بدنبال انتشار خبری در کنفرانس Hack in a Box در آمستردام مبنی بر هک کردن سیستم کنترل هواپیما با گوشی آندرویدی، اداره فدرال هوانوردی آنرا غیر ممکن خواند.

سه شنبه گذشته هوگو تسو در این کنفرانس با ارائه پرزنتیشنی ادعا کرد که 3 سال وقت صرف نوشتن کدهای ویژه هک کردن سیستم کنترل هواپیما از طریق آندروید و گوشی آندرویدی کرده است.
از آنجایی که اظهارات وی به سرعت منتشر شده و توجه همگان را برانگیخت، اداره هوانوردی فدرال در اطلاعیه ای اعلام کرد چنین چیزی غیر ممکن به نظر می رسد.
اداره هوانوردی اروپا نیز اطلاعیه ای مشابه منتشر کرده و تاکید کرده که هک کردن سیستم کنترل هواپیما به این راحتی که هوگو تسو گفته، نیست!
استدلال هوگو بر این اساس مبتنی است که دو سیستم تعبیه شده هوایی موسوم به Automated Dependent Surveillance Broadcast و Aircraft Communications Addressing and Reporting System بدلیل اینکه رمز گذاری نشده و نیز بدون تایید و تصدیق هستند، قابل هک شدن و نفوذ اند. وی با خرید نرم افزارهای مرتبط از ebay و نوشتن کد، سیستم هواپیما را هک کرده و در کنفرانس آمستردام نمونه ای از آن را روی شبیه ساز نشان داد.
وی در واقع با کدهای مخصوص حفره های موجود در سیستم های مذکور را کشف کرده و روی شبیه ساز هواپیما تست کرده و توانست با اپ موسوم به PlaneSploit کنترل بوئینگ را در کنفرانس و حین پرزنتیشن بدست گرفت.
اداره هوانوردی فدرال می گوید شبیه ساز هواپیما مانند هواپیمای واقعی نیست و چنین چیزی روی هواپیمای واقعی کار نمی کند.
اداره فدرال هوانوردی رسما چنین گفته است:
{اداره فدرال FAA آگاه شده که کمپانی مشاوره تکنولوژی آلمانی یک مورد امنیتی در سیستم مدیریت پرواز هانی ول FMS یا Flight management system را روی یک دسکتاپ کامپیوتر آزمایش کرده است و این تکنیک را نمی توان در سیستم Autopilot از طریق FMS اجرا کرد و یک هکر نمیتواند کنترل کامل هواپیما را آنطور که کمپانی مشاوره آلمانی گفته، بدست بگیرد.همچنین نرم افزار شبیه ساز روی سخت افزار هوایی تصدیق شده قابل اجرا نیست.}
کمپانی راکول کولینز مستقر در آیوای امریکا نیز در اظهاراتی اعلام کرد سیستم استفاده شده توسط هوگو تسو با سیستم موجود در هواپیما فرق دارد و بالاترین سطح امنیتی روی این دستگاهها نصب و تست شده است، در حالی که انچه تسو آزمایش کرده بدون تصدیق و گواهی امنیتی بوده است که چنین دستگاهی در هواپیماهای واقعی متفاوت بوده و از  امنیت بالا برخوردار است. به گفته این کمپانی آنچه در محیط لابراتوار آزمایش می شود با هواپیمای واقعی متفاوت است.
اداره هوانوردی اروپا EASA نیز تاکید کرده است: بیش از 30 سال است که بخش توسعه نرم افزاری هواپیما مورد تایید بوده و از بهترین روشها برای افزایش امنیت استفاده شده و این در حالی است که موارد مذکور در شبیه ساز هواپیما وجود ندارد.
در وب سایت خلبانان نیز این موضوع مورد بحث گذاشته شده و خلبانان معتقدند حتی اگر سیستم خودکار هک شود باز خیلی فرقی به حال خلبان ندارد. به گفته یکی از خلبانان سیستم FMS تاثیر زیادی روی تصمیمات خلبان ندارد و در واقع این خلبان است که هواپیما را به جلو می برد و نه  FMS.
خلبان برای بهتر راندن هواپیما از این ابزار جانبی استفاده می کند. اگر سیستم هک شده اطلاعات غلط به خلبان بدهد، در نهایت این انسان و خلبان است که تصمیم می گیرد کجا برود یا نرود.
{شبیه‌ساز پرواز سیستمی است که برای تقلید (یا شبیه‌سازی) رفتار هواگردها به ویژه هواپیما ساخته می‌شود. شبیه‌ساز پرواز از حد بازی‌های کامپیوتری تا دستگاه‌های بزرگ چند میلیون دلاری ساخته می‌شود. شبیه‌سازهای قدیمی عمدتاً سیستم‌های مکانیکی و الکترومکانیکی بودند. با پیشرفت فن‌آوری رایانه و کاربرد نرم‌افزار، شبیه‌سازهای امروزی توانائی تقلید تقریباً تمام جنبه‌های پرواز هواپیما را دارند. از شبیه‌ساز پرواز برای تربیت خلبانان و نیز پژوهش استفاده می‌شود. نرم‌افزارهای شبیه‌سازی نیز برای رایانه‌های شخصی ساخته شده‌است. همچنین افراد عادی جامعه می توانند با نصب شبیه سازهای پرواز برروی رایانه شخصی خود در منازل پرواز در دنیای مجازی اما واقعی را تجربه کنند و آموزش خلبانی را فرابگیرند بی آنکه آنان را خطری تهدید کند .... شبیه ساز پرواز در دو نوع صنعتی و معمولی در بازارهای جهان موجود است، صنعتی همان شبیه سازهای پروازی می باشند که شرکت های هواپیمایی و آموزشگاه های خلبانی آن را تهیه می کنند که ظاهری مکانیکی دارند و دارای جک و یا بدون جک می باشند که خلبانان و دانشجویان را برروی آنان آموزش می دهند. شبیه ساز پرواز معمولی همان نرم افزاری است که برروی کامپیوتر و لپ تاپ قابل نصب است و کاربران می توانند افراد عادی جامعه باشند و کسانیکه تمایل دارند تجهیزات اضافی مانند : یوک (فرمان هواپیما)، پدال، تراتل (دسته گاز هواپیما) و ... را داشته باشند می توانند آنها را تهیه نمایند.}
 
نمونه ای از FMS یا Flight management system
 
منبع: د رجیستر

56501

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 286636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =