اگر فرشتگان گناه نمی‏ کنند، پس شیطان چگونه گناه کرد؟

پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره چگونگی گناه فرشتگان و شیطان

به گزارش خبرآنلاین، آیت الله جوادی آملی در کتاب "حکمت عبادات" درباره گناه فرشتگان و شیطان نوشته است:

«شیطان از جن است و در بین فرشتگان بود اما فرشته نبود. قرآن کریم، درباره شیطان در سوره کهف، آیه 50 می‏ فرماید:
«کان من الجنّ فَفَسق عنْ أمر ربّه: از [گروه‏] جن بود و از فرمان پروردگارش سرپیچید». شیطان، خود به خداوند گفت: مرا از آتش خلق کردی، خدا هم او را تکذیب نکرد.

و اصل اینکه جنّ از آتش خلق شده در قرآن کریم مورد تایید است که در آیه 27 سوره جن آمده: 
«والجانّ خلقناه من قبل من نار السموم: و پیش از آن، جن را از آتشى سوزان و بى‏ دود خلق کردیم.»

فرشته معصیت نمی‏ کند. و این جن است که گاهی اطاعت دارد و گاهی عصیان. لذا فرمود: «والشّیاطینُ مغلولة فاسْئلوا ربّکم أن لا یُسلّطها علیکم». از خدا مسئلت کنید تا شیطان را بر شما مسلّط نکند. اگر خدا بخواهد شیطان را مسلط کند او را به وسیله ابزار درونی و خاطرات نفسانی بر ما مسلّط می‏ کند. قوای نفسانی ما را ابزار دست شیطان قرار می‏ دهد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاوه A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    51 10
    مگه خدا شیطان رو ازینکه در مقابل انسان سجده نکرد از بهشت بیرون نکرد؟؟؟!!!. پس چجوری دوباره برگشت تا آدم و حوا رو گول بزنه که از اون درخته میوه بخورن؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
    • سپیده A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      23 3
      قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ ﴿۳۴﴾ وَإِنَّ عَلَيْكَ اللَّعْنَةَ إِلَى يَوْمِ الدِّينِ ﴿۳۵﴾ قَالَ رَبِّ فَأَنظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ ﴿۳۶﴾ قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِينَ ﴿۳۷﴾ إِلَى يَومِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ ﴿۳۸﴾ از سوره 15 فرمود از اين مقام بيرون شو كه تو رانده‏ شده‏ اى (۳۴) و تا روز جزا بر تو لعنت باشد (۳۵) گفت پروردگارا پس مرا تا روزى كه برانگيخته خواهند شد مهلت ده (۳۶) فرمود تو از مهلت‏ يافتگانى (۳۷) تا روز و وقت معلوم (۳۸) از سوره 15 آقای کاوه ؛ شیطان مهلت گرفت تا افراد غیر خالص را گمراه کند . مراقب باشید و مغرور نشوید !!!!!
    • بی نام DE ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      15 1
      ﺷﻴﻂﺎﻥ ﺩﺭﻭﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﻧﻔﺲ اﻣﺎﺭﻩ اﺳﺖ اﻭ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺩﺭ اﻧﺴﺎﻥ ﺣﺎﺿﺮ اﺳﺖ
    • بی نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      11 4
      بهشتي كه آدم و حوا در آن بودن بهشت موعود در قرآن نبوده بلكه مكاني چون بهشت در زمين بوده . در بهشت موعود هركسي وارد شود جاودانه است .
    • منا A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      6 5
      آقای کاوه تفسیر آیه 34 سوره حجر (قال فاخرج منها فانک رجیم ) به معنای خارج شدن از مقام فرشته گی و قرب الهی است نه اخراج از بهشت اما بعد از اغفال آدم و حوا این اخراج صورت میگیرد .
  • بی نام A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    20 1
    کاش می دانستیم که دیگر فرشتگان از چه آفریده شده اند .
    • علی IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      5 3
      از نور
  • شفاف A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    10 5
    رانده شدن شیطان خود نشان از عدالت مطلق خداوند است عدالت خداوند در پاداش دادن حتی به یک فرشته که برای عبادت خلق شده است نیز ساری و جاری است به خاطر همین عدالت خداوندی به شیطان فرصت میدهد تا روز قیامت عمل نماید و زنده باشد عدالت خداوند بر اساس مصلحت نیست بلکه عین عدالت است اگر چه در همان مصلحت هم عدالت خداوندی نهفته شده
  • قندنمک A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    4 3
    ظاهرا وقتیکه تمام پرده ها از جلوی چشم انسان کنار برود و واقعیت را ببیند از گناهان خود نادم و پشیمان میشود و علت گناه کردن انسان همین حجابهاست، ولی چطور شیطان که مرتکب گناه شده و یا حتا همان انسان و هوا نافرمانی کرده اند؟
  • بی نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    9 1
    چقد جذابه انگار شخصیت پردازی فیلم علمی تخیلی رو از اینها برداشتن.ساخته شدن از آتش سوزان و بی دود و مهلت گرفتن!
  • A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    3 3
    یعنی فقط شیطان بوده که فرشته نبوده، هیچ کدوم دیگه نتونستن مثله شیطان فرشته بشن که الان بخواهن دوباره حرف خدا را گوش ندن. جواب سوال رو درست ندادن آیت الله آملی. این که فقط یه سفسطه بود تا جواب. وقتی میگیم شیطان فرشته بود یعنی به مرحله ای رسیده که گناه نکنه، فرشته اختیار از خودش نداره. پس یا شیطان اصلا فرشته نشده یا در صورتیکه میگیم شیطان فرشته بوده با اینکه از جن بوده یعنی دیگه گناه براش تعریف شده نبوده. بهرحال فک نکنیم به این موضوعات بهتره.
    • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      8 1
      شيطان در ميان فرشتگان بوده نه از فرشتگان،و هميشه اختيار داشته,فرشتگان اختيار ندارن
  • قندنمک A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    12 6
    ما در قرن استدلال و بحث منطقی هستیم، چه خوب چه بد مردم با کلی گویی و بیان چند روایت قانع نمیشوند.
    • سید گیلانی IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      5 9
      حرف حق را باید پذیرفت حال می خواهد روایات گفته باشد یا عقل شما!
  • رها A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    5 1
    يكي به من لطفا بگه " اگر جن و انس و فرشتگان مخلوق خدا هستند پس چرا نافرماني كردند؟ به انسان اختيار داده شد . ايا به جن و فرشتگان هم اختيار دادند؟
    • سپیده A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      3 16
      إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا ﴿۷۲﴾ سوره 33 ما امانت الهى و بار تكليف را بر آسمانها و زمين و كوهها عرضه كرديم پس از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناك شدند ولى انسان آن را برداشت راستى او ستمگرى نادان بود (۷۲) بار امانت همان اختیار است که فقط به انسان داده شد .
    • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      5 0
      رها خانم اگر انسان یک ستمگر نادان هست چرا انتظار دانایی و بصیرت ازش دارن؟ نیش عقرب از ره کینه نیست
  • بی نام IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    3 0
    آری. انسان اگر از راه عقل خود پیروی کند - از هوای نفسش پیروی نکند-و از خداوند بترسد و از هدایت های الهی پیروی کند از فرشتگان هم بالاتر می رود.تا جایی که مسجود آنان خواهد شد. ولی اگر از هوای نفسش پیروی کند بدبخت شده و حتی از حیوان هم پست تر می شود.///ظالم،ستمگر،حریص و...که در قرآن به انسان اطلاق شده،مخصوص این دسته از انسان هاست. + امّا آن کسى که طغيان کرده،و زندگى دنيا را مقدّم داشته،مسلّماً دوزخ جايگاه اوست!و آن کس که از مقام پروردگارش ترسان باشد و نفس را از هوى بازدارد،قطعاً بهشت جايگاه اوست!(نازعات 37-41) + هر کس نفس خود را پاک و تزکيه کرده، رستگار شده؛و آن کس که نفس خويش را با معصيت و گناه آلوده ساخته، نوميد و محروم گشته است!(شمس 7-10)