رزمنده‌ای که پس از 33 سال شناسایی شد / جستجوی یک عکاس با کمک کاربران خبرآنلاین باز هم نتیجه داد

رزمنده‌‌ای که سعید صادقی هنرمند عکاس و فیلمبردار 33 سال پیش لبخندش را ثبت کرده بود صبح روز سه شنبه 8 مرداد از سوی کاربران خبرآنلاین شناسایی شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سعید صادقی هفته اول جنگ در خرمشهر تصویر رزمنده‌ای را ثبت می‌کند (اینجا)که به نوشته مصطفی کابر خبرآنلاین ،متعلق به عبدالرضا صالح پور است.

سعید صادقی در توضیح این عکس نوشته بود: «روز هفتم جنگ که در یکی از خیابان‌های خرمشهر در حال عکاسی بودم، این رزمنده موتور سوار را دیدم. با صدای بلند فریاد زدم و از او خواستم تا به من نگاه کند. کمی از سرعت خود کاست و صورتش را به سمت من برگرداند. تنها فرصت کردم یک فریم عکس بگیرم، چرا که او خیلی زود سرعت گرفت و با چهره ای خندان از من دور شد.»

جستجوی یک عکاس - سعید صادقی

مصطفی اما 33 سال پس از آن روز در کامنتی نوشته: «عکس سوم رزمنده ای که سوار بر موتور است، به احتمال زیاد آقای عبدالرضا صالح‌پور است که هنوز در خرمشهر زندگی می‌کنند. شماره تلفن ایشان را از دوستان قدیمی سپاه خرمشهر می‌گیرم و خدمت‌تان می‌فرستم. این کار خدا پسندانه شما دل ما را گرم می‌کند - کوچک شما یک رزمنده قدیمی خرمشهری»

 

صادقی در توصیف آن روزهای خرمشهر هم نوشته بود: «هفته اول جنگ بود و اهالی هنوز خرمشهر را ترک نکرده بودند. با این که نیروهای عراقی تا پشت دیوارهای شهر آمده بودند، اما هنوز توانایی ورود به خیابان‌ها و شروع جنگ تن به تن را نداشتند. آن روزها، نیروهای مدافع شهر، تنها یک گردان از تکاوران ارتش و نیروهای مردمی بودند. سلاح مدافعان خرمشهر، تفنگ‌های سبک و چند آرپی‌جی هفت بود که بر دوش می‌انداختند و از این کوچه به آن کوچه می‌رفتند تا راه ورود دشمن را سد کنند.»


آن روزها موتور بهترین وسیله ممکن بود. با آن می‌شد خیلی تند به همه جا رفت و همه نقاط شهر را پوشش داد. بیشتر رزمنده‌هایی هم که از موتور استفاده می‌کردند، از اهالی خود خرمشهر بودند که همه کوچه پس‌کوچه های شهر را مثل کف دستشان می‌شناختند.

کاربر دیگری هم با نام سیدمصطفی که او هم از اهالی خرمشهر است در کامنتی دیگر در مورد سوژه 33 سال پیش سعید صادقی در کوچه‌های شهرش نوشته: «عکسی که رزمنده سوار بر موتور سیکلت است مربوط به برادر عبدالرضا صالح‌پور است که از رزمندگان خرمشهری است و هم اکنون ساکن خرمشهر است. آدرس ایشان را می‌توانید از ستاد یادواره شهدای خرمشهر به دست آورید. از عکاس عزیز آقای سعید صادقی که خودشان از رزمندگان قدیمی است تشکر می‌کنم. خداوند ایشان و همه کسانی که یاداین عزیزان را زنده نگه می‌دارند سلامتی و عزت عنایت بفرماید.»

جستجوی سعید صادقی به دنبال رزمنده‌هایی که چند دهه پیش از آن‌ها عکاسی کرده کماکان ادامه دارد. 

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    خبرنگارا چشمشون رو به خبر های روز بستند از چی گزارش تهیه می کنن. واقعا ماشالا به غیرتتون!!!
    • بی نام A1 ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      این مردان برای این مملک جنگیده و برخی شهید شده اند. غیرتتو برم.
    • پدرام IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      مرگ بر منافق
    • بی نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      ما هم اگه لازم باشه برای کشور می جنگیم جنابان با غیرت. ولی همین چند روز پیش یکی از مشاهیر کشور به دلیل کمبود دارو فوت کردن. این یک مشته نمونه خروار. این خبرنگارهای به اصطلاح وطن پرست جراتشو دارن یک گزارش از کسایی که جونشون به خاطر کمبود دارو تو بیمارستانا از دست می دن تهیه کنن؟ کسایی که تو جنگ شهید شدن جونشون سر کشورشون و دینشون دادن ولی کسایی که امروز تو بیمارستانا می میرن باید چجوری به مرگشون افتخار کنن؟ کسایی که مسبب این وضع بودن چرا باید بتونن تو تلویزیون ملی برا خودشون نوشابه باز کنن و از خودشون تعریف کنن؟ مگه وظیفه این به اصطلاح خبرنگارا این نیست که حد اقل این آقایون رو به چالش بکشن؟
    • عباس دهقانی EU ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      54 93
      مرد حسابی ! با انصاف .. مثلا خبر آنلاین چه خبری کار نکرده؟؟حلا یک گوشه کوچک از این سایت به این عزیزان اختصاص پیدا کنه چه میشه؟شما از این قسمت دیدن نکن...برو عکس نوجوانی گلزار و مهناز افشار ببین ...تا حالا ما آمدیم بگیم اینها چی هست؟ ..... بهر حال اگر یک جو معرفت توی وجود یک ایرانی باشه از این خبرها استقبال میکنه...البته من ریشه این نوع نظرات را در مصادره کردن تنگ نظرانه رزمندگان را در یک چناح خاص میبینم... این نوشته یک جوان 30 ساله مجرد ،دانشجو ، گرفتار مشکلات اقتصادی است... اگر کل سختیهای عالم هم داشته باشیم اینها عزیزند و قابل احترام.....بازیکنان فوتبال با یک برد کلی پاداش از بیت المال میگیرند اما حالا اینها ارزش یک ابراز احساسات هم ندارند.....
    • عباس دهقانی EU ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      28 37
      مرد حسابی ! با انصاف .. مثلا خبر آنلاین چه خبری کار نکرده؟؟حلا یک گوشه کوچک از این سایت به این عزیزان اختصاص پیدا کنه چه میشه؟شما از این قسمت دیدن نکن...برو عکس نوجوانی گلزار و مهناز افشار ببین ...تا حالا ما آمدیم بگیم اینها چی هست؟ ..... بهر حال اگر یک جو معرفت توی وجود یک ایرانی باشه از این خبرها استقبال میکنه...البته من ریشه این نوع نظرات را در مصادره کردن تنگ نظرانه رزمندگان را در یک چناح خاص میبینم... این نوشته یک جوان 30 ساله مجرد ،دانشجو ، گرفتار مشکلات اقتصادی است... اگر کل سختیهای عالم هم داشته باشیم اینها عزیزند و قابل احترام.....بازیکنان فوتبال با یک برد کلی پاداش از بیت المال میگیرند اما حالا اینها ارزش یک ابراز احساسات هم ندارند.....
    • پرنده IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      37 59
      در جواب دوستی که در مطلب دیگری از آقای صادقی نوشته بود فایده این کارها چیست متنی نوشته بودم که لازم دیدم دوباره اینجا بازپخش شود: کمترین فایده این کار این است که رزمندگان متوجه می شوند که حداقل چندتنی از مردمان این سرزمین نه تنها به یادشان که قدردان آنها هستند. ضمن اینکه مردم با پیگیری وضعیت زندگی این رزمندگان بهتر می توانند در مورد عملکرد سازمانهای عریض و طویلی که به نام این عزیزان از منابع عمومی بودجه می گیرند، قضاوت نمایند. همچنین این عکسها تاریخ تصویری یکی از مهمترین و سرنوشت سازترین دوران در تاریخ معاصر ایران است که مستندسازی آن جزء وظایف اصلی دولت و آن سازمانهای عریض و طویل مذکور است. حالا اینکه یک عکاس متعهد و یک سایت خبری آنلاین احساس مسئولیت کرده و وارد این وادی شده اند آیا ...؟
