یکسره شدن بحران سوریه نزدیک است/ روسها، بازی برابر با ایران را پذیرفتند

یک کارشناس مسائل روسیه می‌گوید: به نظر می رسد که روسها و آمریکایی ها می دانند که نمی توانند به حذف بشار اسد در شرایط فعلی فکر کنند و به همین دلیل باید به مکانیسمی بیندیشند که بحران را به شکل سیاسی حل و فصل کند.

زهرا خدایی


چند روز پیش سرگئی ایوانف، رئیس دفتر پوتین در کنفرانسی در مرکز بین المللی مطالعات استراتژیک در استکهلم اعلام کرد کشورش بر صلح پایبند است اما در صورتی که بشار اسد تقلب کند، روسها نیز موضع‌شان را تغییر خواهند داد؛ اظهارنظری که در رسانه‌ها به شائبۀ تغییر موضع روسیه در بحران سوریه دامن زد. اهمیت این اظهارنظر زمانی برجسته‌تر می‌شود که در توافق ژنو، بند 7 منشور سازمان ملل نیز گنجانده شده است.
با این حال بسیاری از کارشناسان و ناظران با توجه به استقبال بازیگران تأثیرگذار در بحران سوریه به برگزاری کنفرانس ژنو2 این موضع روسها را تنها اهرمی برای القای اطمینان به طرف غربی می‌دانند و بر این باورند که بحران سوریه به سمت یکسره شدن و راه حل دیپلماتیک در حرکت است.
خبرگزاری خبرآنلاین در گفتگو با محمود شوری، مدیر گروه مطالعات اوراسیا، کارشناس مسائل روسیه، آسیای مرکزی و قفقاز در مرکز مطالعات استراتژیک آخرین تحولات سوریه را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه می‌خوانید:
یکی از مقامات روسی چند روز پیش اعلام کرده بود در صورتی که سوریه از توافق ژنو تخطی کند، احتمال تغییر موضع روسیه در قبال بحران سوریه وجود دارد. با توجه به اینکه در توافق‌نامۀ ژنو بند 7 منشور سازمان ملل گنجانده شده، تا چه میزان احتمال این چرخش وجود دارد؟
براساس توافقی که میان آمریکا و روسیه صورت گرفته، روسها این مسئله را پذیرفته اند در صورتی که سوریه در چهارچوب این توافق عمل نکند و عملاً قصد کتمان بخشی از تسلیحات شیمیایی خود را داشته باشد، در چهارچوب بند 7 منشور سازمان ملل با سوریه برخورد کنند.
این توافقی کلی است که بین آمریکا و روسیه صورت گرفته اما این بدان معنا نیست که روسها دیدگاه خود را تغییر داده اند و یا اینکه احتمال چرخش نظر آنها وجود دارد. این بند در واقع نوعی تضمین برای اینکه آمریکایی‌ها وارد بازی شوند و توافق را با جدیت دنبال کنند.
با توجه به همکاری دمشق با بازرسان سازمان ملل برمبنای توافق صورت گرفته، آیا می توان گفت که توازن به نفع دولت سوریه تغییر کرده است؛ آیا می توان گفت که ابتکار روسها بحران سوریه را یکسره کرد؟ آیا آمریکا این مسئله را پذیرفته است؟
پیشنهادی که روسها ارائه دادند مبتنی بر بازی برد- برد بود؛ در این بازی هم روسها منافعی داشتند و هم غرب. پیشنهادی که روسیه مطرح کرد، اگرچه یک پیروزی دیپلماتیک برای روسیه محسوب می‌شود و توانست منطقه را از لبۀ جنگ دیگری بازگرداند اما این مسئله هم برای روسیه منافع زیادی داشت و هم برای غرب.
این مسئله اعتباری دیپلماتیک برای روسیه است و عملاً روسیه را به کشوری تبدیل کرد که توانست در یک بحران مهم بین المللی نقش مهم و مثبتی را ایفا کند، اما من فکر می کنم که شاید این نوعی کمک بزرگ به آمریکایی ها هم بوده و آنها را از مخمصه ای که در آن گرفتار شده بودند به نحوی نجات داد.
آنچه مشخص است اینکه آمریکایی‌ها با توجه به قید و شرط هایی که از ابتدا برای دولت بشار اسد گذاشته بودند عملاً به سمتی حرکت کرده بودند که یا باید دست به مداخلۀ نظامی در سوریه می زدند که این برخلاف افکار عمومی بود و یا اینکه به نحوی امتیاز بزرگی را به دولت بشار اسد و حامیان بین المللی آن می زدند؛ آمریکایی‌ها خیلی به این دو مسئله علاقمند نبودند.
من فکر می کنم پیشنهاد روسیه به نحوی آمریکایی‌ها را از این گرفتاری خارج کرد و آنها توانستند با ادعای اینکه بُرد دیپلماتیکی بدست آوردند و توانستند تسلیحات شیمیایی را تحت کنترل و نظارت بین المللی قرار دهند؛ فعلاً به شکل آبرومندانه ای خود را از تعهدی که ایجاد کرده بودند، رها کرده و شانه خالی کنند. می‌توان گفت با این اقدام، عملاً آنها وارد بازی بی پایان و مبهمی که جنگ در بر داشت، نشدند.
آیا می توان گفت مسکو و واشنگتن به این توافق رسیدند که تا سال 2014 زمان انتخابات ریاست جمهور سوریه صبر کنند؟
اینکه در این مورد توافق کرده باشند، نمی توان در این مورد اظهارنظر کرد، اما آنچه مشخص است اینکه آمریکا و روسیه ساز و کاری را تعبیه کردند که می تواند در چهارچوب اجلاس ژنو 2 پیگیری شود؛ یعنی همان ساز و کار دیپلماتیک. به نحوی که هر تصمیمی که در چهارچوب اجلاس گرفته شود، می تواند مورد توافق طرفین باشد.
اما در نگاهی واقع بینانه به نظر می رسد که هم روسها و هم آمریکایی ها می دانند که خیلی نمی توانند در مورد حذف بشار اسد در شرایط فعلی فکر کنند و به همین دلیل باید به مکانیسمی بیندیشند که به نحوی بحران را به شکل سیاسی حل و فصل کند.
منتظربودن تا زمان انتخابات 2014 شاید بهترین گزینه ای باشد که برای هر دو طرف وجود دارد؛ هرچند که آمریکایی ها با توجه به ادعایی‌ها که تاکنون کردند؛ اعم از رفتن هرچه سریعتر بشار اسد و یا استفاده از سلاح های شیمیایی به عنوان خط قرمز خود را در فشار هنجاری قرار داده اند؛ اما به نظر می رسد برگزاری انتخابات در سوریه نهایتاً بهترین راه حلی است که همۀ طرفین موثر در بحران را می تواند راضی کند. البته این مسئله ممکن است برای جریان های افراطی در سوریه و یا نیروهای مخالف خوشایند نباشد و خواست آنها را تأمین نکند و عملاً آنها مهمترین مانع رسیدن به چنین توافقی میان قدرتهای درگیر در سوریه باشند.
به نظر می رسد در شرایط عادی منتظرماندن برای انتخابات 2014 برای آمریکا، روسیه و سایر طرفهای درگیر بهترین گزینه باشد.
طبق اخبار ظاهرا گروههای مخالف پذیرفته اند که در اجلاس ژنو 2 شرکت کنند، در صورتی که این امر محقق شود، سوریه به راه حل دیپلماتیک نزدیک شده است.
با توجه به حضور هیئت ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل و احتمال گشوده شدن فصل تازه در روابط ایران و غرب به موضع روسها در قبال این مسئله بپردازیم. نگاه بسیار بدبینانه نزد ایرانیان نسبت به روسیه وجود دارد. این فرضیه وجود دارد که روسها بیشترین ضربه را به ایران زده اند و همواره مانع بر سر رابطه ایران و غرب بوده اند. آیا این فرضیه در شرایط فعلی منطقی است؟ اگر فصلی تازه در روابط ایران و غرب گشوده شود، آیا روسیه از این مسئله منتفع می شوند یا متضرر؟
بدبینی‌ای که نسبت به روسیه وجود دارد، بُعدی تاریخی دارد اما این احساس به زمانی بازمی گردد که ایران یک کشور ضعیف و عملاً آلت دست قدرتهای بزرگ بود؛ در شرایط امروز که جمهوری اسلامی ایران، قدرتی منطقه ای است و نقش تعیین کننده ای در سیاست های منطقه ای دارد، نگرانی از نوع بازی روسها در قبال ایران خیلی منطقی به نظر نمی رسد؛ چنین تصوراتی به نظر من منفعلانه است که خود را تا این اندازه آلت دست سیاست های روسیه بدانیم و تصور کنیم که روسها هر کاری که می خواهند با ما انجام می دهند.
این تصور در شرایط امروز ایران، تصور درستی نیست؛ ایران هم اکنون قدرت منطقه ای مهمی است که می تواند بازی برابری در سطح منطقه با روسها داشته باشد. این موضوعی است که روسها این موضع را درک کرده و آن را پذیرفته اند.
پوتین در دورۀ جدیدی با ریاست جمهوری آقای روحانی بیش از پیش این مسئله را دریافته که ایران قدرتی است که باید جدی گرفته شود. نوع نگاه روسها از زمان انتخاب آقای روحانی به ایران جدی‌تری است. ما باید از این فرصت استفاده کنیم برای اینکه بتوانیم رابطۀ برابری را با روسها داشته باشیم.
گذشت آن زمانی که گفته می‌شد ایران کارت بازی روسها بوده و روسها با ایران بازی می کنند؛ هم اکنون در شرایط هستیم که می توانیم با یک همکاری مشترک دیپلماتیک در مسئلۀ مهمی مثل سوریه نقش تعیین کننده ایفا کنیم و به نظر می رسد در شرایط جدید این فرصت بیشتر فراهم شود.
روسها نسبت به روابط آمریکا با غرب در کل چه واکنشی خواهند داشت؟
به نظرم در شرایط امروز ایران این مسئله ای نیست که بتواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد. روسها قدرت ایران را به رسمیت شناختند و پذیرفتند که با ایران بازی برابری داشته باشد.
در مورد نوع روابط ایران و غرب در شرایط موجود باید گفت هرچند از اینکه ایران رابطه خیلی عادی و خوبی با غرب داشته باشد، چندان برای روسها خوشایند و مثبت نیست؛ اما با توجه به اینکه ایران دیگر کشوری نیست که به مهرۀ غرب در منطقه تبدیل شود، روسها بدان واقفند و به همین دلیل احتمالاً نگران این نیستند که همکاری مثبت ایران و آمریکا عملاً ضربه ای به منافع روسها در منطقه بزند. ایران به عنوان یک کشور قدرتمند می تواند روابط خود را با هر کشور دیگری داشته باشد، کمااینکه روسیه به عنوان یک کشور قدرتمند روابط خوبی با غرب، ایران، چین و... دارد و این رویکرد ما را نگران نمی کند که روسها روابط خوبی با غرب دارند. همین طور روابط خوب ما با غرب نباید برای روسها نگران کننده باشد؛ ضمن اینکه بهبود روابط ایران و غرب نباید برای روسها خیلی نگران کننده باشد. ضمن اینکه در بهبود روابط ما با غرب نیز ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی است که روسها می توانند از آنها برای تثبیت شرایط منطقه‌ای حداقل به نفع خودشان استفاده کنند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • انتی بشار A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    یه سوال : اگه قرار باشه که بشار تا پایان عمرش مثل باباش حکمرانی کنه پس 3 سال مبارزه مردم مظلوم و تحت ستم سوریه برای چی بوده ؟ انتخابات 2014 هم مثل بقیه انتخابات ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!! سوریه تکلیفش از همین الان معلومه .
    • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      85 49
      چطوره قدرت رو بده دست القاعده و جبهة النصره خونخوار بزاره بره؟
    • پیمان IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      69 34
      من فکر کنم الان دیگه خود مردم سوریه هم به این نتیجه رسیدند که الان تو سوریه هیچکس به اندازه بشار اسد به دردشون نمیخوره.
