جلد دوازدهم «روزشمار انقلاب اسلامی» که بررسی حوادث روزهای 27 تا 30 دی ماه سال 1357 اختصاص دارد به همت میرزاباقر علیان‌نژاد گردآوری و به زودی از سوی سوره مهر منتشر می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، علیان‌نژاد درباره این اثر جدید گفت: این اثر در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی تولید شده و در‌ آن به مهم‌ترین وقایع و حوادث مرتبط با انقلاب در چهار روز 27 تا 30 دی ماه سال 1357 پرداخته شده است.

وی درباره مهم‌ترین وقایع این روزها توضیح داد: مصاحبه‌های انجام شده با امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو، تظاهرات مردم در 27 دی‌ماه به ویژه در استان خوزستان که نیرو‌های ارتش شاه برای مقابله با شادمانی مردم در برابر فرار شاه از ایران با تانک به شهر‌های استان حمله کردند و تظاهرات در تمامی شهرهای کشور در روز 29 دی ماه و اربعین سال 1357 مهم‌ترین حوادث‌اند.

علیان‌نژاد افزود: در جلد 12 «روزشمار انقلاب اسلامی» به تمامی جنبه‌های مرتبط با انقلاب مانند دستور العمل‌های صادر شده امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو، اقدامات داخلی گرو‌ه‌های مبارز، تشکیل شورای انقلاب، اقدامات کمیته استقبال از امام (ره) و نیز اقدامات جبهه‌های مخالف و موافق انقلاب پرداخته شده است. در جبهه موافق عملکرد روحانیون دیده می‌شود و در جبهه مخالف اقدامات نظامی دولت بختیار و حضور ژنرال هایزر آمریکایی در ایران بررسی شده‌ است.

وی درباره منابع این کتاب گفت: این اثر برگرفته از منابع آشکاری چون روزنامه‌های کیهان، اطلاعات و کتاب‌هاست، و منابع پنهان آن اسناد ساواک است که پس از انقلاب منتشر شده‌اند. علاوه بر آن‌ها بولتن‌های محرمانه وقت بررسی شده و مطالب برخی نشریات خارجی گزینش و پس از ترجمه به کتاب اضافه شده‌اند.

علیان‌نژاد ادامه داد: این مجلد روزشمار انقلاب مصور است و 200 عکس از شخصیت‌ها، تظاهرات مردمی و نیز بریده نشریات و برخی از اسناد و کاریکاتور‌های آن دوره را شامل می‌شود. عکس‌ها از آرشیو روزنامه اطلاعات و دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری تهیه شده‌اند.

وی درباره مخاطبان این اثر گفت: علاقه‌مندان تاریخ انقلاب و به‌خصوص پژوهشگران و دانشجویان تاریخ و علوم سیاسی می‌توانند از این کتاب 512 صفحه‌ای اطلاعات بسیاری به دست آورند.

 

این ناشر همچنین، کتاب «انقلاب و لاله ها» اثری از سوسن طاقدیس که وقایع سه دهه پیش انقلاب را، با زبان داستان برای کودکان به تحریر درآورده به زودی روانه بازار کتاب می کند. طاقدیس درباره کتاب اظهار داشت: این اثر را من در کوران انقلاب به تحریر در آوردم که با توجه به خاص بودن آن ترجیح دادم کتاب را به یک ناشر خاص بسپارم.

وی همچنین هدفش را از نگارش این کتاب عنوان کرد و افزود: در واقع در همان سه دهه گذشته، پیش بینی می کردم که نسل های آینده به دنبال سوالاتی از پدران و مادران خود درباره انقلاب باشند لذا به نوشتن این داستان اقدام کردم.

طاقدیس همچنین درباره عنوان کتاب افزود: این کتاب در 13 بخش نوشته شده است و قصه با پرسش‌های دختری به نام لاله از مادرش آغاز می‌شود که در دوران انقلاب پدرش شهید شده است. چرایی شهادت پدر، شاه که بود و حکومت نظامی چیست از جمله سوال‌هایی هستند که با واژه‌های ساده توضیح داده می‌شوند.

وی درباره چرایی نگارش کتاب «انقلاب و لاله‌ها» گفت: بیست سال پیش خواهر کوچکم به نام لاله سوال‌های بسیاری از من می‌پرسید که پاسخ دادن به همین سوالات باعث نوشتن این کتاب شد. سوالاتی که امروز پرسش بسیاری از کودکان ماست. طاقدیس درباره انتخاب عنوان «انقلاب و لاله‌ها» برای کتاب افزود: لاله‌ها به فرزندان ایران اشاره دارد که بعد از انقلاب به دنیا آمدند و تجربه‌ای از آن نداشتند.
 

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 276149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =