۰ نفر
۱۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

قحطی نان و آرد، نگرانی دولت از اعتصاب مردم گرسنه را تشدید کرده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی اکوفن، مصر با کاهش ارزش پول و همچنین بروز مشکلات در پرداخت واردات نفت و محصولات غذایی اعم از گندم در وضعیت اقتصادی بسیار نامساعدی است. از این رو اهمیت مذاکرات میان مقامات مصری با اعضای صندوق بین‌المللی پول برای اعطای وام 4.8 میلیارد دلاری به این کشور و همچنین مذاکرات دیپلماتیک با کشورهای نفتی اعم از لیبی، قطر و یا حتی عراق از اهمیت زیادی برخوردار شده است.
ریچارد مالینسون، کارشناس مسائل سیاسی در موسسۀ Energy Aspects در لندن دربارۀ وضعیت فعلی مصر می‌گوید: با تشدید نگرانی‌ها نسبت به بروز اعتراضات، در صورت بروز قحطی در نان یارانه ای، دولت می‌تواند با اطمینان دادن به بخش کشاورزی-غذایی، نانوایی‌ها و کشاورزان را از این مسئله مطمئن کند که آنها مشکلی در تأمین سوخت نخواهند داشت.
گفتنی است نانوایی‌های مصری اعلام کرده‌اند که دولت نزدیک به 60 میلیون دلار معوقه در قالب یارانه نان به این بخش بدهکار است و تهدید کرده‌اند که اعتصاب خواهند کرد. دولت نیز با پیش آوردن زمان برداشت گندم- که از ماه آینده آغاز خواهد شد- در حال اطمینان دادن به مردم است، اما بر این واقعیت صحه می‌نهد که کشور با بحران سوخت جدی روبروست، مسئله‌ای که علا الحدیدی، سخنگوی دولت آن را به خبرگزاری رویترز اعلام کرده است.
مصر از ماه ژانویه محمولۀ سوخت خود (از بازار آزاد و خارج از مذاکرات دوجانبه) را دریافت نکرده و شرکت نفتی جنرال پترولیوم مصر نیز دو فقره از ارسال‌های نفتی(پتراکو و آرکادیلا) را به رقم برنده شدن آنها در مزایده کنسل کرده است. از طرفی شرکت پشتیبانی و تأمین کالاها- که مسئولیت خریدهای غلاتی مصر را بر عهده دارد- از ماه فوریه گندمی خریداری نکرده است.
لازم به یادآوری است که مصر سالیانه 10 میلیون تن گندم وارد می‌کند، اما خرید گندم در ماه ژانویه کاهش یافته و میزان آن تنها یک چهارم ژانویۀ سال 2012 است.
مقامات مصری اعلام کرده‌اند که در انبارهای ذخیره تنها مصرف 85 روز گندم را دارند. باصم اودا، وزیر تأمین مصر به روزنامۀ فایننشال تایمز گفته بود که صادرات آمریکا و اروپا می‌تواند شرایط بهتری را برای کشورش ایجاد کند. گفتنی است هند نیز در حال مذاکره با مصر برای فروش گندم به این کشور است، اما خوشبینی چندانی نسبت به مذاکرات با هند وجود ندارد، چرا که گندم هندی از کیفیت چندانی در مقایسه با آنچه که مصریها بدان عادت دارند، برخوردار نیست. 
3152 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 284730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =