عادل عبدالمهدی معاون مستعفی رئیس جمهوری عراق در گفتگو با خبرآنلاین درباره وضعیت سیاسی در عراق و رقابت های انتخاباتی می گوید.

سیدعلی موسوی خلخالی:
انتخابات استانداری های عراق نزدیک است. انتخاباتی که گفته می شود وزن کشی اصلی سیاسی را در عراق مشخص می کند و برندگان آن می توانند به فکر برنده شدن در انتخابات سال آینده مجلس عراق باشند. این انتخابات از آن سو اهمیت دارد که برندگان آن می توانند خود را برنده انتخابات مجلس آینده نیز بدانند. اما عراق با مشکلات بسیاری رو به رو است، بحران امنیت، نبود خدمات عمومی و تنش های شدید سیاسی که این روزها جریان های سیاسی را رو در روی هم قرار داده و سبب شده تا کشور در یک تنگنای سخت گرفتار شود، همگی سبب شده است تا انتخابات پیش رو تحت تاثیر قرار بگیرد. در چنین فضای به شدت متشنجی نامزدهای انتخابات تلیغات گسترده خود را آغاز کرده اند و مردم را به رفتن پای صندوق های رای دعوت می کنند. مردمی که قبل از دغدغه های سیاسی دغدغه های اجتماعی خاطر آنها را می آزارد. خبرآنلاین در گفت و گو با عادل عبدالمهدی، معاون مستعفی رئیس جمهوری عراق و از رهبران مجلس اعلای اسلامی این موضوع را در میان گذاشته که در ادامه می خوانید:
بسیاری خرده می گیرند که آن چه در عراق می گذرد، دموکراسی نیست و همه برای تصاحب کرسی قدرت، نه رقابت بلکه می جنگند، یعنی بیشتر جنگ سیاسی است تا رقابت انتخاباتی، آیا چنین است؟
بله، بسیاری این حرف را مطرح می کنند و انتخابات را صرفا تبلیغاتی سیاسی برای رسیدن به اهداف حزبی یک جریان خاص می دانند. بسیار شنیده ایم که می گویند مردم به کسی اعتماد ندارند و این حرف ها همه دروغ است و الی آخر. اما تصور ما این است که کسی که چنین حرفی بر زبان می آورد و تفسیرهای همیشه آماده را برای توجیه اظهار نظر خود می آورد، به چیزی برای جایگزین ساختن انتخابات فکر نمی کند. یا این که طبیعتا آدمی است که به همه چیز مشکوک است و می خواهد از مسئولیت هایش فرار کند یا این که می خواهد اوراق بازی را به هم بریزد و با زیر سوال بردن همه چیز به اهداف شخصی اش برسد..
اما بسیاری از مردم گلایه دارند که خدمات نیست و بسیاری از نامزدهایی که در گذشته وعده خدمات داده بودند، مثلا بسیاری از نامزدهایی که در سال 2009 خود را آماده انتخابات کرده بودند و وعده رساندن برق 24 ساعته به خانه ها و محله ها می دادند، پس از گذشت چهار سال تا کنون هیچ کدام از وعده های خود را عملی نکرده اند، بنابرین آیا به آنها حق نمی دهید که اکنون این گونه فکر کنند؟
بله صحیح است، بسیاری هستند که می گویند این همه پول خرج شده ولی هیچ چیز به دست نیامده است. این صحیح است. ما وظیفه داریم که فساد را محو کنیم و امنیت را برای مردم فراهم آوریم و حداقل اجازه ندهیم که امور از این بدتر شود. باید بی کاری را رفع کنیم و اجازه ندهیم که بیش از این بر مردم ما فشار بیاید. من به این اعتقاد دارم که همین مسائل است که سم کشور و دموکراسی آن محسوب می شوند. همین مسائل است که به نظام ضربه می زنند. برای این که دقیقا از همین دریچه است که فساد به وجود می آید، رشوه ها داده می شوند و رای ها خریده می شوند. ما باید این مساله را به منزله یک هشدار تلقی کنیم. اما این که بیاییم همه چیز را به هم ربط دهیم و اوراق را به هم بریزیم و مواضع دفاعی کشور را رها کنیم و اجازه دهیم نهادهای حکومت و قانونی کشور مورد حمله قرار بگیرند و ضربه بخورند هم به هیچ وجه عاقلانه نیست. این مساله درهای اصلاحات را در کشور می بندد.
آیا اگر جریانی مثل مجلس اعلا که تا کنون این قدر برای پیروزی در انتخابات زحمت کشیده و برنامه ریزی کرده و هزینه داده است، در نهایت شکست بخورد حاضر به اعتراف به شکست خواهد بود؟
در انتخابات سابق استانداری ها که مجلس اعلا در برخی از استان ها شکست خورد، روز بعد از اعلام نتایج اولیه، مجلس اعلا بیانیه ای صادر کرد و اعلام کرد که به نتایج انتخابات احترام می گذارد و به آن اعتراف می کند. هیچ وقت بر خلاف بسیاری از کسانی که شکست خوردند و واکنش های تند از خود نشان دادند، اعتراضی نکرد. از افراد پیروز در انتخابات استقبال کرد و به آنها تبریک گفت و تلاش کرد که نکات سلبی و ایجابی را از آن انتخابات استخراج کند و به رقابت و انتخابات از باب لزوم تبادل قدرت اهمیت دهد. تلاش کرد که تجربه ای به دور از تجربه های سابق عراق بیازماید و مطرح کند و به هیچ وجه مساله را شخصی و فردی نکند. هر گونه اعتراض به دولت مرکزی را که در ایجاد حکومت اتحادی قدرتمند خلل ایجاد می کرد، رد کرد و اجازه داد تا دولت های محلی قدرتمندی شکل بگیرند. حیات سیاسی از جمله انتخابات تکرار دائمی تجربه پیشرفت و پسرفت در جایی و جای دیگر است. آن چه اهمیت دارد این است که ما به مسئولیت خود عمل کنیم و ضمن مشارکت در روند سیاسی کشور به ملتمان خدمت کنیم. به هر حال مشکلات سیاسی و اداری یکی از مهمترین مشکلاتی است که در انتخابات پیش رو با آن دست به گریبانیم و باید به شکل صحیح آن را اداره کنیم.
نظر شما نسبت به دولت و اتفاقاتی که پیرامون آن رخ داده است، از جمله خروج نمایندگان کردها و سنی ها و سپردن وزارت خانه های آنها به افراد دیگر چیست؟ آیا انتظار ندارید که در این وضعیت دولت وزارتی را به شما پیشنهاد دهد؟ به هر حال شما در مجلس تعدادی نماینده دارید و می توانید در دولت آقای مالکی مشارکت داشته باشید و وزارت خانه ای در اختیار بگیرید؟
در انتخابات مجلس که برگزار شد، مجلس اعلا می توانست از دولت سهم خواهی کند و وزارت خانه هایی را در اختیار بگیرد. ما هم توانایی حضور در دولت را داشتیم و هم استحقاق سیاسی آن را داشتیم، اما این کار را نکردیم. برای این که معتقدیم چنین رفتارهایی عوامل موفقیت محسوب نمی شوند. برای همین در دولت شرکت نکردیم. مجلس اعلا با همین دیدگاه نیز به دولت رای داد تا از تنگنایی که در آن گرفتار شده است، خارج شود. اکنون نیز نسبت به دولت با همین دیدگاه مواضع نظارتی می گیرد. یعنی آن چه صحیح باشد را تایید می کند و با هر چه اشتباه باشد نیز مخالفت می کند. وجود برخی نگرانی ها طبیعی است، این راه فراکسیون شهید محراب که بعدا به ائتلاف شهروند تغییر نام داد، محسوب می شود.
اگر چنین توانایی دارید، چرا سهم خواهی نمی کنید؟
چگونه سهم خواهی کنیم. همه می خواهند منصبی داشته باشند و برای پست ها می جنگند، چگونه این وسط بیاییم بگوییم کسی هم حق ما را به رسمیت بشناسد. همه در انتخابات شرکت می کنند ولی بعد از آن را فراموش می کنند.
به پیروزی در انتخابات چقدر امیدوارید؟
بسیار امیدواریم. امید داریم که بتوانیم وضعیتمان را نسبت به گذشته بهبود بخشیم. نظرسنجی ها حاکی از پیشرفت ما نسبت به انتخابات قبلی است، امیدواریم در عمل نیز چنین اتفاقی بیفتد.
49262
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 285744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =