دانشمندان موفق به کشف یک گروه اختروشی شده‌اند که بزرگ‌ترین ساختار کیهان را شکل می‌دهد. بزرگی آن به اندازه‌ای است که حتی اگر با سرعت نور حرکت کنید، پیمودن طول آن 4 میلیارد سال طول خواهد کشید.

محمود حاج‌زمان: و اینک، این شما و این بزرگ‌ترین ساختار در تمام عالم. یک تیم بین‌المللی از اخترشناسان سراسر دنیا، موفق به کشف یک گروه بزرگ اختروشی (که با نام LQG نیز شناخته می‌شود) شده‌اند که پهنای آن 4 میلیارد سال نوری است؛. در مقام مقایسه، این اندازه 1600 بار بیشتر از فاصله میان کهکشان راه شیری ما و کهکشان همسایه آن، اندرومدا است. این ساختار حتی در مقیاس کیهانی نیز ابعادی بزرگ و باورنکردنی دارد.
به گزارش پاپ‌ساینس، این گروه اختروشی همچنین بسیار دور است. اختروش‌ها مرکز کهکشان‌هایی هستند که متعلق به روزهای نخست شکل‌گیری جهان هستند. این اجرام کیهانی بسیار درخشانند و به صورت متناوب مقادیر عظیمی از نور ساطع می‌کنند که آنها را حتی در فواصل بسیار دور فضا قابل مشاهده می‌سازد. بر اساس فاصله این LQG از زمین، این ساختار مربوط به زمانی است که جهان تنها 770 میلیون سال سن داشته است. این ساختار روشن‌ترین جرمی را که ما تا کنون دیده بودیم به راحتی کنار می‌گذارد. در واقع، این ساختار به اندازه‌ای روشن و عظیم است که یکی از زیرساخت‌های کیهان‌شناسی مدرن را به چالش می‌کشد: اصل کیهان‌شناختی.
اصل کیهان‌شناختی (Cosmological Principle) بیان می‌کند که در مقیاس‌های فضایی به اندازه کافی بزرگ، عالم همگن و همسان‌گرد است. به زبان ساده، در مقیاس‌های بزرگ همه جای جهان مانند هم است و مهم نیست که شما از چه نقطه‌ای به جهان نگاه می‌کنید. این اصل یکی از چیزهایی است که با کارهای نظریه‌پردازانی مانند اینشتین، و سایر کسانی که تفکرات کیهان‌شناسی قرن بیستم و بیست و یکم را به شدت تحت تاثیر قرار دادند، هم‌خوانی دارد. کیهان‌شناسان این اصل را باور دارند، یا حداقل آن را به رسمیت می شناسند.
اصل کیهان شناختی زمانی‌که در نظریات متداول کیهان‌شناسی لحاظ می‌شود، بیان می‌کند که اخترفیزیک‌دانان نباید بتوانند چیزی با ابعاد بزرگ‌تر از 370 مگاپارسک (هر پارسک 3.26 سال‌نوری است، پس 370 مگاپارسک معادل 1.2 میلیارد سال‌نوری است) را در جهان پیدا کنند. اما به نظر می‌رسد که این LQG به طور متوسط 500 مگاپارسک پهنا دارد، و اندازه آن در طولانی‌ترین بعدش به 1200 مگاپارسک نیز بالغ می‌شود. این موضوع لزوما به این معنا نیست که اصل کیهان‌شناختی اشتباه است؛ اما شاید لازم باشد تا ما آنچه را فکر می‌کردیم از این اصل درک کرده‌ایم، مورد بازبینی قرار دهیم.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • طالعی متین IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    ((لا اله الا الله )) نیست خدایی جز خداوند بلند مرتبه و سبحان (الله) خدایا شکر که من بنده توم و دوست دار اهل بیت محمد رسول الله (ص) برجمال محمد ،آل او و جهت تعجیل در فرج صاحب الزمان (عج) صلوات
    • مهدی IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
      57 75
      واقعا چرا باید این نظر این همه منفی داشته باشه؟؟!
    • حسین NL ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      77 32
      بنده به عنوان یکی از منفی دهندگان علت اینکارم رو اعلام میکنم: من با متن این نظر مخالف نیستم اما به این علت منفی دادم تا این دوستمون به جای تعجب و واماندن دهان کمی هم به فکر پیشی گرفتن از این دانشمندان غربی باشه. تا کی ما باید موفقیت های غیرمسلمانان رو ببینیم و مانند تماشاچی ها اونها رو تشویق کنیم؟! کی باید به خودمون بیایم؟
    • سعید IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
      7 31
      برادر و دوست عزیزم متین نظرش محترمه ... به این دلیل... که تقریبا تمام علم غرب ریشه اش به یافته های دانشمندان مسلمان بر میگرده که شاگردان و یا شاگرد شاگردان امامهای عزیزمون بودند.
  • بدون نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    ما که نفهمیدم کی راست میگه! یاهو نوشته ۴بیلیون سال... شما میگید ۴ میلیارد سال! اختلافش البته ۳ تا صفر ناقابله!
    • بدون نام US ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
      64 6
      بیلیون = میلیارد
    • داود EU ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
      52 4
      بیلیون همون میلیارد به زبان ماست. فکر می کنید میلیارد به انگلیسی چی می شه پس؟ milierd?
    • بدون نام IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
      36 5
      بیلیون همون میلیارده!!! (البته اگه تو انگلیس باشیم حق با شماست اما معمولا به معنای آمریکاییش هست و یاهو هم متعلق به آمریکاست.)
    • بدون نام IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
      35 5
      عزیزم مجید جان بیلیون = میلیارد
    • مهدی IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
      26 3
      سلام بیلیون همون میلیارده
    • بدون نام IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
      11 20
      In the American system, one billion equals 1،000،000،000 . In the French and German systems, one billion equals 1،000،000،000،000. In French and German usage, one milliard equals 1،000،000،000. (American usage does not have a number called the milliard( http://mathworld.wolfram.com/Milliard.html
    • بدون نام CN ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
      16 6
      بیلیون همون میلیارده
    • Ali DE ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
      13 5
      دوست عزیز، بیلیون به زبان انگلیسی یعنی میلیارد... هر ۲ منبع درست نوشتن
    • بدون نام IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
      16 1
      در سیستم انگلیسی می لیون 6 صفردارد و (میلیارد 9 صفر= هزارمی لیون) بی لیون 12 صفر(دو تکرار میلیون=می لیون می لیون)، تری لیون 18،کوادری لیون 24، کوینتی لیون30، سکسیلیون36،سپتی لیون 42 ،اکتی لیون48 ،نانی لیون54،دسی لیون 60 و همینطور 6تا 6تا اضافه می شود تا 600 صفر نامگذاری شده ولی درسیستم امریکایی میلیارد وجود ندارد وصفرها سه تا سه تا اضافه می شود یعنی می لیون 6 صفر بی لیون 9 صفر تری لیون12 صفر کوادری لیون 15 و... پس باید سیستم عدد نویسی را بدانیم تا تفاوت لیون ها را تشخیص دهیم http://mathworld.wolfram.com/LargeNumber.html
    • علی IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
      6 8
      دوست عزیز ، در زبان انگلیسی بیلیون معادل میلیارد فارسی است.
    • بدون نام US ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
      9 16
      اقای عزیز شما راکه هنوز نمیدونی بیلیون و میلیارد یکی هستند چه به کیهان شناسی
    • بدون نام US ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
      4 8
      عزبز میلیارد با بیلیون یکیه
    • بدون نام GB ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
      5 8
      بیلیون = میلیارد = 1000 میلیون
    • بدون نام US ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
      4 8
      بیلیون واژه ای انگلیسی است که در زبان فارسی معادل میلیارد است. پس درسته عزیزم!
    • بدون نام US ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
      5 8
      بیلیون همون میلیارده
    • بدون نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
      7 5
      اگه شما یه نگاهی به دیکشنری بندازید متوجه میشی که بیلیون معادل میلیارده آمریکایه.
    • حسین NL ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      9 2
      میلیارد همون بیلیون هست و از زبان فرانسه به زبان ما وارد شده. چطوری تونستید یاهو رو بخونید ولی معنی این کلمه رو ندونستید؟!
    • من IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      26 2
      حالا بنده خدا یه چیزی گفت، شما هم گیر دادین ها.
    • لاایثت A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
      3 1
      آره که میشه
  • محمد IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    2 79
    سر هم یه چیزی بافتن . ما که نفهمیدیم چی شد. همش فرضیه. شما اگه راست میگین برین یه سر دیگه کره ماه که بیشتر از 384 هزار کیلوتر فاصله نداره.4000000000 سال نوری پیش کش
    • بدون نام US ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
      23 1
      دیدن با رفتن فرق داره. ضمن اینکه ماهواره فرستادند پشت ماه. عکاس راحت تو اینترنت پیدا میشه.
  • بدون نام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    41 4
    ممنونم. من و خیلی های دیگه خبرآنلاین رو با بخش دانش می شناسیم. ممنون از اینکه همیشه به روز و در عین حال دقیق هستید. موفق باشید.
  • behnam US ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    85 13
    این همه جا تو این عالم بی در و پی کر خدا راضی نمیشه ما صاحب فقط 50 متر خونه بشیم :(
    • بدون نام US ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
      22 12
      این همه جا تو بیابون، برو هزار مترش مال تو. تازه مثل فضا اشعه فرا بنفش نداره و اکسیژن هم پیدا میشه. وقتی میگند ایران جا نداره برای 80 میلیون یکی مثل شما با استدلال سطحی میاد همه محاسبات را میریزه به هم. خونه 50 متری به این دلیل 200 میلیون تومان است که زمین های شهری که به آب و گاز و برق دسترسی دارند محدود هستند و همینطور باید در شعاع 10 کیلیومتر آن بارندگی به حدی باشد که سدها پر از آب بشوند. تا بشود شهر ایجاد کرد. الان شما 10 کیلومتر به سمت جنوب تهران پیشروی کن به بیابان شنی میرسی. نمیشود که در کویر و کوهستان خانه درست کرد. عالم هم بزرگ است ولی امکانات بشر محدود است.
  • متفاوت IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    82 8
    و امروز دریافتم که بسیار حقیرتر از دیروزم !!!!!!!
    • اهوازی IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
      16 47
      ولی من به بزرگی انسان که اشرف مخلوقات است می رسم این همه جهان بزرگه ولی مخلوقی به ذکاوت انسان یافت نشده و صد البته متحیر بزرگی خالق این جهان و انسان (( سبحان الذی خلق ))
    • بدون نام A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
      31 11
      از کجا میدونی انسان باهوش ترین مخلوق یا موجود است؟ مگه انسان قبلا میدانست الکتریسیته چیست، برق چیست، موج رادیو و الکترومغناطیسی چیست؟ آیا قبلا قوانین جازبه را کشف کرده بود؟ دنیا 400 میلیارد کهکشان داره و هر کهکشان 200 میلیارد و حتی بیشتر ستاره دارد. که خورشید فقط یکی از این ستاره هاست و کره زمین به دور آن می چرخد. شما چرا انقدر مطمئنی که چیز جدیدی برای کشف شدن وجود دارد. قوی ترین تلسکوپ های ساخت بشر که با هزینه سرسام آور معادل 10 برابر بودجه سالانه مترو تهران ساخته شده اند، حتی قادر نیستند سیاره های ستاره های نزدیک را با نور مرئی رصد کنند. و آن را مانند یک نقطه رصد میکنند.
  • بهمن DE ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    5 22
    بسیار بعیده خبر واقعیت داشته باشه 4 میلیارد سال نوری یعنی بیش از 1 چهارم وسعت عالم چون سن عالم حدود 13.7 میلیارد سال تخمین زده شده و دورترین جرمی هم که دیده شده 13.2 میلیارد سال فاصله داشته با اینکه عالم به سرعت در حال انبساطه ولی وسعت عالم نمی تونه از سن عالم بیشتر باشه حال چطور اجرامی به این بزرگی تاکنون کشف نشده بودند ؟
    • بدون نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
      1 7
      يعني امكان داره اين ساختار ساختار كل هستي در 770 ميليون سالگي هستي باشد ؟لطفا اگه كسي اطلاعات كافي داره توضيح بده
    • ساشا A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
      15 3
      ابعاد عالم 93 میلیارد سال نوری تخمین زده شده. دنیا بسته به تعریف فیزیکی میتواند با سرعتی بیشتر از نور انبساط میکند. ضمن اینکه قیاس شما درست نیست. شما توپی را در نظر بگیرید که قطر آن به طور مثال 13 میلیارد سال نوری باشد. در دورترین نقاط این جهان که معادل روی توپ است، تعداد زیادی فضای 3 میلیارد سال نوری وجود دارد. در اینجا بحث مساحت روی توپ است و نه قطر توپ که محدود است. مانند اینکه شما روی این توپ با قطر 13 سانت تعداد زیادی عکس برگردان 3 سانتی میتوانید بچسبانید.
    • بدون نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      13 1
      نه بهمن جان درسته . بچه ها خودشون اندازه گرفتن .
    • یاسین IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
      0 5
      7/13میلیارد سال واحد سنجش زمانه در صورتی که 4میلیارد سال نوری واحد اندازه گیری طول و این دو از یک جنس نسیتند که بعید به نظر برسه . مثل اینکه بگی سن من 40ساله که بعید میرسه به طول قد ت که یک مترو شصته با هم بخونن! در مورد عدم کشف چنین اجرام بزرگی هم باید گفت که اگر شما با یک تلسکوپ معمولی در یک شب با هوای صاف بخواهید دنبال یک ستاره شناخته شده بگردید باید کلی جستجو کنید . که همه ساله در تمام دنیا و در ایران هم مسابقه ای بین ستاره شناسان آماتور برگزار می شه که کلی هیجان انگیز ه میتونید به سایت های نجوم یا برنام راه شب مراجعه کنید .
  • Mohammad javad IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    20 64
    سبحان الله... به نقل از مرجع عالم تشیع آیت الله وحید خراسانی: "تمامی کرات، سیاره ها، کهکشان راه شیری و آنچه را که تا به حال بشر توانسته در آسمانها به آن دست پیدا کند یا کشف کند تنها گوشه ای از عرش خداوند قادر متعال است." واقعا که سخنان عالمانه ای دارند ایشان پس انسان در این عرش اندازه مورچه ای هم نخواهد بود اما با این حال هرروز بیشتر گردنکشی و ظلم و ستم می کند.
    • بدون نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
      15 48
      شک نکنید که در قرآن به گرد بودن زمین و کهکشان با میلیاردها ستاره اشاره شده.
    • بدون نام IN ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
      16 51
      این نظر تو بلاد کفر هم اینقدر منفی نمیخورد :|
    • milad IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
      8 19
      با اين همه منفي سكوت بهتره
  • منصور IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    32 14
    من یه چیز بگم میخوام دوستان توجه بکنند. دوتا اصطلاح در این دنیا هست که ما انسانها و کلا همه موجودات رو محدود میکنه. یکیش "زمان"ه و یکیش "مکان". در واقع این دوتا برای ما موجوداته که معنی داره در حالی که برای خدا (که خودش آفریننده مکان و زمانه) این دوتا محدودیت حساب نمیشن. یعنی کسی نمیتونه بگه خدا کی اومده؟کی میره؟ قبلا کجا بوده؟بعدا کجا میره؟ و... همه این سوالات برای ما انسانها که زمان و مکان برامون معنی دارش کرده معنی داره... کسی که زمان رو خلق کرده خودش داخل زمان گیر نمیکنه تا عمر داشته باشه و کسی که مکان رو آفریده طبعا جای بخصوصی نیست. آسمان جلوه ای از آفرینش مکانه که برای خدا محدویدیتی در آفرینشش نیست...
    • حمید A1 ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
      8 6
      چقدر جالب زمان و مکان رو توضیح دادی....روزی که بشر بتونه توضیح کامل و بدون نقصی از زمان و مکان اراعه بده اونروز حقیقت مطلق عالم هستی کشف شده
  • بهمن US ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    49 6
    باز خوبه دانشمندان اروپایی و آمریکایی رو داریم. اگر غیر این بود از زمان ملا نصرالدین تا حالا فقط ماه کشف شده بود!
    • یاسین IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
      11 6
      به دور از حالت طنز گونه نظر شما ایرانیان قدیم در علوم نجوم بسیار توانا بوده اند (رصد خانه مراغه و...) که هم اکنون چند منطقه از کره ماه به نام دانشمندان ایرانی نام گذاری شده است .و در چند سال اخیر نیز در برنامه راه شب و انجمن نجوم آماتور ایران کارهای زیادی جهت آشنایی جوانان با نجوم صورت گرفته است . ولی همانطور که همه می دانند نبود امکانات کافی و رشته های دانشگاهی و همچنین رصد خانه پیشرفته در ایران باعث عقب افتادن این علم جذاب در کشور ما شده است .
  • یاسین IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    9 1
    با احترام به نظر بقیه کاربران از آنجا که علم انسان گام به گام پیشرفت می کند و بستگی زیادی به عواملی مانندفن آوری و ابزار علمی دارد و مخصوصا بستگی به خود انسان ها دارد همیشه این احتمال وجود دارد که در آینده دور یا نزدیک کشف هایی صورت پذیرد که کل یا حد اقل قسمتی از فرضیات علمی مارا زیر سوال برده و مارا مجبور به اصلاح قوانین قدیمی نماید که در طول تاریخ علم بار ها اتفاق افتاده است . بنا براین جای تعجب ندارد که روزی طول وعرض کیهان بیشتر و یا کمتر محاسبه شود . مهم این است که کشفیات جدید بر مبنای اصول علمی و باعث پیشرفت بینش ما نسبت به آفرینش جهان شود .
  • علوي A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    14 10
    الله اكبر خدا خيلي بزرگه هزاران عالم در هستي هست چون لايه هاي پياز كه در داخل هم قرار دارند. خدايا شكرت . چه خداي توانايي دارم. او بسيار بزرگ است و بي مانند و مهربان
  • فریدون کرامتی A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    3 5
    کشف بزرگترین ساختار عالم با پهنای 4 میلیارد سال نوری که مربوط به 770 میلیون سالگی سن جهان است کاملا درست می باشد اما با این تفاوت که پهنای این ساختار برابر پهنای عالم در سن 770 میلیون سالگی اش بوده است .یعنی به این مفهوم که اختر شناسان پهنای ساختار عالم را در 770 میلیون سالگی آن رصد کرده اند.برای روشن شدن این حقیقت می توانید سری به وبلاک بنده با عنوان فیزیک و مکانیک فضا در سایت علمی نجوم بزنید و در آخرتوضیحات ثابت هابل یک رابطه ای را خودارائه داده ام که با قرار دادن سن عالم یعنی 770 میلیون سال برحسب ثانیه به جای t آن اندازه شعاع جهان یا نصف پهنای عالم که 2 میلیارد سال نوری بوده ،حاصل می شود که با دو برابر کردن آن پهنای جهان یعنی 4 میلیارد سال نوری بدست می آید.
  • فریدون کرامتی A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    1 6
    عنوان وبلاک به اشتباه فیزیک و مکانیک فضا اعلام شد که عنوان صحیح آن فیزیک و مکانیک کیهان می باشد.
  • خلیل احمد A1 ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    3 2
    دوستان جالبه بدونید اگه ما تو زمین یه حرکتی یا انفجاری و یا یه واکنشی تو کهکشان های دور دست مثلا یه میلیون سال نوری بینیم . این یعنی این اتفاق در ۱۰۰۰۰۰۰۳۶۵۲۴۶۰۶۰۳۰۰۰۰۰ ثانیه پیش رخ داده و ما الان داریم اونو میبینیم. خودتون ضرب بزنین
  • بی نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    1 6
    قربون دوستان ایرانی .... بحث در وجود کیهان و تحقیق در اوایل کیهانه حدود هفتصد میلیون سال بعد انفجار بزرگ و تحقیق در اینکه اون زمان چه اتفاقی افتاده و قربون خدا برم چه حکیمانه دنیارو ساخته اون وقت سر بلیون و ملیارد و این چیزا بحثه اصلا عددشو بنویسند صفراشو بزارند هرچی شما خوندید حله