مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه می‌گوید: پیشنهاد ایران و روسیه پیرامون نظارت بر مراکز شیمیایی سوریه بسیار هوشمندانه بود و این کشور را از موضع اتهام خارج کرد.

زهرا خدایی

این روزها اوباما و اسد زیاد مصاحبه می‌کنند؛ گویی سناریوهای احتمالی برای آینده سوریه را باید از خلال همین جنگ کلمات جستجو کرد. اسد که تا پیش از این ترجیح می‌داد در مقابل سماجت خبرنگاران پیرامون واکنش احتمالی سوریه به حملات هوایی آمریکا مقاومت کند، در مصاحبه با شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس گفت:"واشنگتن باید منتظر هر عکس‌العملی باشد"
تهدید اسد که با ارائۀ پیشنهاد روسها برای کنترل بر سایت‌های شیمیایی سوریه همزمان شد، فیتیله جنگ را پائین کشید و با درخواست اوباما برای تعویق رأی‌گیری در کنگره، فعلاً احتمال حملۀ هوایی ضعیف شده است. اما چرا روند عقب‌نشنی از موضع حمله سرعت بیشتری به خود گرفته است؟ دلیل استقبال غرب از پیشنهاد روسها چیست؟ چرا به یکباره احتمال جنگ بالا می‌گیرد و بعد از مدتی دوباره فروکش می‌کند؟ دلیل تردیدها و اما و اگر آمریکا و اروپا چیست؟
قاسم محب‌علی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجۀ کشورمان در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین به این سوالات پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید:
با پیشنهاد روسها و تعویق رِأی گیری در کنگره آیا موازنه به نفع بشار تغییر کرده است؟
تغییری در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی سوریه به وجود نیامده است. هر یک از طرفین می‌توانند تسلیحات را از حامیان خود دریافت کنند و جنگ همچنان ادامه دارد. آنچه که بازدارندۀ سوریه بود، موشک‌ها و سلاح‌های کشتار جمعی بود که تهدید خارجی برای این کشور به وجود آورده بود. سوریه در زمانی که احساس خطر می‌کرد، می‌توانست با این سلاح‌ها طرف‌های مقابل را تهدید کند. وقتی این تهدید از بین برود یعنی دولت سوریه عقب نشینی کرده است.
آمریکایی‌ها شاید هدف اصلی‌شان در این مرحله، حملۀ نظامی نبوده است؛ چون هم افکار عمومی برای این اقدام حاضر نیست و هم دولتها علاقمند به آن نیستند؛ اما آمریکا با این تهدید نظامی بخشی از قدرت سوریه را از این کشور و متحدانش گرفت.
اقدامی که دولت سوریه، ایران و روسها کردند، اقدام هوشیارانه‌ای بود؛ داشتن سلاح شیمیایی و کاربرد آن خلاف قوانین بین المللی و محکوم است و نمی‌شد از این مسئله دفاع کرد. پیشنهادی که ایران و روسیه پیرامون نظارت بر مراکز شیمیایی سوریه ارائه کردند بسیار هوشمندانه بود. از این حیث این مسئله به نفع دولت سوریه شد و این کشور را از موضع اتهام خارج کرد.
آیا تهدید به حملۀ نظامی همچنان وجود دارد؟
این تهدید به طور کامل رفع نشده است. مسئلۀ مهم زمان است. در واقع آمریکا زمانی دست به حمله می‌زند که هدف مورد نظر آنها در سوریه تأمین شده باشد. در حال حاضر به نظر نمی‌رسد که آن شرایط فراهم شده باشد.

در رسانه‌ها به کرات از واکنش سوریه نسبت به حملۀ احتمالی آمریکا می‌شنویم. همۀ ما می دانیم که ارتش اسد توان مقابله با حملات هوایی آمریکا را ندارد. توان دفاعی ارتش سوریه چقدر است؟ آیا می‌تواند به شکلی محدود به این حملات پاسخ دهد؟


اینکه توان نظامی سوریه با آمریکا فاصلۀ زیادی دارد، واقعیتی وصف ناپذیر است. نمی توان تصور کرد نیروهای هوایی و یا قدرت موشکی سوریه بتواند با توان موشکی آمریکا در ترکیه، دریای سرخ و اطراف سوریه برابری کند. آمریکایی‌ها حتماً در کنار کنترل ماهواره‌ای لحظه به لحظهواکنش سوریه را در زمان حمله محاسبه می‌کنند.
اما پرسش اینجاست که آیا سوریه واقعاً می‌تواند عکس العمل موثری نشان دهد یا خیر؟ این محل بحث و سوال است؛ در واقع مسئلۀ مهم ارادۀ سوریه برای این کار است که نباید آن را از نظر دور داشت؛ سوریه شاید بتواند علیه اسراییل واکنش نشان بدهد اینکه این واکنش چقدر تأثیرگذار است بحث دیگری است؛ آنها حتماً می‌توانند واکنش نشان بدهند اما سوال اینجاست که چرا تاکنون واکنش نشان نداده‌اند؟ 
سوم اینکه عکس العمل سوریه به این امر بستگی دارد که هدفآمریکا از حمله به این کشور چیست. اگر برداشت آمریکا از حمله به سوریه اینست که قصد تنبیه دمشق را دارد (همانند کاری که اسراییلی‌ها با سوریه کردند؛ آنها به زعم خودشان در جایی که احساس کردند سوریه پایش را از گلیم‌اش درازتر کرده، دست به عملیات علیه این کشور زدند) سوریه نیز به این مسئله واقف خواهد بود و بنابراین عکس العملی نشان نمی‌دهد؛ چون به هزینۀ عکس العمل واقف است. 

اما در صورتی که آنها احساس کنند که بحث تغییر رژیم مطرح است، اگر بتوانند و عکس العملی از دست شان بربیاید این کار را خواهند کرد. ولی برداشت شخصی من اینست که در صورتی که سوریه بخواهد عکس العمل نشان بدهد، عکس العمل نامتقارن خواهد بود. شاید به همان اشکالی که صدام حسین و یا کسانی که در معرض حملات آمریکا قرار می‌گرفتند تلاش می کردند، انجام بدهند. اما عکس العمل مستقیم همانند زدن ناوها، مراکز دفاعی آمریکا و یا نقاط حساس مثل اسراییل بعید به نظر می‌رسد چون سوریه نه توان آن را دارد و نه اراده ای برای این کار خواهند داشت.

دولت آقای روحانی با شعار اعتدال و تنش زدایی و همزیستی بین المللی سر کار آمده و قصد دارند با زبان تدبیر و عقل با دنیا سخن بگویند، طبیعتاً منافع ما در اینست که روابط خوبی با عربستان، ترکیه و به خصوص اکثریت جهان اسلام(و در مجموع اهل سنت) داشته باشیم. بنابراین تلاش برای پایان دادن هرچه سریعتر جنگ و رسیدن به مصالحه‌ای که در آن منافع همۀ طرف‌های ذینفع سوریه حفظ شود، به نفع ماست.

آیا جنگ کسی را منتفع می‌کند؟
اصولاً باید تلاش کرد که جنگی صورت نگیرد، اصولاً دیپلماسی همۀ کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باید این باشد که جنگی صورت نگیرد، جنگ به باور من به نفع هیچکس نیست. ممکن است جنگ طلبان و افراطیون جنگ سالار در دو سوی بحران علاقمند باشند که جنگ رخ دهد چون نان آنها در جنگ، بحران و درگیری است.

چه موانعی تاکنون مانع از ورود آمریکا به بحران شده است؟ به یک معنا چرا آمریکا در جنگ تا این اندازه محتاط است؟
اینکه آمریکایی‌ها جنگ کنند و یا نکنند واقعیت اینست که برخی محدودیت‌ها و سیاست‌های برای آمریکا در مورد سوریه وجود دارد. محدودیت‌ها بدین شرح است:
اگر پیام اخیر اوباما را خطاب به ملت آمریکا شنیده باشید ویبه این مسئله اشاره می‌کند که سوریه، عراق و افغانستان نخواهد شد. فکر می‌کنید اوباما چرا به این مسئله اشاره می‌کند؟
زمانی که بوش به عراق و افغانستان حمله کرد، تصور ساده‌ای داشت و بر این باور بود که اوضاع در این دو کشور همانند آنچه که پس از جنگ جهانی دوم در اشغال ژاپن و آلمان رخ داد، پیش خواهد رفت. آنها قدرت نظامی ژاپن و آلمان را به طور کامل از بین بردند و به جای آن یک ارتش جدید با ساختار جدید پایه گذاری کردند؛ در این کشورها این سیاست جواب داد به این علت که دو کشور موردنظر به شکلی ساختاری روند و پروسۀ دولت-ملت و یا همان Nation-State را طی کرده بودند؛ باکس ملی در آنها شکل گرفته بود؛ همانند آنچه که در بسیاری از کشورهای اروپایی امروز می‌بینیم؛ در واقع مجموعه ویژگی‌هایی که یک کشور را از کشور دیگر متمایز می‌کند؛ ویژگی‌هایی که در صورت اشغال کشور موردنظر تغییر خطرناکی در وضعیت ملی آن واحد سیاسی ایجاد نمی‌کند( همانند زمانی که فرانسه توسط آلمان اشغال شد)
اما در مورد خاورمیانه اینچنین نیست؛ چیزی به نام باکس ملی و یا پروسۀ دولت-ملت در مجموعۀ کشورهای خاورمیانه شکل نگرفته است. تقریباً اکثر کشورهای واقع در این حوزۀ جغرافیایی که پس از جنگ جهانی اول تشکیل شدند هنوز این پروسه را طی نکرده‌اند و همۀ آنها در خطر فروپاشی قرار دارند و تنها یک عامل این جغرافیایی ملی را حفظ کرده و آن ارتش و قدرت نظامی است. از الجزایر گرفته تا پاکستان، ترکیه، عراق، سوریه، یمن، مصر و .. اگر ارتش را از این کشورها حذف کنید این کشورها دچار فروپاشی می‌شوند و تجزیه می‌شوند.
پس قرار نیست این شیوه برای سوریه اجرا شود؟


اشتباهی که آمریکایی‌ها در عراق کردند این بود که ارتش را از بین بردند، هرچند که ارتش تحت تأثیر حزب بعث بود، اما وقتی ارتش از بین رفت آنها دیگر نتوانستند ارتش ملی ایجاد کنند؛ در حال حاضر نیز کردها در این کشور ارتش خود را دارند، شیعیان، ارتش خود را دارند و سنی‌ها نیز تلاش می‌کنند نیروهای نظامی خود را داشته باشند؛ چون تحت فشار هستند تلاش می‌کنند از طریق ترور، بمبگذاری و .. موقعیت نظامی خود را نشان دهند.
در مورد سوریه نیز اگر ارتش از بین برود، هیچ نیروی دیگری قادر نخواهد بود که تمامیت ارضی سوریه را حفظ کند مگر اینکه قدرت خارجی وارد این کشور شود؛ بازسازی این کشور نیز کار ساده‌ای نیست؛ این محدودیت بزرگی است که به نظر نمی‌رسد آمریکایی‌ها علاقمند به وقوع آن در سوریه باشند.
محدودیت دوم اینست که سوریه کنار گوش اسراییل قرار دارد و بحران‌ها می‌تواند در صورت فروپاشی به سرعت به مرزهای اسراییل، لبنان و اردن و حتی به سمت ترکیه سرایت پیدا کند؛ بنابراین نباید در قبال این مسئله دست به ریسک زد.

جنگ داخلی سوریه به جنگ طائفی- مذهبی تبدیل شده است؛ دو جریانی که در حال مبارزه با یکدیگر هستند، دو جریان عمدۀ جهان اسلام را تشکیل می‌دهند: اسلام سیاسی سنی و اسلام سیاسی شیعی؛ تداوم جنگ این دو طیف به نفع آمریکا و غرب است و احتمالاً علاقمند نیستند که هیچ طرف پیروزی در این جنگ وجود داشته باشد، چون همانطور که اوباما و همچنین رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا بدان اشاره کرده بود، پیروزی هیچیک از دو طرف در سوریه منافع آمریکا را تأمین نمی‌کند. (چه پیروزی اپوزیسیون و چه پیروزی نیروهای بشار اسد)

پس شرایط مورد نظر آمریکا در مقطع فعلی چیست؟
جنگ داخلی سوریه به جنگ طائفی- مذهبی تبدیل شده است؛ دو جریانی که در حال مبارزه با یکدیگر هستند، دو جریان عمدۀ جهان اسلام را تشکیل می‌دهند: اسلام سیاسی سنی و اسلام سیاسی شیعی؛ تداوم جنگ این دو طیف به نفع آمریکا و غرب است و احتمالاً علاقمند نیستند که هیچ طرف پیروزی در این جنگ وجود داشته باشد، چون همانطور که اوباما و همچنین رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا بدان اشاره کرده بود، پیروزی هیچیک از دو طرف در سوریه منافع آمریکا را تأمین نمی‌کند. (چه پیروزی اپوزیسیون و چه پیروزی نیروهای بشار اسد)

بنابراین سیاست‌ آمریکا اینست که این جنگ ادامه پیدا کند و هر دو تضعیف شوند. هم اکنون زمان مناسبی برای اینکه در مورد سوریه تصمیم گیری شود، نیست. از سویی جایگزین مناسبی برای رژیم سوریه وجود ندارد که بتواند کشور را اداره کند. 

بخش دیگری از سیاست آمریکا به نگاه لابی یهودی بازمی‌گردد؛ لابی یهودی احساس می‌کند که اگر اسد کنار برود، ممکن است هر کس دیگری که جای اسد بیاید(به خصوص اگر اکثریت سنی را همراه خود داشته باشد) تهدید بیشتری متوجه اسراییل کند تا حکومت علویان در سوریه.
گفتید آمریکا تمایلی به فروپاشی ارتش سوریه و تکرار تجربۀ عراق را ندارد؛ چه تضمینی وجود دارد که اصولاً پس از کنار رفتن بشار اسد این ارتش ساختارش همچنان قدرتمند و منسجم باقی بماند؟
در بخش محدودیت‌های آمریکا به این مسئله اشاره کردم. آمریکا در صورت ورود به جنگ قاعدتاً باید با ارتش سوریه بجنگد و آن را هدف قرار دهد و یا قدرت و توان آن را کاهش و یا از بین ببرد.اما مسئلۀ مهم اینجاست که در صورت تضعیف ارتش، نیروهای مخالف طبیعتاً فرصتی می‎یابند که منافع خود را گسترش دهند؛ معلوم نیست زمانی که آنها قدرت و اسلحۀ سنگین را بدست آوردند آیا به ارتش تضعیف شده رضایت بدهند و یا از آن تمکین کنند. در واقع در آن شرایط قدرت ارتش چندان محلی از اعراب ندارد؛ همین الان هم بعید است که ارتش سوریه بتواند مناطق از دست رفته را بدست آورد. همانطور که می‌دانید ماههاست که ارتش سوریه در حال عملیات است؛ یک شهرک، ده و روستا را می‌گیرد و دوبارۀ آن را از دست می‌دهد؛ چقدر زمان می‌برد که ارتش دوباره بازگردد و امنیت مرزها را تأمین کند. طبیعتآً وقتی ضربۀ مهلک‌تری بخورد، حمایت بین المللی خود را از دست بدهد و پوشش هوایی آن تضعیف شود، وضعیت تغییر خواهد کرد و ارتش دیگر ارتش امروز نخواهد بود.
قاعدتاً وقتی آمریکایی‌ها حمله کنند، فرودگاههای نظامی، مقرهای فرماندهی ارتش را یا از بین می برند و یا به اندازه ای می زنند که تضعیف شود. بنابراین در آن صورت ارتش دیگر قدرت پایداری در مقابل مخالفین را نخواهد داشت و این مسئله می‌تواند به وضعیت بدی تبدیل شود.
ثانیاً با توجه به اینکه در تمام این 40 سال همۀ تلاش علویان بر این بود تا ارتش را به طور کامل در خدمت خودشان و حزب بعث بگیرند، ارتش تا حد زیادی به خانوادۀ اسد وابسته شده است و معلوم نیست که کنار رفتن خانوادۀ بشار اسد همچنان انسجام، یکپارچگی و توان ارتش را حفظ خواهد کرد یا نه. ممکن است ارتش نیز دچار فروپاشی شود و بخشی از آن به سمت خانوادۀ علویان و بخشی دیگر نیز به سمت سنی‌ها برود. این محدودیتی است که قطعاً مدنظر آمریکایی‌ها در حمله به سوریه خواهد بود.
در صورتی که جنگی صورت نگیرد، آیا این بدان معناست که بازیگران تأثیرگذار در جنگ به تجزیه این کشور رضایت داده‌اند؟
این مسئله مبهم است، نمی‌توان در شرایط فعلی با قاطعیت دربارۀ این مسئله اظهار نظر کرد. روند بحران اینگونه نشان نمی‌دهد که آمریکا و حتی کشورهای عربی علاقمند به این باشند که سوریه دچار تجزیه شود.
تجزیه شدن سوریه بدین مفهوم است که کشور سوریه به 3 قسمت تقسیم شود؛ کشور علوی، کشور سنی و کشور کردی؛ کشور کردی طبیعتآً تأثیرات مستقیمی بر وضعیت عراق و ترکیه ‌می‌گذارد؛ کشور سنی و همچنین کشور علوی مستقیماً وضعیت لبنان را دچار تغییر می‌کند؛ بلافاصله پس از تشکیل کشور علوی آنها با شیعیان لبنان متحد می‌شوند و کشور سنی نیز با سنی‌های لبنان؛ ممکن است این فروپاشی به داخل لبنان نیز کشیده شود و وضعیت مسیحیان و مارونی‌هایداخل لبنان را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در واقع آثار تجزیه سوریه به داخل سوریه محدود نمی‌شود لذا بعید است که اراده‌ای برای تجزیۀ این کشور وجود داشته باشد.
البته هم اکنون عملاً با سه سوریه مواجه هستیم؛ سوریه‌ای که دولت بشار اسد آن را اداره می‌کند، سوریه‌ای که مخالفان اهل سنت (اعم از جبهة‌النصره و ارتش آزاد) آن را اداره می‌کنند و در نهایت سوریه‌ای که کردها آن را اداره می‌کنند؛ هر یک از آنها جغرافیا و سرزمین خود را دارند. در صورتی که این وضعیت ادامه یابد در درازمدت می‌توانند به یک واقعیت جغرافیایی تبدیل شوند؛ اما اینکه واقعاً اراده و قصد قدرتها و دولت‌های بزرگ بر تجزیه باشد من هنوز در این مسئله تردید دارم و آن را بعید می‌دانم.
برنامۀ ایران برای سوریه چیست؟
اطلاعات دقیقی در این زمینه نداریم؛ اما می توانم بگویم منافع ایران در چیست. در واقع منافع ما در در اینست که در سوریه مصالحه‌ای صورت گیرد چرا که ادامۀ جنگ می تواند وضعیت نامناسبی را برای منافع ملی ما ایجاد کند. جنگ می‌تواند گسترش پیدا کند و طبیعتاً با ماهیت مذهبی و طائفی جنگ سوریه، در کشورهای دیگر نیز این شکل را به خودش بگیرد؛ این مسئله به هیچ وجه منافع ملی ایران را تأمین نمی‌کند. به خصوص دولت آقای روحانی که با شعار اعتدال و تنش زدایی و همزیستی بین المللی سر کار آمده و قصد دارند با زبان تدبیر و عقل با دنیا سخن بگویند، طبیعتاً منافع ما در اینست که روابط خوبی با عربستان، ترکیه و به خصوص اکثریت جهان اسلام(و در مجموع اهل سنت) داشته باشیم. بنابراین تلاش برای پایان دادن هرچه سریعتر جنگ و رسیدن به مصالحه‌ای که در آن منافع همۀ طرف‌های ذینفع سوریه حفظ شود، به نفع ماست.
تکلیف کشورهایی که برای آغاز جنگ لحظه شماری می‌کردند، چه می‌شود؟
وضعیت اوباما برای گرفتن مجوز جنگ برای حمله به سوریه خیلی مناسب نیست. باید منتظر بود و دید که آیا این وضعیت تغییر می‌کند یا خیر.
در مورد ترکیه و عربستان نیز باید منتظر بود و دید که آنها چه برنامه‌ای برای آینده دارد؛ اینکه آیا آنها همچنان می‌خواهند پشت آمریکا پنهان شوند و آمریکا را به نمایندگی وارد جنگ در سوریه کنند؛ هنوز نمی‌دانیم.
این کشورها قدرت تمام کنندگی ندارند و کمک‌هایشان به مخالفان نتوانسته در وضعیت سوریه و مخالفان تغییر بزرگی ایجاد کند؛ از سویی ورود حزب الله، کمک‌های ایران و روسیه و بخشی از شیعیان عراق و یمن در کمک به اسد را نیز باید مدنظر داشت که از این طریق اسد را به موقعیت بهتری رسانده است. این کشورها علاقمندند که با وارد کردن آمریکا و اسراییل صحنه را تغییر دهند.
اما در صورتی که آمریکا وارد جنگ نشود، آنها نیز علاقمند می‌شوند که وضعیت بر یک جنگ درازمدت و بی سرانجامی ادامه یابد تا در فرصت دیگری و یا احتمالاً با بروز فاجعۀ دیگری، و با ورود شورای امنیت تغییری در شرایط ایجاد شود.

تکلیف اسراییل چه می‌شود؟ وضعیت مطلوب اسراییل در سوریه چه شکلی است؟
بهترین وضعیت برای اسراییل همین وضعیت موجود باشد؛ اینکه در سوریه جنگ باشد، در داخل لبنان نیروهای طوائف مختلف در حال چالش با یکدیگر باشند؛ قدرتهای منطقه‌ای همانند ایران، ترکیه، عربستان و مصر با یکدیگر در حال منازعه و تنش باشند؛ طبیعتآً این وضعیت مناسب‌ترین وضعیت برای اسراییل خواهد بود؛ به نظر من اسراییل علاقمند نیست که با حملۀ آمریکایی‌ها تغییر جدی در بحران سوریه اتفاق بیفتد و حکومت مستقر قوی و مورد حمایت مردم سوریه در این کشور تشکیل شود، دوباره اتحاد و یکپارچگی سوریه برقرار شود و دوباره ارتش قوی تشکیل شود، اسراییل به هیچیک از اینها علاقمند نیست؛ ادامۀ این وضعیت برای اسراییل مطلوب است؛ اینکه بحران ادامه داشته باشد، حزب الله در آنجا مشغول باشد، مسلمانان و جریانات اسلامی در سوریه یکدیگر را قتل عام کنند و قدرت شان تضعیف شود، مسلماً هیچ کس بیش از اسراییل از این وضعیت منتفع نمی‌شود.
گفته می‌شود روسها این بار برخلاف تحلیل‌های موجود مبنی بر حفظ موضع انفعالی گذشته، سرسختانه از سوریه حمایت خواهند کرد؛ آیا واقعاً روسها پای سوریه ایستاده‌اند؟
آنچه که مبنای تحلیل‌های ما قرار می‌گیرد، تجربه است؛ فکت‌هایی که از تجربۀ برخورد ابرقدرتها از جنگ جهانی دوم تاکنون موجود است، نشان می‌دهد که ابرقدرتها در جاهایی که یک طرف مداخله می‌کند، از برخورد مستقیم اجتناب می‌کنند؛ مثلاً به قضایای افغانستان، کوبا، نیکاراگوئه و آفریقا نگاه کنید؛زمانی که روسها در شاخ آفریقا کودتا کردند، طرف مقابل به جای اینکه مستقیماً برخورد کند از شیوه‌های بی ثبات کننده استفاده کرده است. به عقیدۀ من روسها نیز همین کار را خواهند کرد؛ روسها اگر خواسته باشند کاری کنند، از همین شیوه استفاده می‌کنند؛ در صورتی که آمریکا مداخله کند، مطمئناً روسها همانند تجربۀ افغانستان تلاش می‌کنند با تقویت کشورها و نیروهای مخالف، وضعیت آمریکا را در سوریه بی ثبات کنند.
من تصور نمی‌کنم که انتقال ناوها به این معنا باشد که قرار است رویارویی مستقیمی میان ابرقدرتها صورت گیرد. در واقع نه منافع روسها اجازه می‌دهد و نه در توان استراتژی آنهاست که دست به چنین برخوردی بزنند.
جالب است بدانید زمانی یکی از برجسته‌ترین فرماندهان نظامی ژاپنی در جزیرۀ ایواجیما(یکی از جزایر شرقی ژاپن که در زمان جنگ جهانی به اشغال آمریکایی‌ها درآمده بود) به یکی از یاران خود می‌گوید ما تا آخر ایستادگی می‌کنیم و در جنگ کشته می‌شویم، اما در نهایت در جنگ شکست می‌خوریم چون توان اقتصادی و تکنولوژیک ژاپن در نهایت با آمریکا برابر نمی‌کند؛ در واقع همین وضعیت را می‌توان برای شرایط فعلی و بازی قدرتها متصور بود.
در صورتی که کنگره به اوباما "نه" بگوید، چه خواهد شد؟
تلاش اوباما ظاهری است؛ من فکر می‌کنم جدای از قانونی بودن ارجاع مسئله حمله به سوریه به کنگره از سوی اوباما این بدان معناست که رییس جمهور آمریکا می‌خواهد زمان بخرد. اوباما خواهان اقدام فوری در سوریه نیست. این بخشی از سیاستی است که آمریکایی‌ها به دنبال آن در سوریه هستند. بنابراین اگر سیاست واقعی آمریکا این باشد، شاید اوباما با تلخی از برخورد کنگره یاد کند؛ اما در نهایت این بخشی از خواستۀ استراتژیکی است که آمریکایی‌ها در سوریه دنبال می‌کنند. اما این بدان مفهوم نیست که آمریکا از ادامۀ کمک به مخالفین دست برمی‌دارد؛ در واقع زمان جنگ در سوریه طولانی می‌شود.
اگر پاسخ کنگره مثبت باشد، چطور؟
آمریکا ناچار است عملیاتی انجام دهد. ابعاد و آثار این عملیات روشن نیست. اینکه گفته می‌شود عملیات محدود است، باز هم هنوز روشن نیست؛ اینکه آیا آمریکا قصد دارد موقعیت مخالفان را با زدن برخی از مواضع ارتش تقویت کند؛ باز هنوز مشخص نیست، چون در آن صورت توان ارتش نیز تحت الشعاع قرار می‌گیرد. من هنوز بر این اعتقادم که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند سرنوشت جنگ فعلاً نهایی شود.
5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 112
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    خواهشا یک روز به احترام قربانیان حادثه برخورد اتوبوس تهران-قم سکوت کنید !!!!! اینقده از سوریه نگید. امیدوارم نابود بشه سوریه که اینقده مهمش نکنید...........
    • رضا A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      ايران و روسيه قدرت كمي ندارند. نميدونم چرا بعضي دوستان سعي مي كنند بگن آمريكا از مجموع همه كشورها هم قوي تره .آمريكا به تنهايي در بخش نظامي از تك تك كشورها قوي ترست. اما ايران و روسيه با هم از آمريكا قوي تر ميشه.
    • msx A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      البته اگه یه فاتحه ای هم براشون بخونی ثواب بیشتری بشون میرسونی تا با سکوت
    • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      به این خاطر میگن سوریه ...سوریه .... که اگه خدایی نکرده سوریه رو زدن بعد خدایی نکرده نوبت ایرانه عزیز... البته هیچ غلطی نمی تونن بکنن . .. انشالله پیروزی نهایی با مسلموناست.......
    • حزب الهی A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      امیدوارم نابود بشه امریکا و اسراپیل تو هم به جا سکوت کردن به احترام کشته شدگان اون ماهواره خونت رو به احترام مرگ قربانیان یک دیقه خاموش کن عزیز برادر
    • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      در جواب به حزب الهی: فکر میکنم این شمایی که ماهواره داری نه دیگران ! در ضمن، کسی از شما نظر خواست؟!
    • بی نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      اگر کمی قدرت تحلیل داشتی میفهمیدی که سلفی ها و وهابی هایی که الان توی سوریه دارند سر علوی ها را می برند و ماشین انتحاری منفجر می کنند وقتی کارشون اونجا تموم بشه میان تا سر منو توی شیعه را توی ایران ببرند و وسط تهران انتحاری بزنند.
    • كامران IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      60 85
      حقوق بشر چي شد پس مدعي!!؟؟ حالا امريكا جازده هيچكس هيچي نگه!!؟؟
    • جواب به رضا IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      وقتی میخوای نطق کنی اول مطالعه کن بعدش فکر کن بعدش نطق کن. کاملا نظرت اشتباست. آمریکا به تنهایی 51 درصد قدرت نظامی دنیا رو داره. یعنی آمریکا 51 درصد و بقیه دنیا 49 درصد روی هم. ایران چند دهم درصد قدرت نظامیشه حالا با هر کشوری میخوای جمعش کن.
    • بی نام RS ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      45 6
      یه بهونه محکم تر میخوان بسازن...
    • قندنمک A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      آقا رضا به آمار مراجعه کن متوجه میشی چرا تعداد ناوهای هواپیما بر آمریکا یکی بیشتر از تعداد کل ناوهای هواپیمابر دیگر کشورها ست بودجه نظامی آمریکا معادل مجموع ده کشور بعد خودشه سطح علمی و فنی هم که معلومه کسی منکر تلاش برای حفظ منافع نیست ولی واقعبینانه نه احساسی و از روی بی خبری
    • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      آقای حزب اللهی وقتی خودت برای جون مردم کشور خودت احترام و ارزش قائل نیستی چه طور از دیگران این انتظار رو دارید ؟ متاسفم برای تو ....
    • اردوان A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      41 89
      از همون اول مشخص بود كه حمله نمي كنند. ترسوها.
    • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      99 33
      آقا ته تهش کسایی که ادمهای سیاسی هستن میدونن که آمریکا به هدفش رسید . ایران و روسیه هم برن قدرتشون رو بزارن در کوزه آبش رو بخورن .
    • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      15 4
      یعنی شما اینقردر گیجین
    • دلال مرکزی IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      22 6
      سوریه ، لبنان و ... دیوار کوتاه ایران و روسیه هستند، یعنی کلا" حیاظ خلوت ما هستند ، هر بلایی قرار باشه بیاد اول باید سر این دو یا سه کشور بیاید. الان همه ایران و روسیه با امریکا و متحدانش سر چی توافق کردن ، 30 سال دیگه معلوم میشه. فقط بیچار مردم عادی سوریه و لبنان.
    • حقیقت گو DK ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      45 65
      بی نام گفته :"امیدوارم سوریه نابود بشه که اینقده مهمش نکنید....." هزار تا علامت تعجب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! شما خودت رو به دکتر روانشناس حتما نشون بده
    • بابك IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      62 13
      نكنه ميخواين بگين كه قدرت ايران بود كه اميريكا حمله نكرد ... بابا شما ديگه كي هستينننننننننننن
    • محسن ایرانی IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      15 10
      جنابی که به رضا جواب دادی که مدعی شدی امریکا اینقدر یله ! جواب منو بده ببینم اگر امریکا اینقدری که تو میگی گنده ست چرا به ایران که دشمن درجه یکشه و به قول خودشون اینقدر تهدید بزرگیه برای خودشون و برای اسرائیلشون . چرا این همه دست به دامان تحریم ها میشه ولی حمله نظامی نمیکنه که یه ضرب کارو تموم کنه ؟؟ اگه اینقدر یله خوب بکنه دیگه از چی میترسه ؟ اون که به هرجا که دلش بخواد قشون کشی میکنه چرا به دشمن درجه یکش نمیکنه ؟
    • محسن IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      12 7
      جنابی که به رضا جواب دادی اطلاعاتتو از صدای امریکا گرفتی حتما؟! بد نیست بدونی اگه چین تمام دلارهایی که توی حساب دولت داره فقط بریزه توی بازارش قیمت جهانی دلار اینقدر افت میکنه که عملا با قیمت کاغذ باطله برابر میشه! و عملا امریکا به طور کامل ورشکست میشه! الانم اگه یکم بیشتر حواست باشه گاهش وقتا این تهدید از طرف چین به امریکا میشه هااا که یه وقت پاشو از گلیمش دراز تر نکنه!!
    • بی نام A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      8 4
      در پاسخ به نظر اول: بالای صفحه را بخون، نوشته بخش بین‌الملل قسمت خاورمیانه. یعنی تو این قسمت سایت خبرهای خارجی منتشر می‌شود. متوجه شدی یا بیشتر توضیح بدم؟!! اگر اینقدر نگران اوضاع کشور هستی می‌تونی این قسمت از خبرآنلاین رو نخونی و فقط از قسمت‌های داخلی سایت استفاده کنی. اونقدر توی بحث و استدلال کم آوردید که به هر چیزی برای توجیه کارهای آمریکا و حمله به اسد متوسل می‌شید.
    • بی نام A1 ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      4 4
      جناب محسن ایرانی پاسخ شما اینه که بین کسی که واقعا یله و کسی که پهلوون پنبه اس فرق وجود داره... یل فکر می کنه بعدا عمل می کنه. پهلوون پنبه فقط عربده می کشه... مث شما که امروز میخوای آمریکا رو نابود کنی، فردا می افتی بجون اسرائیل پس فردا برای انگلیس شاخ و شونه می کشی... هفته بعد دشمن درجه یکت عربستان... دست آخرم می ری سراغ امارات... تهشم هنوز سر خونه اولی
    • قاسم IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      5 2
      اگه همین سوریه که شما میگی نابود بشه،در دفاع مقدس از ایران حمایت نمیکرد تعداد شهدا ایران خیلی خیلی بیشتر از این تعداد کشته های این حادثه می بود.زنده باد سوریه که تو جنگ 8 ساله تنها کشوری عرب بود که از ایران حمایت می کرد.دوست عزیز بجای تقلید از ز غربیا (سکوت) واسشون درگذشتگان یه فاتحه بخون.خدا به خانواده هاشون صبر بده.
    • محسن ایرانی IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      3 1
      آقای بی نامی که جواب منو دادی اولا ما هیچوقت همچین چیزی نگفتیم و نخواستیم که امریکا رو نابود کنیم درسته ما با دولت امریکا مشکل داریم اما مردم امریکا هم اگرچه برادر دینی ما نیستن ولی در خلقت که همانند ما هستن! دوما راجع به جوابی که دادی یعنی الان 35 ساله که این یل یا پهلوون پنبه! داره فکر میکنه هنوزم ندونسته چجوری عمل کنه ؟ هی میگه ایران تا چند ماه دیگه فلان سلاحو میسازه فلان موشکو میسازه فلان سردار ایران میتونه امنیت مارو تو خطر بندازه! اگه میتونه چرا عمل نمیکنه که به قول اون دوستمون با یه ضرب کارو تموم کنه خیالش راحت بشه؟ مگه واسه عراق فک کرد ؟ واسه افغانستان فک کرد ؟ مگه واسه سوریه فکر کرد ؟ یه دفه گفت حمله میکنم خودش که هیچ حتی نذاشت شورای امنیت فکر کنه که ببینه واقعا کار اسد بوده یا نه!
  • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    این جنگ دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره . بشار شاید این دفعه قصر در رفت ولی بدون شک مردم سوریه حساب او را میرسند .
    • حمید A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      36 77
      عزیز من جنگی در کار نبود که بخواد منتفی بشه یکبار هم تو همین سایت خدمتتون گفتم که رغبت امریکا برای بقا اسد کمتر از ایران نیست
    • بی نام RS ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      53 14
      یه بهونه ی دیگه خواهند ساخت....
    • عباس IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      81 16
      والا تاجایی که من میدونم همین چندروز قبل جان کری گفت که شرط حمله نکردن آمریکا به سوریه اینه که سوریه سلاحهای شیمیایی رو تحویل بده..حالا این کجاش پیشنهاد تهران-مسکوهست؟؟به نظرم بااین پیشنهادبازهم آمریکا برنده شد چون ازاولش هم میخواست که سلاحهای شیمیایی ازسوریه وبشار اسد رو جمع کنه وحالا هم داره به هدفش میرسه..دروافع اینجا آمریکا بودکه هوشمندانه عمل کرد وبا یک "جنجال رسانه ای" و "جو حمله " تونست هدف خودش برسه..کاری که ما وصداسیمای ما میگه که آمریکا منزوی شده..تئوریسین های ودکتری ومشاورین نظامی آمریکا بهتر از همه میدانند که حمله نظامی آمریکا بیهوده هست وبه ظرر آمریکا هست..ولی خودمونیم آمریکا با این بازی چیکار کرد.!!
    • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      27 87
      عزیزم تو که یه چیزی می پرونی که نمیدونی. چرا ناتو تا حالا حمله نکرده؟ دلیلشو من بهت میگم چون نظر سنجی که بهش رسیده نشون میده 70 درصد مردم سوریه الان طرفدار بشار اسدهستن (البته پیروزی اون توی جنگ ولی در حالت عادی اینجوری نیست ) و 10 درصد مخالف داره. باور نداری سرچ کن
    • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      55 62
      اگه مردم سوريه بشار اسدو نمي خواستن يه هفت هم دوام نمي اورد.الان تروريستها هستند كه با پول سعودي دارن با حكومت مي جنگند.
    • امین س A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      12 11
      در جواب عباس،بله،1-اوباما و دولت امریکا برای حمله به سوریه واقعا و کاملا جدی بود...هر چند شاید کنگره حمایت نمی کرد ولی شما برو استدلال ها و دروغ های عجیب جان کری و هاگل و دمپسی رو در کنگره ببین که واقعا نیت اونها جنگ بود ولی چون تنها بودند به دنبال مشروعیت از طرف کنگره داشتن2- باید دید چه چیزی باعث شده اوبامای ضد جنگ بشود چیزی در حد بوش! لذا امریکا شاید در این مساله پیروز شد ولی روسیه گفت این طرح منوط به منتفی شدن قطعی حمله به سوریه هست...باید گفت این وسط خیال اسرائیل از همه بیشتر راحت تر شد3-البته امریکا باز بهانه می کند که سلاح شیمیایی به حزب الله رسیده و برای جنگ بهانه جویی خواهد کرد..ایران هم البته واقعا اگر بتونه قضیه سوریه رو بدون جنگ امریکابه صورت گفتمان ژنو2 جلو ببره قطعا به نفعش هست
  • بی نام IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    دليل اصلي اينه كه اوباما شخصيتا انسان متيني است و جنگ طلب نيست و كاش بشه از اين فرصت استفاده كرد، اوباما كمتر از 4 سال ديگه ميره
    • ابی IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      متین نه داداش وحشی
    • پرسه A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      15 21
      شما به اینجور آدما می گین متین؟؟؟
  • يكي IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    بله. ما خيلي از خودمان ممنونيم. همه بازي‌هاي ما هوشمندانه است!
  • میلاد US ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    46 85
    بسیار بسیار لذت بردم واقعا تحلیل جامع و کاملی بود
    • احمد A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      9 3
      البته سناریوی خطرناک این است که با کوچکترین خطای اسد ، آمریکا این بار نه مقطعی بلکه طوفانی ارتش سوریه را در هم خواهد کوبید این یک گام به عقب اوباما یک پرش سه گام به جلو رو پشت سرش دارد.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    اسدبازم خيالش راحت شدوميتونه مخالف هاشوباتوپ وتانك وهواپيماسركوب كنه!
    • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      29 32
      منظورت ادم خوار ها هستند .
    • مهم IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      28 11
      من حاضرم شرط ببندم یه مدتیه یه عده استخدام شدن بیان خبر انلاین اخبارا رو بخونن و نظرای خاص بدن و واسه خودشون مثبت بزنن و واسه مردم منفی. البته هرچند زورشون نمیرسه ولی بی تجربه ها با دیدن نظرا ممکنه فک کنن که واقعا مردم ایران چند دسته بزرگ هستن در صورتیکه 80 درصد مردم ایران باهم در مورد بیشتر مسائل هم عقیده ان و فقط عده محدودی که یا حقوق بگیر هستن و یا افکار افراطی دارن با مردم نیستن. ولی با دروغ و تقلب نمیشه حقیقت رو پنهان کرد . خورشید پشت ابر نمیمونه
    • بی نام A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      6 3
      در پاسخ به «مهم»: حالا شما قضاوت کنید کی در توهم است. کسانی که در کامنت‌های این صفحه از آمریکا طرفداری کرده‌اند یا مخالفانشان؟
  • احسان A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    103 8
    به نظر من آمریکا وشخص اوباما بیشتر به خاطر شرایط جدیدی که در ایران به وجود آمده داره زمان میخره تا اشتباه بوش را انجام نداده باشه که بعد از 11سپتامبرایران را محور شرارت خواند و هشت سال تلاش دولت کلینتون و آقای خاتمی نقش بر آب شدآمریکا تا اجلاس سالانه سازمان مل در نیویورک مطمئا به سوریه حمله نخواهد کرد تا مواضع دولت روحانی به صورت شفاف در مورد مشکلات فی مابین وبه طور مشخص پرونده هسته ای مشخص شود اگه در نیویورک اتفاقات مثبتی به وجود بیاد شر حمله ازسر سوریه کم میشه اگه قضیه بر عکس باشه مطمئنا به سوریه حمله خواهد شد ما در این برهه حساس خیلی باید حواسمون جمع باشد یک اشتباه کوچک می تواند مشکلات خیلی بزرگی برای کشور عزیز مون ایران به وجود میاره
  • بی نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    42 25
    معدود تحلیلهای دقیق و غیر احساسی بود که خوندم
  • زمان A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    ایران و روسیه هوشمندانه ؟ عجب توهمی
    • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      47 26
      میشه یک‌بار برای همیشه بگویید که این برچسب «توهم» که برای ایجاد جنگ روانی به مخالفشان می‌زنید یعنی‌چه؟ خود این اشخاص بیش از هرکسی از توهم و مواضع دوگانه رنج می‌برند. از یک طرف می‌گویند که ارتش سوریه که چند سال است با وجود داشتن تانک و هواپیما نتوانسته کنترل کشور را بدست گیرد، جلوی آمریکا دوام نمی‌آورد و بعد وقتی اسد از سلاح سنگین برای سرکوب شورشیان خارجی استفاده می‌کند می‌گویند جنایت علیه بشریت. در حالی که خود آنها بارها در همین سایت استفاده‌ی آمریکا از سلاح‌های کشتار جمعی علیه ویتنام و ژاپن یا همکاری‌اش با صدام در حمله‌ی شیمیایی علیه ایران را با منطق درخشان «چون زورش می‌رسیده!» یا «چون سطح زندگی مردم آمریکا بالاست ایراد ندارد!» توجیه کرده‌اند.
  • پوریا EU ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    94 27
    ایران چی کار کرد که بازیش هوشمندانه بود؟
  • دکتر بیکار IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    172 5
    یک بازی هوشمندانه هم عجالتا برای کاهش قیمت کالاهای اساسی انجام بدید.زیر فشار تورم و گرانی له شدیم و سابیدیم به کف آسفالت!
  • بی نام EU ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    خوشم میاد که از پررویی و اعتماد به نفس کم نمیارید!مردم بیخبر از همه چیز و همه جا هم فکر میکنند واقعا طرح تحویل سلاحهای شیمیایی اسد کار روسیه و ایران بوده!کاش لااقل انقدر مرد بودید که راستش رو به مردم بگید که این طرح از سوی خود امریکا ارائه شد و سوریه و روسیه روی هوا اون رو قاپیدند!در کنفرانس خبری مشترک وزرای خارجه امریکا و انگلیس وقتی خبرنگاری از وزیر خارجه امریکا پرسید ایا راهی وجود داره که به سوریه حمله نکنید اون که غافلگیر شده بود بدون هیچ نیت قبلی گفت که اگه سوریه سلاحهای شیمیاییش رو تحویل بده حمله نمیکنیم!!هنوز یکی دوساعت از پروندن این حرف نگذشته بود که مدودوف رو هوا قاپید و کنفرانس مطبوعاتی تو روسیه گذاشت که ما از این طرح استقبال میکنیم و اسد رو راضی میکنیم!طرح هوشمندانه ایران و روسیه!
    • حمید A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      88 18
      حرفت کاملا درسته رو همین حساب هم میگم که امریکا و اسرائیل اصولا نیتی برای از بین بردن اسد ندارن. این چگونه کشور مقاومتی که چهل ساله یک گلوله به اسرائیل نزده بارها بهش حمله شده و جواب نداده؟ اسرائیل بهتر از اسد کی رو میخاد؟
    • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      7 43
      البته یک هفته قبل از حرفهای کری این پیشنهاد مطرح شده بود
    • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      10 46
      آخه دروغ و پریشان‌گویی هم حدی داره!! اگر واقعاً این طرح پیشنهاد آمریکا بود و از اول قرار بود که در صورت تحویل سلاح‌های شیمیایی سوریه حمله‌ای صورت نگیرد، چرا متحد اصلی آمریکا، بریتانیا زودتر طرح اقدام نظامی را به پارلمان برد؟ آمریکا نمی‌توانست به جای تهدید و لفاظی‌های بیهوده طرحش را زودتر اعلام کند تا کامرون طرح جنگ را به پارلمان بریتانیا نبرد و با رد آن موقعیت سیاسی‌اش تضعیف نشود؟ اصلاً ایران بد، روسیه بد، تو خوبی!!
  • امید A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    29 70
    عدم موافقت روسیه و تهدید روسیه به حمله به عربستان در صورت حمله امریکا به سوریه. عربهای کثیف گفتند هزینه جنگ را میدند و اوباما هم گفت حمله به سوریه، هم پیمانان ما را در منطقه به خطر میندازه که همون حمله روسیه به عربستان هست. دم روسیه گرم
    • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      70 11
      روسيه نه توان حمله به عربستان رو داره نه جراتشو , اولين كسي كه جلوي روسيه شاخ ميشه اونم قبل از آمريكا , كشور چينه كه تمام نفتش از خليج فارس تامين ميشه مخصوصا عربستان . اين پنبه بستن تنگه هرمز و حمله به كشورهاي عربي رو از گوشتون خارج كنيد . منافع نفتي چين در خليج فارس اونقدر زياده كه اجازه اخلال در صدور نفت از اين منطقه رو نميده .
  • حمید IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    زیر تورم له شدیم بخدا مسولین رسیدگی کنن لدددفا با یه بازیه هوشمندانه دلار بکشن زیر هزار تومان!!!
    • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      62 16
      خدا وکیلی قبل از اینکه کامنت رو ارسال کنین یکبار اونو بخونین .لدددفا یعنی چی ؟
    • بی نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      52 6
      ايشون املاش رو گرفته 20 ... لدفا همون لطفا است... 26 تا معلم ديكته از اين نوشتار خودكشي دسته جمعي كردند...
    • بی نام A1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      4 4
      فارسی رو دستی دستی نابود میکنیم با این کارا
  • لعیا IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    82 23
    امیدوارم اگه اسد ظلمی به مردمش میکنه که قطعا همین طوره ، نابود بشه و یا اون قدر ضعیف بشه که در آستانه نابودی قرار بگیره ، اما امیدوارم که جنگی صورت نگیره ، چون ایران رو تحت تاثیر قرار می ده !!!!
    • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      19 53
      دیگه چی می دونین از سوریه؟!!
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    53 16
    به کارهای ایران در این دو هفته برای جلوگیری از جنگ کرد میگن »دیپلماسی« نه اونایی که تو هشت ساله گذشته دیدیم و همش خرابکاری بود!!!
    • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      55 1
      هشت سال گذشته مدیریت جهانی بوده!!!!
  • یه تحلیل شخصی A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    48 3
    آمریکا با یه تهدید نظامی بدون اینکه هزینه ای به خودش متحمل کنه تمام سلاح های شیمیایی سوریه رو ازش گرفت و حتی گمان میرود بحث کناره گیری اسد از قدرت را هم در ادامه این سناریو در نظر دارد،بهترین وضع برای امریکا و اسراییل درگیری فرسایشی دولت سوریه و مخالفان است تا این دو بوسیله هم تضعیف و نابود بشن بدون خرج هزینه اضافی.فکر میکنم امریکا برای این سناریو کارشناسی دقیقی کرده بود که نتیجه گرفت!
    • امین س A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      5 8
      تحلیل شما درسته،امیدوارم سوریه قبل از آن بخشی از تسلیحات رو به جایی دیگر منتقل کنه وگرنه یک ذره بازدارندگی هم دیگر در خاورمیانه در مقابل اسرائیل وجود نخواهد داشت...در ضمن اوباما برای جنگ علیه سوریه کاملا جدی بود و دنبال تایید کنگره بود...این یک واقعیت هست...سیاه بازی و فیلم نیست...سخنان جان کری و هاگل و دمپسی رو در کنگره برین ببینین...شاید در آخر کنگره تایید نمی کرد ولی واقعا اوباما با نیت جنگ به کنگره رفت..امریکا اگر حمله می کرد ایران بیشتر ضرر می کرد...و حتی سوریه...الان لاقل اگرچه خیال اسرائیل راحت شد حتی از آینده سوریه، اما در صورتی که واقعا حمله را منتفی کند و راه حل سیاسی را محکم کند ( که در نیت امریکا شک هست) باید گفت در مجموع به نفع ایران خواهد بود...
  • محمد IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    29 3
    به نظرم در سیاست از بهترین های دنیا باشیم ولی در اقتصاد آخرهای دنیا هستیم. بخدا همه چیز که همه نباید بدونند .آخه اقتصاد رو درست کنید و همه رو سیاسی نکنید.
  • ایران A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    14 1
    اگر فراموش کردید در عراق همه همین راه حل پیشنهاد شد و اجراء ولی در اصل کار تغییری حاصل نشد
  • كركره A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    27 2
    ولي مث اينكه اين پيشنهاد و اول ابر جان كري وزير امور خارجه آمريكا ارائه داد ها مگه نه؟!
