داشته باشیم.

وی خطاب به شهرداری‌ها و سایر بخش‌هایی که امکان وقوع تخلف در آنها وجود داشته باشد گفت: هر چه این بخش‌ها تلاش کنند تا مراجعات حضوری مردم کمتر شود و کارها سیستماتیک پیش برود به همان اندازه شاهد کاهش وقوع جرایم نیز خواهیم بود.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =