مدیرمسئول روزنامه رسالت، از بحران رهبری در میان اصلاح طلبان سخن گفت و تاکید کرد: مشارکت 100 درصدی مردم در نظام​های اقتدارگرا همچون هیتلر و صدام امکان پذیر است.

مرتضی نبوی از کلید واژه و رمز فتنه ای جدید در انتخابات 92 خبر داد و گفت: پروژه‌ای که برای این دوره از انتخابات کلید زدند در نهایت در خارج و داخل روی آن کار می‌کند " انتخابات آزاد، شفاف و قانونی" است و می‌بینیم که این واژه دایماً تکرار می‌شود.
گزيده سخنان وي را در گفت و گو با مهر بخوانيد:
·         در سال 76 باز هم جریانی که اهل دبه بود و سرنوشت آن به فتنه کشیده شد آمدند شایعه "می‌نویسیم خاتمی، می خوانیم ناطق" را مطرح کردند؛ البته آن موقع نتیجه انتخابات به نفعشان شد و دیگر مشکلی نداشتند. اینکه برخی گروه​ها پیش دستی کنند و یک بهانه‌ای برای دبه کردن و شکست در انتخابات ایجاد کنند اگر صرفاً داخلی باشند یک کار غیر اخلاقی است و اگر هم در امتداد توطئه خارجی باشد که خیانت محسوب می‌شود.
·         در سال 76 آقای هاشمی که رئیس جمهور بود و دولتش مجری انتخابات بود در نماز جمعه سخنرانی کرد و انتخابات را طوری زیر سوال می‌برد که انگار قرار است تقلب شود. این روش معمولی نیست و این ضربه زدن به اعتماد مردم است. البته اعتماد مردم نیز ضربه چندانی نمی‌خورد چون در طی سی و چند انتخابشان به عینه دیده اند که همان چیزی که رای داده‌اند از صندوق در آمده است.
·         ما نمی‌گوییم شیوه رای گیری اشکال ندارد و 100درصد شفاف است ؛ جا دارد که تکامل پیدا کند تا جای هر گونه شبهات اندک هم با اصلاح نظام انتخاباتی البته از سر فرصت و نه شتاب زده و عکس العلمی از بین برود؛ اما این مشکلات موردی موجب تقلب آنهم در حدی که نتیجه انتخابات تغییر کند نمی شود.
·         در سال 84 اصلاح طلبان سر کار بودند و وزارت کشور دست آقای موسوی لاری بود، یکی از کاندیداهای اصلاح طلب {کروبي} در آن زمان گفت من یک لحظه چرت زدم و نفهمیدم نتیجه انتخابات چه شد که البته بیشتر به یک طنز شبیه بود. آیا دولت اصلاح طلب نتیجه انتخابات را به نفع جریان رقیب به هم می‌زند؟
·          کسانی که این مسائل را مطرح می کنند ممکن است توجه نداشته باشند که آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و ممکن است بعضی از آنها از روی دلسوزی باشد؛ اما باید توجه داشته باشند که دامن زدن به این مساله اعتماد مردم به نظام را زیر سوال می‌برد، زبان دشمن را علیه خودمان دراز می کنیم و این جفای به انقلاب و جمهوری اسلامی است. لذا این اعمال باید مراقبت شوند.
·         از سال 76 تا 78 جریانی که دولت وقت را در دست داشت رادیکال‌هایشان در کشور ناآرامی‌هایی ایجاد کردند، نهایتاً در سال 84 و بعد از شکست در شوراهای دوم و مجلس هفتم و ریاست جمهوری نهم کاملاً حذف شدند. اینها دوباره بعد از 10 سال یک بازسازی در درون خودشان انجام دادند و سال 88 به میدان آمدند که حوادث تلخی را هم شاهد بودیم.
·         رقابت میان جبهه متحد و جبهه پایداری مدل موفق رقابتی است که می تواند در انتخابات ریاست جمهوری استفاده شود. نکته مهم این است که این گروه‌های اصولگرایی که امروز هم در مجلس در کنار هم هستند،‌ کار می کنند و بعضاً رقابت‌هایی را هم دارند با نظام مشکل ندارند و نمی‌خواهند نظام را براندازی کنند و یا به دنبال ساختار شکنی نیستند و با یکدیگر بر سر گرفتن رای از مردم برای خدمت بهتر به نظام و پیشبرد اهداف نظام رقابت دارند که این مساله در همه جای دنیا وجود دارد و امری مطلوب است.
·         اما طیف‌های اصلاح طلب بارها ثابت کردند که به دنبال ساختار شکنی هستند. ما نباید از یک سوراخ چند بار گزیده شویم. جماعتی که ثابت کردند اهل ساختار شکنی و براندازی هستند و هر موقعی که لازم است با آن طرف مرزها هماهنگ می‌شوند نمی‌شود یک بار دیگر شانس خود را امتحان کند. برای رقابت مشکل نداریم و در مورد مشارکت هم، مردم در انتخابات مجلس نشان داد که نه تنها مشارکتشان کاهش نیافته بلکه بیشتر هم شده. بنابراین نیازی به حضور اصلاح طلبان ساختارشکن نیست. در عین حال ما خواهان حذف یک جریان با سابقه در کشور نیستیم چون جریان اجتماعی قابل حذف نیست؛ اما رهبری آنان اثبات کردند صلاحیت این کار را ندارند و شناخته شده‌های آنان هر وقت فرصت پیدا کردند بیرون زدند و دنبال ساختار شکنی بودند.
·         اصلاح طلبان باید با فتنه و جریان فتنه مرزبندی کنند. از همین جریان بودند کسانی که از اول مرزبندی کردند و گفتند تقلب نشده. در انتخابات مجلس نهم هم کاندیدا داشتند، رای دادند، رای گرفتند؛ بنابراین این گروه مشکلی ندارند. تنها در کلان می‌توانیم بگوییم جریان اصلاحات دچار بحران و خلاء رهبری است. اصلاح طلبانی که دلشان با فتنه گران نیست این را باید چند بار تکرار کنند؛ نمی شود از پله های نظام بالا بروند و در عین حال برای سران فتنه پالس های امیدوارکننده بفرستند. برخی از اصلاح طلبی که ادعای در چارچوب نظام بودن را دارند و دلشان با فتنه گران نیست این را باید نه یکبار و دو بار آن هم به صورت تلویحی و غیر مستقیم بلکه به صورت صریح بگویند.  شتر سواری دولا دولا نمی شود.
·         بعید می دانم جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری از کاندیدای دولت حمایت کند. وقتی می‌بینیم رهبر معنوی این جریان آیت‌الله مصباح مواضع صریحی نسبت به شخصیت‌های شناخته شده دولت دارند بعید می دانم این اتفاق بیافتد.
·         مشارکت 100 درصدی تا کنون کجا بوده؟ انتخابات حق مردم است که در آن شرکت بکنند یا نکنند. مشروعیت نظام بر این نیست که مشارکت 100 درصدی داشته باشند. تنها در نظام های اقتدارگرا آنهم شخصیت هایی همچون هیتلر و صدام و موسلینی بودند که همه را بسیج می کردند و یک مشارکت 100 درصدی با نام دموکراسی ایجاد می کردند. اگر واقع بین باشیم یک درصدی در انتخابات تمایلی ندارند که شرکت کنند.
·         ما با شرایط جدیدی روبرو هستیم تعادل رقابتی از مجلس سوم تا انتخابات 88 رقابت چپ و راست، اصلاح طلب و اصولگرا بود و حالا یک تغییراتی ایجاد شده و در دوران گذار هستیم. مثلا در سال 88 اصولگرایان تصمیم گرفتند علی رغم انتقاداتی که به احمدی نژاد داشتند به او رای دهند.
·         امروز این ایده مطرح می شود که با توجه به تعداد زیاد کاندیداها دولت ائتلافی شکل بگیرد. یعنی کسانیکه که در مظان ریاست جمهوری هستند دور هم جمع شوند و کسی را از میان خود که رای و شانس بیشتری دارد را به عنوان رئیس جمهورانتخاب و سایر کاندیداها وزیر آن شوند. به نظرم اين ايده با واقعیت فاصله دارد؛ اما نمی خواهم نفی اش کنم. این طرح تحمل سیاسی بالایی می طلبد این تجربه ای است که در کشورهای دیگر نیز به کار گرفته می شود.
·         درانتخابات بحث وحدت ملی مطرح نیست. وقتی ما بپذیریم که کاندیداها نباید با اصل نظام و ساختارهای قانونی کشور مشکل داشته باشند در آن صورت در هر شرایطی وحدت ملی حفظ می شود و دیگر نیازی به تاکید بر آن نیست. آنچه در انتخابات اتفاق می افتد ائتلاف است نه وحدت. مثلا ایثارگران یا با جبهه پیروان ائتلاف می کند یا با پایداری؛ بنابراین مسئله ائتلاف در انتخابات مطرح است نه وحدت.
·         منافع ملی و امنیت ملی محل رقابت نیست و گفتمان انتخابات نمی تواند گفتمان سازش و گفتمان مقاومت باشد. ما اصل را بر این باید بگذاریم که هر کسی وارد صحنه انتخابات می شود باید پایبند به وحدت ملی و منافع ملی باشد و اینها عمدتا در سیاست خارجی تعریف می شود و این موضوع نمی تواند وجه المصالحه انتخابات قرار گیرد.این یک بی تعهدی است که مسائلی که جنبه امنیت ملی را دارد ابزاری برای پیروزی انتخابات قرار گیرد. بنابراین منافع ملی و امنیت ملی محل رقابت نیست و گفتمان انتخابات نمی تواند گفتمان سازش باشد. گفتمان باید مقاومت همراه با تدبیر و پیشرفت باشد. چرا که مقاومت، تدبیر و پیشرفت تجربه موفقی است که ما در طی این سه دهه داشتیم و جای رقابت نیست.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 268622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    آقای نبوی صلاحیت ها را مردم تشخیص می دهند نه جنابعالی و دیگران
    • بدون نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
      28 3
      امان از این منفیهای خود جوش.
  • بدون نام NL ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    من تیتر می زنم " وحشت دوباره از اصلاح طلبان"
    • بدون نام IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
      83 41
      خدا از حق ما مردم در روز قیامت نخواهد گذشت آن دنیا مثل اینجا نیست که ما تریبونی نداشته باشیم حالا از ما گفتن
  • کاوه GB ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    8 سال حضور اصولگرایان در راس دولت و مجلس و برخورداری از تمام امکانات و درآمدهای بی حد و حصر نفت،سرانجامش تبدیل دلار 900 تومانی به 3500 تومانی و تورم 50تا 100 درصدی شد.
  • بدون نام US ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    آقای نبوی به نظر من آب به آسیاب دشمن ریختن وضربه به اعتماد مردم زدن اینه که شخصی مثل شما که خیلی از مردم با صحبتاتون در عین احترام به شما مخالفند از جانب نظام صحبت کنی وبرای بقیه گروههای سیاسی که در بین بسیاری از مردم از اقبال خوبی برخوردارندخط مشی وشرط تعیین کنی.آیا وقت آن نرسیده که هر کس با هر وزن سیاسی به خودش اجازه نده که از جانب نظام ومردم صحبت نکنه وبه قول شما از این طریق به نظام ظلم نکنه.البته همه در بیان مواضع آزادند ولی اول جمله شان بگویند به نظر من واز جانب نظام وهمینطور از جانب مردم حرف نزنند.ممنون
  • بدون نام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    1- شماها که بحران رهبری ندارید / ایشان فقط کسانی که با گروه و دارو دسته اشان موافق هستند را صاحب صلاحیت در انتخابات می دانند و چشم خود را برروی حداقل 13 میلیون ایرانی به قول خودشان بسته اند.
  • بدون نام IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    4 خط نوشتم دیدم مسلما" منتشر نمیشود پاکش کردم !
    • بدون نام IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
      این سایتهای خبری چون خیلی به آزادی بیان و تضارب آرا معتقدند، فقط نظراتی رو که در تایید مطلب باشه یا نهایتا خنثی منتشر می کنند، بقیه مطالبی هم که منتشر نمی شه حتما یا تکراری یا یک نفر با چند اسم چند مطلب منتشر نشده نوشته ، حالا نمی دونم این مساله که چی منتشر بشه ، چی نشه از تصمیمات خودشون است به این میگن آزادی بین در اینجا
  • بدون نام IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    خودتون هم خوب میدونید رای اکثریت رو ندارید . حالا بهانه تراشی کنید
  • بدون نام IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    روزنامه رسالت جد.ول خوبي دارد
    • بدون نام IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
      53 23
      هر چي فكر كرديم چيش ديگه خوبه به اين نتيجه رسيديم بازم جدولش
    • بدون نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
      20 1
      اینا که منفی زدند . یعنی جدول خوبی هم ندارد؟
  • احمدی US ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    ایشون بهتر بود میگفتند مشارکت سازی 100درصدی در رژیمهایی مثل صدام وهیتلر امکان پذیر است نه مشارکت 100درصدی.در انتخابات رژیمهایی مثل صدام 20درصد مردم هم شرکت نمیکنند چه برسد به 100درصد.مگر اینکه بخواهد برای رفتن یا ماندنشان در راس رژیم رای گیری کنند که در اینصورت حتما 95درصد مردم شرکت میکنند.
  • بدون نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    این آقای نبوى بردار اون آقاى نبوى؟
    • محمود IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
      12 15
      کدوموشون..........................................................................................................
  • بدون نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    ترا خدا حرف تازه ای بزن هر چند روز یکی علیه دیگری صحبت میکنه و عدهای ساده مثل من هم جدی میگیرند
  • بدون نام IN ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    شما که صلاحیت داری بیا کاندید شو ببینیم رای میاری یا نه؟
  • بدون نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    می بخشید کی گفته شما وکیل مردمید ؟
  • بدون نام IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    واقعا" خودت به این حرفات اعتقاد داری آقای نبوی !!! دیگر هیچ وقت به دوران طلایی اصلاح طلبان نخواهیم رسید
    • بدون نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
      4 15
      گفتی طلایی یاد سریال مختار نامه افتادم " شمشیر بده , طلا بگیر "
  • بدون نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    33 3
    هاشمی خودش مجری انتخابات نبود سال 76؟
  • رضا IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    45 5
    درود بر سید حسن خمینی ،انسان صادق ، اخلاق مدار و محجوب
  • بدون نام IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    32 2
    عیب نداره میخوام یه خواهش کنم بعد انتخاباتم از ایشون سوال کنین
  • بدون نام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    51 26
    این روزها همه خیال میکنن وکیل ملتن و از طرف ملت حرف میزنن
    • بدون نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
      3 8
      حتی دوستان شما
  • علی IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    30 25
    هاشمی سال ۷۶ خودش , خودش ( مجری برگزاری انتخابات ) رو زیر سوال برده ؟ مردم اون موقع بودن و دیدن چی گذشته... اتفاقا کروبی بود که هم ۷۶ هم ۸۴ اعتراض داشت...
  • بدون نام IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    52 5
    خداوند متعال به سیاستمداران ما توفیق لحظه ای اندیشیدن به آن دنیا را عطا فرماید. آمین
  • بدون نام IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    42 32
    این همان روزنامه ای نبود حضرت امام نوزیعش در جبهه ممنوع کردند !
