وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات می گوید: پس از اخد آرای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صد روز نخست به دنبال ایجاد تحول در زمینه های پست، ای تی سی، فضا و تحقیقات هستم.محمود واعظی در گفت و گو با ایرنا، وضعیت کنونی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را نامطلوب ارزیابی کرد و افزود: مدیریت این وزارتخانه طی چهارسال گذشته سه بار تغییر کرده است، از این رو شرایط قابل قبولی بر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حاکم نیست. وی در خصوص برنامه های خود برای تصدی بر وزارت اتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایجاد ثبات نخستین اقدام عملی در این وزارتخانه خواهد بود تا خدمات رسانی به مردم از اطمینان بیشتری برخوردار شود. وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه مشکلات مقطعی با همکاری متخصصین به سرعت برطرف خواهند شد، ادامه داد: ایجاد شورای راهبردی برای پست، ای تی، مخابرات و فضا به منظور ایجاد تحول یکی از برنامه هایی است که در صد روز نخست دنبال می شود.
نظام پستی کشور باید متحول شود
واعظی در خصوص برنامه های خود در زمینه نظام پستی کشور گفت: باید در نظام پستی کشور تحول ایجاد شود و تنوع خدمات رسانی به مردم افزایش پیدا کند. وی افزود: افزایش سرعت و کیفیت جابجایی مرسولات پستی یکی از برنامه های اصلی ما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که به سرعت پیگیری می شود. وی بر ایجاد پست بانک در تمامی نقاط کشور به ویژه مناطق محروم تاکید کرد و گفت: تمامی مناطق کشور و حتی روستاهای دور افتاده نیز باید از خدمات پست بانک بهره مند شوند.
توجه ویژه به مناطق محروم کشور
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اذعان داشت: تمامی مناطق کشور و حتی دور افتاده ترین روستاها که شرایط لازم را دارند باید از امکانات اولیه ارتباطی برخودار شوند. واعظی اعلام کرد: در این راستا تلاش خواهیم کرد تا پوشش اینترنت و تلفن همراه در سراسر کشور را افزایش دهیم. وزیرپیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات تقویت پوشش شبکه اینترنت و تلفن همراه در سطح جاده های کشور از دیگر برنامه خود بیان کرد.
به نوشته مهر، مراسم تودیع و معارفه وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دهم و یازدهم روز دوشنبه 28 مردادماه جاری با حضور مدیران ارشد این وزارتخانه برگزار خواهد شد.
تعرفه موثر همراهاول ۶ تومان افزایش یافت
مدیرعامل همراه اول گفت: افزایش تعرفه مکالمه با سیمکارت دائمی همراه اول ۱۵ تومان در هر دقیقه نیست؛ بلکه تعرفه جدید ۶ تومان از تعرفه موثر سابق(با احتساب هزینه جابهجایی و بینشهری) بیشتر شده است.وحید صدوقی در گفتوگو با فارس در پاسخ به این پرسش که گفته میشود تعرفه مکالمه سیمکارت دائمی همراه اول از 447 ریال به 599 ریال افزایش یافته است، اظهار داشت: تعرفه جدید 599 ریال به ازای هر دقیقه مکالمه با سیمکارتهای دائمی همراه اول، 12 درصد از نرخ موثر هر دقیقه مکالمه که در گذشته اعمال میشود، بیشتر است.مدیر عامل همراه اول توضیح داد: در گذشته نرخ موثر هر دقیقه مکالمه با احتساب جابهجایی و بینشهری 537 ریال بود که اکنون به نرخ سراسری 599 ریال افزایش پیدا کرده است.وی توضیح داد: پیش از این تعرفه هر دقیقه مکالمه شهری سیمکارتهای دائمی همراه اول 447 ریال و تعرفه هر دقیقه مکالمه بینشهری 760 ریال بود.
همچنین هزینه دو پالس جابه جایی حدود 90 ریال نیز روی هر دقیقه اعمال میشد.صدوقی گفت: با تعرفه جدید 599 ریالی، هزینه دو پالس جابهجایی حذف شده است.صدوقی ادامه داد: بنابراین تعرفه 599 ریالی برای هر دقیقه مکالمه بین دو تعرفه 447 ریال و 599 ریال تعیین شده است.مدیر عامل همراه اول یادآور شد: علاوه بر این کمیسیون تنظیم مقررات کف و سقف تعیین نرخ را 515 ریال تا 618 ریال مصوب کرده بود.
پاسخ مخابرات به شورای رقابت
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران تاکید کرد: احساس می کنیم بحثی که سازمان بازرسی کل کشور در ارتباط با غیرقانونی بودن افزایش تعرفههای تلفن ثابت مطرح کرده ناشی از برخی سوء تفاهمات است.داود زارعیان گفت: بر اساس ماده 57 قانون اصل 44 تعرفهگذاری کالاها و خدمات انحصاری بر عهده شورای رقابت و تعرفهگذاری بخشهای غیر انحصاری ارتباطات برعهده سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی است.وی ادامه داد: ما نیز در تعرفه گذاریهای خود بر همین اساس عمل می کنیم و اکنون هم افزایش صورت گرفته مطابق دستور العمل شورای رقابت بوده است. حتی بر اساس آنچه از سوی شورای رقابت به مخابرات ابلاغ شده ما حتی میتوانستیم بیش از این نیز افزایش تعرفه داشته باشیم و مطابق با رشد تورم در حوزه ارتباطات تعرفهها را افزایش دهیم اما شرکت مخابرات چنین اقدامی نکرد.زارعیان در ادامه تصریح کرد: اکنون هم به نظر می رسد آنچه از سوی سازمان بازرسی کل کشور در ارتباط با غیرقانونی بودن افزایش تعرفهها مطرح شده ناشی از برخی سوء تفاهمات است و ما توضیحات لازم در این زمینه را به این سازمان ارائه خواهیم کرد و بی شک سازمان بازرسی نیز بر اساس وظایف خود عمل می کند.وی در پایان در پاسخ به این سوال ایسنا که حتی خود شورای رقابت هم با افزایش تعرفهها مخالفت کرده، اظهار کرد: شورای رقابت با تعرفهها مخالفتی ندارد بلکه با دخالت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در حوزه تعیین تعرفههای این بخش مخالف است. از سوی دیگر ما بر اساس مصوباتی که پیش از این از سوی شورای عالی رقابت صادر شده اقدام کردهایم و بر همین اساس نیاز به جلب رضایت شورای رقابت نبوده است.به گزارش ایسنا، مدتی است مخابرات از سوی دولت مکلف به اجرای طرح همکدسازی شده و در این میان محل تامین هزینههای این طرح هم به طور دقیق مشخص نشده است.
تاکنون تعرفههای تلفن ثابت شرکت مخابرات به شرح زیر بوده است:
هر پالس مکالمه در استانهای حذف کد شده 58.71 ریال و در استانهایی که کد حذف نشده 51.03 ریال
تعرفه یک دقیقه مکالمه از ثابت به همراه اول شهری 510.3 ریال و بینشهری 867.5 ریال
هزینه هر دقیقه مکالمه از ثابت به ایرانسل نیز 625 ریال
تعرفه هر دقیقه مکالمه بینشهری تا 100 کیلومتر 153 ریال، 100 تا 400 کیلومتر 306 ریال، 400 تا 700 کیلومتر612 ریال و بیش از 700 کیلومتر 816 ریال
حال با الزام شرکت مخابرات برای همکدسازی تلفن ثابت در استانهای مختلف کشور قرار بر آن است که از تاریخ اجرای طرح یکسان کردن کد تلفن ثابت شهرستانهای استانهای مختلف تعرفه تماسهای آنها 71.58 ریال به ازای هر پالس باشد که البته سازمان بازرسی کل کشور این تعرفه را فاقد وجاهت قانونی دانسته است.پیش از این اینگونه اعلام شده بود که شرکت مخابرات ایران در ارتباط با اجرای یکسان کردن کد تلفن ثابت شهرستانهای استانهای مختلف در سراسر کشور و بهمنظور جبران کاهش درآمد بینشهری ناشی از حذف کد و...، با دریافت حداکثر مبلغ 9000 ریال ماهیانه(18000 ریال در هر دوره صدور قبض تلفن) تحت عنوان حق اشتراک از مشترکین دریافت خواهد کرد.
سند راهبردی شرکت ارتباطات زیرساخت تصویب شد
سند راهبردی شرکت ارتباطات زیرساخت بازنگری و تصویب شد.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، معاون نظارت راهبردی و برنامهریزی شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: در سند راهبردی استراتژی، اهداف، سیاستها و چشم انداز شرکت با افق 1404مشخص شد.آریانیان با اشاره به بهروزرسانی و تغییرات سند راهبردی افزود: در چشم انداز این سند راهبردی شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان پیشران توسعه کمی و کیفی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، دست یابی به جایگاه اول ارتباطی در سطح منطقه (هاب منطقه ) و تأثیرگذار در توزیع ظرفیتهای ارتباطی جهان مطرح شده است.وی توجه به بخش خدمات و مشتریان در چشم انداز را ضروری برشمرد و گفت: در این چشم انداز، شرکت ارتباطات زیرساخت، پیشرو در معرفی و ارائه سرویسهای نوین ارتباطی در داخل کشور، مشتری مدارونیز پاسخگوی درخواست مشتریان در کوتاه ترین زمان مطرح شده است که با کمترین هزینه و متناسب با سطح خدمات درخواستی است.آریانیان در بخش بین الملل به نقش آفرینی موثر شرکت ارتباطات زیرساخت در مجامع و اتحادیه های بین المللی و دارای تعامل سازنده به بازار جهانی اشاره کرد و ادامه داد: توسعه سرمایه انسانی متخصص، متعهد و مسوولیت پذیر فعال از جمله اهداف کلان این سند است.معاون نظارت راهبردی و برنامه ریزی گفت: در بیانیه مأموریت شرکت ارتباطات زیرساخت آمده است: این شرکت وظیفه انتقال، راهیابی و مدیریت هر نوع ترافیک (صوت ، تصویر و داده) متقاضیان مجاز اعم از بخش های دولتی، خصوصی و تعاونی ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات در قلمروی شبکههای ارتباطی بین الملل، راه دور ، بین استانی ، بین اپراتوری و مناطق خاص را بر عهده دارد.وی در پایان تصریح کرد: این سند بر اساس روش شناسی ارائه شده، مطالعات راهبردی گسترده متشکل ازمطالعه اسناد بالادستی ملی ، بخشی و شرکتی تنظیم شده وهمچنین در گردآوری از آن ، از مصاحبه با مدیران ارشد شرکت ارتباطات زیرساخت استفاده شده است.
معاون بهرهبرداری و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت منصوب شد
طی حکمی از سوی مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت، حسن کریمی به عنوان معاون بهره برداری و مدیریت شبکه این شرکت منصوب شد.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهندس حسن کریمی همکاری خود را با مجموعه مخابراتی کشور از سال 72 به عنوان کارشناس ارزیابی عملیات بهره برداری شرکت مخابرات ایران آغاز کرد.وی سپس در سال 81 به عنوان رییس اداره ارزیابی تجزیه و تحلیل سیستمهای سوییچ منصوب شد، معاونت اداره کل نظارت کلان و ارزیابی عملیات مسوولیت بعدی کریمی بود و از سال 88 تاکنون مدیریت اداره کل مهندسی عملیات و شبکه دیتا را بر عهده داشته است.پیش از این مسوولیت این معاونت را مهندس حسن شاهی برعهده داشت که بازنشسته شد.
برترینهای کیفی پست کشور مشخص شدند
از هفت استان برتر در زمینه استقرار چرخه کیفیت و برآوردن انتظارات کیفی در سطح شبکه پستی تقدیر شد.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اداره کل پست پیشتاز و کیفیت با هدف تضمین استمرار چرخه کیفیت، طی بازدیدهای دوره ای، وضعیت و بازخوردهای کیفی استانهای کشور را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد که براساس آن 9 استان کشور را به عنوان برترین های کیفیت معرفی کرد.براساس همین گزارش از تلاش مدیران و کارکنان استانهای برتر کشور تقدیر شد.استانهای لرستان، مرکزی و سمنان به عنوان استانهای برتر اول تا سوم از سوی رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت پست،استان های کهکیلویه و بویراحمد، البرز و سیستان و بلوچستان به عنوان استانهای برتر چهارم تا ششم از سوی معاون فنی مدیرعامل و استانهای اصفهان، چهارمحال و بختیاری و ایلام به عنوان استانهای برتر هفتم تا نهم از سوی مدیرکل پست پیشتاز و کیفیت مورد تقدیر قرار گرفتند.
صنعت ارتباطات میتواند دومین محصول پرسود کشور باشد
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه صنعت ارتباطات میتواند دومین محصول پر سود کشور باشد، گفت: با توجه و توسعه صنعت ارتباطات میتوان از تک محصولی بودن خارج شد.به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مظفر پوررنجبر در چهارمین نمایشگاه تخصصی مخابرات، ارتباطات و صنایع وابسته اصفهان، با بیان اینکه تفاوتی میان IT و ICT قایل نیست، اظهار کرد: ICT جزو فناوریهای حیاتی و عمومی یک ملت است، چراکه عموم مردم از آن استفاده میکنند.وی با بیان اینکه امنیت اساسیترین لازمه بشر است، افزود: اگر امنیت وجود نداشته باشد، بشر آسایش و آرامش نخواهد داشت و امروزه اطلاعات نیز متضمن امنیت است.پوررنجبر خاطر نشان کرد: ضرورت امنیت اطلاعات روز به روز بیشتر میشود و عدم توجه ما به این ضرورت ما را آسیب پذیرتر میکند و شرایطی را فراهم میکند که شاید ضربههای آسیب ناپذیری را وارد کند.وی یادآور شد: اگرچه تکنولوژی و فناوری اطلاعات خیزش پذیر است، اما به این معنی نیست که شرایط را به حال خود رها کنیم و احساس مسؤولیت نسبت به آن نداشته باشیم.مدیرعامل شرکت مخابرات ایران تصریح کرد: تا دیروز استفاده مردم از تلفن همراه محدود به استفاده از تماسهای صوتی بود و دغدغه مردم تنها صوت و شنیدن صدا بود، ولی امروزه تجربه دنیا به ما نشان میدهد، دیگر نمیتوان از صدا و پیام درآمد داشت، اگرچه هنوز در کشور ما این ارقام در حال بالا رفتن است، ولی باید تجربه جهانی را مد نظر قرار دهیم.پوررنجبر با بیان اینکه بخش خصوصی و خصوصی سازی در حوزه ارتباطات نیازمند به رسمیت شناخته شدن از سوی دولت است، خاطر نشان کرد: باید موضوع رگولاتوری در عرصه ارتباطات و اطلاعات مطرح شود و دولت نیز تمام نهادهای وابسته به این صنعت را به رسمیت بشناسد و تکلیف خصوصی سازی با مخابرات را نیز مشخص کند.وی با بیان اینکه ارتباطات در توسعه کشور نقش دارد، گفت: اگر حوزه ارتباطات را یک صنعت بدانیم، باید توجه داشته باشیم که اهمیت این حوزه کمتر از صنعت نفت نیست و اگر کشور بخواهد از تک محصولی بودن خارج شود، باید به این صنعت بیشتر توجه کرد و با تولید نرم افزار توسط نیروی انسانی جوان کشور در این راه قدم گذاشت.
5656
نظر شما