۰ نفر
۱۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۱

علی اکبر صالحی گفت برای تأمین سوخت نیروگاه هایمان به 20 مرکز غنی سازی اورانیوم نیاز داریم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران که از طرف هیات دولت موظف شده اقدامات مقدماتی تاسیس 10 مرکز غنی سازی اورانیوم دیگر را فراهم کند، در گفت و گو با پرس تی.وی. اعلام کرد «ما به 20 هزار مگاوات برق نیاز داریم [و سوخت مورد نیاز این میزان برق] 20 برابر میزانی است که نطنز می تواند تولید کند. اکنون دولت تصمیم گرفته است 10سایت در ابعاد نطنز داشته باشد؛ البته وقتی می گویم در ابعاد نطنز، با توجه به میزان سوختی است که نطنز تولید می کند؛ یعنی حدود 30 تن در سال. هر سایت 30 تن در سال تولید خواهد کرد که برای یک نیروگاه انرژی هسته ای کافی است».  

صالحی در مصاحبه ای اختصاصی با پرس تی.وی. در مورد سوخت مورد نیاز راکتور تهران با اشاره به تجارب پیشین ایران و غرب، طی 30 سال گذشته گفت «نخستین باری که تقاضای سوخت برای راکتور تحقیقاتی کردیم، از امریکایی ها بود. پول دادیم، اما نه پولمان را پس دادند و نه سوختی به ما دادند...بعد از فرانسه و آلمان سوخت خواستیم که آنها نیز اینک اورانیوم ما را در کشورهایشان نگه داشته اند. بنابراین طبیعی است که ما به آنها اعتماد نکنیم و ضمانتی ملموس از آنها طلب کنیم».  

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران در مورد قطعنامه شورای حکام علیه ایران و نقش البرادعی گفت که گرچه او مدیر کل است اما تصمیم گیرنده افراد دیگری هستند، با این حال البرادعی «به شدت تلاش کرده و به آلمان ها اعلام کرده عاقلانه و حساب شده نیست که چنین قطعنامه ای را مطرح کنید و طرح این قطعنامه سازنده نخواهد بود».

رییس سازمان انرژِ اتمی در مورد تحریم های بیشتر گفت «هندوستان عضو ان.پی.تی. نیست. این کشور بمب هسته ای آزمایش کرده و 40 سال است که تحریم است». او افزود «تحریم ها ممکن است برخی اشکالات کوچک بوجود آورد اما وقفه ای در کار ما ایجاد نخواهد کرد و به اندازه ای نیست که ما از خواسته هایمان دست بکشیم». 

صالحی در مورد موقعیت ایران در جهان گفت «ایران در مقایسه با قرون گذشته، هیچگاه به قوت کنونی نبوده و غرب، طی چند دهه اخیر، هیچ وقت این قدر ضعیف نبوده است. آنها باید این موضوع را درک کنند. بنابراین، حداقل پیامد هر گونه رویارویی، برای هیچ کس مشخص نیست...هر گونه برخوردی با ایران به عواقب ناشناخته ای منجر خواهد شد».  

صالحی گفت تصور می کنم که غرب می کوشد با اعمال فشار، کاری کند تا ما از ان.پی.تی. خارج شویم، چرا که آنها دریافته اند که ما به شدت به ان.پی تی. متعهدیم و این مورد قبول غرب نیست.

نمی دانم که واقعا آنها در پی چه هستند چرا که هم اکنون صداهایی در ایران از مجلس، از میان سیاستمداران و رسانه ها بگوش می رسد که خواهان خروج ایران از ان.پی.تی. هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 28433

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =