رییس‌جمهور جدید کره جنوبی با تحقق بخشیدن به وعده‌های انتخاباتی، بودجه سرشاری را به بخش علوم و فناوری این کشور سرازیر کرد و قول داد این بودجه را به 5 درصد از تولید ناخالص داخلی برساند.

فریبا فرهادیان: محققان کره جنوبی این روزها سر از پا نمی‌شناسند! آن‌ها از این که رییس‌جمهور منتخبشان به وعده‌های انتخاباتی‌اش جامه عمل پوشانده، شدیدا خوشحالند.

به گزارش نیچر، این خبر خوش که مضمون آن افزایش بودجه بخش تحقیق و توسعه (R&D) در راستای سیاست ارتقای سطح فناوری کشور بود، توسط چوی یانگ-هوآن، وزیر اقتصاد اعلام شد. وی همچنین اعلام کرد که قرار است دولت بودجه این بخش را تا 5 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش دهد و بیشترین سهم را نیز به علم مواد و فناوری سبز اختصاص خواهد داد.

این درحالی است که در حال حاضر بودجه این بخش در کشور کره جنوبی 3.37 درصد تولید ناخالص داخلی را دربرمی‌گیرد که باز هم یکی از بالاترین ارقام از نوع خود در دنیاست. اما از آن‌جایی که این رقم تنها می‌تواند یک‌چهارم بودجه مورد نیاز بخش تحقیق و توسعه این کشور را تامین کند و بقیه بودجه مورد نیاز باید از طریق صنایع تامین شود؛ برخی از صاحب‌نظران معتقدند این طرح هم نمی‌تواند گره بزرگی را از مشکل این بخش بگشاید.

او سه-جانگ، فیز‌یکدان دانشگاه ملی سئول، جزو همین دسته افرادی است که زیاد به این طرح خوش‌بین نیستند. به گفته وی محقق شدن این موضوع به صرف بودجه توسط بخش‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها بستگی دارد که با توجه به بحران اقتصادی جهانی که اکنون دامن‌گیر همه صنایع شده، نمی‌توان اطمینان داشت که شرکت‌ها پول زیادی را صرف این بخش کنند، مگر این‌که دولت انگیزه بسیار زیادی را در آن‌ها برانگیزد.

موج سبز
هنوز شیوه مدونی برای خرج کردن این پول وجود ندارد، اما مسلم است که فناوری اطلاعات، نیمه‌رسانا‌ها، صفحه نمایشگر، انرژی و فناوری‌های سبز مرتبط با محیط زیست، نانوفناوری و زیست‌فناوری در راس مواردی قرار دارند که باید بودجه را بر روی آن‌ها متمرکز کرد.

در این میان محیط زیست یکی از مهم‌ترین مواردی است که کابینه جوان لی میونگ بک به آن توجه دارد، به‌طوری‌که اخیرا طرحی را برای کاهش گازهای گلخانه‌ای تا سال 2020 / 1399 تصویب کرده اند. برهمین اساس هیون تایوان، مدیر مرکز ملی تحقیقات خلاق دانشگاه ملی سئول معتقد است که تمرکز بر روی فناوری سبز سود بیشتری برای آن‌ها خواهد داشت.

علوم و مهندسی مواد نیز از دیگر بخش‌هایی است که ترقی خواهد کرد. چوی در سخن‌رانی اخیر خود از برنامه 865 میلیون دلاری برای حمایت از بخش تحقیق مواد برتر دنیا خبر داد. هدف از این برنامه این است که شرکت‌های کره‌ای بتوانند طی 3 سال آینده، 10 ماده برتر دنیا را تولید کنند.

به‌این‌ترتیب دولت قصد دارد از برخی صنایع مهم کشور مثل سامسونگ و ال‌جی که از شرکت های پیشروی جهانی در بحث نیمه‌رسانا‌ها، نمایشگرها و تلفن‌های همراه هستند، و هم‌چنین هیوندا که به یکی از خودروسازان برجسته دنیا تبدیل شده، حمایت و آن‌ها را تقویت کند.

یو یانگ مون، یکی از محققان موسسه فناوری فتونیک کره، تحقق این طرح را تنها در گرو این می‌داند که فناوری کشورش از زیر سایه ژاپن درآید و مواد مورد نیاز صنایعش را از این کشور وارد نکند. وی خاطرنشان می‌کند که دوست دارد کشورش به‌جایی برسد که مواد و قطعات ساخت کره را در اختیار شرکت‌های کره‌ای قرار دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 26854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =