بروداگ، از شرکتهای ماءالشعیرسازی اسکاتلند، کمی بعد از شروع فعالیت خود برای فروش تولیداتش با سختیهای زیادی روبهرو بود. تا این که یکی از موسسان شرکت، به فکر استفاده از اینترنت افتاد تا ماءالشعیرهای ممتازش را از طریق آن به فروش بگذارد.
جیمز وات، از موسسان شرکت میگوید: «در ابتدا، فروش محلی کار سختی بود. مردم به خوردن ماءالشعیرهای کیفیت پایین عادت کردهاند. خیلی از پابها در اسکاتلند به هم مرتبط بودند و از محصولات یکسان استفاده میکردند. بنابراین تصمیم گرفتیم ببینیم آیا میتوانیم روی تمایل سایر کشورها حساب کنیم و آنها را آنلاین به سرمایهگذاری جذب کنیم. ما موقعیتهای خوبی را در کشورهایی نظیر سوئد و امریکا پیداکردیم، جایی که متخصصان ماءالشعیر به وفور پیدا میشود».
وات، وبلاگهای مشهور هر کشور را پیدا کرد و برای همه آنها یک نمونه مجانی فرستاد. با این اقدام، آنها واردکنندگان محلی را راضی کردند که ماءالشعیر بروداگ را بفروشند و بدین ترتیب، سفارشات بینالمللی به این شرکت سرازیر شد؛ بهطوریکه امروز 80درصد فروش این شرکت متعلق به بخش صادرات آن است.
وات میگوید که وبلاگها و رسانههای اجتماعی آنلاین ارزان قیمت، برای کسانی که میدانند چطور باید از آنان استفاده کنند، قدرتمندترین وسیله رشد کار و تجارت هستند. اگر با شرکتهای بزرگ رقابت میکنید، باید از هر وسیلهای که در اختیار دارید، استفاده کنید تا صدایتان به همه جا برسد و به مردم بگویید که متفاوت هستید.»
بروداگ برای ارتباط با مشتریانش از ویدیو استفاده میکند. آنها اخیرا توانستهاند محصول جدیدی را به کمک مشتریان آنلاین خود تولید کنند. آنها ویدیوکلیپی را از مناظره کارمندان بروداگ برای مشتریان فرستادند. در این مناظره، کارمندان به بحث راجع به خاصیت ماءالشعیرهای مختلف پرداختهاند و در نهایت به مشتریان اجازه نظردهی دادهاند تا به بهترین طعم نهایی برسند.
وات میگوید: «ما این محصول را بیر-راکس نامیدیم. این اولین ماءالشعیری است که بصورت دموکراتیک و بر اساس آرای مردمی تولید شده است. کار پرسودی هم بود، چون تمام خرجش خرید یک دوربین و 2ساعت فیلمبرداری بود.»
جرمی اسپیلر، از رسانه آنلاین وایتهت که یک موسسه مشاوره آنلاین است، با این مساله موافق است که بهکارگیری شبکههای اجتماعی از قبیل فیسبوک، تویتر، وبلاگنویسی و شرکت در انجمنها و اتاقهای گفتگو، راههای ایدهآلی برای شرکتهای کوچک در جلب مشتریان آنلاین بوده و خرج کمتری نیز دارد.
اسپیلر می گوید: «به هر حال، بهکارگیری موثر آنها دیدگاههای متفاوتی را نسبت به فروش سنتی و روشهای بازاریابی میطلبد. بازاریابی آنلاین ذاتا مکالمهای است و اغلب، کندتر از بازاریابی سنتی انجام میگیرد. کافی است وبسایتهای تاثیرگذاری را بیابید که تولیداتی شبیه محصولات خودتان در آنها مورد بحث قرار میگیرد، سپس وارد مکالمه شوید.»
با ظهور ابزارهای مجانی و سادهای نظیر گوگل آلرتز، فهمیدن اینکه چه کسانی درباره تولیدات شما حرف میزنند، خیلی آسانتر شده است. گوگل آلرتز درباره لغت و یا عبارت خاصی که آنلاین به آن رجوع شده باشد، به شما خبر میدهد. گوگل اینسایت، تازهترین سرویس برای جستجو، آمار سریعی ازموضوعاتی را که مردم بیشتر جستجو کردهاند، ارائه میدهد.
اسپیلر میگوید: «پیدا کردن مکان مناسب برای شروع یک مکالمه تنها یک آغاز است. وقتی که مکالمهای را شروع میکنید، نبوغ به خرج دهید. خود را به عنوان یک مشتری خوشحال نشان ندهید و بیش از حد تولیداتتان را در معرض فروش نگذارید. هدف درست، معتبر بودن، کسب اطمینان و کمیمتفاوت بودن با بقیه است.
انتظار نتیجه فوری نداشته باشید. الزاما نباید یک پیروزی سریع را بدست بیاورید و مثلاً یک صعود 50درصدی محصولاتتان را ببینید. مسالهی مهم، رشد آگاهی مشتریان بر تولیداتتان و خدمات آنلاین است.»
اما تام مارچنت از آژانس مسافرتی بلکتومیتو، اخطار میدهد که به هر حال خطر این وجود دارد که شما وقت و پول خود را صرف وبلاگنویسی و ارتباط با مشتریان بالقوه کنید، ولی فعالیت آنلاین آنطور که باید، پیش نرود: «ایده خوبی است که اساسا کار را ساده بگیریم و به خاطر آن زیادی خلاق نباشیم. ما همیشه تلاش میکنیم به خاطر بسپاریم که هدف از وبسایت و فعالیتهای ما این است که مردم را وادار کنیم به ما ایمیل یا تلفن بزنند. همه چیز باید روی این ارتباط دوطرفه متمرکز باشد.»
به نظر مارچنت، تعقیب کردن تمام لینکها و اینکه بدون خط مشی خاص فقط تعداد بیننده سایت را بالا ببرید، ممکن است خوب جواب ندهد. برای به دست آوردن کیفیت باید با سایتهای معتبر یا کانالهای مهم دیگر ارتباط برقرار کنید. سایت انتخاب شده باید به بحث یا محصول شما مرتبط باشد. این مساله بسیار مهم است. موتورهای جستجوگر میتوانند به روشی در این موارد کمک کنند.
مارچنت اضافه میکند: «وبسایتهای زیادی وجود دارد، بنابراین باید چسبندگی وبسایت خودتان را بیشتر کنید تا مردم را نگه دارید. در مورد ما، نوشتن وبلاگهای سیر و سیاحتی خودمان، دعوت مشتریان به نظردهی و پرسش، و اجازه به اشتراک گذاشتن عکسها و تجربیات سفرهایشان بر روی سایت، میتواند اثرگذار باشد.
شما نیاز دارید که به فراتر از وبسایت خود هم نگاه کنید. ما یک مسابقه عکسهای مسافرتی برپا کردیم. افراد مختلف از سراسر دنیا از طریق فیس بوک به ما پیوستند که اقدام بزرگی بود و رفت و آمد اینترنتی را افزایش داد. ما همچنین مردم را ترغیب کردیم تا ویدیوهای خود را به سایت یوتوب بفرستند. اینها همه مجموعهای را میسازد که مردم را به وبسایت شما میکشد. ما اکنون به فکر استفاده از تویتر هستیم که مشتریان را قادر سازد تا اطلاعات بیشتری را به اشتراک بگذارند.»
جیمی پارکینز، موسس وبسایت Vzaar.com که امکان استفاده از فایلهای ویدیویی را برای دیگر سایتها مهیا میکند، میگوید: «ویدیو به طور خاص به مهمترین راه برای جذب مشتری تبدیل شده است. ویدیو بهترین روش برای ایجاد اعتماد است. ویدیوها در نتایج موتورهای جستجوگر هم اهمیت بیشتری یافتهاند. ویدیو، همچنین یکی از رسانههایی است که به سرعت در اینترنت در حال رشد است. ولی لزومی ندارد که یک فیلم کامل را کارگردانی کنید، تنها 30 ثانیه کافی است. عموم مردم بعد از یکدقیقه تمایل دارند که لینک دیگری را کلیک کنند.»
از هر رسانه اجتماعی که استفاده میکنید، مهم این است که در همه حال فراموش نکنید مشتریان شما چه کسانی هستند. پارکینز میگوید: «هرچه بکارید، همان را برداشت میکنید، پس اطلاعات را به اشتراک بگذارید و مفید باشید.»
تایمزآنلاین، 18 ژانویه- مترجم: آزاده پارساپور
نظر شما