نماینده دوره های ششم و هشتم مجلس شورای اسلامی گفت: ممکن است نماینده ای نسبت به موضوع خاصی، قانونی یا وزیری رأی مثبت کامل یا منفی نداشته باشد اما وقتی نظر مثبت کاملی نداشته باشد و ممتنع بدهد در واقع همان منفی داده است و هیچ تفاوتی ندارد.

عبدالحسین ناصری در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص رأی ممتنع و وجود وعدم وجود وحذف یا ادامه پیدا کردن آن تصریح کرد: مواقعی وجود دارد که نمایندگان نسبت به مسئله خاصی در مجلس و یا رأی اعتماد به وزیری نه نظر مثبت دارند و نه نظر منفی، در این جا می توانند از رأی ممتنع استفاده کنند.
این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که گاهی رای ممتنع به معنی رای منفی است گفت: در برخی موارد رأی ممتنع تنها به معنی رأی بی تفاوت نیست، مثلا در رأی اعتماد وزرا وقتی رأی ممتنع داده می شود یعنی اینکه روی وزیر پیشنهادی شناختی وجود ندارد و یا از او اطلاعات کافی در دست نیست.
وی ادامه داد: برخی مواقع رای ممتنع در واقع همان رأی منفی و نه رای خنثی است.به طور مثال درمورد آقای نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کابینه آقای روحانی دیدیم که 133 رأی منفی آورد و 9 رأی ممتنع ایشان هم منفی به حساب آمد و در مقابل 142 رأی حائز اکثریت آراء نشد.
نماینده دوره های ششم و هشتم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که ممکن است نماینده ای نسبت به موضوع خاصی، قانونی یا وزیری رأی مثبت کامل یا منفی نداشته باشد گفت: اما وقتی نماینده ای نظر مثبت کاملی نداشته باشد و رای ممتنع بدهد در واقع همان منفی داده است و هیچ تفاوتی با داشتن نظر منفی ندارد.
ناصری ادامه داد: معمولا در مجالس همه دنیا ، هر جایی که مجلس دارد و گروهی نیز وجود دارند که باید تصمیم گیری کنند رای ممتنع وجود دارد و این حق به آنها داده شده تا در جایی که کاملا مطمئن نیستند رأی ممتنع بدهند.
نماینده مردم گرگان افزود: ممتنع اظهار بی طرفی است یعنی نه مثبت و نه منفی ولی در شمارش و احتساب در خیلی از موارد ممتنع همان رأی منفی محسوب می شود و یا گاهاً مثبت است یعنی درست است که شخص اظهار نظر نکرده است اما حسابی هم برای آن نماینده باز نشده زیرا رأی وی منفی بوده است.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    2 0
    نماینده ای که نسبت به رأی اعتماد به وزیری نه نظر مثبت دارد و نه نظر منفی یعنی اینکه روی وزیر پیشنهادی شناختی ندارد و یا از او اطلاعات کافی در دست ندارد دقیقا بابت چه کاری روی صندلی مجلس نشسته است؟!
  • بی نام A1 ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    در مورد ممتنع باید در محاسبه تجدیدنظر شود، یک قاعده ی واحد در تمام حالات: وزن رأی ممتنع به نسبت بین اکثریت و اقلیت تقسیم شود!