دکتر محمود اسعدی در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین با انتقاد از معرفی بزرگان ایران توسط دیگران، درباره شخصیت خیام نیشابوری نوشته است.

عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در آغاز مطلبش نوشته است: «ادوارد سعید این جمله معروف کارل مارکس را از کتاب هجدهم برومرولویی بناپارات در آغاز کتاب شرق شناسی خود آورده است: "شرقی ها نمی توانند خودشان را معرفی کنند، آنان باید معرفی شوند." این جمله گرچه مبالغه آمیز و حقارت بار است اما حداقل در کشف و معرفی برخی بزرگان فرهنگ و اندیشه کشورمان رنگی از واقعیت دارد. بعنوان مثال حکیم عمر خیام توسط دیگران به جهان معرفی شد و البته آنگونه که خود می خواستند یا استنباط کرده بودند.»
عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه مطلبش به مناسبت روز خیام نیشابوری نوشته است:
«خیام بر آن بود تا کسی حرف کاملا نو و جدیدی نداشته باشد نباید دست به قلم ببرد، چرا که تازه نویسی و نوآوری هنر است. در روزگاری که تکنولوژی عرصه چاپ و نشر را گسترده نموده است عمل به این توصیه علمی- اخلاقی خیام چندان ساده نیست. نکته ای که اگر رعایت شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. اینکه اگر کسانی که تخصص و نکته ای ندارند ساکت باشند کمک بزرگی به جهان و فرهنگ است. خیام سراینده رباعیات فلسفی در جهان هیچگاه خود را شاعر ننامید. شخصیتی که پرسشگری را از نظام هستی بنیاد نهاد و هرگز نهراسید. قریب هزار سال است که افکارو آراء بلند خیام در جهان پراکنده است و هرکس از ظن خود به تعبیر و تفسیر آن می پردازد.
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 294171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =