جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال جمع‌آوری امضا برای طرح استفساریه‌ای هستند که در صورت موافقت مجلس با آن، انتخاب مجدد محمدباقر قالیباف به عنوان شهردار تهران با مانع مواجه خواهد شد.

معاون نظارت مجلس پیش از این اعلام کرده که با نسخ قانون ممنوعیت انتخاب مجدد شهردار در سال 75، امکان شهردار شدن افراد برای ادوار متوالی وجود دارد و بنابراین محمدباقر قالیباف می‌تواند مجددا به عنوان شهردار تهران انتخاب شود.
در همین زمینه جمعی از نمایندگان مجلس به دنبال استفساریه‌ای بودند تا به صراحت در قانون آورده شود که شهردار شدن مجدد افراد در چند دوره متوالی بلامانع است. ر همین زمینه جمعی از نمایندگان مجلس به دنبال استفساریه‌ای بودند تا به صراحت در قانون آورده شود که شهردار شدن مجدد افراد در چند دوره متوالی بلامانع است.
از طرفی جمع دیگری از نمایندگان مجلس خواستار تصویب قانونی برخلاف جهت این موضوع هستند، آنها معتقدند در قانون سال 75 انتخاب شهردار به مدت چهار سال تصریح شده و راجع به ممنوعیت انتخاب مجدد شهردار بحثی نشده اما در سال 61 گفته شده که انتخاب شهردار تنها برای یک دوره امکان‌پذیر است.
24 نماینده‌ای که این طرح را امضا کردند قاعدتا در پی این هستند که با تصویب آن در مجلس، جلوی شهردار شدن مجدد محمدباقر قالیباف در پایتخت را بگیرند.یکی ار این افراد بخشایشی عضو کمیسیون امنیت است.
او می گوید که قانون شوراها به صراحت اعلام می‌کند که انتخاب شهردار تهران بیش از دو دوره متوالی ممنوعیت دارد و برخی موضع‌گیری‌ها مانند سخنان مظفر معاون نظارت مجلس خلاف نص صریح قانون و مغرضانه و سیاسی است.
نماینده شاخص اصولگرای مجلس با بیان اینکه در سال 69 در ماده 35 به صراحت آمده است که انتخاب شهردار برای بیش از دو دوره متوالی ممنوع است،‌ به خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین گفت: در سال 75 در ماده 72 آمده است انتخاب شهردار برای یک دوره چهار ساله است. اما در مورد این ممنوعیت سکوت شده است. و این سکوت به معنی ملغی بودن قانون نیست.ومجلس این گونه اجازه لغو قوانین را به خاطر اهداف سیاسی نباید بدهد.
این نماینده شاخص عضو کمیسیون امنیت ملی در مورد دلایل حقوقی پابرجا ماندن این ممنوعیت هم گفت: ببینید در سال 69،‌قانون‌گذار این احساس نیاز را کرده است که به دلیل حسیاست شغل شهردار بودن و احتمال سو استفاده بودن از این پست برای تصدی مشاغل حساس‌تر یک محدودیتی برای افراد جهت این تصدی لحاظ شود و به همین دلیل هم قانون گذار به طور صریح می‌گوید حضور یک فرد بیش از دو دوره متوالی در سمت شهرداری ممنوع است.
وی افزود: در سال 75 قرار می شود قانون شوراها اصلاحاتی داشته باشد. در یکی از بندهای ماده 72 تنها به این موضوع اشاره می‌شود که انتخاب شهردار از سوی شورای شهر برای یک دوره چهار ساله است. قانون‌گذار اگر می‌خواست محدودیت قانون قبلی را لغو کند به صراحت در مورد آن سخن می‌گفت. سکوت قانون‌گذار در این باره به این معنی است که بر لزوم اجرای ماده 35 قانون سال 69 هم‌چنان تاکید داشته است.
وی افزود: اقای خجسته رئیس کمیسوین شوراها به این موضوع دقت نکرده است که چون ماده 35 صراحت دارد ولی در سال 75 سکوت است معنی اش این هست که این بخش از ماده 35 به قوت باقی است.
بخشایشی افزود: ما که دیگر نماینده شهرستانی هستیم و دنبال قانون می گردیم. آقای قالیباف فرد خوبی است اما مانع قانونی یک حرف دیگر است و با حب و بغض نباید قوانین زیر پا بگذاریم . زمان اقای هاشمی هم می خواستند ریاست جمهوری بیش از دو دور کنند اما مجلس نشان داده که زیر بار فشارهای سیاسی نمی‌رود.
وی با تاکید دوباره بر اینکه قانون قانون است وماده 35 سال 69 قوت دارد و اگر قرار بود ملغی شود باید صراحت لازم در قانون سال 75 می شد و چون گفته نشد پس ماده 35 سال 69 مبنی بر ممنوعیت تصدی شهرداری بیش از دو دوره متوالی به قوت خودش باقی است ،‌گفت: اگر آقایان این قدر اصرار دارند که یک موضوع بدیهی را دارای ابهام کنند، مشکلی نیست درخواست استفساریه بدهند.
4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    56 25
    امیدوارم قالیباف شهردارنشه
  • بی نام A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    18 5
    با اینکه منم همین نظر رو دارم ولی اصلا از ایشون خوشم نیومد بخاطر رفتارهایی که در جلسات رای اعتماد داشت.
  • بی نام A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    4 12
    برای چی سر اصلاح طلب واصولگرا یکی که داره خوب کارمیکنه رو برکنار می کنید بزارید ایشون کارش رو بکنه پست برای اقای محسن هاشمی زیاده اونم تو دولت اقای روحانی .اقای هاشمی با پشت کار خودش می تونه پست های بزرگ تری رو داشته باشه
  • بی نام IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    11 2
    خیلی جالبه . مجلس میخواد بی قانونی کنه که حتما قالیباف به یک پستی برسه!! کمیسیون آموزش میخواد هر طور شده وزیرش خودی باشه که همه فامیلاشون دکتر بشن!! چه بلبشویی هست!!
  • علیرضا نعنایی IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    7 9
    اقای قالیباف بعد ازکرباسچی بهترین شهردار پایتخت بود حیف ادم این همه چیزهای قشنگ رو نبینه ماشین دودی سوار نشه شهر فرنگ نبینه منصف باشیم تهران نسبت به گذشته خیلی فرق کرده و این میسر نمیشد مگر با تدبیر همت و درایت اقای قالبیاف
  • بی نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    2 0
    این آقای بخشایش نماینده شهر ماست توی مجلس ،من واقعا از ملت ایران بابت همچین نماینده ای از طرف همه مردم اردستان عذر خواهی میکنم.ایشون در ابتدا خودشون رو نامزد اصلاح طلبان معرفی کردند و عکس آقای خاتمی رو توی ستادشون میذاشتن اما بعد از رای آوردن ............. متاسفم من شرمندم .....البته بحث آقای قالیباف جداست