همچون قلابی کوچک و درخشان در آسمان تاریک به نظر می‌رسد؛ کهکشان ستاره‌زایی که از دوردست‌ها شبیه کفش گمشده سیندرلا در پهنه آسمان به نظر می‌رسد. این تازه‌ترین شاهکار تلسکوپ فضایی هابل است.

محمود حاج‌زمان: همچون قلابی کوچک و درخشان در آسمان تاریک به نظر می‌رسد؛ جرم زیبایی که با نام J082354.96+280621.6 یا به اختصار J082354.96 نامیده می‌شود. این کهکشان که از دوردست شبیه کفش افسانه‌ای سیندرلا به نظر می‌رسد، یک کهشکان ستاره‌زا (Starburst) به شمار می‌رود؛ عنوانی که به خاطر نرخ فوق‌العاده بالا (و غیرعادی) شکل‌گیری ستارگان در درون این کهکشان به آن اعطا شده است.
یکی از راه‌هایی که اخترشناسان برای بررسی طبیعت و ساختار کهکشان‌هایی مانند این استفاده می‌کنند، مشاهده رفتار مولفه‌های گاز و غبار آنها، به ویژه تابش لیمان-آلفا است. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که الکترون‌های اتم هیدروژن از سطح انرژی بالاتری به سطح انرژی پایین‌تر منتقل می‌شوند، و حین این فرایند از خود نور ساطع می‌کنند. اهمیت این تابش از آنجایی است که نور آن فقط زمانی می‌تواند کهکشان میزبان خود را ترک کند که به شدت در گازهای اطراف خود پراکنده شود؛ که به این معناست که این نور می‌تواند به عنوان ردیاب مستقیمی از آنچه کهکشان از آن ساخته شده است به کار رود (برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ اینجا کلیک کنید).


مطالعه تابش لیمان-آلفا در خصوص کهکشان‌های دوردست متداول است، اما اکنون مطالعه جدیدی به نام LARS (نمونه مرجع لیمان-آلفا) در حال بررسی اثر مشابهی در کهکشان‌های نزدیک است. اخترشناسان 14 کهکشان را انتخاب کرده‌اند، که کهکشان فوق نیز یکی از آنها است، و با استفاده از طیف‌نگاری و عکس‌برداری می‌خواهند دریابند که در درون آنها چه اتفاقی رخ می‌دهد. این دانشمندان کشف کرده‌اند در صورتی‌که کهکشان غبار کمتری داشته باشد، فوتون‌ها لیمان-آلفا می‌توانند بسیار دورتر حرکت کنند؛ که به این معناست که ما می‌توانیم از این تابش برای پی بردن به میزان غبارآلود بودن کهکشان مرجع استفاده کنیم.
مطالعه LARS به میزان زیادی به قدرت تفکیک بالای تلسکوپ هابل متکی است. زمانی‌که هابل بازنشسته شود، هیچ تلسکوپ دیگری قادر نخواهد بود تا مشاهداتی مانند این را در بخش فوق فرابنفش طیف نور انجام دهد.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 285757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سيد مهدي بني فاطمه IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    19 1
    چقدر قشنگ و زيبا است
  • بدون نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    30 5
    چقدر زیباست. چقدر این جهان بزرگه و چقدر خداوند غظیم.
  • بدون نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    14 1
    رسد آدمی به جایی که به جزء خدا نیبند ...
  • کوتوله سبز مریخی A1 ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    5 1
    از بس تو نت عکس این رو شئر کردن که چن شب پیش خوابش رو دیدم!! ممنون برا ترجمه کامل خبر.
  • فرنوش IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    14 0
    قربون خدا وخلقتش
  • یسنا IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    6 0
    برام جالبه که همه تون فقط از خدا و خلقت زیباش گفتین شکرت خدا هرچند هرچی بگم نیست شایسته تو خدای من لذت بردم احسنتم تبارک الله
  • الف IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    6 0
    خیلی زیباست سبحان رب السماوات و الارض رب الارض عما یصفون