    • بی نام A1 ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      24 3
      پدرام بیکاری تو؟ طرف نظرشو داده میگی منافق؟؟؟؟ از نظر من این کار صادقی خیلی کار عالی و ضروری و خداپسندانه ایست.
    • بی نام EU ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      20 31
      شخصا با نظر عباس دهقانی موافقم...
    • مجتبی A1 ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      3 1
      آقا پدرام چه راحت به صرف یه اظهار نظر طرف رو منافق میخونی؟ مطمئن باش تا امثال شماها به این راحتی به هر کس میخواید انگ منافق و مزدور و خائن میچسبونید ، این مملکت از اینی هم که هست بیشتر به روز سیاه میشینه، مگه بد میگه که اکثر خبرنگارا البته بلانسبت آقای صادقی چشمشون رو به خیلی از مسایل و مشکلات روز بستن؟ همین سایتا و خبرنگارایی که الان دارن پته تخلفات وزرا و مدیران و مسئولین این 8 سال گذشته رو رو آب میریزن تو این 8 سال کجا بودن؟ نکنه همشون داشتن دنبال همرزمان قدیمشون میگشتن ؟
  • محسن بوشهری IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    فقط یه جمله: اینا خیلی مردن
    • رضا A1 ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      40 13
      چرا منفي ميديد؟؟ اينا كه جونشون رو برا امنيت ما گذاشتن واقعا جرات داشتند و مرد بودند. دم همشون گرم كه كاري كردند كه ما بچه پدر مادر خودمون باشيم .
  • علی اهوازی IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    ما که تو خوزستان بودیم بیشتر رشادت و مردانگی مردان ایرانی که به حق هر کدامشان یک رستم بودن دیدیم مردانی که فقط و فقط به خاطر خاک ایران عزیزمان روی مین میرفتن و هیچ وقت رشادت هم استانیهای عزیزم ایرانیهای عرب زبان را فراموش نخواهیم کرد.
    • بی نام A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      رشادت های هم وطنان اهوازی رو ما هم فراموش نخواهیم کرد
  • اسماعيل A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    78 10
    خدا قوت الان رزمندگاني هم داريم كه عكسي از اونها نيست اما يادگاريهاي زيادي هم در جسم دارند اما ناشناس در كوشه اي در اين وطن ميسوزن ولي صدايشان را كسي نميشنود آري 30 سال است كه سكوت كردند اولين كساني بودند كه خودشان را از آذربايجان به دشت گرم خوزستان رساندن اولين كساني بودند كه از هواي ملايم به گرماي خوزستان بخاطر وطن ودينشان جان فشاني كردند اما كسي سراغي ازشان نميگيرد خدا قوت
  • محمد A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    40 38
    افرین به غیرت من و خانواده ام تا اخر عمر مدیونیم
  • علی IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    24 33
    قسمتی از دیالوگ فیلم اخراجی ها 3((درتمام دنیا بعد از اتمام جنگ از قهرمانانشون تقدیر میکنن ما تازه داریم دنبالشون می گردیم ))بازم گلی به جمال این عکاس عزیز که هر چند وقت یکبار یادی از رزمنده ها میکنه وگرنه امثال گرینوف ها خودشون رو بجای مجید سوزوکی فاتح میدان جا میزنن
    • بی نام A1 ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      18 8
      شما انگار زیاد فیلم میبینی. واقعیت با فیلم خیلی فرق داره عزیز.
  • دانش IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    23 20
    من هم از سال 59 الی 64 درمنطقه بودم و چون بومی اهواز بودم فقط بخاطردفاع از آب و خاکم آنجا بودم وحالا به خاطر ثبت نام فرزندم در مدرسه شاهد هفته گذشته به اهواز رفتم که نامه ای دال بر اینکه در منطقه بودم بگیرم که متاسفانه با وجوداینکه 2 نفر از دوستان قدیمی راپیدا کردم هیچ نامه ای نتونستم بگیرم وجالبه که هیچ اسمی وسابقه ای از من در بسیج اهواز وجود نداشت.
    • سجاد A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      2 0
      تو این مملکت خیلی از امثال شما هستند که جنگیدن ولی هیچ امکاناتی در اختیارشون نیست میدونی چرا به بعضی کامنتها منفی میدن؟ بخاطر اینکه به بعضیها که فقط 1ماه در جبهه بودن چون پارتی داشتن و زرنگ بودن به اندازه ثانیه ثانیه عمرشون امکانات و غیره دادن که حقشون نبوده،
  • خرمشهری مظلوم A1 ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    42 12
    خرمشهر با غیرت این مردان مردانه آزاد شد اما مردانه آباد نشد.
  • بی نام A1 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    15 1
    یک بار دیگه هم که نتیجه گرفتین رو میشه بگین؟
  • بی نام A1 ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    11 26
    درود بر شرفت
  • مجید.آبادن IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    29 10
    مردان بی ادعا
  • آباد A1 ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    22 36
    امروز استقلال و آزاديمون رو مديون دلاوري همين مردان بزرگ هستيم و يادشون قلب مارو سرشار از حس افتخار و سربلندي ميكنه. دستتون درد نكنه آقا سعيد!
  • بهمن A1 ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    22 21
    من که منطور دوستان از منفی ها را نفهمیدم ! واقعاً بی انصافیه !
  • حسین IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    8 20
    اگر امروز در تحریم اقتصادی، دارویی و .. هستیم، دیروز در هشت سال جنگ حقیقتا تحمیلی بودیم. پس بایستی تسلیم می شدیم و نمی جنگیدیم، هستی و نیستی خودمون رو در اختیارشون می گذاشتیم تا اینکه امروز در بیمارستان دارو داشته باشیم! توی این دنیا یا بایستی مستقل باشی و روی پای خودت باشی و آقای خودت و یا اینکه وابسته باشی و هر چی بگن انجام بدی مثل خیلی از کشوری منطقه. همون کشورهایی که سال ها بله قربان گو بودن و امروز میدان کارزار و برادر کشی و در واقع نسل کشی شدن. عزیزان باغیرت امروزی، اگر دارو می خواهیم بریم تولید کنیم، چرا بایستی از موبایل و کامپیوتر تا لوازم و تجهیزات پزشکی و حتی غذایی ما را بایستی وارد کنیم! تمام موفقیت های یک نظام جمهوری با انتخاب صحیح و هدف مند میسر میشه. با کمی احساسات و کلی داریت
  • mohammad A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    7 15
    خدا قوت
  • رحیمی ازخمین IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    8 11
    الهی شکر که سالمند. کاش عکس ومصاحبه ای هم از وضعیت فعلیشون میذاشتین. باتشکرازآقای صادقی.
  • سید مصطفی اهل خرمشهر IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    8 28
    خطاب به اون هموطن آذری که گفته از مناطق باآب وهوای ملایم به هوای گرم خوزستان اعزام میشدند تابادشمن دین وانقلابمان بجنگند بعرض شریفشان میرسانم که حرف شما کاملا متین وصادقانه است واینرا هم اضافه کنم که خرمشهر متعلق به همه ایران است وهمه مردم بزرگوار کشورمان نه تنها در خرمشهر بلکه در تمامی عرصه های جنگ وانقلاب واقعا از خود گذشتگی نشان داده اند ومن بعنوان یک خرمشهری از ایشان وتمامی هموطنان باغیرتم تشکر میکنم مخلص تمام آذری ها هم هستم . از آقای سعید صادقی عزیز که یاد ونام همه این رزمندگان رو زنده می کند سپاسگزارم واگر لایق باشم در این شب های با فضیلت قدر ایشان را دعا گو هستم .
  • مهدی A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    11 0
    سلام علیکم بنده مهدی هستم فرزند عبدالرضا صالح پور(صاحب این تصویر) از آقای سید مصطفی تشکر میکنم و همچنین از آقای سعید صادقی کمال تشکر رو دارم یکی از دوستان خواسته بودن که اطلاعاتی درباره صاحب تصویر داده بشه. ایشون فرزند و برادر سه شهید هستن مادر و سه تن از خواهراشون شهید شدن. در دوران دفاع مقدس ایشون هشت سال رزمنده بودن بازنشسته سپاه هستن و در حال حاضر در جمع اوری نذورات(عتبات عالیات) و همچنین جمع اوری خاطرات رزمندگان دفاع مقدس زیر نظر موزه خرمشهر مشغول به فعالیت هستن و دارای سه فرزند هستند