بحران اقتصادی اسپانیا رو به پایان است

اقتصاد ورشکستۀ اسپانیا بالاخره علائم مثبتی از خود نشان داد.

آیا اسپانیا به انتهای تونل نزدیک می‌شود؟ صندوق بین المللی پول روز چهارشنبه در ارائۀ گزارش سالیانه پیرامون اقتصاد اسپانیا، اعلام کرد هرچند چشم انداز اقتصاد اسپانیا سخت و دشوار است اما نشانه‌هایی از پایان یافتن بحران در این کشور می‌بیند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ لوموند، صندوق بین المللی پول در گزارش خود آورده است: پیشرفت‌های قابل توجهی در اصلاحات اعمال شده دیده می‌شود که سبب ثبات اقتصادی شده و ناهماهنگی در بدهی‌های خارجی و بودجه در حال بهبود است.
پیشتر لوئی دوگیندوس، وزیر اقتصاد اسپانیا با اشاره به اینکه کاهش تولید ناخالص داخلی در سه ماهۀ دوم نزدیک به 0% بوده، اعلام کرده بود که بحران اقتصادی در اسپانیا رو به پایان است. این در حالیست که کاهش تولید ناخالص داخلی در سه ماه اول سال جاری رقم 0.5% را نشان می‌داد.
کریستوبال مونتورو، وزیر دارایی اسپانیا با برشمردن 3 دلیل از جمله: بهبود تراز تجاری، دسترسی به بازارهای مالی بین‌المللی و کاهش تورم از این فراتر رفته و اعلام کرد: در حال خروج از بحران اقتصادی هستیم.
در اوایل ماه ژوئن، ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا، اعلام کرده بود که کاهش آمار بیکاری در ماه می نوید دهندۀ روزهای روشن برای کشور است. گفتنی است در ماه می به میزان 100.000 نفر از شمار بیکاران اسپانیا کاسته شده بود (از 4.9 میلیون نفر) و برای سومین ماه متوالی از شمار بیکاران کم شده است.
با این حال صندوق بین المللی پول اعلام کرده است که شمار بیکاران در اسپانیا همچنان بالاست و این کشور باید تلاش مضاعفی را برای خروج از وضعیت فعلی صورت دهد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین روزنامۀ اقتصادی لزاکو در این باره می‌نویسد: طبق اعلام موسسۀ آمار اسپانیا، نزدیک به 27% از جمعیت فعال اسپانیا یعنی 6.2 میلیون نفر در سه ماه اول سال جاری بیکار بودند. از همین رو صندوق بین المللی پول ابراز امیدواری کرده است که اسپانیا تا پایان سال جاری بتواند با بهبود بخش بانکی که هنوز شکننده است خود را با رشد اقتصادی گره بزند.
جیمز دانیل، نمایندۀ صندوق بین المللی پول در امور اسپانیا می‌گوید: بانکهای اسپانیا باید اعتبارهای خود به صورت کمی و کیفی بهبود ببخشند و به طور منظم آزمون مقاومت را در بخش‌های مختلف محلی اجرا کنند.
صندوق بین المللی همچنین در گزارش خود آورده است: اتحادیه اروپا باید با سرعت بیشتری پروژۀ "اتحاد بانکی" را اجرا کند و بانک مرکزی اروپا نیز با باز گذاشتن درهای خرید اوراق قرضه باید تدابیر بیشتری برای سهولت دسترسی به اعتبارات بخش خصوصی اسپانیا فراهم کند.
3952

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    1 0
    شبکه خبر این مطالبو خبر نمیدونه؟!!!!!!!!!!!!!!!!!