  • بدون نام IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    49 37
    لطفا تیراژ روزنامه رسالت رو نگاه کنید تا بدونید حرف ایشون چقدر خریدار داره - تازه اگر اصلاحطلبان تو قبر هم باشند این اقا میترسه - میدونه در شرایط برابر جایگاهش تو رای گیری کجاست- مگه محسن رضایی نگفت 170 حوزه بین 95 تا 100 درصد مشرکت داشتن
  • علی CZ ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    63 34
    لطفا بگذارید خاتمی کاندید بشه تا سره از ناسره مشخص بشه
    • بدون نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
      4 26
      علی اقا برهمه واضح و مبرهن است که نظام جمهوری اسلامی همانگونه که در جریان انتخابات سال 88 به هیچ جناح , گروهی نسبت به ابطال انتخابات باج نداد, به خاطر موضع گیری های جناب خاتمی در ان دوره , نسبت به تایید صلاحیت ایشان نیز به کسی باج نخواهد داد. پس با فرض محال انکه تمام واجدین شرایط انتخابات طرفدار خاتمی باشند و نیتشان رای به ایشان باشد , تا نظام جمهوری اسلامی پابرجاست ایشان نمیتواند از مجرای انتخابات خود را وارد ارکان قدرت نماید. پس بهتر است واقع بین باشید و اینقدر نتیجه بازییی را که هرگز برگذار نخواهد شد را به نفع خود پیش بینی نکنید,هرچند که بزرگان شما درصورت عدم توفیق در پیش بینی هایشان ابزار های مناسبی مانند تقلب , ابطال , رفراندم عمومی و .... را در استین دارند.
    • بدون نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
      2 9
      التماس نکن
  • بدون نام IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    36 46
    من نمیدونم آخه چرا وقتی حرفهای اصولگرایان برضد اصلاح طلبان تو رسانه ها پخش میشه کسی هیچ اعتراضی نمیکنه؟
  • بدون نام IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    41 11
    مردم صلاح کار خودشان را میدانند
  • بدون نام IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    48 39
    واقعاً نمي دانم از كجا بگويم از چي بگويم ديگر كمرمان شكسته ، از همه چيز گذشته ايم و حالا فقط محتاج نان شب و نفس كشيدن در زير خروارها آلودگي هستيم . فقط بگويم آقاي نبوي چه طوري مي تواني اين حرف ها را بزني و ........................
  • بدون نام IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    33 25
    آقای نبوی برود مصاحبه اقای خوئینی ها را بخواند.
  • بدون نام EU ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    30 22
    واقعا این اقای نبوی به تحلیل های خود اعتقاد دارند و یا فقط میخواهند جایگاه خودرا حفظ نمایند، ولی ای کاش میدانستند که مردم بسیار دانا هستند و اینگونه نوشته ها اعتماد انهارا به احزابی که دوست عوض نمیکند.
  • سیروس IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    45 36
    شما اصولگراها بیشتر به فکر منافع جناحی و شخصی خوتان هستید نه منافع ملی. نسخه تان را هم برای خودتان بپیچید! کاملا مشخص ست که چه وحشت و هراسی از محبوبیت اصلاح طلبان در بین مردم دارید.
  • شهروند US ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    47 34
    اصلا درست نيست يه نفر از طرف همه ى مردم نظر بده حالا هر كسى ميخواد باشه
  • بدون نام IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    47 45
    "رقابت میان جبهه متحد و جبهه پایداری مدل موفق رقابتی است که می تواند در انتخابات ریاست جمهوری استفاده شود. "
  • بدون نام IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    56 36
    ختما شما خیلی صلاحیت دارید؟
  • بدون نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    35 1
    درحالی که مردم با چراغ دنبال خاتمی میگردند شما نمی توانید برای آنان تعیین تکلیف کنید
  • بدون نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    25 2
    منفی ها خیلی خوجوش بالا رفت