    • امینس A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      5 8
      1- 2روز قبل از اینکه این حرف از دهان جان کری در کنفرانس خبری لندن بپرد(!!!) هاآرتص یک گزارش نوشت که ایران و روسیه و سوریه دارن یک طرحی رو بررسی می کنن که چند بند هست و در اون سلاح های شیمیایی سوریه بیاد تحت نظر سازمان ملل،2-هم پوتین و هم اوباما اعلام کردن در اجلاس 20 در این مورد با هم رایزنی کرده بودیم3- آقای امیر موسوی که مدیر مرکز مطالعات روابط بین الملل هستن اعلام کردن این طرح توسط ایران و سوریه تفت داده شده و توسط روسیه اعلام و پیشنهاد شده تا حساسیت علیه ان از طرف امریکا ایجاد نشه...پس مطمئن باش بدون مشورت با ایران انجام و پیشنهاد نشده
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    22 3
    جنگ یک ابزار است اصل سیاست است اگر امریکا بتواند با سیاست سوریه را خلع سلاح کند چرا بجنگد به خیال خودش دندان های طرف را کشیده که به اسراییل اسیب نرساند
  • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    9 1
    لطفا متن کوتاه باشد و با فونت درشت تر که خواننده رغبت به خواندن داشته باشد این مشکل اساسی خبر آنلاین است که در خبر گزاریهای دیگر رعایت می شود لطفا پیگیر باشید
    • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      7 1
      با تشکر از توجهتان نسبت به خبرآنلاین. در بالای صفحه سمت راست دو گزینۀ مثبت و منفی وجود دارد که امکان درشت کردن فونت برای کاربران را میسر می سازد.
    • سهیل IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      1 0
      با سلام تو همه سایتهای اینترنتی، با نگه داشتن دکمه کنترل در کیبرد و بالا و پایین کردن دکمه اسکرول ماوس، میتونین سایز فونتها را به راحتی تغییر بدین
  • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    12 24
    يعني واقعا بعضي ازدوستان فكر ميكنند امريكا بخاطرمردم سوريه ميخواهد جنك راه بياندازه درحالي.كه اصل فتنه راخودش به كمك دوستاني مانند.عربستان وقطر وتركيه راه انداختند راستي خنده دارنيست كه عربستان وقطر بخاطر حقوق بشر وازادي وارد معركه درسوريه شدند
  • حمبد IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    39 9
    بازی هوشمندانه؟ پیشنهاد امریکا بود اگه حمله کنه میگیم جنگ طلبه حمله نکنه میشه ترسو. جالبه که سلاح های شیمیایی سوریه راحت گرفتند و سوریه پیمان عدم گسترش و استفاده سلاح های شیمیایی امضا نکرده بود. جنگ در واقع امریکا برد.
    • ارش IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      12 27
      اقا حمید اگه مطلع نیستی بدونین که این طرح توسط اقای بروجردی به بشار پیشنهاد شد اونم قبول کرد سپس از طریق روسیه در مجمع کشور های صنعتی به امریکا پیشنهاد شد.فک کردی جان کری توو کنفرانس مطبوعاتی همینجوری یه چیزی پروند؟واقعیت اینه حالا تحملش برات سخته به خودت مربوطه.واقعیت اینه ایران توو مسائل کلان امنیتی عالی عمل میکنه.بازنده ترکیه و عربستان بودن که خواستن به عنوان آخرین تلاششون امریکا رو بکشونن وسط که تیرشون به سنگ خورد
    • بی نام A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      7 16
      «اگه حمله کنه میگیم جنگ طلبه حمله نکنه میشه ترسو.» معلومه. یک حرفی زده توش مونده. کلاً کسانی که ادعاهای بیهوده دارند در انتها در موقعیتی گیر می‌افتند که هر کاری بکنند به ضررشان تمام خواهد شد. بعدش هم خواهشاً تحریف واقعیت نکنید. اگر آمریکا می‌توانست در حمله‌ی پیش‌دستانه و برق‌آسا سلاح‌های شیمیایی سوریه را نابود کند با توجه به اهمیت استراتژیک سلاح‌ها لحظه‌ای تردید نمی‌کرد و کار به بردن طرح جنگ به کنگره‌ی آمریکا و پارلمان انگلیس که باعث مخالفت با طرح حمله شد نمی‌کشید. آمریکا با چه منطقی پیروز جنگ محسوب می‌شود در حالی که متحدین منطقه‌ای‌اش عربستان و ترکیه خواهان جنگ تمام عیار بودند؟!!!
    • حقیقت گو DK ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      10 7
      وقتی به کامنت برخی دوستان در طی این مدت نگاه می کنم حیرت زده می شم!!! کامنت هاشون خیلی عوض میشه، ولی یه چیز توش ثابت هست اون هم اینه که آمریکا همیشه پیروزه و هر کاری می کنه درسته!!! اوباما: به سوریه حمله می کنیم. دوستان هموطن ما: کار بشار تموم شد، کمتر از چند روز سوریه جمع میشه، روسیه هم هیچ حمایتی از سوریه نمی کنه!!! اوباما: حمله ی ما محدود خواهد بود و از راه زمینی وارد نمی شیم. دوستان هموطن ما: آمریکا می خواد قدرت سلاح های روسی که در اختیار ارتش سوریه است رو به چالش بکشه، همین حمله ی محدود هم کار بشار اسد رو می سازه!!! اوباما: حمله نمی کنیم. دوستان هموطن ما: عجب پلیتیکی زد این اوباما!!! بابا ایول!!! واقعا که این آمریکا بی خودی آمریکا نشده!!!! بدون حمله همه رو شکست داد و به تمام اهدافش رسید
  • محسن IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    57 10
    اي كاش به فكر ملت خودمون بوديم، اي كاش به فكر دادگاهي كردن كساني بوديم كه وضعيت اقتصادي مملكت مونو به اين شكل در اوردن،اي كاش..............
  • مجید A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    15 3
    خیلی ساده انگارانه است که فکر کنیم امریکا عقب نشینی کرده بلکه داره با سیاست شطرنج حرکت دیگه ای رو شروع میکنه . و حرکت از انجایی شروع کرده که مسئله شیمیایی و سلاح های شیمیایی رو به سازمان ملل برده واونقدر کلک درست میکنه تا بشار اسد بگه من پشیمون شدم و دیگه رسما دستور حمله را صادر میکنه !! و روسیه از این می ترسه قضیه شیمیایی سوریه به سازمان ملل کشیده بشه !
  • بی نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    14 2
    محسن جان گل گفتی نمیدونم اونایکی منفی دادن توی ایران زندگی نمیکنن یا حتما وضعشون خیلی خوبه
  • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    15 6
    درنهایت امریکا به سوریه حمله خواهد کرد البته در زمان مناسب.
  • علی IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    17 3
    یکی به این رضا بگه چی هزار سال دیگه روسیه به امریکا نمیرسه امریکا یطرف دنیا یه طرف باز امریکا ایران بمونه که ضعیفترین کشور دنیا ازنظر نظامی زمان زیر تانک رفتن گذشته ایران موشک های امریکایی خارجی 40سال پیش رارنگ میگن به اسم خودش شد پیشرفت
    • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      7 9
      شما یا اطلاعات درستی نداری واقعا یا از روی بغض صحبت می کنی...ایران در بسیاری از زمینه ها پیشرفت دفاعی خوبی داشته...در موشک بالستیک و غیر بالستیک ایران رتبه بسیار عالی داره...حالا شاید نتونه مقابل امریکا دوام بیاره ولی می تونه کل منطقه رو به آتش بکشه..در بسیاری از زمینه ها پیشرفت خوبی داشته...به هر حال تحریم رو هم شما در نظر بگیر...
  • كمال A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    18 9
    با اين عقب نشيني اسسسسسسد مردم را بيشتر خواهد كشت اين جنايتكار.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    3 8
    نظرات و که می خونم خدا رو شکر می کنم که سیاست دنیا دست ماها نیست. از هر دشمنی ضد ایران ترند دوستان کامنت دهنده در این جا.... این قضیه هم زیرکی محض پوتین بود. البته به علاوه فضای ضد جنگ داخل آمریکا و مخالفت افکار عمومی که اوباما رو مجبور به عقب نشینی کرد. وگرنه که دنیا می دونه هر جایی منفعت باشه آمریکا حمله می کنه که مردمش رو ظاهرا از فلاکت نجات بده! بعد هم که دولت مرکزی تضعیف شد عین عراق و افغانستان فلنگ و می بنده و گروهکهای انتحاری رو می اندازه به جون مردمش.
  • بی نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    8 4
    به اميد نابودي تروريست ها بزن كف قشنگرو
  • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    4 2
    زيان كننده اصلي بهبود روابط ايران و آمريكا . اسرائيل و در درجه بعد روسيه و چين و قطر و امارات و تركيه و ... هستند كه از كنار تحريمهاي ايران. كالاهاي تحريمي را با چند برابر قيمت در بازار واسطه مي فروشند يا در مناقصات پروژه ها در غياب شركتهاي معتبر غربي و بدون رقيبي قدرتمند با قيمت بالايي برنده مي شوند و يا در ميادين مشترك نفت و گاز به خاطر عدم حضور شركتهاي معتبر غربي شركتهاي ضعيف چيني و ... پروژه ها را اجرا مي كنند كه تاخير زيادي هم دارند و ... .
  • عبدالرضا A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    11 13
    از اولم معلوم بود جراتشو نداره
  • داود A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    14 23
    فان حزب الله هم الغالبون نکنه به آیه قرآن هم منفی خواهید داد!!!!!!!!!!!
    • مجید A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      4 0
      من به ایه قران مثبت دادم ولی به تفسیرت ممکنه منفی بدم!
    • علی A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      2 4
      یک زمانی معاویه خود قرآن را سرنیزه کرد
    • بی نام A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      8 0
      سلام علیکم برادر یا خواهر معاویه هم قران بر سر نیزه می کرد ایات قران رو ازش سوء استفاده نفرمایید.اینکه چه کسی با چه نیتی دارد ایه را قرائت مینماید هم مهم است این اواخر حتی صدام هم که اعتقاد دینی نداشت الله اکبر را وارد پرچم عراق کرده بود این حرفها را نزنید و اینجوری از ایات مقدس سو استفاده نکنید.منفی های داده شده به نیت خود شما است نه به ایات مقدس قران که راهنمای همه انسانهاست لطفا این حرکت را تکرار نکنید مردم هوشیارند.
  • حمید IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    7 3
    ارش خان که جواب منو دادی ما که تو سیاست به قول شما اولین مشیه بگی چرا سوزن تگرد یا چوب بسنتی چرا وارد میکنیم؟ هر جور اخباری که منتشر بشه بلدیم چطوری استفاده کنیم. بابا تورم ما الان بیشتر از سوریه افغانستان میفهمی؟ خودمون دریابیم هوطنان عزیزمون که تو اوتوبوس سوختن
    • آرش IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      3 3
      از هر دری سخن گفتی جز اون چیزی که به بحث مربوطه در حال حاضر بحث ژئوپولتیک خاورمیانس.امثال دیدگاه شما فقط جلو پاشونو نگاه میکنن ولی باید 20 سال آینده رو هم دید اگر الان تکفیری ها و سلفی هارو نابود نکنیم دیر نیس زمانی که باید تو خاک کشورمون باهاشون بجنگیم.این دومین باریه که ایران این حرکت رو بخوبی انجام میده بار اول زمانی بود که بنا به مصالحی با آمریکا شریک شد و طالبانو داغون کرد.الان هم در خاک سوریه با القاعده در گیریم.بگذریم.الان من نفهمیدم کلا منظورت چیه چون مغالطه کردی.سرو ته جملتو خودت فهمیدی یه خبر هم به ما بده
  • بی نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    12 8
    به نظر من آمریکا فقط قصد انحراف حوزه فکر ملت ها از برنامه جاسوسی از کشور های دیگه رو داره ..اسنودن ...
  • سجاد IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    15 12
    گرخیدن
  • حمید IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    3 4
    مال این حرفها نبود. عقب گرد کرد
  • بی نام IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    5 0
    اشتباه ما اینه که انقدر ساده نگریم که اقدامات نظامی رو فقط وابسته به دل و جرات میدونیم (با دید مردم 1000 سال پیش به قضیه جنگ نگاه میکنیم) تو دنیای امروز در هر امری هزار پارامتر و معادله دخیله (البته در گذشته هم اینطور بوده ولی نه به شدت امروز) دوستانی که میگن جرات نداشتن و ترسیدن و ... معلومه که علاوه بر اینکه از اخبار درک سطحی و جزئی دارند این مقاله رو هم درست نخوندن و صدالبته از توافقات پشت پرده نیز خبر ندارند
  • علی A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    5 0
    مطمئنا واژه های مانند "ترسیدند " و " کم آوردن " و ... در چنین سطحی درست نیست. این واژه ها مربوط به بازیهای کودکانه است. واقعیت اینست که به این نتیجه رسیدند حفظ نظام اسد منافع بیشتری برای آمریکا و متحدینش دارد چون اگر غیر از این بود با همین بهانه سلاح شیمیائی میتونستند سرنگونش کنند همانطور که قذافی با اینکه از سلاح شیمیائی هم استفاده نکرده بود مورد حمله قرار گرفتو سرنگون شد.
  • قاسم A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    4 0
    به نظر همیشه باید از بازیهای پشت پرده روسیه ترسید .ممکن هدف در مرحله اول خلع سلاح سوریه و سپس بعد از اطمینان از اینکه دیگر سوریه توان دفاع از خود را از دست داده باشد و سپس با بهانه ای مجدد حمله به سوریه و ساقط کردن دولت آن انجام میشود به نظر من این سناریو در عراق بر عهده بازرسان سازمان ملل بود وقتی که بازرسان مطمین شدند در عراق سلاح کشتار جمعی وجود ندارد در واقع چراغ سبز برای حمله آمریکا به عراق روشن شد
    • سارا IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      0 0
      تحلیل خیلی جالب بود.
  • بی نام A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    11 1
    ببخشید این دوستانی گه تا دیروز از حمله امریکا وحشت کرده بودن الان میگن امریکا ترسید و...اگه امریکا حمله میکرد می گفتن ای وای تجاوز کرد اگر اشغال می کرد میگفتن در باتلاق فروو میره اگه اونجا بمونه میگن گرفتی چرا بیرون نمیری؟اشغالگر برو بیرون!اگه بیرون بره میگن شکست خورد اخه این توجیه کردنهای شما کی تموم میشه؟ از هیتلر بگیر تا شوروی از صربستان و صدم و عراق و طالبان بگیر تا لیبی همه رو امریکا جمع کرده یه کم چشمانتون رو باز کنید ضمنا چرا سوریه به ما مربوطه؟چه ربطی به ما داره؟
  • بی نام A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    1 2
    هدف خبر انلاين از انتشار اين مصاحبه چندان روشن نيست. واقعيت اين است كه صحبتهاى اقاى محب علي عليرغم اشاره به برخى واقعيت ها بسيار نا متجانس ميباشد. تحليل نه چندان عميق و دقيق ايشان موارد زير را به خواننده القا ميكند: --اسراييل مايل نيست امريكا به سوريه حمله كند لذا به همان اندازه ايران و روسيه از منتفي شدن احتمالي اين حمله راضي ميباشد؟؟!! --مقاومت جانانه اسد و ارتش ملى سوريه در مقابل معارضين مزدور نقشى در بهم خوردن محاسبات و سناريوى اوليه اين توطئه كثيف نداشته است!!با مراجعه به گفته هاى ٢/٥-٢ سال پيش هيلارى كلينتون، أردو غان، داود اوغلو .. بطلان اين نظريه ثابت ميشود. --اوباما از ابتدأ قصد حمله نداشته و انصراف ايشان ارتباطي با مخالفت أفكار عمومى ملت امريكا جامعه جهانى ندارد.
  • سعيد IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    3 0
    خدارو شكر جنگ نشد چون انسانهاي زيادي بيگناه و بي جهت از بين ميرفتند.
  • بی نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    4 2
    امریکا میزنه تا الانشم نیومده فقط بخاطر افکار عمومیه کشورش و همراهی نکردن کشور های اروپاییست وشرکت در دو جنگ پیشین عراق و افغانستان هست که تاثیر منفی در مورد شرکت امریکا در جنگ در خاورمیانه بر روی مردمش گذاشته اخرش هم که معلومه یک قسمتی رو رژیم اسراییل می گیره بقیه اش رو هم میدن به مخالف ها... امریکا راضی اسراییل هم راضی گور بابای ناراضی
  • امیر IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 8
    بقول امام امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
  • محمد A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 0
    گفتم حمله نمیکنه!!!!!!!!!!!
  • با اونا IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    1 5
    امریکا همیشه جنگ طلب بوده و خواهد بود آنهم برای اثبات نوکریش به اسرائیل تو چرا خودت را بخاطر اوباما می کشی جگر؟؟؟
  • بی نام IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    2 0
    آقايون و خانم ها، از اولم قرار نبود حمله ای بشه. اينا همش يك سناريو بود كه بعضی كشورها دستشون بياد....
  • هادی IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    6 1
    لطفا ایران بازی هوشمندانه اش را برای مردم خود بکار بگیرد نه برای سوریه ای که تولید کننده سلاحهای شیمیایی است و نیروهای مسلح ایران شده نوکر سوریه و میرن براش جنگ میکنن
  • صبح زاگرس A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    1 3
    ان شاءالله که این سیاه امریکایی متوجه شده که چه خبره
  • saeid IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    7 1
    فعلاً که مابدلیل مشکلات فراوان هیچ غلطی نمی توانیم بکنیم.
  • سید IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    2 2
    آمریکا هیچ اشتباهی نمیکند !!!!