شرق نوشت:

انتشار دفترچه انتخاب‌رشته در سال‌های اخیر، هر بار با یک شوک تازه همراه بوده است. یک‌بار حذف 13‌رشته علوم انسانی و یک‌بار سهمیه‌بندی جنسیتی به ضرر دختران. بررسی دفترچه انتخاب‌رشته امسال کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌ها نشان می‌دهد رویه دوسال گذشته در تخصیص سهمیه‌های معین به پسران و دختران ادامه پیدا کرده است. همچنین افزایش ظرفیت‌های شهریه‌پرداز در دانشگاه‌های برتر دولتی تا حدی افزایش یافته که در بسیاری از کدرشته‌ها از ظرفیت‌های رایگان پیشی گرفته است.
افزایش ظرفیت‌های پولی
ظرفیت قابل توجه پذیرش دانشجوی پولی در دانشگاه‌های برتر دولتی از جمله تهران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، صنعتی اصفهان، مازندران، یزد، اصفهان، شیراز، رازی کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، خوارزمی، ارومیه و... با راه‌اندازی پردیس‌های خودگردان در این دانشگاه‌ها افزایش قابل توجه داشته است. به طوری که در برخی کدرشته‌ها مثل شیعه‌شناسی در دانشگاه شهید‌بهشتی بدون اینکه ظرفیت پذیرش روزانه در پردیس اصلی دانشگاه وجود داشته باشد، پردیس خودگردان اقدام به جذب دانشجو کرده است. در بعضی از این دانشگاه‌ها برخلاف آیین‌نامه، تعداد دانشجویان نوبت دوم و شهریه‌پرداز از دانشجویان روزانه بیشتر شده است. به طور مثال در دانشگاه خوارزمی تهران در‌رشته ژئومورفولوژی در گرایش هیدروژئومورفولوژی در برنامه‌ریزی محیطی 10‌نفر روزانه، 17‌نفر شبانه و 15‌نفر را در پردیس خودگردان پذیرش می‌کند. دانشگاه شهید بهشتی در همین‌رشته 10‌نفر روزانه و 15‌نفر را در پردیس خودگردان پذیرش می‌کند. دانشگاه خلیج‌فارس در‌رشته تاریخ شش ظرفیت به دانشجوی روزانه و 15 ظرفیت را به پردیس خودگردان اختصاص داده است. در‌رشته فقه و حقوق اسلامی دانشگاه تبریز شش‌نفر روزانه و 15‌نفر را در پردیس خودگردان جای می‌دهد. دانشگاه علامه طباطبایی در‌رشته علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری 14‌نفر روزانه و 20‌نفر را شبانه و دانشگاه تهران در‌رشته مدیریت رسانه 13‌نفر روزانه و 45‌نفر را در سه پردیس خودگردان خود پذیرش می‌کنند. سایر دانشگاه‌ها نیز به همین ترتیب افزایش ظرفیت‌های پولی را دنبال کرده‌اند.
پیش‌بینی 20درصد ظرفیت شبانه در قانون
وزارت علوم در ماه‌های اخیر بر افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی تاکید داشته اما به نظر می‌رسد این ظرفیت‌ها با وجود اینکه در دانشگاه‌های دولتی ایجاد شده‌اند، اغلب پولی هستند. افزایش ظرفیت‌های پولی در مقطع کارشناسی‌ارشد در حالی اتفاق می‌افتد که اصل 30 قانون اساسی بر رایگان‌بودن آموزش عالی تا حد خودکفایی تاکید دارد. همچنین بر اساس آیین‌نامه‌ها ظرفیت محدودی در دانشگاه‌ها می‌تواند به پذیرش دانشجوی شهریه‌پرداز اختصاص داده شود. ابوالفضل حسنی 21 فروردین در گفت‌وگو با ایسنا درباره نحوه پذیرش دانشجو در نوبت دوم و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها، گفته بود: دانشگاه‌ها می‌توانند از طریق کنکور 20‌درصد ظرفیت دوره‌های رایگان خود در سایت اصلی را به صورت دانشجوی نوبت دوم پذیرش کنند. همچنین دانشگاه‌ها براساس این آیین‌نامه می‌توانند به میزان 50‌درصد از ظرفیت دوره‌های رایگان خود را در پردیس‌های دانشگاهی به صورت ظرفیت مازاد جذب کنند.
تفکیک جنسیتی نابرابر
اختصاص ظرفیت‌های معین به جنس زن و مرد در دفترچه انتخاب‌رشته همچون رویه سال‌های اخیر دیده می‌شود اما این ظرفیت‌ها در تعدادی از دانشگاه‌ها با تفاوت فاحشی به نفع پسران رقم خورده است. دانشگاه صنعتی اصفهان در راس این دانشگاه‌ها، در اغلب‌رشته‌های خود سهم چندبرابری برای پسران در نظر گرفته است، به طور مثال در این دانشگاه سهم پسران برای پذیرش در‌رشته برق الکترونیک گرایش اول هفت‌پسر و سه‌دختر است. دانشگاه اصفهان در‌رشته برق- قدرت 10مرد پذیرش می‌کند و هیچ سهمی را به دختران اختصاص نداده است. دانشگاه علامه‌طباطبایی نیز که پیشگام اجرای طرف تفکیک جنسیتی و سهمیه‌بندی بوده است، این بار نیز با اختصاص سهمیه‌های برابر به دختران و پسران به این سیاست جامه‌عمل پوشانده. این در حالی است که تعداد داوطلبان دختر در‌رشته‌های علوم انسانی بیشتر از پسران است و ظرفیت‌های برابر به معنای کاهش شانس قبولی دختران خواهد بود.
حذف‌رشته مطالعات زنان در دانشگاه تهران
رشته مطالعات زنان که طی سال‌های گذشته با تغییرات زیادی روبه‌رو شد و در نهایت به ایجاد گرایش‌های زن و خانواده و حقوق زن در اسلام منتهی شد، امسال در دانشگاه تهران هیچ ظرفیتی را به خود اختصاص نداده است. این‌رشته سال گذشته نیز از ‌رشته‌های دانشگاه علامه‌طباطبایی حذف شده بود. تنها دانشگاه‌های اصفهان، الزهرا، تربیت مدرس، خوارزمی تهران، شیراز و شهیدباهنر کرمان این‌رشته را در دفترچه درج کرده‌اند.
45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 294013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    42 2
    كجاي دنيا دانشگاه دولتي كار دانشگاه خصوصي را ميكند؟ پس چه فرقي بين اين دو است؟
  • ترابی IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    7 4
    تحصیلات تکمیلی ارزش خودش از دست داده و دلیلش هم گام نهادن دانشگاه محترم پیام نور در این زمینه است. دوره های فراگیر بدون کنکور و پایان نامه و به تعداد بسیار بالا دانشجو میگیره واصولا وسیله ای برای تفاخر یا فرار از سربازی مبدل شده. اموزش عالی ما نیاز به تحول داره و هنگام تربیت نیرو باید عامل اشتغال هم لحاظ بشه تا افراد بی جهت وقتشون هدر ندن
  • بدون نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    44 1
    اینجا ایران است، مهد دانش، سرزمین خواجه نصیر و بوعلی سینا که تنها از آنان تنها نامی بر سر در دانشگاه مانده، اینجا سرزمین سیاست های غلط آموزشی است، دانشگاه دولتی تبدیل به یک بنگاه زودبازده، دقت فرمائید زودبازده شده، انگار سالهای بعد تنها کسانی که پولدارترند، وارد دانشگاه می شوند، اونها که اصلا انگیزه ندارند و پاپی و مامی و سربازی تشویق به تحصیلش کردن، بیست سال بعد خدایا تصورش هم سکته آوره!
  • بدون نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    11 0
    مدرک بدون کار.
  • بدون نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    11 0
    اگه به قانون اساسي عمل مي كرديم الان اين وضعيتمون نبود
  • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    11 0
    در دانشگاهی که من بودم اواخر کار کسانی که خارج رفته و چند ماهی می ماندند و پس از آن به دانشگاه های دولتی می آمدند (طبیعتا با شهریه بالا پذیرفته می شدند) بسیار رو به افزایش بود از سوی دیگر از ادامه تحصیل (phd) بازماندم. دانشگاه -دولتی- اعلام کرده بود به علت دادن حقوق!! خوابگاه در اختیار پذیرفته شدگان قرار نمیدهد! بله دوستان دانش هم برای پولدارها شده است دیگر...
  • بدون نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    12 4
    حالا هی بزنید تو سر دانشگاه آزاد! دولتی ها که روی آزادی ها رو سفید کردن!
  • سميرا IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    12 2
    بعضي بندهاي اصل سوم قانون اساسي بدين شرحه: - آموزش و پرورش و تربيت بدنى رايگان براى همه در تمام سطوح و تسهيل و تعميم آموزش عالى. - رفع تبعيضات ناروا و ايجاد امكانات عادلانه براى همه در تمام زمينه‏ هاى مادى و معنوى‏. - تأمين حقوق همه جانبه افراد از زن و مرد و ايجاد امنيت قضايى عادلانه براى همه و تساوى عمومى در برابر قانون. اصل سي قانون اساسي هم ميگه: دولت موظف است وسائل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تاسرحد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد . حال نداشتم اصول ديگه رو هم جمع آوري كنم وگرنه در اين زمينه ميشه كلي اصل و تبصره و قانون آورد.. حالا سوال اينه آيا به اين قوانين عمل ميشه؟؟؟ جوابش كاملا روشنه:هرگز...
  • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
    9 5
    اعمال سهمیه بندی به نفع پسران به این شکله که چون می خواهند تعداد پسران در کلاس ها با دختران برابر باشد با دادن سهمیه ی ناعادلانه این هدف را تامین می کنند. با این روش مثلا اگر من دختری باشم با رتبه ی 50 من انتخاب نمی شوم و مثلا پسری با رتبه ی 1000 به جای من انتخاب می شود چون باید تعداد پسران با دختران در آن کلاس با هم برابر باشد حتی اگر من رتبه ی بالاتری داشته باشم! واقعا تاسف باره برای ایران با این همه ادعای عدالت اجتماعی . این قانون نمونه ی بارز بی عدالتی و تاثیر فرهنگ مرد سالارانه در جامعه ی ایران است. چه راحت از حق و زحمات و تلاش های دیگران می گذرید ؟سوال من اینه که آیا آن زمان که تعداد پسران در دانشگاه ها بیشتر از دختران بود چنین قوانین جنسیتی به نفع دختران وضع می کردند؟ آن زمان می گفتند چون از نظر طبیعی مردان از زنان باهوش تر هستند می توانند بیشتر به دانشگاه ها بروند.اما اکنون آیا آقایان باورشان شده هرجا که خواستند می توانند با منع دختران به اهداف خودشان برسند؟ ازهر کسی که وجدان سالمی دارد می خواهم اعتراض کند. این با هیچ عقل سلیم و هیچ قانون منصفانه ای هم خوانی ندارد.
    • سميرا.. IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
      11 4
      واقعا همينه...وقتي قانون گذار مرد باشه انتظار بيشتر از اين نميشه داشت..ولي بايد به كجا اعتراض كرد؟