    • انتی بشار A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      31 48
      اونوقت پیمان از چه حرکت و رفتار مردم سوریه فهمیدی که بشار خونخوار رو میخوان ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      28 20
      اونوقت پیمان از چه حرکت و رفتار مردم سوریه فهمیدی که بشار خونخوار رو میخوان ------------ دوست گرامی به نظر میرسه شما بشار اسد رو با گروهای مخالف و تروریست هایی که به راحتی سر میبرند و خون میخورند اشتباهی گرفتی وگرنه بشار اسد خون هیچکسی رو نخورده. شما خودت هم میدونی که امروز در سوریه بحث دمکراسی و .... وجود نداره و همانطور که خود بشار اسد هم بدرستی گفت بحث جنگ بین القاعده و دولت سوریه هست. حالا شما خودت انتخاب کن بشار اسد میانه رو یا القاعده و طالبان دمکراسی خاه !! که میخاند همان ازادی و دمکراسی که یه مدت برای مردم افغانستان اوردند برای سوریه بیارند. تا سوریه ، سودان نشه خیال بعضی ها راحت نمیشه!!!!
    • انتی بشار A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      23 25
      پس حتما جبهه النصره و سلفیها و این خزعبلاتی که بشار پرستان ردیف میکنن!!!زن و بچه مردم رو تو صف نونوایی در حلب بمبارون کرد و بیشاز 200 نفر رو به خاک وخون کشید یا ارتش ازاد بود که جنایت هولناک هوله رو مرتکب شد یا مخالفان بودند که در ادلب جلوی دوربینها روی بدن نوجوانانی که برعلیه بشار خبیث شعار میدادن رژه میرفتن ؟ حضرات بشارپرست بترسین از روزی که تمام پرده ها کنار بره و عمق جنایتهای بیشرمانه این رژیم ضد بشری رو بشه .اونوقت چه جوابی یرای مردم مظلوم سوریه دارین ؟
    • امیر A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      20 8
      دوست عزیز کسی بشار پرست نیست ولی واقعا فکر میکنی چیزایی که در مورد مخالفان بشار میگن خزعبلاته؟؟؟ خوب تصاویرش که واضح و روشن هست برو ببین. در حال حاضر حکومت مرکزی قدرتمند در سوریه از هرچیز دیگه ای واجبتره و گزینه ای غیر از بشار با همه ستم هایی که کرده و خون هایی که ریخته تا آروم شدن اوضاع و انتقال قدرت نیست. هست به نظر شما؟
    • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      15 8
      غربی ها واسرائیلی ها و الخصوص سعودی ها دنبال مخدوش گذاشتن و بی ثبات کردن شرایط سیاسی در سوریه هستند اصل هم نابود کردن یک رژیم شیعه است که پل ارتباط ایران و لبنان است بقیه تفاسیر
    • بی نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      8 8
      نظرسنجی خود امریکاییها میگه بشار نزدیک 70 درصد الان طرفدار پیدا کرده و اگر رای گیری بشه رای میاره
  • reza A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    65 20
    مشکل انجاست که قانون اساسی سوریه هم خنده دار است . انتخاب ریس جمهور برای دو دوره 7 ساله که قطعا جوری شرایط را میچیند که تا 15 سال دیگر باشد ولی بعید میدانم تا سال دیگر هم راحت باشد
  • ناشناس US ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    49 34
    سوریه به ما ربطی نداره
    • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      34 24
      همین حرفت ثابت میکنه قدرت تحلیل نداری یا داری و نمیخوای استفاده کنی و کس دیگه ای برات زحمت تحلیل رو میکشه. صد درصد به ما ربط داره. مدتی پیش جک استراو در مصاحبه ای گفته بود ایران کشور پر نفوذی در منطقه است. ایران در سوریه نفوذ داره، در عراق نفوذ داره، در لبنان نفوذ داره. ما باید به ایران نزدیک بشیم تا بتونیم از این نفوذ منطقه ای بهره ببریم. کسانی که ذهن استراتژیک دارن و از قدرت تحلیلشون استفاده میکنند هرگز نمیگن نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران. بلکه میگن هم غزه هم لبنان هم عراق هم سوریه هم ترکیه هم انگلیس هم امریکا جانم فدای ایران.
    • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      26 10
      چطوره به امریکا که اونور دنیا است ربط داره بعد به ما که بغل گوشمونه ربط نداره؟
    • آریا IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      19 5
      منظورشون از ما، مردم ایران بود ، وگرنه قطعا به دولت ایران مربوطه.
  • بی نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    39 20
    تا جایی که من میدونم مردم سوریه بشار اسد رو دوست دارند و از تروریست ها متنفرند ، امیدوارم جهان به دولت سوریه کمک کنه تا ریشه ی تروریسم و وحشیگری رو تو سوریه بخشکونه. امیدوارم دولت سوریه هم دست به اصلاحات گسترده بزنه و پس از ارام شدن شرایط انتخاباتی با حضور همه ی گروه های معتقد به ازادی و دمکراسی و مخالفان داخلی غیروحشی برگزار کنه و البته در ان شرایط هست که مردم میتونند انتخاب کنند اسد رو میخواند یا فرد دیگری رو
    • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      31 13
      اگه دوست نداشتن الان اسد به جای نبرد با 300 هزار جنگجوی عمدتا خارجی داشت با 2000000 جنگجوی سوری میجنگید و چه بسا تا امروز سرنگون شده بود.
    • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      18 11
      همه ی بدبختی از وقتی شروع شد که بشار زیاده خواهی کرد و مستبدانه رفتار کرد و به جای دادن آزادی خشونت به خرج داد همین بهانه کافی بود تا مردم معترض به خیابان بیان و فضای آماده ای برای عربستان و قطر و ترکیه بوجود اومد تا افکار پلیدشونو در دل اعتراضات مردمی بگنجونن ! و تروریستها رو روانه ی سوریه کنن، کاش همه ی دولتمردان جهان درس بگیرن که بهتره با واقع بینی و دادن آزادی به مردم و پذیرفتن خواست اونها راه نفوذ دشمنان رو بگیرن نه با استبداد و خود رایی و فساد و دروغ زمینه ی هجمه بیگانگان رو فراهم کنن
    • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      15 7
      همه ی بدبختی از وقتی شروع شد که بشار زیاده خواهی کرد ادی به مردم و پذیرفتن خواست اونها راه نفوذ دشمنان رو بگیرن نه هجمه بیگانگان رو فراهم کنن ------- سخن شما به طور کلی درست هست دوست من ولی شما در نظر داشته باشید که بشار اسد با توجه به شرایط سوریه و دیگر کشورهای عربی ازادی بیشتری نسبت به همه ی دولتهای دیگر به مردم سوریه داد و گام های خوبی برای رسیدن به ازادی مورد نظر بوجود اورد ولی حتما قبول می کنید که رسیدن به فرهنگ و ازادی هم گام به گام است و هر انسان باانصافی تایید میکند که بشار اسد گام هایی به سمت ازادی بیشتر نسبت به گذشته و نسبت به همه کشورهای عربی دیگر برداشت و امیدوارم در اینده هم به همین سمت برود البته قبول کنید نبرد با تروریسم با دست تنها بسیار دشوار است.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    15 17
    در وضعيت اقتصادي فعلي كمك ايران به سوريه جاي سئوال دارد
    • حسین IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      8 4
      آیا زمان جنگ ایران وعراق حافظ اسد زیر فشار تمام دنیا نبود که مهمات جنگ رابرایمان تهیه میکرد مگر آنوقت هم تحریم اقتصادی وتسلیحاتی نبودیم بجز سوریه چه کشوری جرات کمک کردن به ماراداشت ولی سوریه به اسم خودشان وبا کشتی های خودشان وباپرچم سوریه از کره شمالی ودیگر کشورها بصورت محرمانه مهمات میخرید ودر جزایرایران تخلیه میکرد واقعا بعضی ها بویی از انصاف وانسانیت نبرده اند وخزعبلاتی بهم میبافند واسد را متهم میکنند
  • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    23 9
    در این تحلیل ضعیف هیچ نقشی برای مخالفان مسلحی که بیش از 60 درصد خاک سوریه را در اختیار دارند و در عین حال در حال نبرد با تندروهای القاعده‌ای دولت اسلامی عراق و شام هستند تعیین نشده بود. فقط به پوتین، امریکا و بشار اسد به عنوان عوامل تعیین کننده نگاه شده.
    • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      12 32
      60 درصد رو در اختیار داره و در حال جنگ با تندروهای القاعده ای هست؟!! فکر نکنم اطلاعات شما درست باشه دوست من. تازه در همین ارتش ازاد هم با وجود اینکه ادم های متمدن وجود دارند ولی از نفوذ تندروهای تروریست هم خالی نیست و اگر ارتش ازاد حقیقتا یه گروه مترقی بود هرگز حامیانی چون ترکیه و عربستان و قطر و سومالی پیدا نمیکرد. بهرحال امیدوارم اگر ارتش ازادی واقعا وجود داره در نبرد با القاعده موفق بشه و بیاد با دولت سوریه بر سر یک میز بشینه تا با هم بتونند مردم سوریه رو از این درد و رنج ناشی از تروریسم و وحشی گری نجات بدند.
    • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      9 8
      پاسخ به بینام 13:34 امکان ارائه لینک متاسفانه وجود نداره اما شما در گوگل این کلمات رو سرچ کن: template syrian civil war map اونوقت یه صفحه ویکیپدیا میاد که نقشه جنگ در سوریه را نشان میدهد. درسته صفحه ویکیپدیایی ولی توسط کمیته‌ها(تنسیقات) در سوریه به روز میشه و اطلاعاتش هم تقریبا به روز و دقیقه. اونوقت دقت کن که کل شرق و شمال و اکثر مناطق جنوب دست مخالفانه و حتی بخش عمده ای از ریف دمشق و حتی محله‌های برزه و قابون در داخل دمشق هم دست مخالفانه. به نظر من بیشتر از 70 درصد هم ممکنه باشه.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    14 3
    به روسیه نباید دل بست روسیه همان روسیه ای است که در کتابهای تاریخ خیانت های به راحتی دیده می شود
  • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    13 6
    گناه بشار اسد چند چیز بیشتر نیست : انسان ميانه رويي بود که با پان عربيسم ضد ايران همراه نشد ، ازادي هاي اجتماعي بيشتري نسبت به همه دولتهاي عرب ديگر به مردم کشورش داد . با اسراييل و ترکیه که سخن زور مي گويند همراه نشد و راه و روش عربستان و قطر را در حکومت داری پیش نگرفت ... بله اسد به خاطر اينکارها و طرز فکرش بود که امروز همه ي تروريست هاي جهان براي نابودي اش متحد شده اند از انگليس گرفته تا ترکيه و عربستان و سومالي و سودان
  • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    3 8
    پاسخ به بینام 13:34 امکان ارائه لینک متاسفانه وجود نداره اما شما در گوگل این کلمات رو سرچ کن: template syrian civil war map اونوقت یه صفحه ویکیپدیا میاد که نقشه جنگ در سوریه -------------------- دقت کن دوست من ایشان گفتند ---- در این تحلیل ضعیف هیچ نقشی برای مخالفان مسلحی که بیش از 60 درصد خاک سوریه را در اختیار دارند و در عین حال در حال نبرد با تندروهای القاعده‌ای دولت اسلامی عراق و شام هستند تعیین نشده بود---- به نظرتون مخالفینی که در حال جنگ با تروریست های القاعده هستند 60 درصد رو در اختیار دارند ؟!!! در ضمن در بسیاری مناطق هم ارتش حضور داره و هم مخالفین و شاید نقشه مورد نظر این موضوع رو در نظر نگرفته وگرنه فکر نکنم این امار درست باشه.بهرحال از اگاهی دادنتون سپاسگزارم
    • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      10 5
      فکر کنم برای همینه که خود مسئولان حکومتی سوریه و حتی حسن نصرالله در این هفته گفتند که سوریه راه حل نظامی نداره چون در این سه ماه اخیر هرچی زدند به در بسته خوردند
  • امیر A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    10 6
    انتی جان کشتار با سلاح شیمیایی هم به اون موارد اضافه کن
  • بی نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    6 9
    تمامی ازادی خاهان جهان باید از مبارزه ی دولت سوریه و بشار اسد یا هر دولت دیگری با تروریسم و وحشیگری حمایت کنند تا جهان از این خطر بزرگ نجات یابد.