۰ نفر
۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۱

وبلاگ نویسی تجاری و روابط اینترنتی، کسب وکار شرکت های کوچک را رونق می‌بخشند

بروداگ، از شرکت‌های ماءالشعیرسازی اسکاتلند، کمی‏ بعد از شروع فعالیت خود برای فروش تولیداتش با سختی‏های زیادی روبه‏رو بود. تا این که یکی از موسسان شرکت، به فکر استفاده از اینترنت افتاد تا ماءالشعیر‏های ممتازش را از طریق آن به فروش بگذارد.

جیمز وات، از موسسان شرکت می‏گوید: «در ابتدا، فروش محلی کار سختی بود. مردم به خوردن ماءالشعیرهای کیفیت پایین عادت کرده‏اند. خیلی از پاب‏ها در اسکاتلند به هم مرتبط بودند و از محصولات یکسان استفاده می‌کردند. بنابراین تصمیم گرفتیم ببینیم آیا ‏می‏توانیم روی تمایل سایر کشور‏ها حساب کنیم و آن‌ها را آنلاین به سرمایه‏گذاری جذب کنیم. ما موقعیت‏های خوبی را در کشور‏هایی نظیر سوئد و امریکا پیداکردیم، جایی که متخصصان ماءالشعیر به وفور پیدا می‌شود».

وات، وبلاگ‏های مشهور هر کشور را پیدا کرد و برای همه آنها یک نمونه مجانی فرستاد. با این اقدام، آنها واردکنندگان محلی را راضی کردند که ماءالشعیر بروداگ را بفروشند و بدین ترتیب، سفارشات بین‏المللی به این شرکت سرازیر شد؛ به‌طوری‌که امروز 80درصد فروش این شرکت متعلق به بخش صادرات آن است.

وات ‏می‏گوید که وبلاگ‏ها و رسانه‏های اجتماعی آنلاین ارزان قیمت، برای کسانی که ‏می‏دانند چطور باید از آنان استفاده کنند، قدرتمندترین وسیله رشد کار و تجارت هستند. اگر با شرکت‏های بزرگ رقابت ‏می‏کنید، باید از هر وسیله‏ای که در اختیار دارید، استفاده کنید تا صدایتان به همه جا برسد و به مردم بگویید که متفاوت هستید.»

بروداگ برای ارتباط با مشتریانش از ویدیو استفاده ‏می‏کند. آنها اخیرا توانسته‏اند محصول جدیدی را به کمک مشتریان آنلاین خود تولید کنند. آنها ویدیوکلیپی را از مناظره کارمندان بروداگ برای مشتریان فرستادند. در این مناظره، کارمندان به بحث راجع به خاصیت ماءالشعیرهای مختلف پرداخته‏اند و در نهایت به مشتریان اجازه نظردهی داده‏اند تا به بهترین طعم نهایی برسند.

وات می‏گوید: «ما این محصول را بیر-راکس نامیدیم. این اولین ماءالشعیری است که بصورت دموکراتیک و بر اساس آرای مردمی تولید شده است. کار پرسودی هم بود، چون تمام خرجش خرید یک دوربین و 2ساعت فیلمبرداری بود.»
جر‏می ‏اسپیلر، از رسانه آنلاین وایت‌هت که یک موسسه مشاوره آنلاین است، با این مساله موافق است که به‌کارگیری شبکه‏های اجتماعی از قبیل فیس‌بوک، تویتر، وبلاگ‏نویسی و شرکت در انجمن‏ها و اتاق‏های گفتگو، راه‏های ‏ایده‏آلی برای شرکت‏های کوچک در جلب مشتریان آنلاین بوده و خرج کمتری نیز دارد.

اسپیلر می ‏گوید: «به هر حال، به‌کارگیری موثر آن‏ها دیدگاه‏های متفاوتی را نسبت به فروش سنتی و روش‏های بازاریابی ‏می‏طلبد. بازاریابی آنلاین ذاتا مکالمه‌ای است و اغلب، کندتر از بازاریابی سنتی انجام می‏گیرد. کافی است وب‏سایت‏های تاثیرگذاری را بیابید که تولیداتی شبیه محصولات خودتان در آنها مورد بحث قرار ‏می‏گیرد، سپس وارد مکالمه شوید.»

با ظهور ابزارهای مجانی و ساده‌ای نظیر گوگل آلرتز، فهمیدن این‏که چه کسانی درباره تولیدات شما حرف ‏می‏زنند، خیلی آسان‌تر شده است. گوگل آلرتز درباره لغت و یا عبارت خاصی که آنلاین به آن رجوع شده باشد، به شما خبر ‏می‏دهد. گوگل اینسایت، تازه‏ترین سرویس برای جستجو، آمار سریعی ازموضوعاتی را که مردم بیشتر جستجو ‏کرده‏اند، ارائه ‏می‏دهد.

اسپیلر می‏گوید: «پیدا کردن مکان‏ مناسب برای شروع یک مکالمه تنها یک آغاز است. وقتی که مکالمه‏ای را شروع ‏می‏کنید، نبوغ به خرج دهید. خود را به عنوان یک مشتری خوشحال نشان ندهید و بیش از حد تولیداتتان را در معرض فروش نگذارید. هدف درست، معتبر بودن، کسب اطمینان و کمی‏متفاوت بودن با بقیه است.

انتظار نتیجه فوری نداشته باشید. الزاما نباید یک پیروزی سریع را بدست بیاورید و مثلاً یک صعود 50درصدی محصولاتتان را ببینید. مساله‏ی مهم، رشد آگاهی مشتریان بر تولیداتتان و خدمات آنلاین است.»

اما تام مارچنت از آژانس مسافرتی بلک‌تومیتو، اخطار می‏دهد که به هر حال خطر این وجود دارد که شما وقت و پول خود را صرف وبلاگ‏نویسی و ارتباط با مشتریان بالقوه ‏کنید، ولی فعالیت آنلاین آن‌طور که باید، پیش نرود: «ایده خوبی است که اساسا کار را ساده بگیریم و به خاطر آن زیادی خلاق نباشیم. ما همیشه تلاش ‏می‏کنیم به خاطر بسپاریم که هدف از وب‏سایت و فعالیت‏های ما این است که مردم را وادار کنیم به ما ای‏میل یا تلفن بزنند. همه چیز باید روی این ارتباط دوطرفه متمرکز باشد.»

به نظر مارچنت، تعقیب کردن تمام لینک‏ها و این‏که بدون خط مشی خاص فقط تعداد بیننده سایت را بالا ببرید، ممکن است خوب جواب ندهد. برای به دست آوردن کیفیت باید با سایت‏های معتبر یا کانال‏های مهم دیگر ارتباط برقرار کنید. سایت انتخاب شده باید به بحث یا محصول شما مرتبط باشد. این مساله بسیار مهم است. موتور‏های جستجوگر می‏توانند به روشی در این موارد کمک کنند.

مارچنت اضافه می‏کند: «وب‏سایت‏های زیادی وجود دارد، بنابراین باید چسبندگی وب‏سایت خودتان را بیشتر کنید تا مردم را نگه دارید. در مورد ما، نوشتن وبلاگ‏های سیر و سیاحتی خودمان، دعوت مشتریان به نظردهی و پرسش، و اجازه به اشتراک گذاشتن عکس‏ها و تجربیات سفرهایشان بر روی سایت، ‏می‏تواند اثرگذار باشد.

شما نیاز دارید که به فراتر از وب‏سایت خود هم نگاه کنید. ما یک مسابقه عکس‏های مسافرتی برپا کردیم. افراد مختلف از سراسر دنیا از طریق فیس بوک به ما پیوستند که اقدام بزرگی بود و رفت و آمد اینترنتی را افزایش داد. ما همچنین مردم را ترغیب کردیم تا ویدیوهای خود را به سایت یوتوب ‏بفرستند. این‏ها همه مجموعه‏ای را ‏می‏سازد که مردم را به وب‏سایت شما ‏می‏کشد. ما اکنون به فکر استفاده از تویتر هستیم که مشتریان را قادر سازد تا اطلاعات بیشتری را به اشتراک بگذارند.»

جی‏می ‏پارکینز، موسس وب‏سایت Vzaar.com که امکان استفاده از فایل‏های ویدیویی را برای دیگر سایت‏ها مهیا می‏کند، می‏گوید: «ویدیو به طور خاص به مهم‏ترین راه برای جذب مشتری تبدیل شده است. ویدیو بهترین روش برای ایجاد اعتماد است. ویدیو‏ها در نتایج موتورهای جستجوگر‏ هم اهمیت بیشتری یافته‏اند. ویدیو، همچنین یکی از رسانه‏هایی است که به سرعت در اینترنت در حال رشد است. ولی لزومی ندارد که یک فیلم کامل را کارگردانی کنید، تنها 30 ثانیه کافی است. عموم مردم بعد از یک‏دقیقه تمایل دارند که لینک دیگری را کلیک کنند.»

از هر رسانه اجتماعی که استفاده ‏می‏کنید، مهم این است که در همه حال فراموش نکنید مشتریان شما چه کسانی هستند. پارکینز می‏گوید: «هرچه بکارید، همان را برداشت ‏می‏کنید، پس اطلاعات را به اشتراک بگذارید و مفید باشید.»

تایمزآنلاین، 18 ژانویه- مترجم: آزاده پارساپور

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =