تهدید‌های کیهانی مانند انفجار سیاه‎چاله مرکزی راه‎شیری یادآور این است که انقراض بشریت کار سختی نیست؛ اما هیچ چیز به اندازه خود انسان نمی‎تواند این امر را تسهیل کند.

مجید جویا: پژوهش جدید اخترشناسان نشان داده که 2 میلیون سال پیش، موجود دوپایی که می‌شود آن را انسان‎نما نامید، به بالای سرش نگاه کرد و دید نوری درخشان در آسمان ظاهر شده که تقریبا هم اندازه ماه است. آن نور حاصل یک انفجار عظیم در سیاه چاله‌ای واقع در مرکز کهکشان ما بود.

ما تنها می‌توانیم حدس بزنیم که آن موجودات ما با دیدن این نورعجیب،  (صدهاهزار سال پیش از آغاز ثبت تاریخ توسط انسان) به چه چیزهایی فکر کردند. ما حتی مطمئن نیستیم که آیا در آن زمان اجداد انسان روی زمین زندگی می‎کردند یا نه، اما ما که خود را انسان می‌دانیم، باید از دیدن چنین صحنه‌ای چه نتیجه‌ای بگیریم؟

ما شاید آن را به عنوان شاهد دیگری از تزلزل کل جهان هستی ببینیم، چگونه این جهان که آکنده از خطرها و تهدید‌ها است (و ما هنوز حتی از وجود برخی از آنها خبر نداریم) می‌تواند در ثانیه‌ای ما را نابود کند. سیاره ما را در نظر بگیرید که به دور یک ستاره در نزدیکی سیاه چاله کهکشان راه شیری می‌چرخد. این سیاره ممکن بود در حمامی از تابش قرار گیرد، و فرصت پیدایش موجود هوشمندی به اسم انسان را برای همیشه نابود کند.

پرتوهای کیهانی پرانرژی که از ابرنواخترها ساتع می‏شوند، یکی از معدود سناریوهایی است که می‌تواند حیات ما را در زمین به مخاطره بیاندازد (هرچند در این بین شاید باکتری‌ها زنده بمانند). شاید احتمال وقوع آن خیلی دور از ذهن باشد، یک بار دیگر باید بگوییم که تمدن‌هایی در جهان خارج از سیاره ما ممکن است در اثر همین وقایع از بین رفته باشند.

اما چنین تهدیدهایی چه اهمیتی در زندگی روزمره ما دارند؟ واقعیت این است که ما نمی‌توانیم کار زیادی را برای رفع خطر فوران سیاه‎چاله‌ها انجام دهیم. اما فکر کنید که اگر زمین خالی از حیات بود، هیچ یک از چیزهایی که ما زمین را با آن می‌شناسیم در آن وجود نداشت. در حقیقت زمین به چیزی تبدیل می‌شد که حتی تصور آن را هم نمی‌توانستیم بکنیم، یعنی تبدیل به یک سنگ خاکستری جهنمی.

این سناریو واقعا دور از ذهن است و لازم نیست از ترس آن بی‌خوابی بکشید. می‌توانید دوباره به خواب بروید و خواب هفت پادشاه ببینید! تنها حسن این سناریو این است که نشان می‌دهد چگونه به طرفة‎العینی زیست‎بوم و جغرافیای سیاره ما در هم پیچیده می‌شود و این درهم پیچیده شدن، همان سرانجامی است که ما انسان‌ها با تعرض مداوم خود به طبیعت، زمان رسیدن آن را جلو می‌اندازیم.

به رغم بلایی که داریم بر سر دیگر ساکنین زمین می‌آوریم، این امر در نهایت تهدیدی برای زمین یا بیوسفر آن محسوب نخواهد شد. این تهدیدی برای خود ما است. اگر انسان‌ها را از روی زمین برداریم ، مدت زیادی طول نمی‌کشد که این سیاره همانند قبل به حیاتش ادامه دهد.

این تهدیدها برخلاف تهدیدهای کیهانی قابل مهار است. ما می‌توانیم تلاش کنیم تا بی‌نظمی‌هایی را که قبلا ایجاد کرده‌ایم رفع کنیم؛ یا بر روی سیارات دیگر مستقر شویم تا بقای گونه خود را تضمین کنیم. در مواجه با یک جهان بی رحم و یک سیاره کوچک و بی‌اهمیت، بقای حیات بشر تنها برای خود انسان‌ها مایه نگرانی خواهد بود. بر خلاف انسان‏نماهای 2,000,000 سال پیش، می‌توانیم کارهای بیشتری غیر از اینکه فقط با دستپاچگی تماشاگر باشیم، انجام دهیم.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بروجنی IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    126 7
    ترس، ترس ، ترس ! از اول زندگی فقط ما رو ترسوندن!! بابا بذارین یه کم هم به زندگی فکر کنیم . . .
    • بی نام IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
      14 1
      نگران نباشید به مسکن مهر پردیس که خیلی دوره نمیرسه
    • بی نام A1 ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      8 15
      آقا نماز آیات فراموش نشود.صلوات
    • بی نام A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      13 1
      نماز آيات واسه سياهچاله؟ نماز سوپر نووا هم داريم؟
  • بی نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    مرگ از رگ گردن به ما نزدیک تره،فقط مدلشو خدا تعیین میکنه!
    • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
      27 18
      متاسفم واسه اینایی که منفی دادن یعنی میگن فاصله مرگ ار رگ گردن به ما بیشتره؟
    • سعید A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
      11 0
      سیاهچاله و مرگ ترس ندارند . همین انسانِ دوپا از همه بیشتر ترس داره . همین انسانِ دوپا که خودش رو اول و آخر و مدخل و مخرج هستی میدونه.
  • محمد RO ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    95 2
    اگه بترسیم چه فرقی به حالمون میکنه آخه؟
  • اهوازی IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    74 4
    وقتی کاری از کسی برنیاد بهتر است نگران آن چیز نباشید چون خالق آن حواسش بهش هست ولی حوادث غیر مترقبه و مترقبه که در زمین هر روز شاهد آن هستیم ما را نگران نمی کنه و به اصطلاح ما را وادار نمی کند که در مقابل آن کاری کنیم حوادثی مثل تصادفات مرگبار و زلزله و گرد وغبار و کم آبی و گرم شدن زمین و آلودگی هوای شهرها و ....
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    152 1
    ما از انفجار خودروهای ملی بیشتر میترسیم تا سیاه چاله
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    60 6
    واقعا عاشق این علمم.اینجاست که ادم درک میکنه هیچ فرقی بین من و یه مکزیکیه سرخ پوست و ژاپنیه زرد پوست غنایه سیاه پوست نیست.مرز زبانی شکسته میشه فارسی انگلیسی المانی اسپنیش عربی.نژاد و قومیت معنی نداره ....
  • انسان نما IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    119 0
    قدرت تورم که در انقراض نسل ما از انفجارسیاهچاله بیشتر بوده! ی چند وقتیکه نه صدای بوق ماشین عروس میاد نه صدای وَنگ وَنگ بچه ☺
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    13 1
    اگر قرار باشه این اتفاق به طرفة‎العینی بیافته من یکی حاضرم - چون بهتر از مرگ تدریجی تو این وانفساست
  • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    5 0
    امان از دست بنی آدم . با این وضعیت یه جوری دارن زندگی می کنن انگار تا هزار سال دیگه بهشون تضمین زندگانی دادن. همش حرص و ولع وجمع کردن پول و بی اعتنایی به دیگران . اگه یه روز به مابگن فردا یه شهاب سنگ کره زمین رو نابود میکنه فکرشو بکنین اونشب چه جوری زندگی خواهیم کرد؟ بازهم همه به فکر گرفتن لقمه از دهان دیگری و گذاشتن تو شکم خودمون خواهیم بود؟
  • حسن IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    7 26
    من سینمو سپر کردم تا به من بخوره ، شما خیالتون راحت باشه و به زندگیتون برسید ....
  • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    3 14
    «این سیاره ممکن بود در حمامی از تابش قرار گیرد، و فرصت پیدایش موجود هوشمندی به اسم انسان را برای همیشه نابود کند.» زیاد با این مطالب ترجمه‌ای که مترجم زحمت این رو نمی‌ده که اون رو با اعتقادات ما سازگار کنه، حال نمی‌کنم. جالب این جاست که با تغییر چند جمله، مطلب با اعتقادات ما سازگار میشه، اما این کار انجام نمیشه. تغییر متن در مقالات پژوهشی جایز نیست، اما برای مطلبی که قرار است بدون منبع روی یک سایت بیاید، واقعا فرقی نمی‌کند.
    • بی نام A1 ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
      9 0
      اصولا قرار نیست هر چیزی که در دنیا وجود دارد با اعتقادات شما سازگار باشد !
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    30 5
    انشالا که به زودی منفحر میشه عالمی راحت میشه...چیه این زندگی سگی که 2 دستی هم بهش چسبیدیم؟
    • بی نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
      7 32
      برو خودتو بکش راحت شی بقیه که زندگیشون سگی نیست چه گناهی کردن
  • مهرداد A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    7 0
    ببینیم که نگاه انسان ها چقدر عوض شده.زمانی کلیسا می گفت زمین مقدس است (برای همین عیسی(ع) را برایش فرستاده، زمین مرکز جهان است و جهان  دور زمین میگردد اما بعد از انقلاب کپرنیکی زمین شده است نقطه کوچک و کوری در میان کهکشانش و این کهکشان شده است نقطه کوچکی در میان 100 میلیارد کهکشانی که در هستی وجود دارد.آن هم این طور در معرض خطر نابودی.
  • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    15 0
    از انفجار سیاهچاله بترسید!!!! خبرآنلاین خواهشا دیگه خبر علمی رو رنگ زرد بهش نزن. یهو میبردیش تو اون اخبار حوادثت که زنه زد شوهرشو کشت و بچه هه زد دایی شو کشت و کامیونه زد 3تا پرایدو له کرد و.... که بیشتر بترسن ملت ساحت علم رو هم آلوده نمیکردی به این اراجیف. تهدید ترس تصادف بدبختی باید جدا تجدید نظر کنم تو مطالعه امثال خبرآنلاین
  • محمد IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    10 4
    ایشالا زودتر
  • سپهر IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    55 3
    این تهدیدهای کیهانی که گفتید با نوشته های تهدیدآمیز حاج حسین در کیهان در ارتباطه؟
  • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    8 31
    امیدوارم هر چه زودتر برسد
  • بابک A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    24 0
    کاشکی ما هم در ایران موسسات تحقیقاتی بزرگی مثل ناسا داشتیم تا بیشتر با عظمت دنیا و کیهان آشنا میشدیم
    • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
      8 0
      بابک جان به نظرم شما الان باید در سنین مدرسه باشی داشتن یه موسسه تحقیقاتی بزرگ به اندازه ناسا، نیاز به امکانات زیادی چه کالی و چه تخصصی داره. بعید میدونم به زودی میسر بشه. اما شما میتونی با پژوهشگاه دانشهای بنیادی در تماس باشی کارهای بسیار عالی ای در اونجا انجام میشه. از طرف دیگه، به دلیل اینترنت، سیستم های سنتی آموزش دارن تغییر میکنن میتونی بسیاری از آوزشهایی که بهشون علاقه داری رو از بهترین دانشگاه ها و اساتید به رایگان تو اینتنرت پیدا کنی موفق باشی
  • بی نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    13 9
    انشالا بترکه و کل زمین رو در بر بگیره راحت بشیم
  • milad A1 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    11 4
    امیدوارم هر چه سریع تر زمین به کلی نیست شه
  • maryam IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 1
    میلاد جون مررررررررسی از دلگرمی ک میدی...من تگران توام با این همه امید ی دفه نترکی....