۰ نفر
۱۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵

یک کارشناس جهان عرب از حمایت‌های مالی شیخ‌نشین‌های خلیج فارس از گروههای افراطی می‌گوید.<BR>

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد مسجدجامعی، سفیر پیشین کشورمان در واتیکان و کارشناس مسائل جهان اسلام در گفتگویی با سرویس بین‌الملل خبرآنلاین با موضوع تقابل میان جهان اهل سنت و شیعه در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال تشدید تعارضات شیعه و سنی در آینده می‌گوید: این تفکر وجود دارد و عملاً در بین ما حاکم است که تمامی مشکلات منطقه ناشی از دخالت قدرتهای بزرگ است و عملاً عوامل بسیار مهم و موثر دیگر نادیده گرفته می‌شود منجمله تحولات درونی اندیشۀ سلفی و اینکه چگونه این اندیشه از حالت عمیقا محافظه‌کارانه بدر آمد و حالتی براندازانه یافت و آن هم در شکل شدیداً افراطی آن.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد مسجدجامعی افزود: بخشی از دلایل به تحولات فکری، فکری-سیاسی و فکری-دینی راجع می‌شود که در طی 2 تا 3 دهۀ اخیر اتفاق افتاده و نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت. نکتۀ دیگر اینست که تعادل جهان سنی به نفع گروههای جهادی تغییر یافته است. نقش و نفوذ گروههای جهادی در داخل عالم اهل سنت به مراتب از نقش آنها طی سالهای اخیر به مراتب بیشتر شده است. البته جهان اهل سنت جهان یکدستی نیست و هر کدام از آنها برای خود نقش، سهم و جایگاهی دارند. جایگاه گروههای جهادی متأسفانه به شدت تقویت شده است و تعادل فکری، اجتماعی و خدماتی جهان اهل سنت به هم ریخته است. از سویی این واقعیت که بازیگران منطقه‌ای که میلیاردها دلار خرج می‌کنند، مسئله‌ای نیست که بتوان آن را نادیده گرفت؛ کشوری چون عربستان سعودی و بازیگران جدیدی چون قطر و امارات متحدۀ عربی میلیاردها دلار هزینه می‌کنند. برای نمونه عربستان سعودی به عموم گروههای سلفی در مصر و شمال آفریقا و حتی مالی و غرب آفریقا کمک می‌کند و امارات پشتیبان اصلی معارضان مصری است. در جایی چون شمال مالی شورشیان سلفی تنها به تلویزیون الجزیره که وابسته به قطر است، اجازه فعالیت می‌دهند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد مسجدجامعی گفت: ابعاد منفی و بلکه بسیار منفی تحولات دو سال اخیر جهان عرب کمتر در ایران مورد کنکاش و بحث قرار گرفته است. عموماً بدین تحولات با دیدی مثبت می‌نگرند، حال آنکه عناصر منفی آن فراوان است که متأسفانه در تعارض با ما و منافع ما و مصالح ما و متحدان ما قرار دارد که خود بحث مفصلی است و اصولاً منطق تحولی آن در تعارض با ما قرار دارد خود بحث مفصلی است.
5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 284810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام MY ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    2 0
    مقدار زیادی از این دلارها از جیب ایرانیانی که می رن عربستان به دست میاد!