آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌گوید من در دولت، ترکیب واقعی اعتدال را مراعات کرده بودم و از هر دو جناح کشوردر آن بودند. حتی استانداران ما نیمی از اینها و نیمی از آنها بودند.

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مطلبی گزیده سخنان وی درباره عملکرد دولت سازندگی و انتخابات دور دوم ریاست جمهوری را منتشر کرده که در ادامه می آید:
* من در پست‌هایی که تا به حال گرفتم، هیچ وقت داوطلب نبودم. از شورای انقلاب تا وزارت کشور، مدیریت جنگ، ریاست مجلس و بعد هم ریاست جمهوری، خیلی‌ها آمدند و گفتند که منحصر است و باید بیایی و ما هم آمدیم. دوره دوم ریاست‌جمهوری هم همین بود.
* من در دولت، ترکیب واقعی اعتدال را مراعات کرده بودم و از هر دو جناح کشوردر آن بودند. حتی استانداران ما نیمی از اینها و نیمی از آنها بودند. من هیچوقت جناحی عمل نکرده ام. چون اصولا بر این اعتقادم که کشور را نمی توان با یک سلیقه و یک جناح جلو برد . همیشه بر این اعتقاد بوده و هستم . چه زمانی که رئیس مجلس بودم . می توانید ترکیب هیات رئیسه مجالسی که من رئیس آن بودم را ببینید. آقایان محمد یزدی و موسوی خوئینی ها نواب رئیس بودند . در زمان مدیریتم بر جنگ هم همین روال بود . تمام مساعی ام بر این بود تا جایی که امکان مدیر کارآمدی در صحنه مدیریت جنگ به صرف وابستگی به این جناح و آن جناح از عرصه خدمت دور نماند . بدون حضور همه دلسوزان و مدیران کارآمد در کنار یکدیگر نه تنها پیشرفت برای ما امکان ندارد بلکه ممکن است در صورت شعله ور شدن اختلافات و دوری از اعتدال کار بدست افراطی ها بیفتد که آن روز قطعا روز ناکارآمدی ما خواهد بود.
* آقای خاتمی در وزارت ارشاد افکاری داشت و جریانهایی هم شروع به مبارزه با او کرده بودند. وقتی که کار را شروع کرد، بعضی‌ها با ایشان مخالف شدند و ایشان هم پیش من آمد و گفت که احساس می‌کنم علیه من برنامه‌ریزی شده است و نمی‌توانم بمانم. گفتم: اگر شما بمانید، من حمایت می‌کنم. منتها در مواردی که قبول دارم و در مواردی که قبول ندارم، حمایت نمی‌کنم. اگر با ما مشورت کنید، من حمایت می‌کنم. ایشان گفت که من نمی‌توانم بمانم.
*در دوره اول که نامزد ریاست جمهوری شدم، نسبت خیلی بالا بود و فکر می‌کنم بالاترین نسبت در رؤسای جمهور بود. ولی در دور دوم خوب می دانستم که چه صحنه ای پیش روی ماست .چرا دولت من در برنامه اول تکلیف بسیار بزرگی در ساختن زیربناها و خرابی های جنگ داشت و خوب می دانستیم که اجرای طرحهای مهم زیربنایی کشور هزینه زیادی در پی دارند و نقدینگی زیادی به جامعه تزریق می‌کند که خودش می شودعامل تورم و چون بازده امور زیر بنایی انجام شده به سرعت برای مردم ملموس نبود خوب می دانستیم که رای توده مردم به دولت سازندگی که غالبا توجهی به عظمت این سرمایه‌گذاری‌ها ندارند با کاهش روبرو خواهد شد. امّا چه باید می کردیم این برای ما یک تکلیف اساسی بود که اسب اقتصاد کشور را که بر اثر مشکلات جنگ آسیب دیده بود را دوباره زین کنیم . برای پیشرفت کشور و حتی برای حرکت دولتهای آینده.
* ما باید بعد از جنگ باید تصمیم بزرگی می گرفتیم، تصمیمی برای آینده این کشور، ممکن بود در همان ایام برای عامه مردم عظمت این کار روشن نبود . جون اثرش به فوریت در زندگی مردم قابل مشاهده نبود ، اما ما باید تصمیم می گرفتیم هم برای حال امروز مردم و هم برای وضع فردای آنان، و من بعد از جنگ این تصمیم را گرفتم ، آنهم با بودجه ای که بر اثر جنگ 50 درصد کسری داشت و رشد اقتصادی کشور هم بر همین مبنا منفی 5 درصد بود ، شعار خالی که نمی توانستیم به مردم بدهیم و باید کاری می کردیم . با همین تصمیم حرکت کردیم تا با 60 ، 70 میلیارد دلار آنهم از منابع خارجی، کشور را از لحاظ تولید و رشد اقتصادی تکانی بدهیم و از تاثیرات جنگ 8 ساله بر آن بکاهیم که فکر می کنم انجام شد ، تمام زیر ساختهای اولیه مورد نیاز را ساختیم و رشد اقتصادی کشور را از منفی 5/5 درصد زمان جنگ به بالای 6 درصد رساندیم.
* در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری پیشنهادات زیادی به من شد برای اینکه مردم را تشویق کنم تا به من رأی بدهند. اما من انجام ندادم . رئیس سازمان وقت امور استخدامی آمد پیش من و پیشنهاد خیلی روشنی داشت ، می گفت با این حجم کارهای زیر بنایی که انجام داده اید و نتیجه اش امروز برای عموم مردم ملموس نیست و حتی ممکن است در تبلیغات انتخاباتی حربه ای در دست رقیبان شما شود می توانیم کاری کنیم در حوزه استخدامی کشور، برای اینکه یکدفعه حجم وسیعی از محبت کارمندان و استخدام های جدید را جلب کنیم. من گفتم: بگذارید بعد از انتخابات . من اصلاً اهل اینکه کاری کنم که بوی فریبکاری در آن باشد، نیستم. اگر شما تبلیغات انتخابات را ببینید، با همه تندی‌هایی که رقیبم می‌کرد، گفتم من همین هستم و برنامه‌ام، همان است و بعداً هم همان خواهد بود. رای شان را می خواهم امّا نه به قیمت فریب آنها . مردم درباره رئیس جمهور فریبکار چه قضاوتی خواهند کرد؟ ممکن است نتیجه کارهای زیر بنایی امروز ما زیاد برای مردم ملموس نباشد امّا مطمئنم آثار آنها بعد از سالها برمردم روشن خواهد شد ، هر کسی می‌خواهد، به من رأی بدهد. یعنی به حالت استغناء با مردم حرف زدم.

/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
    146 6
    یادم هست در دوره دوم انتخابات ، آقای هاشمی گفتند مردم مرا می شناسند لذا نیاز به تبلیغ نیست
  • بدون نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
    عجب ويلاي قشنگي!!!آدرش كجاست؟!!!!!!!!!!!!!!!!
    • کامران IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
      77 3
      واقعا" برات متاسفم که فرق سد با ویلا رو نمی دونی ...
    • علی IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
      6 2
      نهضت زنده است تاهاشمی زنده است
  • علی IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
    99 30
    بسمه تعالی امیدوارم مردم ما قدر آقای هاشمی را بدانند اما مشک آن است که خود ببوید، نه آنکه عطرا بگوید. اتفاقا به نظر من یکی از علل اینکه در دور دوم آقای هاشمی با پایین ترین رای ریاست جمهوری مواجه شد همین بود که هم خود و هم عوامل ایشان زیادی از دولت ایشان تعریف می کردند. مانند امیز کبیر و این نوع القاب. تعریف هایی که با واقعیت ناسازگار بود. همین مطالب اخیر هم باز تعریف از خود است با اینحال قبول دارم که به رغم اشکالات زیادی که دو دولت ایشان داشت، در مجموع مثبت و سازنده بود و البته در مجموع دولت جنگ و دولت اصطلاحات را موفق تر می دانم و حفظ حرمت ایشان را هم واجب.
  • مهدی IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
    البته این حرف‌ها برای متولدین سال 75 به بعد خوب است که هیچ چیز یادشان نیست. ما دهه‌ی شصتی‌ها گرچه بچه بودیم، اما خیلی چیزها یادمان می‌آید که با مطالب بالا نمی‌خواند.
    • ملت IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
      دهه شصتی وقتی الان نمیدونی اطرافت چی میگذره! حرف دهه شصت رو نزن چون اون موقع بچه بودی و نمی فهمیدی.الان که می فهمی؟ پس بیشتر مطالعه کن
  • بدون نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
    درود بر هاشمی. کنار گذاشتن او اشتباه بود و هست. آینده این را نشان خواهد داد همانطوری که برای عقلای قوم همین حالا هم مشخص است.
  • امین IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
    درود بر هاشمی رفسنجانی
  • بدون نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
    بله شما برای رشد بالندگی فکری مردم ارزش قایل بودبد
  • بدون نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
    83 10
    احسنت :)
  • مهدی IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
    93 7
    آقای رفسنجانی دیگه لازم نیست توضیح بدین فک کنم مردم نه تنها شما بلکه تمام مسئولین رو شناختن و می دونن چه کارایی کردن و چه کارایی نکردن
  • امین IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
    تا بوده همین بوده!‌مردم ایران عادت کرده اند قهرمانان را پس از مرگشان بپرستند !
  • رضا IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
    واقعا هاشمي ستون انقلاب است بايد بيشتر از اين استفاده ميكرديم از محضر ايشان
  • علی ع. IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
    12 4
    گذشتن از مشکلات بعد ار جنگ کار بزرگی بود و کارهای بزرگ مردان بزرگی را میطلبد. امیدوارم بزرگ همتان که خدا را شکر به نظر میرسد برای حل مشکلات اجرایی خیلی جدی وارد گود شده اند کشتی این مملکت و مردمش را باز هم به سلامت از طوفان مشکلات فعلی که کم از مشکلات بعد از جنگ نیست عبور دهند. خدا خفظ کند امثال حاج آقا هاشمی را که یار و یاور واقعی مملکت و رهبری هستند.
  • میم IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 2
    نیاز نیست یکیو به آسمون ببریم یکیو به قعر جهنم، بعضی ها با فکرشون عمل می کنند و فکرشون به مردم ختم میشه. این ها هم از عمل افراد مشخصه، همه می دونن آقای رفسنجانی یعنی سازندگی و این یعنی رشد اقتصادی و رشد اقتصادی یعنی رشد در همه زمینه ها. امیداوارم ملت خوب تشخیص بدن کی میتونه یه کم این اوضاع کشور رو بهتر کنه.