دومین کنگره بین المللی جاده ها با حضور سردار مومنی رئیس پلیس راهنمایی، سعید عبدالحسینی مدیر بیمارستان رضوی ،جیها تاویلا نماینده سازمان بهداشت جهانی ، براند ابیل سفر کشور آلمان در ایران در بیمارستان رضوی مشهد برگزارشد.دراین کنگره ازسفیرآلمان درایران هم تقدیرشد.

مهدی قنبر: دراین کنگره سعیدعبدالحسینی ضمن خیرمقدم به حاضر با تاکید برلزوم کاهش کشته های جاده ای عنوان داشت که این هدف نیازمند وجود یک نگاه جدید است. اوگفت:«حضور مسئولین سازمان بهداشت جهانی در این کنگره به معنای وجود یک عزم جدی برای بررسی و مرتفع کردن این مشکل در دنیا ، کشور های منطقه و کشورمان ایران است.این سازمان بدون هیچ چشم داشتی به همراه جمهوری اسلامی ایران که پرچم دار انسان دوستی و بشر دوستی است می کوشد تا تصادفات و مرگ های ناشی از آن را که یکی از آلام بشری است را پایان دهد. دراین راستا کشور های جهان باید باهم متحد شوند.» 
 

مرگ ناشی از سوانح رانندگی سومین علت مرگ در جهان است
جیها تاویلا ، نماینده سازمان بهداشت جهانی نیز در این کنگره اعلام داشت:« در جهان یک میلیون 200 هزار کشته در سوانح رانندگی رخ می دهد. از سوی دیگرحدود 90 درصد این افراد از سطح متوسط درآمدی هستند.این احتمال وجود دارد که این آمار در آینده به یک میلیون 900 هزار نفر نیز برسد. این اتفاق در قاره آفریقا و آسیا بیشتررخ می دهد.امروزه مرگ ناشی ازسوانح رانندگی به سومین علت مرگ در جهان تبدیل شده است.این آمار در کشورهای منطقه بسیار چشم گیر تراست.کمربند ایمنی می تواند این نوع مرگ را تا حدود 40 تا 65 درصد کاهش دهد. کلاه ایمنی نیز در متور سیکلت ها نیز می تواند حدود 40 درصد کاهش داشته باشد. امروز یک دلار هزینه در کلاه ایمنی می تواند 29 دلار سود را برای ما به همراه داشته باشد.»
 

خودمان را به حداقل و میانگین نرم جهانی نزدیک کردیم
سردارمومنی ، رئیس پلیس رانمایی و رانندگی کشور نیز در این کنگره گفت:« امروز موضوع ایمنی به یکی از جدی ترین دغدغه های مردم دنیا تبدیل شده است. امروز نزدیک به یک میلیارد و هفصد میلیون وسیله نقلیه در دنیا وجود دارد. آمار کشته های رانندگی نیز نزدیک به یک میلیون دویست هزار نفر است. ما درابتدای دهه 80 حدود چهار میلیون خودرو در کشور داشتیم. در سال 90 این تعداد به 16 میلیون وسیله نقلیه رسید. یعنی چیزی در حدود چهار برابر شده است. همچنین درآغاز دهه گذشته حدود 13 میلیون مجوز رانندگی صادر شده است. این تعداد درسال 90 به 30 میلیون رسید. در دهه 80 حوادث جاده ای ایران در حدود 28 هزار کشته بود. به همین دلیل عظم جدی شکل گرفت تا این آمار را به حداقل و میانگین نرم جهانی نزدیک کند.درآموزه های دینی ما آمده کسی که انسانی را احیا کند جهانی را نجات داده است. پلیس جمهوری اسلامی با همکاری دستگاه های دیگر دراین راستا تمام عظم خود را بکار گرفته است.طبیعی است این امر بدون کمک مردم و دستگاه های ذی صلاح امکان پذیر نیست. ما ده مولفه را درایجاد این مشکل موثر دانسته ایم . این موارد عموماً شامل، نبود قانون روز آمد ، اجرای این قانون ، مدیرت نظارت ، ایمنی وسایل نقلیه ، توسعه و ایمنی معابر و... می شد.همگی این برای نیل به این هدف باید بهبود می یافتند.در گام اول باید این قوانین اصلاح می شد.در این قانون برخلاف قوانین قبلی برای مردم نیز حقوقی در نظر گرفته شده بود. زیرا باید برای راه ها ووسایل نقلیه نیز شرایط ویژه ای قایل می شدیم.از سوی دیگر باید سیستم امداد و نجات مناسبی نیز برای مردم در نظر گرفته می شد. ازسوی دیگر در این قانون دستگاه ها و سازمان های مرتبطی که از وظایفشان در این خصوص کوتاهی می کردند نیز مجازاتی در نظر گرفته شد.در این میان پلسی نیز باید مجهز به سیتم های هوشمند و سامانه هوشمند می شد تا بتواند کل جاده ها را رصد کند.افزایش بازدارندگی برای متخلفین نیز باید دچار تغییر می شد. زیرا در گذشته میزان جریمه ها و مجازات ها پائین بود. این نوع مجازات ها در قانون در نظر گرفته شد.این مجازات ها تا ضبط گواهی نامه و ابطال آن نیز پیش رفت.در قانون جدید ما درابتدا به همه رانندگان 30 امتیاز مثبت می دادم اگر این امتیاز به صفر می رسد در مرحله اول گواهی نامه آنها به مدت سه ماه ضبط می شد. در مرحله دوم 25 امتیاز مثبت را سقف قرار می دادیم اگر به صفر می رسید 6 ماه ضبط گواهی نامه و دوره های آموزشی در نظر گرفته شده بود. در مرحله سوم که از 20 امتیاز مثبت آغاز می شد، اگر این رقم به صفر می رسید گواهی نامه باطل می شود. در مواردی نیز این مجازات ها تا توقیف وسیله نقلیه نیز پیش می رفت.»
 

آمار مرگ در سوانح جاده ای ما از آسیا کمتر است
وی افزود:«در همین راستا تا کنون هزار و 903 مرتبه نیزخودرو سازان را به دلیل تخلفاتشان به دلیل وجود نقص در خودرو ها را جریمه کرده ایم. ما درسال 87 حدود 11 میلیون خودرو در کشور داشتیم . در سال 90 این تعداد به 15 میلیون رسید.در سال 87 تعداد کشته های جاده ایمان ما درحدود 34 درصد بود. اما درسال 90 تعداد کشته ها ما به 14 درصد رسید.به عبارت دیگر تعداد کشته های ما از سال 87 که 23 هزار و 362نفر بود به 20 هزارو 68 نفر در سال 90 کاهش داشت. این درحالی بود که تعداد خودرو ها افزایش قابل توجهی داشت.به عبارت دیگر ما 14 درصد کاهش درکشته ها را داشتیم.آمارکشته های جاده ای در دهه 70 به ازای هر ده هزار خودرو 2/37درصدبود. درسال 87 به 9/12 درصد و در سال 90 به 1/8 درصدرسید. این در حالی است که این رقم در اروپا 5/7 درصد و در کشور های آسیایی 10 درصد است. پس می بینید که درایران نسبت به آسیا این آمار کاهش داشته است.در 9 ماه گذشته نیز این آمار در ایران به7درصد رسید که کاهش قابل توجهی به حساب می آید. اگر این قوانین راهنمایی و رانندگی در سالهای گذشته اصلاح نمی شد.آمار کشته های جاده ای ما به نسبت افزایش جاده ای امروز سالانه 50 هزار کشته می شد. اما امروز این آمار به 20 هزار کشته رسیده است.

4545

کد خبر 276848

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    9 1
    عجب ! یعنی در اروپا در هر نیم ساعت بیشتر از 2 کشته می دهند ؟!!!! عجب !!!
  • بدون نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    7 1
    جناب آقای مومنی: رکورد ایران دست نیافتنی است! اروپا را با ایران قیاس نکنید که آدم از خنده روده بر می شود شدید
  • متعجب US ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    11 1
    سردارلطفاباكلمات بازي نكنيد.اين چه جور اماريه كه كشورهاروجمع ميبنده.بفرمائيدكدوم كشوراروپايي.المان هم تواروپاس الباني هم تواروپاس.سوئدهم تواروپاس بوسني هم تواروپاس.اسيا هم همينطور.هنگ كنگ وسنگاپور هم تواسياست افغانستان هم تو اسياست.لطفاتو امارها حداقل دست نبريد.مهمترين مشخصه هرجامعه اماري همگن بودن اون هست
  • بدون نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    7 1
    عجب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام US ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    6 1
    خودتون هم که میگید از اروپا یعنی چند تا کشور و چقدر جمعیت
  • بدون نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    5 1
    بله از آسیا هم کمتر بود! فقط از کره مریخ بالاتر بود
  • سعید US ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    7 1
    اینو هم در نظر دارین جمعیت اروپا و وسعتش از ایران بیشتر است خندم می گیره به خدا البته اگر این آمار درست باشه که فکر نمی کنم اگر یه اتوبوس تو اروپا تصادف کنه که اخبار ما خوب پوشش میده ولی من خیلی وقته نشنیدم تو اروپا تصادف شده باشه در صورتی که امسال ما چن تا تصادف اتوبوس داشتیم بارزترینش اتوبوس راهیان نور بود بقیشو هم بگم؟ بگم؟
  • * IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    7 1
    مقايسه ي ايران با قاره ي اروپا كه داراي چندين كشور هست كاملا غير معقول به نظر ميرسه. نميشه تصادفات يك كشور رو با يك قاره مقايسه كرد كاملا خنده داره. در ضمن با اين گراني كي ميره مسافرت؟ معلومه كه جاده ها خلوت ميشه و تصادفات هم كمتر خواهد شد.
  • بدون نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    8 0
    ماشاله به حدی مرگ و میر ناشی از تصاداف های جاده ای در ایران حیرت انگیز و بسیار تاسف اور شده که امار کشته های سنگین ان را با یک قاره مقایسه می کنند و این همه رکورد شکنی را اگر در کتاب گینتس اورده نشود و برای ایند گان به یادگاری گذاشته نشود در حق خیلی ها جفا شده که از دانستن این همه شاهکارهای چشمگیر بی بهره شده اند !!!
  • بدون نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    4 0
    علت کم شدن تعداد مسافرتهای بیرون شهری بدلیل گرانی هزینه مسافرت و افزایش قیمت بنزین میباشد.
  • بدون نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    7 0
    مقایسه یک کشور با یک قاره!!
  • علي IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    7 0
    از اروپا ؟؟؟ يعني از 30 كشور اروپايي .
  • بدون نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    1 0
    آقاي برند اربل سفير آلمان در ايران-لطفا اصلاح شود
  • محمد A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    1 0
    کلا مسئولين ما اينجور آمار ميدن و هيچکس هم نيست بگه اين آمار شما درسته غلطه بر چه اساسيه فرض کنيد سالي ما 50 هزار کشته بديم اينها مثلا بگن 20 هزار تا خب کي تو اين مجموعه بياد تحقيق کنه اينها درست ميگن يا غلط ؟!