ایسنا نوشت:

خولیو ولاسکو که پس از غیبت چند ماهه و مراسم ازدواج و همچنین عمل جراحی سرانجام به ایران بازگشته است، پس از امضای قرارداد همکاری دو ساله با فدراسیون والیبال در نشست خبری حاضر شد و از دلتنگی برای ایران و علاقه‌اش به کباب ششلیک(!) و برنامه‌های تیم ملی والیبال برای حضور در لیگ جهانی سخن گفت.
خولیو ولاسکو سرمربی نامدار تیم ملی والیبال ایران پس از جلسه 4 ساعته با رییس فدراسیون والیبال و امضای قرارداد همکاری برای دو سال دیگر با تیم ملی والیبال ایران در نشست خبری اظهار کرد: از همه شما خبرنگاران تشکر می‌کنم که در این جلسه حاضر شدید. این دومین سال است که در ایران کار می‌کنم و فکر می‌کنم هنوز کار من تمام نشده است. اگر بخواهیم کارمان را بهبود بخشیم باید سخت‌تر از گذشته تلاش کنیم. تیم ملی ایران نخستین تجربه‌اش را در لیگ جهانی پشت سر می‌گذارد و قطعا کار سختی خواهد داشت. معتقدم که ما در گروه دشواری قرار داریم. همان طور که مطلع هستید امسال جدول مسابقه‌های لیگ نسبت به دوره‌های قبل تغییر کرده است، حالا 18 تیم در این مسابقه‌ها شرکت می‌کنند و دو تیم الف و ب که متشکل از تیم‌هایی با رنکینگ بالاتر هستند، می‌توانند در دوره بعدی مسابقه‌ها هم حاضر باشند و تنها دو تیم از گروه سوم سقوط خواهند کرد.
وی ادامه داد: شاید بخواهید بدانید که چرا مدت غیبت من طولانی شد. باید بگویم که قبلا هم با رییس فدراسیون ایران صحبت کرده بودم که برای تمدید قرارداد با تیم ملی ایران نیاز به وقت و فکر دارم. من در ماه اکتبر مراسم ازدواج داشتم و این موضوع خیلی مشغولم کرد. در ماه نوامبر هم یک عمل جراحی داشتم و پس از آن 40 روز دوران نقاهت را پشت سر گذاشتم. بعد هم که متوجه شدم در ایران مشکلاتی از نظر ارزی به وجود آمده و بسیاری از مربیان خارجی حاضر در این کشور اخراج شده‌اند.
وی افزود: به دنبال این موضوع به امیر خوش‌خبر (سرپرست تیم ملی) زنگ زدم و پرسیدم که آیا فدراسیون ایران در شرایط جدید ارزی مایل به ادامه همکاری با من هست یا خیر که متوجه شدم فدراسیون ایران همچنان می‌خواهد من هدایت تیم ملی را بپذیرم. البته من از چند تیم دیگر هم پیشنهاد داشته‌ام اما ترجیح می‌دهم زیاد درباره این موضوع صحبت نکنم. فقط دو مورد را تکذیب می‌کنم که در رسانه‌ها مطرح شده بود: اینکه از روسیه و آمریکا هیچ پیشنهادی نداشتم (ولاسکو در حالی پیشنهاد همکاری از سوی آمریکا را رد کرد که پیش از این مسئولان فدراسیون والیبال ایران مدعی این خبر شده بودند). من همیشه صادق هستم و حقیقت را می‌گویم. پیشنهادهایی که به من شده شخصی است و دوست ندارم زیاد درباره آن‌ها صحبت کنم ولی صادقانه می‌گویم تیم‌هایی که به من پیشنهاد همکاری داده‌اند سطح پایین‌تری نسبت به ایران داشتند. همچنین چند تیم باشگاهی از کشورهای ترکیه و ایتالیا از من درخواست همکاری کردند که من هیچ کدام از آن‌ها را نپذیرفتم. تنها یک پیشنهاد همکاری بود که فکر من را به خود مشغول کرد آن هم تیم ملی بانوان آرژانتین بود که خیلی فکر من را درگیر کرد چرا که می‌توانستم بعد از 30 سال به آرژانتین برگردم. در نهایت با همسر خودم مشورت کردم و به این نتیجه رسیدم که به ایران بیایم.
در ادامه خولیو ولاسکو به سوال خبرنگاران در حدود یک ساعت پاسخ گفت که شرح این سوال و جواب‌ها را می‌خوانید:
*سطح داوری‌ها در لیگ برتر والیبال ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ با توجه به اینکه قوانین داوری در والیبال تغییر کرده اما همچنان در لیگ والیبال ایران مطابق قوانین گذشته داوری انجام می‌شود به نظر شما ملی‌پوشان ما از این جریان لطمه نمی‌بینند؟
نه تنها در لیگ باشگاهی ایران بلکه در بسیاری از کشورها از جمله ایتالیا هنوز قواعد داوری جدید والیبال اعمال نمی‌شود، چرا که آن‌ها استدلال می‌کنند در میانه‌ی مسابقه‌های لیگ نباید شیوه داوری را تغییر داد و قطعا سال‌های بعد این شیوه را در دستور کار قرار خواهند داد. مطمئنا در مسابقه‌های لیگ جهانی قوانین جدید داوری اعمال می‌شود و ما باید در اردوهای تیم ملی روی این موضوع کار کنیم. البته همان طور که می‌دانید قوانین دریافت قدری تغییر کرده و تنها در صورتی بازیکنان می‌توانند با پنجه دریافت کنند که پنجه آن‌ها به صورت پاس باشد. خب باید در تمرین‌ها بیشتر روی این موارد کار کنیم. من فکر می‌کنم داوران ایران باید شجاعت بیشتری در گرفتن خطا داشته باشند، این موضوع مستلزم آن است که همه ما به ویژه شما اهالی رسانه و مطبوعات از داوری‌ها حمایت کنید. اصلا توجیه ندارد که بازیکنان به داوری اعتراض کنند. وقتی یک بازیکن در امتیاز 23 یک سرویس خراب می‌کند هیچ کس به او اعتراض نمی‌کند یا وقتی من به عنوان مربی اشتباه می‌کنم کسی به من اعتراض نمی‌کند، ولی چرا حق اشتباه به داوران نمی‌دهیم و وقتی داور در امتیاز 23 یک اشتباه را مرتکب می‌شود همه سر او فریاد می‌کشند این اصلا درست نیست. از شما می‌خواهم که در روزنامه‌ها و رسانه‌های خود از داوری حمایت کنید.
*با توجه به فشردگی مسابقه‌های لیگ و سنگینی رقابت‌های باشگاهی ایران آیا از بابت مصدومیت بازیکنان کلیدی تیم ملی نگران نیستید؟
در مورد آمادگی تیم هیچ نگرانی ندارم، چرا که ما فرصت کافی برای آماده‌سازی در اختیار داریم و از این بابت از فدراسیون والیبال ایران ممنونم. اما باید بدانید که سیامک افروزی فیزیوتراپ تیم ملی مدام وضعیت بازیکنان را زیر نظر دارد و من با او در ارتباط هستم می‌دانم که مصدومیت شهرام محمودی به زودی برطرف می‌شود و او می‌تواند تا مسابقه‌های مرحله پلی‌آف لیگ بازی کند. همچنین آرش کمالوند هم به تمرین‌ها برگشته و امروز عصر می‌روم تا کار او را از نزدیک ببینم. رحمان داودی هم که سال گذشته عمل کتف انجام داده بود امسال در تیم خودش بازی می‌کند و فکر نمی‌کنم که مشکلی از این بابت داشته باشیم. امسال نه تنها برای ترکیب اصلی تیم ملی بلکه برای تیم زیر 23 سال هم نیاز به انتخاب بازیکن داریم. این خیلی مهم است که تیم زیر 23 سال ایران در مسابقه‌های جهانی شرکت کند. من همیشه بازیکنان را چک می‌کنم و از آن‌ها دعوت می‌کنم تا به اردوی تیم ملی بیایند، اما به آن معنا نیست که آن‌ها در ترکیب تیم بازی خواهند کرد و از شما هم می‌خواهم که بین این دو موضوع تمایز قائل شوید و هر کس به اردو دعوت شد را ملی‌پوش ننامید.
 *دستیاران شما در کادر فنی تیم ملی چه کسانی خواهند بود؟
 خوان سیچلو امسال هم با ما خواهد بود. در مورد مربی بدنساز هم مطمئن هستم فدراسیون تمام تلاش خود را انجام خواهد داد. ما خوشحالیم که در ایران کوروش باقری را داریم که 4 مدال المپیک را به ارمغان آورده و قطعا از تجربه و دانش او و برادرش استفاده می‌کنیم تا در وزنه‌برداری و بدنسازی به بازیکنان والیبال کمک کند. فیزیوتراپ تیم سیامک انصاری خواهد بود و در آینده باید تصمیم بگیریم که چه کسانی به کادر فنی تیم زیر 23 سال و همچنین کادر فنی بزرگسال اضافه خواهند شد. همان طور که می‌دانید احمد مساجدی مترجم من نیز حالا سرمربی یک تیم لیگ برتری است و باید خودش تصمیم بگیرد که می‌خواهد همچنان در کنار من باشد یا خیر. اگر من بودم قطعا تیم باشگاهی و سرمربی‌گری را انتخاب می‌کردم، اما با این حال از حضور مساجدی به عنوان مترجم استقبال خواهم کرد.
*اردوی تیم ملی برای آماده‌سازی حضور در لیگ جهانی از چه زمانی آغاز می‌شود؟
اولین اردوی ما از دوم مارس استارت می‌خورد. ما قبل از مرحله پلی‌آف تمرین تیم ملی را شروع می‌کنیم. البته بازیکنانی که در تیم‌های باشگاهی خود به مرحله پلی‌آف لیگ می‌روند، بعد از عید نوروز به ما ملحق خواهند شد. ما باید به آنچه که هستیم افتخار کنیم. نباید با ترس به لیگ جهانی برویم. همان طور که گفتم کار آسانی نداریم اما باید با تمام توان برای پیشرفت تلاش کنیم. برای بازیکنان بزرگ سخت است که تغییر کنند، اما من از آن‌ها می‌خواهم که هر روز بهتر شوند. اگر ما فکر کنیم که به اندازه کافی خوب هستیم و مغرور شویم در آینده لطمه خواهیم خورد. نباید مغرور شویم.
*با توجه به مشکلات ارزی قطعا بازی‌های تدارکاتی تیم ملی ایران در مسابقه‌های برون‌مرزی و دوستانه محدود خواهد شد. نظر شما در این باره چیست؟
باید عنوان کنم که ما خیلی بهتر از سال قبل هستیم و حالا در لیگ جهانی حضور داریم. من پیش از این با خوش‌خبر و داورزنی درباره بازی‌های تدارکاتی صحبت کردم. مطمئن باشید که شرایط ایران را درک می‌کنم. درست است که من 30 سال در ایتالیا زندگی کردم اما متولد آژرانتین هستم. آرژانتین هم مثل ایران مشکلات زیادی دارد و شاید خیلی خیلی وضعیت در آنجا از ایران سخت‌تر است. من شنیدم که در لوزان سوئیس رییس فدراسیون بلغارستان از داورزنی تقاضای بازی دوستانه کرد. این خبر خیلی خوبی است چرا که بلغارستان یکی از تیم‌های قدرتمند جهان است. مطمئن باشید اگر ما بازی‌های خوبی در لیگ جهانی انجام دهیم سایر تیم‌های قدرتمند نیز از ما برای بازی دوستانه دعوت می‌کنند و آن‌ها هستند که خواستار بازی با تیم ایران می‌شوند. من چند بازی دوستانه را درخواست کرده‌ام که در آینده بررسی می‌کنیم و در صورت امکان آن‌ها فراهم خواهدشد، البته رییس فدراسیون ایران به من قول چند بازی تدارکاتی داده است.
*نظر شما درباره بداخلاقی‌ها در لیگ والیبال ایران چیست و چه راهکاری برای کاهش حاشیه‌های لیگ پیشنهاد می‌کنید؟
این شغل من نیست و تنها می‌توانم در این باره به فدراسیون نظر بدهم. اما از شما اهالی رسانه تقاضا می‌کنم که این موضوع را منعکس کنید که بازیکنان بزرگ نباید اعتراض کنند و آن‌ها باید نمونه‌ای برای دیگران باشند. مطمئن باشید که در تیم ملی شدیدا با بداخلاقی‌ها برخورد خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهم که اعتراض به داوری و موارد این چنینی یوجود داشته باشد.
*نظر شما درباره حضور روادنگو به عنوان مشاور فدراسیون ایران در برگزاری میزبانی لیگ جهانی چیست؟
با توجه به اینکه ایران نخستین سال میزبانی لیگ را به عهده دارد فکر می‌کنم حضور روادنگو بسیار مفید خواهد بود چرا که او تجربه مدیریت مسابقه‌های بزرگ جهانی را در سال‌های گذشته داشته و قطعا می‌تواند به فدراسیون ایران کمک کند.
*هدف شما از شرکت در لیگ جهانی با تیم ملی ایران چیست و فکر می‌کنید که چه جایگاهی را به دست می‌آورید؟
پاسخ به این سوال خیلی سخت است. ما در سال آینده ابتدا باید تلاش کنیم که قهرمانی خود را در آسیا تکرار کنیم. تکرار قهرمانی در آسیا آسان نیست. امسال رئال مادرید نتوانست مثل سال گذشته موفق باشد. با اینکه مورینیو سرمربی آن‌ها بود و همه عوامل نیز برای موفقیت تیم فراهم بود. به هر حال ورزش همین خصلت را دارد و هیچ کس نمی‌تواند آن را پیش‌بینی کند. ما نیز نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در لیگ جهانی چه می‌کنیم، اما باید تمام تلاش خود را به کار ببندیم که بهترین نتیجه را بگیریم. من نمی‌دانم که شرایط لیگ جهانی امسال چگونه خواهد بود، چون ممکن است برخی از تیم‌ها دستخوش تغییر شوند. مثلا ممکن است بعضی از بازیکنان بزرگ ایتالیا از این تیم خداحافظی کنند و یا چند بازیکن نیز از کوبا جدا شوند، اما تیم روسیه به احتمال زیاد با ترکیب سال گذشته خود بازی خواهد کرد. درباره آلمان نیز هنوز هیچ نظری ندارم. باید به جمع‌بندی کاملی برسم تا پاسخ این پرسش را بدهم.
*به نظر شما امکانات سخت‌افزاری ایران برای میزبانی مسابقه‌های لیگ جهانی چطور است و نظر شما درباره احتمال ممنوعیت حضور خانم‌ها در سالن‌های والیبال چیست؟
به نظر من امکانات سالن 12 هزار نفری برای میزبانی لیگ خوب است، اما باید بدانید که خارجی‌ها هرگز توجیه ما را برای کاستی در هیچ موردی نمی‌پذیرند. آن‌ها فقط نتیجه را می‌بینند. باید برای همه چیز از قبل فکر کرد نه اینکه مثلا در زمانی که تیم خارجی دارد تمرین می‌کند سالن را تمیز کنیم یا از این دست اتفاق‌ها بیفتد. بهتر است حتما جایگاه خبرنگاران و کنفرانس خبری از استاندارد لازم برخوردار باشد و لازم نباشد برای رفتن به کنفرانس از بین تماشاگران عبور کنیم. درباره حضور خانم‌ها در سالن‌های والیبال فدراسیون باید تصمیم بگیرد. من سه روز پیش بازی پیکان را در تهران دیدم و خانم‌ها در سالن حضور داشتند. فکر نمی‌کنم مشکلی از این بابت وجود داشته باشد به هر حال بهتر است خانم‌ها در سالن حضور داشته باشند.
*شما و کی‌روش همزمان هدایت تیم‌های ملی والیبال و فوتبال را پذیرفتید، اما تیم فوتبال ایران بر خلاف والیبال موفقبیت چندانی کسب نکرد نظر شما در این باره چیست؟
اولین چیزی که می‌توانم بگویم این است که هیچ چیزی مثل فوتبال سخت نیست. ما نباید این دو رشته ورزشی را با هم مقایسه کنیم، چرا که تقویم والیبال با فوتبال متفاوت است و کی‌روش مدت زمان زیادی بازیکنانش را در اختیار ندارد. این فقط مختص ایران نیست و در همه جای دنیا اینچنین است. معتقدم که اگر کی‌روش می‌توانست مدت زیادی بازیکنانش رادر اختیار داشته باشد قطعا موفق می‌شد.
*آرژانتین در نخستین سال حضورش در لیگ جهانی در همه بازی‌ها شکست خورد. به نظر شما ما چه نتیجه‌ای می‌توانیم بگیریم و آیا با توجه به دعوت فدراسیون قطر برای بازی دوستانه به این کشور می‌رویم؟
امیدوارم که مثل آرژانتین همه بازی‌ها را نبازیم. مطمئنا بازیکنان ایران کار سختی را دارند چرا که تجربه سفرهای طولانی و بازی‌های فشرده و سنگین را ندارند، اما ما باید شرایط را مدیریت کنیم. درباره پیشنهاد قطر هم باید بگویم ما نه تنها از قطر بلکه از برخی دیگر از کشورها نظیر بلغارستان هم پیشنهاد بازی دوستانه داریم که قطعا این موضوع را بررسی خواهیم کرد.
*شما مدت زیادی در ایران نبودید آیا از بازگشت به ایران خوشحال هستید؟
البته من خیلی دلتنگ ایران شده بودم بلافاصله پس از اینکه به ایران رسیدم از خوش‌خبر خواستم که من را به کباب دعوت کند. من عاشق ششلیک هستم و از شیلا (همسرم) می‌خواهم که طبخ این غذا را یاد بگیرد، البته خودم خیلی درگیر هستم و فرصت آشپزی ندارم اما خیلی به کباب‌های ایرانی بویژه ششلیک علاقه‌مند هستم.
*در این دو سال اشتباهی داشته‌اید که حالا دیگر نخواهید آن را تکرار کنید؟
البته که من اشتباه کردم و تلاش کردم که بازتاب کارهایم را ببینم و منطقی‌تر و بهتر تصمیم بگیرم. اشتباه‌های من به موضوع ارتباط با بازیکنان برمی‌گردد که دوست ندارم رسانه‌ای شود. به هر حال هر سری وقتی که نتیجه دلخواه را نمی‌گیرم فکر می‌کنم که یک جای کار را اشتباه کرده‌ام و می‌توانستم بهتر کار کنم. بعضی وقت‌ها هم هیچ راه حلی پیدا نمی‌کنم اما همیشه سعی کرده‌ام که از اشتباه‌های خود بهترین درس را بگیرم.

252 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    چند تا زن ایشون دارن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