بعد از نوشهر، نوبت به زنجان رسید!

دستور تعطیلی کارخانه سرب و روی زنجان به وسیله شخص استاندار، آن هم در فاصله 48 ساعت پس از تجمع گسترده مردم این شهر در اعتراض به آلودگی‌های منتشر شده توسط این واحد صنعتی غیر استاندارد، بهانه‌ای است تا در این نوشتار به نهضت بیداری محیط زیستی در ایران و عواقب احتمالی نادیده گرفتن آن از سوی برخی از عناصر حکومتی بپردازم ...

    تا این لحظه، بزرگترین اجتماع محیط زیستی کشور، نه در یکی از پرجمعیت‌ترین کلان‌ شهرهای ایران چون تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز و قم ... که در زنجان رخ داده است؛ شهری که در بین 31 مرکز استان، بیستمین شهر پرجمعیت کشور محسوب می‌شود.

    با این وجود، در بیستمین روز از مرداد 1392، همانگونه که در تصاویر خبرگزاری فارس مشاهده می‌کنید، ده‌ها هزارتن از مردم این شهر 435 هزار نفری خود را به خیابان‌های اصلی زنجان رسانده تا اعتراض خویش را به ادامه کار کارخانه سرب و روی اعلام کنند. کارخانه‌ای که به دلیل عدم رعایت استانداردهای محیط زیستی و نیز جانمایی غلط، به شدت کیفیت منابع آب، خاک، هوا و مواد غذایی منطقه را متأثر کرده است.

    بر بنیاد نتایج یک گزارش که در صفحه 245 از فصلنامه علمی/ پژوهشی سلامت و محیط در سال 1388 منتشر شده است، میزان غلظت عناصر خطرناکی چون کادمیوم، سرب، روی و کروم در نواحی پنج گانه شهر زنجان به شدت از مقدار استاندارد آن بالاتر بوده است.

    همچنین در گزارشی دیگر که توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان در سال 1387 به انجام رسیده،، وجود عناصر سنگینی چون سرب، روی و کادمیوم در برگ درختان گلابی، گیلاس و سیب و نیز درختان غیرمثمر به تأیید رسیده است. جالب این که حدود 4 سال است که به دلیل اثبات همین خطرات دستور جا به جایی کارخانه به مدیران شرکت ملی سرب و روی ایران هم صادر شده است، اما آنها با ترفندهایی این مسأله را هر بار به تأخیر انداخته‌اند.

    به هر حال، این بار هم مردم به عوض مسئولین وارد میدان شده تا با تشکیل اجتماعی بی‌سابقه بپرسند که چه کسی باید تاوان این تأخیرهای پی در پی در اجرای قانون را بدهد؟ حرکتی که سبب شد تا استاندار زنجان، سه روز پس از این راهپیمایی اعتراض آمیز، دستور تعطیلی کارخانه سرب و روی را صادر کند.

      البته معترضین به ادامه فعالیت این کارخانه مرگبار، تنها به تعطیل شدن آن بسنده نکرده و خواهان انتقال تمامی کارگاه‌های سرب و روی و ذوب فلزات آلوده کننده محیط زیست در حاشیه شهر از جمله محور زنجان به بیجار و جاده زنجان به تهران هستند. انتقال، سمزدایی از اراضی آلوده و نظافت کامل پسماندهای بسیار خطرناک حاصل از فعالیت این کارخانجات از دیگر درخواست‌های مردم است. افزون بر آن، پیگیری حقوقی تا صدور حکم مجازات عاملین نسل کشی آرام و آلوده کنندگان محیط زیست در شمار دیگر درخواست‌های مردم زنجان است. دست آخر آن که فعالین و مردم منطقه انتظار دارند تا با تشکیل یک گروه مستقل پایشگر (مرکب از اساتید دانشگاه و پژوهشگران کاربلد، نماینده مجلس، نماینده شورای شهر، نماینده معترضین، نماینده سازمان استاندارد، نماینده سازمان حفاظت محیط زیست و متخصص ایمونولوژی و خون) برای بررسی مستمر اجرای تک تک درخواست‌هاشان تا حصول نتیجه، مراتب با دقت پیگیری و نتیجه به مردم گزارش شود. 

    نگارنده، حادثه رخ داده در زنجان را پس از ماجرای غرورآفرین پنجم تیرماه در نوشهر که منجر به نجات باغ گیاه‌شناسی آن شهر از گزند درخت‌افکنان دولتی شد، به فال نیک گرفته و امیدوار است روزی مردم اراک و دیگر سکونتگاه‌های کشور هم که نسبت به برخورداری از آب و خاک و هوای پاک در محرومیتی شدید قرار گرفته‌اند، بتوانند به حق خود که بهره‌مندی از محیطی باکیفیت برای زیستن است، دست یابند.

    امّا امید بزرگ‌ترم این است که روزی برسد مدیران و سیاستمداران حاکم بر کشور دریابند که اگر ملاحظات محیط زیستی را در طرح‌های توسعه اقتصادی خود مد نظر قرار ندهند، ممکن است با تبعات و تنش‌هایی اجتماعی مردمی، حتی قبل از خوردن سیلی از طبیعتی که هتک حرمت شده است، روبرو شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 105
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کریم EU ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    731 3
    واقعا آفرین بر اراده و غیرت مردم زنجان که به همت خودشان توانستند این کارخانه شوم را تعطیل کنند.
    • شين A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      259 9
      بهار ِ بيداري !
    • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      225 3
      ای کاش اصفهانی ها هم همچین اراده ای داشتن. حجم آلودگی ای که کارخانه های فولاد و غیره در اصفهان دارن بارها بیشتر از آلودگی زنجان هست.
    • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      151 0
      کاش ما تو لنگرود موفق بشیم جلوی تخریب کوه هائی مثل لیلاکوه، کولاک محله و.... رو بگیریم
    • سراب A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      145 5
      درورد بر شرف زنجاني ها / من هم اونجا بودم در تجمعات اعتراض آميز شركت ميكردم تا حتي يك نفر بيشتر ديده شويم / ياشاسين زنجان
    • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      92 1
      ای کاش همه مردم ایران همچین اتحاد و اراده و جسارتی داشتن.
    • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      30 1
      ایا با تجمعات مثلا بالای 1 میلیون نفر کارخانه ایرانخودرو نیز جابجا میشود؟کارخانه ای که در مسیر بادهای غرب تهران قرار دارد
  • دلسوخته GB ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    353 7
    خوزستانيها حقتان گردو غبار نيست. بسم ا..
    • بهنام IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      307 3
      میدونم نظر پخش نمیشه ولی بازم مینیویسم شمایی که دارید بسم ال.. میگید باید بدونید که 5 شنبه چه باتومایی که نخوردیم از دست این نیروی انتظامی تو اون تجمع نه شعار سیاسی دادیم نه به کسی توهین کردیم نه فتنه گر بودیم جزو گروه یا سازمان خاصی نبودیم فقط درخواست هوای پاک داشتیم و داریم از مسئولین ولی بدجور جوابمونو دادن...!خبر توروخدا چاپ کن ممنون
    • بی نام EU ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      110 1
      چرا خبر آنلاین چیزی نگفت ؟
    • بی نام A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      گرد و غبار اسمش روش هست! از عراق و عربستان هم میاد. بسم ا... چی؟ از انگلیس برای خوزستان دلسوزی میکنی؟!! بسم ا..؟؟!
    • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      88 1
      اون پرچم رو نگاه نکن، به خاطر تلاش بی‌وقفه‌ی برادران سایبری آدم فیلترشکن رو قطع نکنه سنگین‌تره!
    • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      35 6
      آخه عزیز من گرد و غبار که کارخونه نداره مردم تظاهرات کنن بشه فرداش درش رو بست!
    • خوزستانی IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      38 0
      شما فکر می کنید فقط گرد و غباره...متاسفانه هوای خوزستان مثل یک آزمایشگاه بدون مدیر می مونه که هزاران الاینده شیمیایی خطرناک ( مربوط به پالایشگاهها ، چاههای نفت ، فولاد و.....)با وجود کاتالیزورهای ازاد مثل نور خورشید و رطوبت فراوانی که در خوزستان هست با هم ترکیب شده و هزاران ماده خطرناک تر را بوجود می آورند. با وجود این شرایط خوزستان بهشت انواع بیماری ها نام گرفته است.فکر نمی کنم مردم هیچ استانی به اندازه خوزستان بیمار بشوند.سری به مطب ها و بیمارستانهای تهران بزنید ببینید چند درصد خوزستانی اند....
    • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      27 2
      آقا بهنام برو خدات رو شكر كن كه تو كهريزك ازت پذيرائي نكردند!
    • کرمانشاه IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      19 0
      فقط خوزستان عایا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟پ کرمانشاه و ایلام چی؟؟؟؟؟؟گرد و غبار اینجا بیشتر از خوزستان نباشه کمتر نیست...ما از دولت قبلی فقط وعده و وعید شنیدیم..امیدوارم دولت آقای روحانی بتونه تعامل خوبی با عربستان و عراق واسه حل این مشکل داشته باشه....البته فقط واسه حل این مشکل....
    • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      3 0
      اول دم بهنام گرم بابت این متن و دلسوزی نسبت به شهرش و دوم دم خبر آنلاین گرم بابت چاپ
  • امين د A1 ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    146 1
    يعني اگه تو يه مقطع ديگه بود استاندار اينكار را ميكرد؟
    • بی نام IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      116 0
      معلومه که نه!
    • بی نام A1 ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      114 2
      اول اینکه این تعطیلی موقت و نمایشی بیش نیست که برای جلوگیری از ادامه تجمعات صورت گرفته. دوم اینکه به جز این کارخانه سرب و روی حداقل 120 کارگاه ذوب روی در 5 کیلومتری جاده زنجان به بیجار هست که بسیار خطرناکتر از کارخانه سرب و روی می باشد. سوم اینکه ما حواسمون هست و با تعطیلی نمایشی بی خیال نمیشیم.....
    • ali A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      34 3
      والا یه نظرهای دیگه هم هست میگن یه سری زمین هست اون اطراف. استانداری میخواد مفت از چنگ مردم دراره واسه اون مردم رو بازیچه کرده. و گرنه بعد این همه مدت چرا الان اجازه تحصن اینا دادن؟
  • بی نام IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    169 2
    ارومیه ای ها یاد بگیرید دریاچه تون داره از دست میره زندگی شما هم نابود میشه
    • بی نام IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      2 0
      شما مطمئنی که هیچ کاری نکردن؟ نمی دونم چرا بعضی ها نمی خوان از خواب بیدار بشن. بد نیست از یه ارومیه ای بپرسی که چند بار این کار رو انجام دادن و برخورد باهاشون چی بوده
  • بی نام IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    91 2
    مردم اراک هم هر هفته روزهای شنبه نسبت به آلودگی هوا اجتماع دارند اما کو گوش شنوا . وجود کارخانه آلومینیوم سازی که بیش از بیست سال است بحث انتقال و یا کاهش سطح آلودگی وجود داردکه اقدامی نشده .یا وجود نیروگاه وکوره های آجرپزی که سالهاست با مازوت میسوزند ویاآلودگی پالایشگاه همین عوامل باعث شده تا اراک رتبه دوم در جهان درابتلا به سرطان خون باشد وبا پیش بینی های انجام شده تا 5 سال آینده بیش از 30 درصد مردم اراک به انواع سرطان مبتلا خواهند شد.
  • احمدی A1 ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    69 1
    برادر و خواهر بزرگوار! بیایید لحظه ای جدی تر به مقوله سلامتی بیاندیشیم! آیا نگران سلامتی خود و جگر گوشه عزیزتان نیستید!؟ آیا فرو رفتن خار گلی در انگشت کوچک فرزندتان و چکیدن قطره خونی از انگشت جگرگوشه تان را با آسودگی خیال می نگرید و کاری نمی کنید!؟ آیا می ایستید و اجازه می دهید رهگذری مست و عربده کش سیلیی هرچند آرام بر گونه پدر، مادر، همسر و یا فرزند خردسالتان بنوازد در حالی که حتی سرخی آن هم ماندگار نخواهد بود؟ هیهات! ولی به یقین بدانید بیماری های صعب العلاج در کمین من، شما و عزیزان ماست که نتیجه آن اینبار نه سرخی سیلی یک رهگذر مست بلکه قطع عضو، سقط جنین و مرگ ناشی از اقدامات غیرقانونی یک سرمایه دار پست می باشد.
    • احمد A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      34 0
      احسنت !
  • sadegi A1 ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    37 2
    برادر و خواهر بزرگوار! بیایید لحظه ای جدی تر به مقوله سلامتی بیاندیشیم! آیا نگران سلامتی خود و جگر گوشه عزیزتان نیستید!؟ آیا فرو رفتن خار گلی در انگشت کوچک فرزندتان و چکیدن قطره خونی از انگشت جگرگوشه تان را با آسودگی خیال می نگرید و کاری نمی کنید!؟ آیا می ایستید و اجازه می دهید رهگذری مست و عربده کش سیلیی هرچند آرام بر گونه پدر، مادر، همسر و یا فرزند خردسالتان بنوازد در حالی که حتی سرخی آن هم ماندگار نخواهد بود؟ هیهات! ولی به یقین بدانید بیماری های صعب العلاج در کمین من، شما و عزیزان ماست که نتیجه آن اینبار نه سرخی سیلی یک رهگذر مست بلکه قطع عضو، سقط جنین و مرگ ناشی از اقدامات غیرقانونی یک سرمایه دار پست می باشد.
    • امیر A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      24 2
      احمدی صادقی پیوندتون مبارک. چرا نظرهمدیگر رو کپی می کنید؟ این متن رو برا کدوم شهر نوشته اید؟
    • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      7 2
      جالبه که یه آدم اسمش هم احمدی هست هم صادقی!!!!!
  • بی نام A1 ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    66 1
    یعنی تا مردم اعتراض نکنن و ازین تجمعات نباشه کسی توجهی نمیکنه؟ پس کار سازمان حفاظت از محیط زیست چیه؟! یا سازمانهای دیگه و همین استانداری یا نماینده ی مجلس؟؟!!
  • مهران A1 ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    47 1
    هم میهن محترم! بیایید با حضور جدی در صحنه و پیگیری مستمر و قانونی مسایل زیست محیطی از حق زندگی خود و محیط زیست خود دفاع کنیم واین را نیز بدانیم و بدانند که سرطان، کارگر، بازاری، پلیس، نظامی، کارمند استانداری، خودسر و مخصوصا کارمند صدا و سیما نمی شناسد و این موضوعی نیست که با سانسور و سرکوب به نفع یکی از طرفین به اتمام برسد بلکه مثل سوراخ داخل کشتی دامن همگان را خواهد گرفت؛ البته بدیهی است احقاق حق از طرق غیرقانونی منجر به حق جلوه دادن ناحقان خواهد شد و باید از این شیوه پرهیز شود.
  • اسماعیل A1 ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    59 4
    مشاهده می گردد استاندار محترم زنجان اعلام می دارد: دستور تعطیلی سرب و روی زنجان را صادر کرده و در بنری که به صورت خود جوش! در مقابل استانداری نصب شده از خودشان تقدیر نموده اند؛ لیکن طبق بررسی به عمل آمده مشخص شد با افزایش اعتراضات مردمی و تلاش عده ای از مسوولین دلسوز، موضوع به اطلاع مقامات دولت یازدهم رسیده و دستور تعطیلی کارخانه سرب و روی مستقیما از تهران صادر شده است، ضمنا صدور دستور سرکوب دومین تجمع آرام زنجان (24/5/1392) از طرف استاندار و بدون هماهنگی با دولت تدبیر صورت گرفته
  • فرسان A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    32 0
    با سلام خدمت استاد عزیز! استاد تجمع دوم هزینه داشت و آن خوردن باطون و تحمل لگد تو شکم زن حامله و نوامیس مردم پرونده سازی بود ولی نسل های آینده چشم به ما دارند و باید تحمل کنیم ضمنا عملکرد مسوولین به جا مانده از دولت دهم در سرکوب تجمع قانونی و آروم مردم زنجان رو تو رو به خدا به اطلاع مسوولین دولت جدید برسونید این هم مسوولیت شماست. تشکر
  • اسماعیل A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    39 0
    سلام متاسفانه صدا و سیما هیچ پوشش خبری روی این حرکت زیست محیطی نداشت در حالی که مجری جوان صدا و سیمای زنجان اخیرا سرطان گرفت و مرد حالا به خاطر اون هم که شده باید منعکس می کردن.
  • کرمانی A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    26 0
    کاش یکی هم برای نگین کویر کوه شاه با ارتفاع 4325 متر از سطح دریا در شهرستان بافت استان کرمان قدم جلو می گذاشت - که با بی تدبیری مسئولین غرش بلدوزر ها در ارتفاع 4000 متری در منطقه حفاظت شده بی نظیر به بهانه معدن آهن به صدا در آمده
    • محمد درویش IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      20 0
      هموطن کرمانی من: با سپاس از حساسیتی که نشان می‌دهید. لطفا اگر اطلاعات دقیق تر و تصاویری از این فاجعه دارید، برایم به نشانی ایمیلم که ملاحظه می فرمایید، بفرستید تا موضوع را پیگیری کنم.
    • کرمانی A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      1 0
      فرستادم . ممنون
  • آنایوردوم زنجان IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    36 0
    امروز که از خواب پاشدم کوههای اطراف داشتن یواش یواش خودنمائی میکردن . خیلی وقت بود که غبار توسی رنگی همه جارو فراگرفته بود .
  • اهوازی IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    24 0
    ما چکار کنیم که باید آلودگی هوا حاصل از سوزاندن گازهای مازاد چاهای نفت و اکسید آهن صنایع فولاد و سوزاندن زباله ها و ریز گردها ی آغشته به مواد رادیواکتیوی که از عراق به حلقمون میره را تحمل کنیم و هر وقت اعتراضی کنی برچسبی می خوری که ......و حتی خبرآنلاین نظرمون را درج نمی کند لذا پناه میبریم به خدا
  • بی نام IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    31 0
    کاشکی برای هوای سمی و کشنده اراک هم اقدامی می شد.
  • بی نام IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    26 0
    احسنت- احسنت
  • بی نام IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    23 0
    منظور ازتعطیلی ، جمعه دوباره باز میشه هزار با از این اتفاقات افتاده
  • علیرضا IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    31 0
    یعنی تو این مملکت سازمانی نیست که نگران سلامتی مردم باشه و خودش دست بکار بشه بجای اعتراض مردم ؟ یا اصلا مردم مهم نیستن ؟یعنی کسی نگران مردم نیست ؟واسه چی زنده ایم ؟ آزبست...سرب...روی...پارازیت...آلودگی هوا بخاطر بنزین درجه 3... اینه حق یه جوون مثل من که حتما باید تو 30 سالگی سرطان یا آلزایمر بگیره ؟!
  • یک شهروند US ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    42 0
    سال 1400.... مردم زنجان در سال 92 فتنه گر بودند.... نماینده مجلس : باید جلوی این فتنه ها رو گرفت... در واقعیت : ما سرب و روی و آلودگی هوا نمیخوایم
  • رضا A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    49 0
    سونامي بروز سرطان در ايران در راه است فقط فقط بخاطر بي وجداني يك عده دزد بي وجدان
    • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      8 0
      در راه نیست عزیزم مدتهاست از راه رسیده و جاگیر شده. سری به آمار سرطان شهرهای بزرگ بزنید(البته اگر مسئولین اجازه دهند) تا ببینید چه خبر است.
  • حمید A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    30 0
    باید مردم اراک هم مثل مردم زنجان حقشون رو که همون هوای سالمه بگیرند. فقط باید همدلیشون مثل مردم زنجان باشه. باید اطلاع رسانی از طریق شبکه های اجتماعی صورت بگیره.
  • علی A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    33 0
    با سلام بر خود وظیفه می دانم تا از جناب آقای درویش تشکر نمایم که حامی محیط زیست می باشند ولی بایستی بگوییم که در تجمع دوم که در تاریخ 24/5/1392 متاسفانه نیرو انتظامی به برخورد فیزیکی رو آورد که صحنه های دلخراشی بود چرا که ماهییت تجمع اصلا" سیاسی نبود که اینچنین با مردم برخورد کردند. مگر ما حق استفاده از هوای پاک را نداریم؟ چرا استاندار محترم تاکنون از وظایف و اختیارات خود را در جهت تعطیلی این واحد استفاده نکرده بودند؟ و در نهایت چه کسی دستور برخورد فیزیکی با معترضین را به نیروی انتظامی داده بود؟ لطفا" نظرمو چاپ کنید.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    11 0
    این بسته شدن به خاطر اعتراض به حق مردم نبود همانطور که اشاره شد چندین برابر این کارخانه بصورت خصوصی تولید می شود و با گرانی ارز سود خوبی می برند و با بسته شدن کارخانه دولتی سهمیه خاک توسط ایشان تصاحب میشود اگر شرکت های خصوصی مورد کنترل قرار گیرند موضوع محیط زیستی است وگرنه پشت پرده مسایل دیگری هست که مردم عادی بی اطلاع وارد یک بازی بنفع کسی که نمی شناسند شده اند
  • داریوش IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    24 0
    اگه انتشار پیدا کنه نظرمون خوب میشه ... کسایی که باتوم خوردن خدا رو شکر کن زنده هستن و ...
  • عادل A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    21 1
    دوست عزیزی که گرد و غبار را حق خوزستان میدانی (فقط بخاطر اینکه گرد و غباره و نمیشود کاری کرد )باید گقت بله میشود کاری کرد همان کاری که حتی دیکتاتوری مثل صدام هم در حق مردم ایران و عراق کرد و با ماچ پاشی جلو آنرا گرفت . پس الان هم میشود کاری کرد (چاپ کن لطفا)
    • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      5 0
      اینکارا لازمه اش اینه که عربستان و عراق کاری انجام بدن. عراق که اصلا امنیت خودش رو هم نمیتونه تامین کنه فعلا! عربستان هم که دشمن ماست و اتفاقا از ایجاد نارضایتی مردم خوزستان خوشحاله!
    • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      1 0
      اینکارا لازمه اش اینه که عربستان و عراق کاری انجام بدن. عراق که اصلا امنیت خودش رو هم نمیتونه تامین کنه فعلا! عربستان هم که دشمن ماست و اتفاقا از ایجاد نارضایتی مردم خوزستان خوشحاله!
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    33 0
    حق دادنی نیست گرفتنی است حتی حق نفس کشیدن و سرطان نگرفتن
    • نامدار A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      13 0
      دقيقا !
  • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    26 0
    جمعيت شهر زنجان طبق آخرين سرشماري 435هزار نفر است نه 350هزار
  • زیبا A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    50 0
    عامل سرکوب اعتراضات صلح آمیز مردم زنجان باید به دادگاه معرفی شود
  • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    4 15
    خوب حالا بیکاراش چیکار کنن
    • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      18 0
      کارگران بیکار شده در کارخانه سرب و روی مطابق قانون باید خسارت خود را از مسئولین کارخانه طلب کنند و مدیران هم موظف به پرداخت آن هستند زیرا عملی غیر قانونی انجام داده اند.
    • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      1 0
      زمین کارخونه اش میلیاردی ارزش داره٬کارخونه رو جابجا و پول زمین باارزشش رو بین کارگرها تقسیم کنن. البته کسانی که دلشون واسه چهارصد هزار نفر نمیسوزه دلشون واسه چند تا کارگر نخواهد سوخت.
  • مجید10 IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    22 0
    اراک هم شده پر از سرطان !!!! کاش اراکی ها هم بیدار شن.
    • حبیب IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      0 20
      لابد انجا هم عامل سرطان کارخانه سرب و روی زنجان است؟؟
    • مجید10 IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      9 0
      هاهاها با نمک!!!!
  • امین IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    24 0
    پارسال هم در اعتراض به فعالیتهای صورت گرفته در منطقه آذربایجان که منجر به خشک شدن دریاچه ارومیه گردیده در شهرهای تبریز و ارومیه هم تجمعات و اعتراضاتی صورت گرفت که با برخورد شدید نیروهای امنیتی و نظامی و دستگیری ها مواجه شد!
  • بی نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    16 0
    كاش مردم اراك هم ميتونستن اين كارو بكنن خيلي وضعيت هوا اراك خرابه كسي نيست به داد مردم اراك برسه
  • مسعود A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    38 0
    براي صدا و سيما متاسفم كه در اين مورد كاملا سكوت كرد. اي كاش طرز فكر مسوولان صدا و سيما در مورد محيط زيست سياسي نبود و ميدونستن كه مردم به مراتب بيشتر از اونها به فكر وطنشون هستن
  • مظفری IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    14 0
    ای کاش مردم عزیز اراک به خود می آمدند و با درخواست قاطع از مسولین عزیز شرایطی را ایجاد میکردند که - از دست گرد و غبار برخواسته از تالاب میقان به دلیل برداشت بی رویه سولفات سدیم - عدم رعایت استانداردها و مصوبات در جهت کاهش آلودگی آلومینیوم - بی توجهی مسولین به نگهداری و گسترش فضای سبز اراک - عدم اجرای مصوبه استفاده از بنرین یورو ۴و۵ برای کلانشهرهایی مانند اراک و ... از رتبه اول بودن در بیماران سرطانی و رتبه سوم بدن در بیماری های ام اس و وجود ۱۰۰ کودک زیر ۹ سال که سرطان خون دارند نجات می یافتند.
  • سینا IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    28 1
    یعنی این مردم حق اعتراض به آلودگی هوا هم بخوان کنن باز باید باتوم بخورن و گاز اشک آور میل کنند ؟ پس اقای احمدی نژاد میگفت ما آزادترین کشور دنیا رو داریم این بود منظورش
  • aidin IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    27 0
    در تبریز هم برای دریاچه اورمیه اعتراض مسالمت آمیز داشتند که همیشه با دخالت یگان ویژه یا سرکوب شده ویا به درگیری شدید انجامیده...
  • حميد IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    8 0
    سلام بسته به هميت مردم مناطق كشور دارد در مهديشهر(سنگسر) استان سمنان كه پنج سال است از يك بخش مهديشهر به دو بخش مركزي وشهميرزاد تقسيم و شهرستان شدو فرمانداري آن هنوز در بخشداري مستقر و ساختمان فرمانداري تمام نشده است كه استاندار سمنان كه از مخلصين درگاه ا.ر.م و رئيس دفتر ح.م است چون استقبال از رئيس جمهور را ضعيف مي بيند 40 دستگاه اتوبوس مهيا كرده وشهميرزاد يهارا با وعده شهرستان شدن به استقبال اجباري مي برند چون رئيس دفتر آقاي ح.م پشت سر اين قضيه بود با لجبازي 15 تيرماه اين مصوبه را صادر مي نمايند كه چراغ خاموش وبدون ابلاغ به مجلس و... روزنامه رسمي و.. قصد ابلاغ داشتند كه باتحصن مهديشهريها مقابل مجلس براي جلوگيري ازاين كار غيرقانوني و پارتي بازي وحمايت مجلس محترم جلوي اينكارگرفته شد .
  • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    18 0
    امیدوارم ساکنان شهر اراک و شازند و همه ایرانیان بتوانند در آینده ای بسیار نزدیک هوای پاک تنفس کنند.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    8 16
    به نظرم یکم دیر نیست این خبر رو گذاشتین سه روز از تعطیلی گذشته یه هفته از تجمعات
    • ادمین IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      24 2
      دوست عزیز: این یادداشت بیان یک خبر نیست که تاریخ مصرف داشته باشد. بلکه تحلیل یک واکنش مردمی در حوزه محیط زیست است. موفق باشید.
  • محمد A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    32 1
    این حرکت بسیار بد سرکوب، از آقای روحانی بعید است و فقط باید عامل سرکوب محاکمه شود!!!
    • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      13 1
      هااااااااااه !؟
  • بیچاره ها IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    51 1
    توی یه مهدکوک در آمریکا معلم گوش بچه رو میگیره کل اخبار ما میگن 20:30 که بیچارشون میکنه ولی پنجشنبه 24 مرداد در تظاهرات واسه سلامتی، ملت باتوم خوردن کسی چیزی نگفت عوضش مسلمانیم
    • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      25 0
      دقیقا صدا و سیما اجتماع 20 نفری در آمریکا را چنان با آب و تاب گزارش میده که هر کی ندونه فکر میکنه چه خبره اما از این تجمع مسالمت آمیز مردم شریف زنجان که برای سلامتی نسل آینده انجام شد یک خبر هم پخش نشد. واقغا تا کی باید این سیاست مسخره صدا و سیما ادامه پیدا کنه. بخدا الان 10 سالی هست که مردم به اینترنت و موبایل و اس ام اس دسترسی کامل دارند. مردم را جیگر فرض نکنید لطفا
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    7 16
    به نظر من مشکوکه!!! من می پرسم چرا در بقیه شهرها نمیشه اینجوری جمع شد . مگه قضیه دریاچه ارومیه نبود؟ اصلا فعالان محیط زیست چند بار خواستن در شهرهای مختلف جمع شن ولی نشده؟؟!!!
    • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      23 1
      اینجا هم البته بدون پرداخت هزینه! و باتوم های نوازشگر نبوده رفیق بی نام!!
    • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      1 7
      خبر جان. ما هنوز ننوشته 2 تا منفی چاشنیش می کنی؟ بزار مردم منفی ها رو بدن
    • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      1 0
      از طرفی تجمعشون نتیجه داده. این حدس و زیاد میکنه که خود مسئولین هم پشت بسته شدن این مجموعه بودن وگرنه هزاران کارخونه و شرکت هست که نفس مردمو حتی تو ی تهران بریدن پس چرا اونا بسته نشدن؟
  • بی نام US ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    9 0
    آقای واعظی و مسئولین مربوطه باید برای سیگنال های سرطان زا و تهدید کننده بارداری،که برای ماهواره می فرستند، فکری بکنند. شاید برای محدودیت دیدن ماهواره راههایی که به سلامت مردم اسیب نرند وجود داشته باشد. همیشه ساده ترین راه تهترین راه نیست. خبر آنلاین شما یک مصاخبه با وزیر ترتیب بده. همه در خطر بیماری هستیم چه ماهواره داشته باشیم چه نداشته باشیم. خشک و تر دارند با هم می سوزند.
    • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      2 0
      بالام اين كه مدنظرته هيچ خطري رو متوجه هيچ كس نمي‌كنه .نگران نباش!
  • اشکان از زنجان A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    20 0
    آفرین بر مردم فهیم و غیرتمند زنجان که با تجمع دوم خود در روز پنج شنبه 24-5-92 در مرکز شهر زنجان(سبزه میدان)نشان دادند که به فکر همشهریان سرطانی و مریضان ریوی خود که حاصل کارخانجات سرب و روی زنجان می باشد،هستند درود بر غیرتتان زنجانیها
  • محمدمهدی A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    18 1
    تو انتخابات دوره ی آینده حامیان این ماجراها رو به فتنه و فتنه گری متهم نکنند؟؟
  • شهروند زنجانی A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    17 0
    امیدوارم این دستور تعطیلی کارخانه در حد شعار نباشد. بنده خودم در راهپیمایی 20 مرداد حضور داشتم و تو چشمای مردم ترس و دلهره از آثار سرب و روی رو میشد دید. مخصوصا خانم ها که حضورشون بسیاد چشم گیر بود. از هر قشری هم اومده بودن پیرمد 70 ساله که به فکر سلامتی بچه هاش و نسلهای بعدی بود تا بچه 7-8 ساله که نمیخواست با بی تدبیری مسولین به سرنوشت همشهریای سرطانیش دچار بشه. مسولین مطمئن باشن که تا تعطیلی کامل کارخونه ما پای خواسته ها مون ایستادیم. چون زندگی، خانواده و شهرمون رو دوست داریم.
  • بی نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    8 0
    امّا امید بزرگ‌ترم این است که روزی برسد مدیران و سیاستمداران حاکم بر کشور دریابند که اگر ملاحظات محیط زیستی را در طرح‌های توسعه اقتصادی خود مد نظر قرار ندهند ، ممکن است با تبعات و تنش‌هایی اجتماعی مردمی، حتی قبل از خوردن سیلی از طبیعتی که هتک حرمت شده است، روبرو شوند.همينطور اگه پيام انتخابات مردم را نشنيده باشن يان هم فراموش نشه.
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    10 0
    واقعا خواستن توانستنه خیلی وقته تلاش میکردیم . از سلامتی وجونمون سالهاست مایه گذاشتیم .بلاخره خدا رو شکر تا حدودی نتیجه داد ولی آثارش چندین سال باهامونه لطفا همشهریان پیگیر بشین این کارخونه های روی هم از 5 کیلومتری به جاهای دور تر منتقل بشوند با سپاس از همه زنگانیلار
  • بی نام A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    16 0
    شهروند زنجانی واقعا نمی دونم مسئولین زنجان چطور می خوان تو اون دنیا جواب بدن.برای حق الناس و ...
  • محمد علی A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    13 0
    مسئولینی که سهل انگاری کردند، باید محاکمه بشن
  • بیچاره ای از زنجان IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    9 0
    تعطیل نکردن که بوشو تو هوا استشمام نمیکنین؟بدتر شده آدم حالت تهوع میگیره در بیاد بیرون
  • علی حسینی A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    18 0
    خداوند متعال تغییر سرنوشت هر قومی را در دستان همان قوم قرار داده است و روزی را در دست خود!!!
  • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    17 2
    استاندار فعلی زنجان همان کسی است که سال 89 د رمقابل تحصن دانشجویان مخالف برکناری پرفسور ثبوتی از دانشگاه علوم پایه ... از روی دانشجویان دختر و پسر رد شد و با لگد مالی و زخمی کردن نخبگان علمی با دستش شیشه محل معارفه رئیس جدید دانشگاه را شکست و از پنجره وارد سالن شد باور کنید این حقیقت دارد و صد ها نفر شاهد این ماجرا بودند در واقع این مسئول شجاع هدیه ای از جانب دولت مهر ورز به مردم زنجان بود خب رآنلاین لطفا چاپ کن تا مردم بفهمن چه کسانی مسئول ما هستند درمقابل زمانی که سلطانی فر استاندار بود با تمام کاستی ها در مقابل خبر نگاران و مردم تواضع داشت و بی سر و صدا وظیفه اش را انجام میداد
    • بی نام A1 ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      4 0
      من هم با نظر این آقای محترم کاملا موافقم. کسی که حرمت استاد بزرگی چون دکتر ثبوتی رو نگه نداشته انتظار داشتید حرمت مردم و داشته باشه. بله من هم روز 5شنبه در اعتراضات حضور داشتم هیچ توهین یا شعار سیاسی در کار نبود. من رو یه کاغذ نوشته بودم تعطیلی کافی نیست تخریب کنید. که یکی از این مامورای محترم کاغذ و ازم گرفت پاره کرد و خودمم به جرم اختشاش می خواست ببره که با اعتراض مردم رها کرد. انگار خانواده ی این ماموران محترم از این هوا تنفس نمی کنن که این قدر بی تفاوت هستند.
  • مهدي GB ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    18 0
    با ستايش حركت مدرن و با صلابت مردم زنجان به عرض ميرسانم شروع چنين حركتهاي مسالمت آميز و زيست محيطي براي اولين بار از تابستان سال گذشته و از شهر اروميه به خاطر خشك شدن درياچه اروميه آغاز شد. در هر حال اذربايجان (چه اروميه و با زنجان) به مانند هميشه آغاز گر حركتي مدرن و نو در اعتراضات مردمي و اين بار در حيطه محيط زيست شده است.
  • فرزاد A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    2 7
    453 هزار نفر نبودن من خودم اونجا بودم خیلی شولوغ بود ولی نه 453000 نفر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • حسین A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      3 1
      عقل کل ! جمعیت شهر رو نوشته ، نه تعداد شرکت کننده .
  • حسین A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    14 0
    نمیدونم نظری نوشته نشده یا خبر آنلاین حذفش کرده ، ولی باید بگم : به غیر از اینکه روز پنج شنبه خیلیا باتوم خوردن ، حداقل 20 نفر رو خودم دیدم که لباس شخصی ها بازداشت کردن . به چه جرمی باید به جوون 20 ساله رو دو تا لباس شخصی با هیکل های آنچنانی با سیلی و مشت از بین جمعیت جدا کنند و ببرند با خودشون؟حداقل 20 نفر به خاطر اینکه هوای پاک خواستن واسشون پرونده سازی شده و معلوم نیست چه بلایی سرشون اومده . خواهشا پیگیری کنید .
  • ثنا میناخانی A1 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    3 1
    با تشکر از شما استاد بزرگوار
  • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    5 0
    سلام جا داره از خانوم های زنجانی هم تشکر بشه غوغا کردن حتی روز 5 شنبه که مامورا اول به اقایون حمله میکردن ولی خانوما در صف جلو ایستادن تا از اقایون محافظت کنن که بعدا مردو زن و با هم یکی کردن و کتک زدن.
  • میانجی A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    5 0
    عامل سرکوب باید محاکمه شود.
  • رامين A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    6 0
    مسئوليني كه ميگيد نميشه... نمي‌تونيم... امكاناتشو نداريم... بهونه مياريد ... ديديد اگه بخاين كاري كنيد تو 48 ساعت مي تونيد انجامش بديد؟؟؟؟ حتماً بايد مردم رو بكشيد تو خيابونا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • 0000000000 A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    5 6
    من تو جریانم چون ماشین آلات این کارخونه رو آلمانیها نصبش کردن امکان جابجایی کارخونه نیس فقط حجم فعالیتش پایین اومده والسلام
  • افشین A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    6 0
    آقای 000000 که واقعا وجدانت هم صفره مردم نباید هزینه کارخانه های از رده خارج رو بدن برو به اربابات بگو اون موقع که سود میلیاردی می بردید یکم خرج نوسازی و انتقال کارخونه می کردید انشاالله خودتون گرفتار بیماری صعب العلاج بشید و بفهمید بازی با جان مردم یعنی چه
  • محمد IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    0 1
    از کارخانه ی سرب فقط تعدادانگشت شماری تو جهان وجود داره چون جوامع از مضراتش اطلاع دارن مردم تا زمانی که کارخانه تعطیل نشده نبایدساکت بشن.