۰ نفر
۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۰
نیروی انتظامی و مسئولیت "شهربانی"

مردم شهرها و روستاهای مااز نیروی انتظامی چه ماموریتی رابیشتر طلب می کنند؟نیاز عامه مردم به کدامیک از وظایف نیروهای پلیس بیشتر است؟

نیروی انتظامی وظایف مختلفی دارد که همه به نحوی به امنیت مرتبط هستند ولی اولویت بندی آن اهداف راباید جدی گرفت.
فکر میکنم وظیفه "شهربانی" اصلی ترین وارزشمندترین وظیفه این نهاد است.مردم ما امنیت فیزیکی وحفاظت ازجان و مالشان را میخواهند. دوست ندارند سارقین رادر منزلشان رویت کنند و از ترس زبانشان بند بیاید و داروندار و سرمایه جمع شده سالیان عمرشان رادراختیار آنها قراردهند. آیا تا کنون چنین صحنه ای برای نزدیکان شما پیش آمده است؟
آیا تاکنون برای شما یا نزدیکان شما اتفاق افتاده که درروز روشن چرخهای اتوموبیل و یا قسمتهای الکترونیکی حساس آن راباز کرده و برده باشند؟یامعازه شما و یانزدیکانتان موردسرقت مسلحانه یا سرقت خاموش شبانه قرارگرفته باشد؟
آیا تاکنون درچنگال زورگیران اسیرشده اید یا جلوی چشمان شما زورگیرفرد دیگری رازخمی و داروندارش رابه سرقت برده باشد؟
آیا پیداشدن جنازه درگونی و یا کناررودخانه یا بیابان ها نگرانی راگسترش نمیدهد و خواب راازچشمان نمی گیرد؟
آیافرزند شما،یافامیل ویادوست معتادشده است؟آیا صریحا و درخیابان شاهد ردوبدل شدن موادبوده اید؟
امیدوارم چنین صحنه هایی راندیده باشید و انشاالله دراین کشور حتی یکی از آنها هم اتفاق نیفتاده باشد. اما اگرموارد زیادی از اینگونه حوادث راشاهد باشیم باید مسمئن باشیم مردم بانارضایتی در گفتگوهای خود مشروعیت و محبوبیت نظام سیاسی رازیر سوال خواهند برد.
درکنار موارد فوق اگردیده شود درچهارراه یا گلوگاه خیابانی ترافیک گره خورده و مامورراهنمایی و رانندگی به جای بازکردن گره ترافیک یکی دومورد ازمتخلفین رادرکناری جریمه میکند و به حق هم جریمه میکندولی ترافیک به حال خودرهاشده وگره خورده است دراین صورت دیدگاه مردم نسبت به چنین دستگاهی چه خواهدبود ؟
درهمه موارد ناامنی که ذکرشد خوبست اگرموردی درایران اتفاق افتاده باشد نیروی انتظامی به منظور شفاف سازی و نشان دادن اهمیت وتلاش بی وقفه مامورین عزیز تعداد تخلفات ،قتلها،سرقتها و.....رااعلام کند و با آماردقیق بگوید چنددرصد از سارقین،زورگیران، قاتلین و.......دستگیرشده اند؟اعلام تعداد دستگیرشده ها کافی نیست بلکه درصدموارد کشف شده ومتخلفین دستگیر شده مهمتراست.
پلیس 110 دراوایل آغاز به کارش خوش درخشید ولی آیااعتماد مردم و سرعت و دقت و کیفیت حضور پلیس 110 درموارد استمداد مردم ازنیرو مانند قبل است؟
مورد مهم دیگری هم هست و آن این که چه بخشی از دستگیر شدگان درندامتگاهها واقعا توبه کرده و دست از خلاف شسته اند و چه بخشی ازتخلفات موجودتوسط آدمهای سابقه دارصورت میگیرد.آیا روشهای مجازات قوه قضاییه مشکل دارد یا مراقبتهای بعداز آزادی از سابقه دارها؟
قطعا نیروی انتظامی ازنبود بودجه کافی گله دارد ولی شاید بامدیریت منابع موجود و تخصیص سهم بیشتری از بودجه به نگهبانی و حراست ازجان و مال و ناموس مردم اثری بیش از هزینه کردن درجمع آوری دیش و آنتنهای ماهواره و استقرار نیروهای گشت ارشاد و.......داشته باشد که بسیاری از اینگونه موارد موفق هم نبوده وروش کارواثربخشی آنهاهم اساسا جای بحث و چالش دارد وموجب نارضایتی عده ای ازشهروندان هم می شوددرحالی که حفظ و حراست ازمردم افزایش رضایت همگانی رابه ارمغان می آورد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316590

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مردم IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    21 0
    خدا از دهنتون بشنوه آقای آیت اللهی! اگر این مطلب تیتر بهتری داشت به محبوب ترین مطلب ماه تبدیل می شد! واقعن رسالت اصلی نیروی "انتظامی" جلب آرامش برای جامعه است یا سلب آسایش؟
    • میگو فسفری A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
      2 0
      شبیه انشاست
  • بی نام US ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    1 12
    برادر عزیز اینها که گفتید از وظایف "شهربانی" است نه "نیروی انتظامی". خوب به اسم ها توجه کنید خودتان پاسخ خود را خواهید یافت
    • بی نام IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      1 0
      بایددقت کنیدکه مراد از شهربانی مجموعه ای از وظایف است نه سازمانی خاص.در این مطلب به نکات مهمی اشاره شده است.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    0 1
    برادر عزیز شما اگه نظر ندید کسی نمیگه احساس مسئولیت نکرد؟ شما دیدگاهتون مربوط به چند قرن پیشه؟ ننویس برادر من
  • ش A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    0 0
    قبل از اینکه از راه رفتن کسی ایراد بگیرید چند لحظه با کفشهایش راه بروید
    • ناشناس IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
      1 0
      خو کفشاشو عوض کنه